Gå til innhold

Refluks hos spedbarn


Gjest Undrende mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende mamma

Hei! Jeg har en sønn på 10 uker som tilsynelatende har gastroøsofagal refluks. Han har alltid gulpet mye, flere ganger etter hvert måltid og av ofte lenge etter at han har spist. Opptil 3 timer etter måltid kan han gulpe og det lukter oppkast og kommer opp som halvfordøyd morsmelk i klumper med magesyre. Når dette skjer gråter han. Han hikker og gråter mye, og vi har også blitt fortalt at han har kolikk. Likevel har han hatt fin vektøkning inntil nylig. Den siste uken begynte han og vegre seg for å spise. Jeg fullammer. Hver gang jeg la han ned begynte han å skrike, enten før han fikk brystet, eller etter et par minutter. Sparker med armer og bein, bøyer seg bakover blir helt rabiat og har tydelige smerter. Oftere og oftere fikk vi ikke i han noe melk, eller alt for lite. Bleiene begynte å bli tørrere og jeg kontaktet helsestasjonen. Etter en veiing der konstaterte vi at han bare har gått opp 15g den siste uken, altså ingenting. Jeg tok kontakt med en privat klinikk og fikk time hos en barnelege. Han mente vår sønn har refluks og forskrev gaviscon 1 ml etter hvert måltid og Losec mupps 10 mg en tbl om dagen. Han sa at han raskt ville bli bedre, men at vi skulle fortsette behandlingen til tablettene var brukt opp. Det er 100 tabletter. Han nevnte også at hvis vi skal fortsette behandlingen så skulle vi få dette på blå resept. I alt styret glemte jeg å spørre om mange ting. 1)han undersøkte gutten knapt. Det virker riktignok logisk for oss, alle symptomene "passer". Jeg vet man kan utføre en ph måling men at det er lang ventetid på dette. Er det skadelig å gi gutten medisin på dette grunnlaget? 2)jeg kviler meg i utgabgspunktet for å behandle barn med tabletter. Men jeg ser jo at det virker, allerede er han bedre etter 2 dager, og spiser normalt igjen. Men er det riktig at han skal behandles med dette i 100 dager? 3) kan det hende han må fortsette behandling utover dette? Vil det ikke gå over, vil han trenge behandling lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Du beskriver typiske symptomer som ved refluks, brekninger, tegn på smerter, dårlig vektøkning siste tid, spisevegring, bevegelser av armer og ben, bøyer seg bakover. Du har forstått at symptombildet forklares av at surt mageinnhold går opp i spiserøret og brekkes opp. Du synes undersøkelsen legen gjorde var kort. Det viktigste for han var vel sykehistorien slik du presenterte den og den stagnerende vekløkning. Undersøkelsen kan suppleres med pH måling i nedre del av spiserøret som viser surt innhold i gjenom 24 tmer. Det legges vekt på antall refluksepisoder og episoder som varer over 5 min.

Refluksen forsvinner hos nesten alle spontant før 1 års alder.

Behandlingen er¨hyppige, måltider, ligge med hodet høyt, melken kan fortykkes med Nestargel eller grøtpulver, vanlig morsmelkerstatning kan erstattes med speialmelk, Enfamil).

Syrereduserende midler som Gaviscon og Losec slik du har fått brukes også, avhenging av effekten av andre tiltak som nevnt,

Der er ikke skadelig å ta medisin på det grunnlag som du beskriver.

Det er ikke strengt nødvendig å behandle han i 1oo dager dersom behandlingn før den tid har god effekt, slik du beskriver. Barnets symptom bilde er veiledende.

Jeg tror ikke han vil trenge behadling utover den tiden som er skissert for deg, men symptombildet er veiledende. Evt også ph måling. .

Det skjer normalisering hos nesten alle før 1 års alder.

¨

ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver typiske symptomer som ved refluks, brekninger, tegn på smerter, dårlig vektøkning siste tid, spisevegring, bevegelser av armer og ben, bøyer seg bakover. Du har forstått at symptombildet forklares av at surt mageinnhold går opp i spiserøret og brekkes opp. Du synes undersøkelsen legen gjorde var kort. Det viktigste for han var vel sykehistorien slik du presenterte den og den stagnerende vekløkning. Undersøkelsen kan suppleres med pH måling i nedre del av spiserøret som viser surt innhold i gjenom 24 tmer. Det legges vekt på antall refluksepisoder og episoder som varer over 5 min.

Refluksen forsvinner hos nesten alle spontant før 1 års alder.

Behandlingen er¨hyppige, måltider, ligge med hodet høyt, melken kan fortykkes med Nestargel eller grøtpulver, vanlig morsmelkerstatning kan erstattes med speialmelk, Enfamil).

Syrereduserende midler som Gaviscon og Losec slik du har fått brukes også, avhenging av effekten av andre tiltak som nevnt,

Der er ikke skadelig å ta medisin på det grunnlag som du beskriver.

Det er ikke strengt nødvendig å behandle han i 1oo dager dersom behandlingn før den tid har god effekt, slik du beskriver. Barnets symptom bilde er veiledende.

Jeg tror ikke han vil trenge behadling utover den tiden som er skissert for deg, men symptombildet er veiledende. Evt også ph måling. .

Det skjer normalisering hos nesten alle før 1 års alder.

¨

ø

Takk for svar.

Jeg er nå henvist sykehuset (et sted) for skikkelig utredning evt ph måling av min sønn.

Erder lurt og slutte med losec og gaviscon inntil undersøkelsene gjort ? Jeg tenkte å ringe avdelingen å spørre (vet ikke hvor det gjøres) når vi har blitt tildelt time, men er redd det skal bli for kort varsel, at hvis han må være uten effekt av losec i kroppen v undersøkelsen, så rekker vi kanskje ikke slutte i tide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...