Gå til innhold

Kosthold kontra trening - slankeeffekt


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Det er utrolig stort fokus på trening for å gå ned i vekt, og jeg har inntrykk av at mange matglade kaster seg på treningsbølgen fordi de ikke ønsker å endre matvanene, men har lyst til å gå ned i vekt.

Flere av dem får såpass god samvittighet av all treningen, at de unner seg mer mat/godterier enn de ellers ville gjort. Evt blir de mer sultne pga treningen, og spiser dermed mer.

Resultatet bir da at vekta står stille og midjemålet ikke minker...

En venninne av meg starta å trene så og si hver eneste dag og klaga over at vekta ikke rikka på seg, så hun begynte å tenke på stoffskiftet osv. Hun spiste heller ikke spesielt usunn mat, men hadde et "godt norsk kosthold" som hun kalte det. Dette kostholdet besto i samme type mat som de fleste av oss sikkert vokste opp med - poteter, kjøttkaker med saus, brødmat osv. Hun greide ikke å se for seg at hun kunne endre på kostholdet og forsto heller ikke hvorfor man i dagens samfunn ofte ikke kan spise det samme som før, uten å gå opp i vekt.

Etter litt debriefing endra hun kostholdet til nydelig mat (mye bedre enn den tradisjonelle norske maten) og fortsatte å trene slik hun hadde starta med. I løpet av tre mnd hadde hun gått ned 15 kg og kommet ned i idealvekta - og er der fortsatt etter ca tre-fire år:)

Jeg har to kompiser som trener masse! De er begge ganske store (magen), og etter trening har de så god samvittighet at de stopper på ei pølsesjappe eller på Mac Donalds. Trenger jeg å si at magemålet ikke har blitt redusert? ;)

Som regel må man trene i en hel time for å forbrenne kaloriene EN sjokolade gir - noe mange rett og slett ikke er klar over.

Kostholdsendringer kan føles vanskelig for mange fordi de mangler kunnskaper om hva slags mat de kan lage, de tror det blir for dyrt, for vanskelig å lage etc. I tillegg skjønner de ikke hvordan det går an å spise middag uten pasta, ris eller poteter (man trenger muligens tilvenningstid, ja - men det er fordi kroppen er avhengig av denne typen mat).

Jeg ELSKER sjokolade og potetgull, og unner meg dette kanskje litt for ofte - men er heldig som nok har genetiske anlegg for å forbli slank. På den annen side spiser jeg sunt i hverdagen. Jeg er INGEN kløpper på kjøkkenet, og er heller ikke rik... Ei heller har jeg god tid til å lage mat. Jeg har noen matfavoritter jeg bruker å lage og varierer dem for ikke å bli lei. Maten lager jeg først og fremst fordi jeg synes den er nydelig, og fordi det går mye raskere å lage enn annen middag.

Jeg pleier å variere mellom laksefileter og kyllingfileter. Laksefiletene bruker jeg alltid masse sitronpepper på, fordi jeg synes det er så godt. Ofte steker jeg i wok sammen med masse purreløk og med paprika og brekkbønner. Jeg har også i en buljongterning (hønsebuljong til kylling f.eks.). Man kan bruke chilisaus, soyamelk (IKKE kjøp lightvarianten - den er blæh!), yoghurt naturell etc. Kun fantasien setter grenser :)

Laksen legger jeg gjerne i aluminiumsfolie, godt sitronpepra og med masse purreløk, og en dæsj creme fraiche på toppen. Pakk alt inn og stek i ovnen til laksen er gjennomstekt.

Jeg bruker aldri tilbehør til dette, da grønnsakene er nok tilbehør når man blir vant til det.

Akkurat nå har jeg dilla på å bruke avokado til "smør" og til wokblandingen. Ta to modne avokadoer og bland i en hel chilipepper i biter (ta ut frøene), evt litt olje og agurkbiter, og pepper. Bland alt godt sammen. Dette er supergodt på knekkebrød sammen med f.eks. westfalerskinke (vet ikke sikkert om denne varianten er for de som skal ned i vekt? Kanskje noen som vet?) Som snacks kan jeg legge en dæsj av avokadoblandingen i en skinkeskive og spise som "tapas". Det er utrolig godt!

Til frokost ukedagene spiser jeg alltid en skål med havregryn (velg de store), solsikkekjerner, nøtter og tørka fruktbiter. Ekstra lettmelk på toppen. På jobb spiser jeg rugsprø knekkebrød med ost eller skinke. Lørdag og søndag unner jeg meg alltid nystekte, grove rundstykker til frokost :)

Jeg er altså ingen "guru" på dette området, men tenker ofte at altfor mange tror at trening alene er nok for å gå varig ned i vekt. Jeg tror kostholdsendring alene er nok for å gå varig ned i vekt, men SAMMEN med trening er det selvsagt enda bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for et flott innlegg, togli!

Jeg er helt enig i det du skriver om at trening nok er overvurdert som slankemetode alene. Men for å se sunn, stram og sprek ut, er trening eneste måten.

Sprek er jo blitt det nye slank, leste jeg et sted. Og det er jammen meg helt sant!

Gode mattips har du også. Fint å lese :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott innlegg, togli!

Jeg er helt enig i det du skriver om at trening nok er overvurdert som slankemetode alene. Men for å se sunn, stram og sprek ut, er trening eneste måten.

Sprek er jo blitt det nye slank, leste jeg et sted. Og det er jammen meg helt sant!

Gode mattips har du også. Fint å lese :-)

Så bra du likte den :) Ble litt inspirert på morrakvisten idag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Mye enig i det du skriver :-)

Et kilo er 7000 kcal. Og en slitsom aerobics time tar max 7-800 kalorier....

Men om du trener 2-3 ganger uken og dermed forbruker 1500 kcal MER enn før, så vil dette påvirke kropp og vekt. Dette forutsetter selvsagt at du ikke spiser mer. Dette er TIDKREVENDE - da det vil ta en mnd å gå ned 1 kg på denne måten...

Det som også er positivt med trening, er at man øker muskelmassen og dermed hvileforbrenningen. Ikke mye- men litt. For et menneske som lett legger på seg, er dette gull verdt. :-)

Jeg har gått ned 5-6 kg siste halvår- og hovedendring i mitt liv har vært mosjonsmengde. Jeg er samtidig oppmerksom på mat og hva jeg putter i meg, men jeg slanker meg ikke. Likevel påvirkes midjemål (-14 cm) og vekt i rett retning. :)

Hadde man derimot spist MER pga trening, så går vinninga opp i spinninga.

Likevel- det er sunnere å være lett overvektig og i god form, enn og være overvektig og i elendig form.... Så mosjon er alltid bra. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig i det du skriver :-)

Et kilo er 7000 kcal. Og en slitsom aerobics time tar max 7-800 kalorier....

Men om du trener 2-3 ganger uken og dermed forbruker 1500 kcal MER enn før, så vil dette påvirke kropp og vekt. Dette forutsetter selvsagt at du ikke spiser mer. Dette er TIDKREVENDE - da det vil ta en mnd å gå ned 1 kg på denne måten...

Det som også er positivt med trening, er at man øker muskelmassen og dermed hvileforbrenningen. Ikke mye- men litt. For et menneske som lett legger på seg, er dette gull verdt. :-)

Jeg har gått ned 5-6 kg siste halvår- og hovedendring i mitt liv har vært mosjonsmengde. Jeg er samtidig oppmerksom på mat og hva jeg putter i meg, men jeg slanker meg ikke. Likevel påvirkes midjemål (-14 cm) og vekt i rett retning. :)

Hadde man derimot spist MER pga trening, så går vinninga opp i spinninga.

Likevel- det er sunnere å være lett overvektig og i god form, enn og være overvektig og i elendig form.... Så mosjon er alltid bra. :-)

Mosjon er kjempeviktig! Men altfor mange gir opp både mosjon og mat når de opplever at de ikke går ned i vekt etter å ha trent jevnlig i noen uker. Det blir som om de mister håpet og begynner å skylde på gener, stoffskiftet etc ;) Var derfor jeg følte for å skrive dette :)

Du har vært flink! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende innlegg, og jeg er veldig enig med deg.

Er selv normalvektig, men ser at om jeg skal ned et par kilo (som kan snike seg på..) er det kostholdet som må justeres. Trening er selvfølgelig sunt for kroppen, men har ikke så mye å si for vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inspirerende innlegg, og jeg er veldig enig med deg.

Er selv normalvektig, men ser at om jeg skal ned et par kilo (som kan snike seg på..) er det kostholdet som må justeres. Trening er selvfølgelig sunt for kroppen, men har ikke så mye å si for vekta.

Samme for meg... Hvis jeg merker at magen begynner å bule, så spiser jeg bare ekstra sunt en dag eller to, så er bulen borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg! Jeg trener 5 ganger pr uke, men har likevel gått opp en str siste året pga totalt trøste-anarki hva angår mat i helger.. Så takk og lov for treningen. Men forventer raske resultater nå når anarkiet oppheves. Sitronpepper og buljong skal kjøpes asap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Fint innlegg! Jeg trener 5 ganger pr uke, men har likevel gått opp en str siste året pga totalt trøste-anarki hva angår mat i helger.. Så takk og lov for treningen. Men forventer raske resultater nå når anarkiet oppheves. Sitronpepper og buljong skal kjøpes asap!

Så bra du har trent da. For hvordan ville vektoppgangen ellers vært? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg! Jeg trener 5 ganger pr uke, men har likevel gått opp en str siste året pga totalt trøste-anarki hva angår mat i helger.. Så takk og lov for treningen. Men forventer raske resultater nå når anarkiet oppheves. Sitronpepper og buljong skal kjøpes asap!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

http://www.trim.no/pub/art.php?id=589

Så man kan egentlig velge.... Redusere mat-inntak med 500 kcal pr dag (utgjør 3500 kcal, dvs vektreduksjon på halvt kilo pr uke).

Eller spise som før, men øke mosjon med minst 500 kcal pr dag. Det burde bli det samme.....

(selvsagt kan man gå litt opp pga muskeloppbygning, men i størrelse går man ned da muskler tar mindre plass enn fett).

Problemet er vel at 500 kcal i mosjon per dag er ganske mye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.trim.no/pub/art.php?id=589

Så man kan egentlig velge.... Redusere mat-inntak med 500 kcal pr dag (utgjør 3500 kcal, dvs vektreduksjon på halvt kilo pr uke).

Eller spise som før, men øke mosjon med minst 500 kcal pr dag. Det burde bli det samme.....

(selvsagt kan man gå litt opp pga muskeloppbygning, men i størrelse går man ned da muskler tar mindre plass enn fett).

Problemet er vel at 500 kcal i mosjon per dag er ganske mye....

Det er akkurat det at man skal mosjonere mye for å se resultater på vekta dersom kostholdet er som før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Det er akkurat det at man skal mosjonere mye for å se resultater på vekta dersom kostholdet er som før ;)

Riktig :)

så de som ønsker slanke seg bør nok satse på kombinasjon mellom korrigert kosthold og økt mosjon.

Så får kroniske "matvrak", som undertegnede, heller trimme noe maksimalt for å sakte gå ned- mens hun spiser omtrent som før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig :)

så de som ønsker slanke seg bør nok satse på kombinasjon mellom korrigert kosthold og økt mosjon.

Så får kroniske "matvrak", som undertegnede, heller trimme noe maksimalt for å sakte gå ned- mens hun spiser omtrent som før. :)

Du får innføre en regel om at alle måltider skal inntaes sittende (og tråkkende såklart) på en trimsykkel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å endre kosten. Jeg begynte å trene i september, og har ikke gått ned i vekt. Men jeg har sluttet å legge på meg! Og det er også en god ting :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å endre kosten. Jeg begynte å trene i september, og har ikke gått ned i vekt. Men jeg har sluttet å legge på meg! Og det er også en god ting :-)

Det er sant!

Hva er vanskelig med å endre kosten? Jeg ser at jeg har en fordel ved at jeg bor alene annenhver uke... så den uka jeg er alene, så lager jeg denne maten jeg liker så godt og som er sunn (jeg elsker den!). Ungene er mer eller mindre kresne, så de ukene de er hjemme, så spiser vi f.eks. pannekaker (grove), taco med endel salat/grønnsaker etc. Idag har jeg laga ei svær gryte med hjemmelaga brennsnut (kjøttsuppe) av fenalåret fra jula - så ungene gleder seg vilt til å komme hjem til meg imorgen :) Vi skal ha grove rundstykker til. For min del handler det ikke om å spise sunt hele tiden, men om å finne en balanse jeg trives med i kostholdet. "Slanking" er et ord jeg egentlig ikke kan fordra... Jeg tror den beste oppskriften på å legge på seg på sikt, er å slanke seg.... Man er nødt å finne en vei man trives med selv - der man f.eks. kombinerer sunt med usunt... Jeg spiser alt jeg får når jeg er på besøk osv, men jeg har såpass lite magemål at jeg ikke greier masse kaker f.eks.... Er jeg invitert til store kjøttmiddager, så sørger jeg for å spise f.eks. bare en liten potet sammen med masse grønnsaker og normal mengde kjøtt.

Alt dette er grunnen til at jeg fortsatt kan spise tre svære stratosplater i uka uten å legge på meg *host host* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Det er sant!

Hva er vanskelig med å endre kosten? Jeg ser at jeg har en fordel ved at jeg bor alene annenhver uke... så den uka jeg er alene, så lager jeg denne maten jeg liker så godt og som er sunn (jeg elsker den!). Ungene er mer eller mindre kresne, så de ukene de er hjemme, så spiser vi f.eks. pannekaker (grove), taco med endel salat/grønnsaker etc. Idag har jeg laga ei svær gryte med hjemmelaga brennsnut (kjøttsuppe) av fenalåret fra jula - så ungene gleder seg vilt til å komme hjem til meg imorgen :) Vi skal ha grove rundstykker til. For min del handler det ikke om å spise sunt hele tiden, men om å finne en balanse jeg trives med i kostholdet. "Slanking" er et ord jeg egentlig ikke kan fordra... Jeg tror den beste oppskriften på å legge på seg på sikt, er å slanke seg.... Man er nødt å finne en vei man trives med selv - der man f.eks. kombinerer sunt med usunt... Jeg spiser alt jeg får når jeg er på besøk osv, men jeg har såpass lite magemål at jeg ikke greier masse kaker f.eks.... Er jeg invitert til store kjøttmiddager, så sørger jeg for å spise f.eks. bare en liten potet sammen med masse grønnsaker og normal mengde kjøtt.

Alt dette er grunnen til at jeg fortsatt kan spise tre svære stratosplater i uka uten å legge på meg *host host* :P

Endre kost?

Jeg spiser to knekkebrød (15-18% fiber) til frokost + lunch. Mye grønnsaker i form av tomat, agurk, paprika og salat til nevnte måltider. Gjerne en frukt til et av måltidene.

Middag: en posjon kalkun-eller kyllingfile m/grønnsaker og litt grov ris (velger lite middagsfat), eller et halvannet stykke laks med tilsvarende tilbehør, eller pizza/gryterett basert på karbonadedeig + tomatsaus som jeg lager fra grunnen, eller gryte med kylling, grønnsaker og linser. Av og til kjøttsuppe med okse/rein + tradisjonelle norske grønnsaker.

Kvelds er gjerne yougert m/tilsatt usukrede bær eller et par knekkebrød. Fyller på med rå kålrot om det trenges.

Endre kosthold? Til hvordan kost da?

Det usunne er vel at jeg spiser risgrøt m sukker på hver lørdag + spiser godteri denne dagen. Drikker dessuten drikker jeg opptil 4 glass vin vin fredag - lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er ganske godt kommunisert at kostholdet er den viktigste faktoren ved vektopp- og nedgang. Problemet er vel at mange enten ikke har satt seg nok inn i det som formidles eller at de ikke "ønsker" å forstå det. I tillegg er det mange som lurer seg selv både med hensyn til hvor mye/hardt de faktisk trener og hvor mye de spiser. Å få noen til å se på kostholdet sitt, slik som da du hjalp din venninne, vil nok være nyttig for veldig mange.

For meg virker trening. Det kommer nok delvis av at jeg stort sett har stabil vekt i utgangspunktet, så om jeg da trener mer, vil jeg bruke mer energi og går ned i vekt. Jeg har dessuten lagt merke til at jeg spiser sunnere når jeg trener. Jeg får rett og slett mindre lyst på snop når jeg trener regelmessig, men denne effekten får tydeligvis ikke alle ;-) Jeg har heller ikke så veldig mange kilo for mye, så jeg blir ikke deppa om de ikke forsvinner så fort som jeg skulle ønske.

Jeg leste en undersøkelse som viste at forskjellen på overvektige og normalvektige i hovedsak er at de som er normalvektige har en naturlig mindre/sunnere matlyst. Jeg tipper at du kommer i denne kategorien, sammen med meg, og at du derfor lettere spiser både sunt nok og lite nok til å holde vekten uten at det oppleves som en stor jobb og et stort offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre kost?

Jeg spiser to knekkebrød (15-18% fiber) til frokost + lunch. Mye grønnsaker i form av tomat, agurk, paprika og salat til nevnte måltider. Gjerne en frukt til et av måltidene.

Middag: en posjon kalkun-eller kyllingfile m/grønnsaker og litt grov ris (velger lite middagsfat), eller et halvannet stykke laks med tilsvarende tilbehør, eller pizza/gryterett basert på karbonadedeig + tomatsaus som jeg lager fra grunnen, eller gryte med kylling, grønnsaker og linser. Av og til kjøttsuppe med okse/rein + tradisjonelle norske grønnsaker.

Kvelds er gjerne yougert m/tilsatt usukrede bær eller et par knekkebrød. Fyller på med rå kålrot om det trenges.

Endre kosthold? Til hvordan kost da?

Det usunne er vel at jeg spiser risgrøt m sukker på hver lørdag + spiser godteri denne dagen. Drikker dessuten drikker jeg opptil 4 glass vin vin fredag - lørdag.

Svaret mitt var til Tonette som syntes det var vanskelig å endre kostholdet :)

Det virker jo som du har et sunt kosthold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er ganske godt kommunisert at kostholdet er den viktigste faktoren ved vektopp- og nedgang. Problemet er vel at mange enten ikke har satt seg nok inn i det som formidles eller at de ikke "ønsker" å forstå det. I tillegg er det mange som lurer seg selv både med hensyn til hvor mye/hardt de faktisk trener og hvor mye de spiser. Å få noen til å se på kostholdet sitt, slik som da du hjalp din venninne, vil nok være nyttig for veldig mange.

For meg virker trening. Det kommer nok delvis av at jeg stort sett har stabil vekt i utgangspunktet, så om jeg da trener mer, vil jeg bruke mer energi og går ned i vekt. Jeg har dessuten lagt merke til at jeg spiser sunnere når jeg trener. Jeg får rett og slett mindre lyst på snop når jeg trener regelmessig, men denne effekten får tydeligvis ikke alle ;-) Jeg har heller ikke så veldig mange kilo for mye, så jeg blir ikke deppa om de ikke forsvinner så fort som jeg skulle ønske.

Jeg leste en undersøkelse som viste at forskjellen på overvektige og normalvektige i hovedsak er at de som er normalvektige har en naturlig mindre/sunnere matlyst. Jeg tipper at du kommer i denne kategorien, sammen med meg, og at du derfor lettere spiser både sunt nok og lite nok til å holde vekten uten at det oppleves som en stor jobb og et stort offer.

Det er nok helt riktig det du sier der :)

Jeg er på ingen måte en slik type som påstår at alle overvektige bør ta seg sammen og dermed gå ned i vekt;)

Poenget mitt var mer å si noe om at det først og fremst er kostholdet man bør se på om man sliter med vekta. Det utelukker selvsagt ikke at trening er kjempebra for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...