Gå til innhold

Facebook, favorisering av elever


Gjest burde ikke vært lov

Anbefalte innlegg

Jeg mener de skal godkjenne alle elever over 13 år. Mener ikke de skal godkjenne elever som ikke er gamle nok til å være på fb, for da vil de signalisere at de godtar at elevene bryter en regel. De bør derfor ikke godkjenne noen før de er 13 år.

''Jeg mener de skal godkjenne alle elever over 13 år. Mener ikke de skal godkjenne elever som ikke er gamle nok til å være på fb, for da vil de signalisere at de godtar at elevene bryter en regel. De bør derfor ikke godkjenne noen før de er 13 år.''

Jeg mener de ikke bør godkjenne elever i det hele tatt. Det er viktig å skille mellom skole og privatliv.

Synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    10

  • mariaflyfly

    3

  • ....AV

    1

  • Angustia

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

''Jeg mener de skal godkjenne alle elever over 13 år. Mener ikke de skal godkjenne elever som ikke er gamle nok til å være på fb, for da vil de signalisere at de godtar at elevene bryter en regel. De bør derfor ikke godkjenne noen før de er 13 år.''

Jeg mener de ikke bør godkjenne elever i det hele tatt. Det er viktig å skille mellom skole og privatliv.

Synes

Det er jeg jammen enig i

Det får da være foreldrenes ansvar å følge med på nettbruken til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært begrenset hvor mye en lærer kan greie å følge med på i det virkelige liv fordi de har alt for mange elever i hver klasse og veldig mye å gjøre.

Så derfor skal de overvåke elevene på FB i stedet?

Det synes jeg er en grov feilprioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du mobbing og utestengelse er en privat sal mellom elevene? For det skjer, kanskje spesielt der de vet at voksne eller lærere ikke følger med. Og barnet kan ikke hjelpe for at de har foreldre som ikke bryr seg så mye om de. Vet de at læreren kan se det så tenker de seg om en gang ekstra og lar heller være å mobbe. Og skjer mobbing/utestengelse blant elevene så kan læreren avsløre det via fb. og noe som de kanskje aldri ville oppdaget i en stressende skolehverdag. Mobbing er et stort problem i norsk skole. Mange tar livet sitt hvert år p.ga mobbing.

Det at en lærer passer litt ekstra på kan redde et barn fra psykiske problemer og selvmord.

''Vet de at læreren kan se det, så tenker de seg om en gang ekstra og lar heller være å mobbe. ''

Hvis det er så enkelt, burde det vel ikke forekomme mobbing i det hele tatt i RL på skolen? Der er det også alltid en viss risiko for at en lærer kan se det. Mobbing er ikke nødvendigvis planlagt og kalkulert for og imot.

Facebook er for tenåringer og voksne, eller for de som ønsker å bli behandlet som det. Det er ikke for småbarn. Hvis ungdom plager hverandre i den grad at vi snakker om psykiske problemer og selvmord, tror jeg det er naivt å tro at en lærer fra eller til på FB kan forhindre det. Dessuten får det være grenser for hvilket ansvar vi skal regne med at lærerne tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på. Om noen elever aldri får "liker" eller "kommentarer" så vil læreren være mer obs på utestengelse f.eks.

Jeg har som sagt noen av mine kulturskoleelever som venner på Facebook, jeg ser det ikke som min oppgave å blande meg borti hva de skriver til hverandre, og har skjult omtrent alt av sånn aktivitet på Facebook. Den kontakten jeg evt måtte ha med dem på Facebook dreier seg om helt andre ting, som invitasjoner til arrangementer og sånt.

Den eneste jeg kikker litt nøye på er min egen sønn, og hvis jeg ser noe jeg må snakke med ham om tar jeg det direkte med ham og ikke offentlig på en Facebook-vegg.

Jeg synes altså overvåking av nettbruk er en foreldreoppgave, og forventer ikke at læreren tar på seg dette. Vet ikke om jeg hadde likt at vedkommende gjorde det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vet de at læreren kan se det, så tenker de seg om en gang ekstra og lar heller være å mobbe. ''

Hvis det er så enkelt, burde det vel ikke forekomme mobbing i det hele tatt i RL på skolen? Der er det også alltid en viss risiko for at en lærer kan se det. Mobbing er ikke nødvendigvis planlagt og kalkulert for og imot.

Facebook er for tenåringer og voksne, eller for de som ønsker å bli behandlet som det. Det er ikke for småbarn. Hvis ungdom plager hverandre i den grad at vi snakker om psykiske problemer og selvmord, tror jeg det er naivt å tro at en lærer fra eller til på FB kan forhindre det. Dessuten får det være grenser for hvilket ansvar vi skal regne med at lærerne tar.

Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at lærere ikke bør være venn med elevene på FB i det hele tatt. Dessuten synes jeg man kan si til barna at de ikke skal spørre om å bli venn med lærerne, de bør lære seg at det er forskjell på jobb og fritid.

Selv er jeg ikke venn med en eneste kunde fra jobben min på FB.

Men jeg kan være enig med deg i at hvis læreren først er venn med noen elever, bør han/hun si ja til alle elever som spør.

Er du forresten på facebook selv? Jeg ser du skriver: "Om noen elever aldri får "liker" eller "kommentarer" så vil læreren være mer obs på utestengelse f.eks."

Dette krever ganske stor innsats fra lærerens side. Jeg har virkelig ingen anelse om hvor mange "liker" eller kommentarer mine facebook-venner får. For å vite det må man jo være på FB hele tiden, eller aktivt oppsøke sidene til alle vennene og se etter. Man kan selvfølgelig være heldig og fange opp om noen skriver stygge ting, men det synes jeg strengt tatt er foreldrenes oppgave. Jeg er venn med mine egne unger på FB, og følger med, men jeg har likevel ikke til en hver tid oversikt over alt de gjør der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Jeg synes at lærere ikke bør være venn med elevene på FB i det hele tatt. Dessuten synes jeg man kan si til barna at de ikke skal spørre om å bli venn med lærerne, de bør lære seg at det er forskjell på jobb og fritid.

Selv er jeg ikke venn med en eneste kunde fra jobben min på FB.

Men jeg kan være enig med deg i at hvis læreren først er venn med noen elever, bør han/hun si ja til alle elever som spør.

Er du forresten på facebook selv? Jeg ser du skriver: "Om noen elever aldri får "liker" eller "kommentarer" så vil læreren være mer obs på utestengelse f.eks."

Dette krever ganske stor innsats fra lærerens side. Jeg har virkelig ingen anelse om hvor mange "liker" eller kommentarer mine facebook-venner får. For å vite det må man jo være på FB hele tiden, eller aktivt oppsøke sidene til alle vennene og se etter. Man kan selvfølgelig være heldig og fange opp om noen skriver stygge ting, men det synes jeg strengt tatt er foreldrenes oppgave. Jeg er venn med mine egne unger på FB, og følger med, men jeg har likevel ikke til en hver tid oversikt over alt de gjør der.

Jeg er nå uansett glad det finnes mennesker som bryr seg om andre og gjerne mer enn det som forventes.Takket være slike mennesker, som altså bryr seg uten å få noe ekstra lønn gjør en velgjerning som alle burde verdsette. Kjenner lærere som bruker fritiden sin også til å ha elever hjemme hos seg av og til som ikke har det bra. Dette er lærere som jobber fra hjertet og ikke ut fra kun å få lønn for det de gjør.

Jeg mener ikke man skal forvente noe sånt, men de fortjener en stor takk! Et sånt yrke bør en velge ut fra det man før kallte et "kall". Man er nødt til å se hver enkelt og ikke lukke øynene for det som er leit. Elever er ikke kunder. De er barn og læreren har en svært stor betydning for eleven i nåtid og for fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke vært naturlig for meg å ha nåværende elever som venner på FB, men jeg har ganske mange tidligere elever av meg der. Det synes jeg blir en annen sak. Uansett hadde jeg ikke laga noe nummer ut av dette... Det jeg tenker meg kan ha skjedd, er at læreren har godkjent eleven uten å tenke over det, men siden funnet ut at dette ikke er så lurt... og så er det vanskelig å slette en man før har godkjent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke elever som venner på FB, men vi har egne grupper for fag/klasse. Men venner, nei. Jeg har gjort ett unntak, og det var en helt spesiell årsak. Jeg tror alle forstod grunnen, men jeg følte ikke noe behov for å forklare meg.

Jeg har noen av mine barns venner på FB, og noen av dem er elever på skolen. Jeg tror jeg hadde sletta dem om de var mine elever. Jeg har noen foreldre som venner på FB, de er venner i RL også.

Jeg føler ikke at jeg har noen forpliktelse til å "passe" på elevene på FB eller andre nettsamfunn, men jeg bruker veldig mye tid på å snakke om det. Det er min jobb!. Får jeg vite om noe, sjekker jeg det. Vi har hatt en sak i klassen, den ordnet vi opp i uten for mye styr.

Som lærer føler jeg meg forplikta til å advare, rettlede, snakke med, være åpen, tilgjengelig osv.... men ikke å overvåke elevene til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg er nå uansett glad det finnes mennesker som bryr seg om andre og gjerne mer enn det som forventes.Takket være slike mennesker, som altså bryr seg uten å få noe ekstra lønn gjør en velgjerning som alle burde verdsette. Kjenner lærere som bruker fritiden sin også til å ha elever hjemme hos seg av og til som ikke har det bra. Dette er lærere som jobber fra hjertet og ikke ut fra kun å få lønn for det de gjør.

Jeg mener ikke man skal forvente noe sånt, men de fortjener en stor takk! Et sånt yrke bør en velge ut fra det man før kallte et "kall". Man er nødt til å se hver enkelt og ikke lukke øynene for det som er leit. Elever er ikke kunder. De er barn og læreren har en svært stor betydning for eleven i nåtid og for fremtid.

''Kjenner lærere som bruker fritiden sin også til å ha elever hjemme hos seg av og til som ikke har det bra''

Da har vel den lærereren alle elevene hjemme hos seg etter tur da? Ellers kan jo noen av de som ikke er der føle seg utestengt av lærer, eller føle lærer ikke bryr seg om dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå uansett glad det finnes mennesker som bryr seg om andre og gjerne mer enn det som forventes.Takket være slike mennesker, som altså bryr seg uten å få noe ekstra lønn gjør en velgjerning som alle burde verdsette. Kjenner lærere som bruker fritiden sin også til å ha elever hjemme hos seg av og til som ikke har det bra. Dette er lærere som jobber fra hjertet og ikke ut fra kun å få lønn for det de gjør.

Jeg mener ikke man skal forvente noe sånt, men de fortjener en stor takk! Et sånt yrke bør en velge ut fra det man før kallte et "kall". Man er nødt til å se hver enkelt og ikke lukke øynene for det som er leit. Elever er ikke kunder. De er barn og læreren har en svært stor betydning for eleven i nåtid og for fremtid.

Det er ingen her som kritiserer lærere som strekker seg langt for å følge opp elever som beviselig ikke har det bra.

Det ikke alle er enige i, er at å overvåke elevenes bruk av Internett på fritiden er en naturlig eller prisverdig del av dette engasjementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...