Gå til innhold

Planken - hvor lenge?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Jeg hater egentlig planken, det er en pyton øvelse, men den tar godt i magemusklene da. Spørsmålet er - er det om å gjøre å klare å stå så lenge som mulig, f.eks. 3x120 sek? Eller er det bedre med f.eks. 6x60 sek? Jeg klarer 120 sek på en (veldig) god dag, men det hadde jo vært veldig greit om det var like effektivt å ta flere kortere planker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes varianter som tar hardere ved at du strammer flere muskler mens du tar planken. På den måten trenger du ikke holde så lenge. Se f.eks. her:

http://fitnessbloggen.no/5-gode-grunner-til-a-trene-planke/

*legger til bokmerke* Jeg har også begynt med to andre varianter av planken:

- begynner som vanlig på underarmene, går så opp på hendene, ned på underarmene, opp på hendene osv i 20 sek

- står som vanlig på treningsmatte, flytter så ett og ett bein på utsiden på hver sin side av matten og så sammen igjen i 20 sek

Mye artigere enn bare å stå i planken. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*legger til bokmerke* Jeg har også begynt med to andre varianter av planken:

- begynner som vanlig på underarmene, går så opp på hendene, ned på underarmene, opp på hendene osv i 20 sek

- står som vanlig på treningsmatte, flytter så ett og ett bein på utsiden på hver sin side av matten og så sammen igjen i 20 sek

Mye artigere enn bare å stå i planken. :o)

Min treningsveileder på senteret der jeg trener, sa at om man gjør planken riktig, så klarer man ikke å stå så veldig lenge.Om man klarer over 1 minutt så er man VEEEEEEEEElDIG godt trent.Da man gjør planken skal man aktivisere magen og bekkenet, og da er det ikke lett å stå i ett minutt.Hun mente at selv toppidrettsutøvere vil ha problemer med det.Jeg har fått program med 3-4 x 10-15 sek. Og det kjenner jeg godt da jeg aktiviserer musklene slik hun sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min treningsveileder på senteret der jeg trener, sa at om man gjør planken riktig, så klarer man ikke å stå så veldig lenge.Om man klarer over 1 minutt så er man VEEEEEEEEElDIG godt trent.Da man gjør planken skal man aktivisere magen og bekkenet, og da er det ikke lett å stå i ett minutt.Hun mente at selv toppidrettsutøvere vil ha problemer med det.Jeg har fått program med 3-4 x 10-15 sek. Og det kjenner jeg godt da jeg aktiviserer musklene slik hun sa.

Hun har helt rett vet du - jeg har tatt tak i selve utførelsen og har ikke gjort det riktig tidligere så nå klarer jeg ikke så veldig lenge nei. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...