Gå til innhold

Herregud!, hva skal jeg gjøre?


Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Jeg er kjempefortvilet akkurat nå, da det virker som folk på jobb virkelig tror jeg har anorexia. Jeg har ikke det. Lite sannsynlig at jeg plutselig skulle få det i min alder.

Jeg har fått kommentarer over lenger tid og nå av sjefen også og det på den måten:- NÅ MÅ DU IKKE bli tynnere enn det du er!

Jo takk skal du ha, jeg jobber bevisst med å ikke bli det!

Jeg er voksen og det irriterer meg at jeg blir passet på som et barn.

Hva farsken skal jeg gjøre? Jeg gjør alt jeg kan nå og det siste jeg har begynt med er å forsøke bygge muskler for å legge på meg på den måten, men dessverre må jeg jo varme opp og forbruker kallorier da også. Kan ikke bare gå rett på vektene.

Jeg raste ned flere kilo på kort tid. Jeg tror det har stoppet opp, men jeg går ikke opp igjen. Min bmi er så vidt over 17 og jeg må opp i 18-19. Det er der jeg skal ligge. Dette er ikke morsomt. Noen følger med meg i lunsjpausen også og da går jeg heller ut av huset og setter meg på en kafe for å slippe kommentarer som dette : - Smakte ikke maten? Han som oftest sier dette er så overvektig at han nesten ikke greier å gå, men allikevel.

Er det noen som har noen råd som jeg selv ikke har tenkt på tro? Noen vil kanskje si at dette er et luxusproblem, men det er ikke det lenger for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    7

  • laban

    4

  • Sør

    3

  • frosken

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde sagt fra til sjefen at det vil du ha deg frabedt. Så får han si fra.

I boken bedre uten brød, er det en som er veldig tynn som blir "normal". Men han spiste veldig lite fra før, men du kan jo låne boken på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er liksom legitimt å kommentere vekta til svært slanke mennesker... Jeg går heller opp når ting er vanskelig, ellers burde jeg også vært mager nå, noe som jeg gjerne skulle vært da:) Uansett utrolig irriterende sikkert, men det er vel vel ment? (eller litt misunnelse?)

Men er det problem for deg å få i deg nok mat? Kan du få hjelp med kostholdet av en ernæringsfysiolog eller treningsveileder? Hvis dette ikke er et problem for deg, og du ikke er farlig tynn, så synes jeg du skal forsøke å gi f i alle kommentarene - og passe på å spise en stor og sunn jobblunsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, det er liksom legitimt å kommentere vekta til svært slanke mennesker... Jeg går heller opp når ting er vanskelig, ellers burde jeg også vært mager nå, noe som jeg gjerne skulle vært da:) Uansett utrolig irriterende sikkert, men det er vel vel ment? (eller litt misunnelse?)

Men er det problem for deg å få i deg nok mat? Kan du få hjelp med kostholdet av en ernæringsfysiolog eller treningsveileder? Hvis dette ikke er et problem for deg, og du ikke er farlig tynn, så synes jeg du skal forsøke å gi f i alle kommentarene - og passe på å spise en stor og sunn jobblunsj!

''Uansett utrolig irriterende sikkert, men det er vel vel ment? (eller litt misunnelse?) ''

Det er nok vel ment. Missunnelse er det nok ikke, da jeg ser ikke så bra ut nå. Jeg ser det selv.

''Men er det problem for deg å få i deg nok mat?'' Jeg har fått tilbake sultfølelsen, men jeg blir fort mett.

'' Hvis dette ikke er et problem for deg, og du ikke er farlig tynn, så synes jeg du skal forsøke å gi f i alle kommentarene - og passe på å spise en stor og sunn jobblunsj!''

Ja, det var det da. Når jeg er i kantina nå, spiser jeg mer enn jeg egentlig orker bare fordi jeg vet jeg blir fulgt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å bagatellisere, men må tilstå at jeg trodde det hadde skjedd noe alvorlig da jeg så overskriften din...

De som bare liker å blande seg inn og kommentere, er det ikke så lett å gjøre noe med på kort sikt (bortsett fra å svare litt skarpt). Men de som evt. følger med når spiser fordi de virkelig lurer på om du har fått problemer, ser antakelig ikke bare på mengden, men også på _hva_ du forsyner deg med. Så hvis du velger litt mindre prektig kjernesunt enn det som er naturlig for deg, kan det hende du både beroliger både de som kikker, og unngår ytterligere vektnedgang. Ta f.eks. med deg en bolle eller kake til kontoret når lunsjen er ferdig, og spis den når den verste mettheten har gått over.

Nå innvender du kanskje at når du spiser lite, bør det du faktisk får i deg, være sunt. Greit nok, men det kan du sikkert legge hovedvekten på i de måltidene du spiser hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg mener ikke å bagatellisere, men må tilstå at jeg trodde det hadde skjedd noe alvorlig da jeg så overskriften din...

De som bare liker å blande seg inn og kommentere, er det ikke så lett å gjøre noe med på kort sikt (bortsett fra å svare litt skarpt). Men de som evt. følger med når spiser fordi de virkelig lurer på om du har fått problemer, ser antakelig ikke bare på mengden, men også på _hva_ du forsyner deg med. Så hvis du velger litt mindre prektig kjernesunt enn det som er naturlig for deg, kan det hende du både beroliger både de som kikker, og unngår ytterligere vektnedgang. Ta f.eks. med deg en bolle eller kake til kontoret når lunsjen er ferdig, og spis den når den verste mettheten har gått over.

Nå innvender du kanskje at når du spiser lite, bør det du faktisk får i deg, være sunt. Greit nok, men det kan du sikkert legge hovedvekten på i de måltidene du spiser hjemme.

''Jeg mener ikke å bagatellisere, men må tilstå at jeg trodde det hadde skjedd noe alvorlig da jeg så overskriften din''

Huff ja den overskriften ble litt preget av jeg satte meg rett ned ved pc`etter kommentaren jeg fikk. Burde ha ventet i noen minutter så jeg fikk roet meg litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Jeg mener ikke å bagatellisere, men må tilstå at jeg trodde det hadde skjedd noe alvorlig da jeg så overskriften din''

Huff ja den overskriften ble litt preget av jeg satte meg rett ned ved pc`etter kommentaren jeg fikk. Burde ha ventet i noen minutter så jeg fikk roet meg litt :-)

Og jeg velger som regel en av varmrettene og da pleier det å være et par retter å velge mellom, så det skulle ikke være noe spesielt med det, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener ikke å bagatellisere, men må tilstå at jeg trodde det hadde skjedd noe alvorlig da jeg så overskriften din''

Huff ja den overskriften ble litt preget av jeg satte meg rett ned ved pc`etter kommentaren jeg fikk. Burde ha ventet i noen minutter så jeg fikk roet meg litt :-)

Hva spiser du til lunsj da? Antagelig bør du spise mat med mer energi. Om du spiser brød eller knekkebrød så ha godt med smør/bremykt på skiva i tillegg til godt med pålegg, gjerne et kokt egg eller to i tillegg og kanskje en neve nøtter?

En salat med bl.a. fetaost, avokado og rikelig med kjøtt/egg/reker/kylling er godsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dette er slitsomt og leit for deg.

Synes det var lurt det laban foreslo, at du tar med et stykke kake eller bolle med til kontoret, som du kan spise en time eller to etter lunsjen. La den gjerne stå å prange på skrivebordet, slik at folk ser det ;-)

Og når du spiser varmrett, så ta med et stykke brød i tillegg med smør på :-)

Jeg synes du skal kontakte en ernæringsfysiolog (eller hva det nå heter) i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Uansett utrolig irriterende sikkert, men det er vel vel ment? (eller litt misunnelse?) ''

Det er nok vel ment. Missunnelse er det nok ikke, da jeg ser ikke så bra ut nå. Jeg ser det selv.

''Men er det problem for deg å få i deg nok mat?'' Jeg har fått tilbake sultfølelsen, men jeg blir fort mett.

'' Hvis dette ikke er et problem for deg, og du ikke er farlig tynn, så synes jeg du skal forsøke å gi f i alle kommentarene - og passe på å spise en stor og sunn jobblunsj!''

Ja, det var det da. Når jeg er i kantina nå, spiser jeg mer enn jeg egentlig orker bare fordi jeg vet jeg blir fulgt med.

Ikke spis mer enn du orker pga dem.

Det er så klart viktig å spise sunt, men kan du ikke prøve å ta på ekstra saus, dressing, sunn olje etc? Nøtter, i salater, woker. En kvikk-lunch-sjokolade som mellommåltid.. For ikke å snakke om freia påskeegg, den lilla pakken? ca 800kcal i 4 egg. Nam nam. Uff, nå blir jeg sulten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst, har jeg det akkurat på samme måten. Rådene du får om marsipan, sjokolade, kaker og boller som ekstramåltider, funker ikke for meg. Jeg blir bare mett og evt småkvalm av det, og det går ut over appetitten slik at jeg spiser mye mindre ordentlig mat. Banan, frukt, nudler (ikke akkurat sunt det heller), knekkebrød funker som "ekstramat". Men jeg har ikke klart å legge på meg siden jeg gikk ned for et halvt år siden, folk kommenterer og BMIen er på 17,5. Jeg er over 40. Men jeg tar meg ikke nær av kommentarer, sier bare at jeg gjerne skulle lagtpå meg litt. *Følger spent med på om du får noen råd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dette er et problem, og ikke et luksusproblem heller. En BMI så lav som din kan føre til en rekke med helseplager.

Jeg slet med appetitten og fikk veldig gode tips her. Supper, gryter, nøtter, bønner og 86 % sjokolade har hjulpet meg. Når man mister sultfølelsen så må man faktisk tvinge seg selv litt før den kommer tilbake.

I forhold til kollegaer så hadde jeg tatt det opp i en passende sammenheng. Ingen hadde akseptert slike kommentarer til en som sliter med overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hva spiser du til lunsj da? Antagelig bør du spise mat med mer energi. Om du spiser brød eller knekkebrød så ha godt med smør/bremykt på skiva i tillegg til godt med pålegg, gjerne et kokt egg eller to i tillegg og kanskje en neve nøtter?

En salat med bl.a. fetaost, avokado og rikelig med kjøtt/egg/reker/kylling er godsaker!

''Hva spiser du til lunsj da?''

Nå har jeg akkurat tatt en tidlig lunsj og i dag var det ikke noe varmmat som fristet meg.

Så det ble :

To grove brødskiver, litt små riktignok. Den ene med røkelaks og egg og den andre med rekesalat. Og så fordi jeg tenkte at jeg nå SKAL legge på meg avsluttet jeg med creme brülee.

Og nå ble jeg så trøtt at jeg helst skulle ha sovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hva spiser du til lunsj da?''

Nå har jeg akkurat tatt en tidlig lunsj og i dag var det ikke noe varmmat som fristet meg.

Så det ble :

To grove brødskiver, litt små riktignok. Den ene med røkelaks og egg og den andre med rekesalat. Og så fordi jeg tenkte at jeg nå SKAL legge på meg avsluttet jeg med creme brülee.

Og nå ble jeg så trøtt at jeg helst skulle ha sovet.

Ikke fyll på med sukker. Det gjør deg trett og fortrenger essensielle næringstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde tatt en tur til legen for å utelukke at det ikke er noe galt..Der kan du sikkert også få litt tips til å legge på deg.

Har du prøvd de måltidserstattningene de selger på apoteket? Det er en drikke og veldig kaloririk. Prøv å drikk 2 sånne ekstra per dag i tillegg til det du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg tror jeg hadde tatt en tur til legen for å utelukke at det ikke er noe galt..Der kan du sikkert også få litt tips til å legge på deg.

Har du prøvd de måltidserstattningene de selger på apoteket? Det er en drikke og veldig kaloririk. Prøv å drikk 2 sånne ekstra per dag i tillegg til det du spiser.

''Har du prøvd de måltidserstattningene de selger på apoteket? Det er en drikke og veldig kaloririk. Prøv å drikk 2 sånne ekstra per dag i tillegg til det du spiser''

Tror jeg vil prøve det jeg kan med vanlig mat før det blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg forstår at dette er slitsomt og leit for deg.

Synes det var lurt det laban foreslo, at du tar med et stykke kake eller bolle med til kontoret, som du kan spise en time eller to etter lunsjen. La den gjerne stå å prange på skrivebordet, slik at folk ser det ;-)

Og når du spiser varmrett, så ta med et stykke brød i tillegg med smør på :-)

Jeg synes du skal kontakte en ernæringsfysiolog (eller hva det nå heter) i tillegg.

''Og når du spiser varmrett, så ta med et stykke brød i tillegg med smør på :-)''

Da vil jeg ikke greie noe av varmmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du prøvd de måltidserstattningene de selger på apoteket? Det er en drikke og veldig kaloririk. Prøv å drikk 2 sånne ekstra per dag i tillegg til det du spiser''

Tror jeg vil prøve det jeg kan med vanlig mat før det blir aktuelt.

''Tror jeg vil prøve det jeg kan med vanlig mat før det blir aktuelt.''

Men er det ikke det du har prøvd allerede og som ikke hjelper? Utifra hovedinnlegget ditt tolket jeg det slik at det er akkurat det som er problemet, altså at du ikke legger nok på deg av vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og når du spiser varmrett, så ta med et stykke brød i tillegg med smør på :-)''

Da vil jeg ikke greie noe av varmmaten.

''Da vil jeg ikke greie noe av varmmaten.''

Nå er jeg sikkert litt brutal med deg og det blir nok ikke tatt godt imot men på meg virker det ikke som du egentlig har så lyst til å legge på deg. Er man naturlig tynn og har lyst til å legge på seg, så handler det om viljestyrke, akkruat som det handler om viljestyrke å gå ned i vekt.

Det nytter ikke å komme med, "da vil jeg ikke greie det og det" , "da orker jeg ikke det og det", "jeg har ikke lyst til det og det" når andre kommer med råd til deg. Da har du tydeligvis ikke lyst _nok_ til å legge på deg.

Kanskje du egentlig er fornøyd med å være tynn men irriterer deg over at andre ikke synes det ser så bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Da vil jeg ikke greie noe av varmmaten.''

Nå er jeg sikkert litt brutal med deg og det blir nok ikke tatt godt imot men på meg virker det ikke som du egentlig har så lyst til å legge på deg. Er man naturlig tynn og har lyst til å legge på seg, så handler det om viljestyrke, akkruat som det handler om viljestyrke å gå ned i vekt.

Det nytter ikke å komme med, "da vil jeg ikke greie det og det" , "da orker jeg ikke det og det", "jeg har ikke lyst til det og det" når andre kommer med råd til deg. Da har du tydeligvis ikke lyst _nok_ til å legge på deg.

Kanskje du egentlig er fornøyd med å være tynn men irriterer deg over at andre ikke synes det ser så bra ut?

Jeg tror ikke du skjønner helt, for hvis jeg skal spise ett stykke brød ved siden av, vil jeg ikke greie mye av varmmaten nei. Tror ikke du helt forstår problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...