Gå til innhold

Kunnskapsfri sone


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Madelenemie

    18

  • PieLill

    10

  • Mirabell

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest Zippity

Takk.

Den styrket argumentasjonen for at vi må snu ryggen til dette bløffmakeriet.

Var ikke meningen det da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott lenke :) Jeg vil også nevne at det er ikke bare bare å ha en psykisk lidelse når velmenende "altier" beskylder deg for ikke å ville og bli frisk fordi du ikke er villig til å prøve all slags merkelige behandlingsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En healer (fast kunde, ikke en jeg kjenner) fortalte meg noe som ingen andre enn meg kjente til. Det var litt creepy egentlig, veldig spesielt. Hvordan kunne hn vite dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

En healer (fast kunde, ikke en jeg kjenner) fortalte meg noe som ingen andre enn meg kjente til. Det var litt creepy egentlig, veldig spesielt. Hvordan kunne hn vite dette?

Noen har evner til å vite slike ting, mens andre tror de har evner. Det er masse piss ute og går, jeg er drittlei i alt sammen. Kun få er seriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen det da :-)

Hvis vi skal tenke penger og det å sko seg på andres sykdom er vel den medisinske legemiddelindustriens motiver noe som det kan settes et spørsmålstegn ved. Kunnskapen om inntjening i denne bansjen er stor. Der vil jeg si at den alternative behandlingen er amatører i forhold.

Den kinesiske medisinen er brukt i årtier. Kanskje vi skulle være litt mer ydmyke i våre slutninger ang. alternativ medisin.

Mange syke bruker alternativ medisin fordi de der får kontakt med en behandler som bruker tid og omsorg, noe som har en klar betydning ift. å bli frisk. De vet hva de får og bruker det i tillegg til legebehandling. Ren omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En healer (fast kunde, ikke en jeg kjenner) fortalte meg noe som ingen andre enn meg kjente til. Det var litt creepy egentlig, veldig spesielt. Hvordan kunne hn vite dette?

''En healer (fast kunde, ikke en jeg kjenner) fortalte meg noe som ingen andre enn meg kjente til. Det var litt creepy egentlig, veldig spesielt. Hvordan kunne hn vite dette? – hww''

Gjetting, leding, vanlige "forhørsteknikker".

Du lekker informasjon, og de gjetter resten, og så fyller hjernen din inn det siste.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal tenke penger og det å sko seg på andres sykdom er vel den medisinske legemiddelindustriens motiver noe som det kan settes et spørsmålstegn ved. Kunnskapen om inntjening i denne bansjen er stor. Der vil jeg si at den alternative behandlingen er amatører i forhold.

Den kinesiske medisinen er brukt i årtier. Kanskje vi skulle være litt mer ydmyke i våre slutninger ang. alternativ medisin.

Mange syke bruker alternativ medisin fordi de der får kontakt med en behandler som bruker tid og omsorg, noe som har en klar betydning ift. å bli frisk. De vet hva de får og bruker det i tillegg til legebehandling. Ren omsorg.

''Hvis vi skal tenke penger og det å sko seg på andres sykdom er vel den medisinske legemiddelindustriens motiver noe som det kan settes et spørsmålstegn ved. Kunnskapen om inntjening i denne bansjen er stor. Der vil jeg si at den alternative behandlingen er amatører i forhold.''

Den farmasøytiske industrien blekner i forhold til den uregulerte alternativ-industrien, som tjener milliarder på regelrett bedrageri.

''Den kinesiske medisinen er brukt i årtier. Kanskje vi skulle være litt mer ydmyke i våre slutninger ang. alternativ medisin.''

Det fungerer ikke bedre fordi det er gammelt.

''Mange syke bruker alternativ medisin fordi de der får kontakt med en behandler som bruker tid og omsorg, noe som har en klar betydning ift. å bli frisk. De vet hva de får og bruker det i tillegg til legebehandling. Ren omsorg. – Serafin

''

Joda, men da handler det om "samtaleterapi", og ikke medisinsk behandling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

Hvis vi skal tenke penger og det å sko seg på andres sykdom er vel den medisinske legemiddelindustriens motiver noe som det kan settes et spørsmålstegn ved. Kunnskapen om inntjening i denne bansjen er stor. Der vil jeg si at den alternative behandlingen er amatører i forhold.

Den kinesiske medisinen er brukt i årtier. Kanskje vi skulle være litt mer ydmyke i våre slutninger ang. alternativ medisin.

Mange syke bruker alternativ medisin fordi de der får kontakt med en behandler som bruker tid og omsorg, noe som har en klar betydning ift. å bli frisk. De vet hva de får og bruker det i tillegg til legebehandling. Ren omsorg.

Omsorg har mye å si for å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis vi skal tenke penger og det å sko seg på andres sykdom er vel den medisinske legemiddelindustriens motiver noe som det kan settes et spørsmålstegn ved. Kunnskapen om inntjening i denne bansjen er stor. Der vil jeg si at den alternative behandlingen er amatører i forhold.''

Den farmasøytiske industrien blekner i forhold til den uregulerte alternativ-industrien, som tjener milliarder på regelrett bedrageri.

''Den kinesiske medisinen er brukt i årtier. Kanskje vi skulle være litt mer ydmyke i våre slutninger ang. alternativ medisin.''

Det fungerer ikke bedre fordi det er gammelt.

''Mange syke bruker alternativ medisin fordi de der får kontakt med en behandler som bruker tid og omsorg, noe som har en klar betydning ift. å bli frisk. De vet hva de får og bruker det i tillegg til legebehandling. Ren omsorg. – Serafin

''

Joda, men da handler det om "samtaleterapi", og ikke medisinsk behandling.

Med vennlig hilsen

Det at det av en utdanningsinstitusjon er er opprettet et eget bachelorløp innenfor akupunktur skulle vel tilsi noe om hvilken veg utviklingen går kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omsorg har mye å si for å bli frisk.

''Omsorg har mye å si for å bli frisk. – Zippity''

Det avhenger helt av hva sykdommen er.

Problemet er også at de markedsfører det ikke som "omsorg", men som "healing" eller en annen form for behandling.

Altså, juks og bedrag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det av en utdanningsinstitusjon er er opprettet et eget bachelorløp innenfor akupunktur skulle vel tilsi noe om hvilken veg utviklingen går kanskje?

''Det at det av en utdanningsinstitusjon er er opprettet et eget bachelorløp innenfor akupunktur skulle vel tilsi noe om hvilken veg utviklingen går kanskje? – Stormwind

''

Ja, lavere kvalitet på utdanningsinstitusjonene, fordi undersøkelser viser jo at det er placebo (ettersom det "virker" like "godt" uansett hvor du stikker nålene).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det at det av en utdanningsinstitusjon er er opprettet et eget bachelorløp innenfor akupunktur skulle vel tilsi noe om hvilken veg utviklingen går kanskje? – Stormwind

''

Ja, lavere kvalitet på utdanningsinstitusjonene, fordi undersøkelser viser jo at det er placebo (ettersom det "virker" like "godt" uansett hvor du stikker nålene).

Med vennlig hilsen

Har ikke så mye tro på at kvaliteten på utdanningsinstutusjonene har gått ned.Større åpenhet i samfunnet og forbedret forskning bidrar til at kvaliteten heller går opp.

En annen ting er at medikaliseringstendensen, det vil si tendensen til å skulle behandle alle lidelser med piller, er nå på en nedadgående trend.

Alternativbransjen representerer en slags motvekt til behandling med medikamenter.

Derfor har vi denne uroen og engstelsen i fra legevitenskapen og diverse biologer, som det er snakk om i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye tro på at kvaliteten på utdanningsinstutusjonene har gått ned.Større åpenhet i samfunnet og forbedret forskning bidrar til at kvaliteten heller går opp.

En annen ting er at medikaliseringstendensen, det vil si tendensen til å skulle behandle alle lidelser med piller, er nå på en nedadgående trend.

Alternativbransjen representerer en slags motvekt til behandling med medikamenter.

Derfor har vi denne uroen og engstelsen i fra legevitenskapen og diverse biologer, som det er snakk om i dette tilfellet.

''Har ikke så mye tro på at kvaliteten på utdanningsinstutusjonene har gått ned.Større åpenhet i samfunnet og forbedret forskning bidrar til at kvaliteten heller går opp.

En annen ting er at medikaliseringstendensen, det vil si tendensen til å skulle behandle alle lidelser med piller, er nå på en nedadgående trend.

Alternativbransjen representerer en slags motvekt til behandling med medikamenter.

Derfor har vi denne uroen og engstelsen i fra legevitenskapen og diverse biologer, som det er snakk om i dette tilfellet. – Stormwind

''

Alternativbransjen representerer bedrageri og lureri av uskyldige og desperate pasienter.

Alternativbransjen er en nær uregulært milliardindustri, som presenteres som om den var uskyldig og bryr seg om pasienter.

Og, viktigst, årsaken til at det kalles "alternativt" er jo nettopp at de ikke har noen seriøs dokumentasjon på at noe av det virker. Hadde de hatt det ville de vært "skolemedisin" - altså, dokumenter medisin.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt på trynet at du NHD skal bruke DOL som en helsepolitisk kamparena. Noen får hjelp av "Gud", noen av "medisiner", noen av "visdomsord", andre av psykologer eller venner. Samme hvilken vei en velger, så lenge det funker, tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt på trynet at du NHD skal bruke DOL som en helsepolitisk kamparena. Noen får hjelp av "Gud", noen av "medisiner", noen av "visdomsord", andre av psykologer eller venner. Samme hvilken vei en velger, så lenge det funker, tenker jeg

''Synes det er helt på trynet at du NHD skal bruke DOL som en helsepolitisk kamparena. Noen får hjelp av "Gud", noen av "medisiner", noen av "visdomsord", andre av psykologer eller venner. Samme hvilken vei en velger, så lenge det funker, tenker jeg – rose23''

Det er helt på sin plass å diskutere kvakksalveri. Poenget er jo nettopp at det ikke virker, for hadde det virket så ville det blitt klassifisert som "skolemedisin".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt på trynet at du NHD skal bruke DOL som en helsepolitisk kamparena. Noen får hjelp av "Gud", noen av "medisiner", noen av "visdomsord", andre av psykologer eller venner. Samme hvilken vei en velger, så lenge det funker, tenker jeg

Noe virker fordi det faktisk virker. Selv liker jeg at ting virker enten jeg tror på det eller ikke.

Har betennelse->antibiotika->blir frisk.

I sin enkleste form fungerer skolemedisin sånn for meg.

På den andre siden, for meg 'fremstår' (merk fremstår) alternativmedisin slik:

Difuse plager->difuse helbedringsmetoder->difuse plager oppleves som mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...