Gå til innhold

Kunnskapsfri sone


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest Zippity

''Synes det er helt på trynet at du NHD skal bruke DOL som en helsepolitisk kamparena. Noen får hjelp av "Gud", noen av "medisiner", noen av "visdomsord", andre av psykologer eller venner. Samme hvilken vei en velger, så lenge det funker, tenker jeg – rose23''

Det er helt på sin plass å diskutere kvakksalveri. Poenget er jo nettopp at det ikke virker, for hadde det virket så ville det blitt klassifisert som "skolemedisin".

Med vennlig hilsen

Det virker for noen og det står de for, det er ikke alltid skolemedisinen virker heller. Hvor mange er det ikke som klager på for dårlig behandling?

Skolemedisin frelser deg ikke det heller, og man kan treffe mange ufyselige folk der.

Så la nå folk få gjøre som de vil, og hjelper det for dem så er det flott. Er det ikke mulig å være glad på andres vegne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Madelenemie

    18

  • PieLill

    10

  • Mirabell

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest Zippity

''Omsorg har mye å si for å bli frisk. – Zippity''

Det avhenger helt av hva sykdommen er.

Problemet er også at de markedsfører det ikke som "omsorg", men som "healing" eller en annen form for behandling.

Altså, juks og bedrag.

Med vennlig hilsen

For noen fungerer healing og andre metoder, vær glad på deres vegne. Ingen som tvinger deg til å bruke alternative metoder,bli værende i skolemedisinen du. Men la nå folk få velge det de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Omsorg har mye å si for å bli frisk. – Zippity''

Det avhenger helt av hva sykdommen er.

Problemet er også at de markedsfører det ikke som "omsorg", men som "healing" eller en annen form for behandling.

Altså, juks og bedrag.

Med vennlig hilsen

Du kverlurerer for mye sør og har nhd med på laget, dere må innse at andre har et annet syn på ting. Og SMIL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Du kverlurerer for mye sør og har nhd med på laget, dere må innse at andre har et annet syn på ting. Og SMIL :-)

''Du kverlurerer for mye sør og har nhd med på laget, dere må innse at andre har et annet syn på ting.''

Å forvente vitenskapelig grunnlag for medisinsk behandling er kverrulering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Du kverlurerer for mye sør og har nhd med på laget, dere må innse at andre har et annet syn på ting.''

Å forvente vitenskapelig grunnlag for medisinsk behandling er kverrulering?

Problemet er at de vil at andre skal tro på deres sannhet, det er bedre å la folk tro hva de velger selv. Folk er forskjellige og har forskjellige måter å søke hjelp på, de er så bastante. Det er noe som har satt seg fast oppi huet "Jeg har rett" mentalitet. Det provoserer meg litt, men bare litt. Jeg er fri fra et slikt slaveri som de representerer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Problemet er at de vil at andre skal tro på deres sannhet, det er bedre å la folk tro hva de velger selv. Folk er forskjellige og har forskjellige måter å søke hjelp på, de er så bastante. Det er noe som har satt seg fast oppi huet "Jeg har rett" mentalitet. Det provoserer meg litt, men bare litt. Jeg er fri fra et slikt slaveri som de representerer :-)

Som kjøper av helsetjenester må du mene akkuret hva du vil for min del.

Hvis du derimot skal selge helsetjenester, mener jeg at det må settes krav til at det du reklamerer for virkelig er virksom behandling. Slik sett skiller det seg ikke fra andre salg. Står det storfe på pakken, skal det ikke være hest :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Problemet er at de vil at andre skal tro på deres sannhet, det er bedre å la folk tro hva de velger selv. Folk er forskjellige og har forskjellige måter å søke hjelp på, de er så bastante. Det er noe som har satt seg fast oppi huet "Jeg har rett" mentalitet. Det provoserer meg litt, men bare litt. Jeg er fri fra et slikt slaveri som de representerer :-)

''Problemet er at de vil at andre skal tro på deres sannhet, det er bedre å la folk tro hva de velger selv. Folk er forskjellige og har forskjellige måter å søke hjelp på, de er så bastante. Det er noe som har satt seg fast oppi huet "Jeg har rett" mentalitet. Det provoserer meg litt, men bare litt.''

Enkelte aspekter av et samfunn må vi ha et objektivt syn på. Det beste objektive synet vi har er den vitenskapelige metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

Som kjøper av helsetjenester må du mene akkuret hva du vil for min del.

Hvis du derimot skal selge helsetjenester, mener jeg at det må settes krav til at det du reklamerer for virkelig er virksom behandling. Slik sett skiller det seg ikke fra andre salg. Står det storfe på pakken, skal det ikke være hest :-)

Noe av alternativ medisin ER virksom, og det er det ikke bare jeg som mener. Store deler av befolkningen har fått hjelp av alternativ behandling, eller er de koko i huet?

Det ER virksomt for noen, respekter det du. Det er ikke bra å irritere seg for mye, kan få høyt blodtrykk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Problemet er at de vil at andre skal tro på deres sannhet, det er bedre å la folk tro hva de velger selv. Folk er forskjellige og har forskjellige måter å søke hjelp på, de er så bastante. Det er noe som har satt seg fast oppi huet "Jeg har rett" mentalitet. Det provoserer meg litt, men bare litt.''

Enkelte aspekter av et samfunn må vi ha et objektivt syn på. Det beste objektive synet vi har er den vitenskapelige metode.

Vitenskapen kan ikke bevise alt som virker, du kan føle vinden men ikke se den. Det er ikke alle som er slaver for vitenskapen, det må respekteres. Det finnes flere sannheter en kun EN. På tide å innse det kanskje?

Tror du de bruker vitenskapen som mal i Afrika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noe av alternativ medisin ER virksom, og det er det ikke bare jeg som mener. Store deler av befolkningen har fått hjelp av alternativ behandling, eller er de koko i huet?

Det ER virksomt for noen, respekter det du. Det er ikke bra å irritere seg for mye, kan få høyt blodtrykk :-)

På kvelden gennomfører jeg min soldans. Innimellom virker den, for det blir sol neste dag. Desverre virker den ikke alltid.

Siden den tross alt virker mange dager, må den vel være virksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Vitenskapen kan ikke bevise alt som virker, du kan føle vinden men ikke se den. Det er ikke alle som er slaver for vitenskapen, det må respekteres. Det finnes flere sannheter en kun EN. På tide å innse det kanskje?

Tror du de bruker vitenskapen som mal i Afrika?

''Vitenskapen kan ikke bevise alt som virker, du kan føle vinden men ikke se den. Det er ikke alle som er slaver for vitenskapen, det må respekteres. Det finnes flere sannheter en kun EN. På tide å innse det kanskje?''

Vitenskap er kunnskap. Å verdsette det er et fornuftig levesett som har bragt menneskeheten dit den er i dag. Innenfor vitenskapen finnes det ingen sannheter, kun sannsynligheter. De sannsynlighetene er konstant i utvikling.

''Tror du de bruker vitenskapen som mal i Afrika?''

Jeg forstår ikke hva du forsøker å komme fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

På kvelden gennomfører jeg min soldans. Innimellom virker den, for det blir sol neste dag. Desverre virker den ikke alltid.

Siden den tross alt virker mange dager, må den vel være virksom?

Så flott at du danser soldans, det skulle jeg likt å sett....

Ja, innimellom hjelper det å få hjelp fra psykiatrien og leger og, men betyr det at det virker hver gang?

Når alt kommer til alt er det et mylder av "hjelp" å få, hva som hjelper og ikke hjelper er hipp som happ. Folk må finne sin vei, og en vei som er rett for en trenger ikke være rett for en annen. Vi er ikke en flokk med sauer, men individuelle mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Vitenskapen kan ikke bevise alt som virker, du kan føle vinden men ikke se den. Det er ikke alle som er slaver for vitenskapen, det må respekteres. Det finnes flere sannheter en kun EN. På tide å innse det kanskje?''

Vitenskap er kunnskap. Å verdsette det er et fornuftig levesett som har bragt menneskeheten dit den er i dag. Innenfor vitenskapen finnes det ingen sannheter, kun sannsynligheter. De sannsynlighetene er konstant i utvikling.

''Tror du de bruker vitenskapen som mal i Afrika?''

Jeg forstår ikke hva du forsøker å komme fram til.

I Afrika bruker de heksedoktor og folk får hjelp av det, tror du de ville sluttet med det hvis sør kom dit med sine argumenter?

De bruker det som hjelper, ja....for det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Hei!

Som en del av den vitenskapsbaserte medisin kan ikke den alternative bli, men jeg syns man går litt for langt hvis man skal skjærer alt fra "spå i kaffegrut", "høre stemmer gjennom essenser" og "finne englefjær" med feks gammel kinesisk medisin som akupunktur er.

Man vet ikke i dag hvordan akupunktur virker, men som nokså kritisk til alternativ medisin fikk jeg likevel (som mange fødende) stor hjelp av nåler under fødsel pga av sterke ryggsmerter, det ble en aha opplevelse for jeg lengtet etter å nesten dø, av ryggsmertene, også nåler i ryggen og helt borte ryggesmertene?

Selv om denne praksis ikke kan bevises og følgelige er alternativ, har man sett effekt på akupunktur mot smerter i kontrollerte studier. Det brukes derfor på sykehus i flere land.

Å blande alt alternativ sammen til en grøt slik man gjør syns jeg er litt feil og unyansert, det går an å være kritisk, men likevel se at det fins ting som virker selv om vi ikke enda rent vitenskapelig klarer å bevise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Hei!

Som en del av den vitenskapsbaserte medisin kan ikke den alternative bli, men jeg syns man går litt for langt hvis man skal skjærer alt fra "spå i kaffegrut", "høre stemmer gjennom essenser" og "finne englefjær" med feks gammel kinesisk medisin som akupunktur er.

Man vet ikke i dag hvordan akupunktur virker, men som nokså kritisk til alternativ medisin fikk jeg likevel (som mange fødende) stor hjelp av nåler under fødsel pga av sterke ryggsmerter, det ble en aha opplevelse for jeg lengtet etter å nesten dø, av ryggsmertene, også nåler i ryggen og helt borte ryggesmertene?

Selv om denne praksis ikke kan bevises og følgelige er alternativ, har man sett effekt på akupunktur mot smerter i kontrollerte studier. Det brukes derfor på sykehus i flere land.

Å blande alt alternativ sammen til en grøt slik man gjør syns jeg er litt feil og unyansert, det går an å være kritisk, men likevel se at det fins ting som virker selv om vi ikke enda rent vitenskapelig klarer å bevise det.

''...men likevel se at det fins ting som virker selv om vi ikke enda rent vitenskapelig klarer å bevise det.''

Er det da ikke bedre å avvente til vi faktisk vet om det virker? Eller skal vi forholde oss til all medisin som en mulighet og behandle oss selv/hverandre på tross av manglende kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''...men likevel se at det fins ting som virker selv om vi ikke enda rent vitenskapelig klarer å bevise det.''

Er det da ikke bedre å avvente til vi faktisk vet om det virker? Eller skal vi forholde oss til all medisin som en mulighet og behandle oss selv/hverandre på tross av manglende kunnskap?

Hei!

Jo det er det.

Man vet at akupunktur virker på smerter derfor brukes det ved landets sykehus: smerteklinikker og fødeavdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de vil at andre skal tro på deres sannhet, det er bedre å la folk tro hva de velger selv. Folk er forskjellige og har forskjellige måter å søke hjelp på, de er så bastante. Det er noe som har satt seg fast oppi huet "Jeg har rett" mentalitet. Det provoserer meg litt, men bare litt. Jeg er fri fra et slikt slaveri som de representerer :-)

Poenget er vel at å velge medisinsk hjelp ikke bør være et trosspørsmål.

Jeg velger det som er vitenskapelig underbygget. Problemet er at mye alternativ medisin krever en virkning som ikke lar seg underbygge med vitenskapelige metoder, og da blir det å føre folk bak lyset. Det er selvfølgelig hyggelig at folk blir friske, men at folk blir friske betyr ikke nødvendigvis at det er behandlingen de utsettes for som virker. Sannsynligheten for at neste person som prøver det samme mot samme lidelse også blir frisk er mye mindre for alternativ medisin enn for skolemedisin.

Det er jo heller ikke slik at skolemedisin hevder at samme medisin virker på alle personer og tilfeller. Ettersom disse medisinene har vært så grundig testet, vet man ganske mye om sannsynligheten for at det skal virke, og man har alternative løsninger i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

Poenget er vel at å velge medisinsk hjelp ikke bør være et trosspørsmål.

Jeg velger det som er vitenskapelig underbygget. Problemet er at mye alternativ medisin krever en virkning som ikke lar seg underbygge med vitenskapelige metoder, og da blir det å føre folk bak lyset. Det er selvfølgelig hyggelig at folk blir friske, men at folk blir friske betyr ikke nødvendigvis at det er behandlingen de utsettes for som virker. Sannsynligheten for at neste person som prøver det samme mot samme lidelse også blir frisk er mye mindre for alternativ medisin enn for skolemedisin.

Det er jo heller ikke slik at skolemedisin hevder at samme medisin virker på alle personer og tilfeller. Ettersom disse medisinene har vært så grundig testet, vet man ganske mye om sannsynligheten for at det skal virke, og man har alternative løsninger i bakhånd.

Folk må finne ut hva som fungerer for seg og sitt, enten det er alternativt eller skolemedisin.

Bare se på alle som skriver her inne på psykiatri, de tar medisiner mot psykiske lidelser. Virker det alltid? Synes jeg leser mye om folk som ikke får hjelp, ikke rart de tyr til andre midler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kvelden gennomfører jeg min soldans. Innimellom virker den, for det blir sol neste dag. Desverre virker den ikke alltid.

Siden den tross alt virker mange dager, må den vel være virksom?

Jeg er mer bekymret for fagligheten innenfor helse og omsorg. Jeg arbeider i kommunehelsetjenesten. Personlig så tar jeg alternativ medisin for det den er og bruker den til personlig omsorg. Healing har jeg ingen tro på. Jeg bruker meditasjon og yoga.

Når det gjelder kunnskapen på min arbeidsplass så ser jeg at det går sterkt ut over våre brukere. Jeg har selv kompetanse som sosionom og har også komptanse ift. utviklingshemmede. Jeg kan mye om asbergere.

Det er med stor sorg jeg ser at kunnskap ikke blir vektlagt av ledelsen. Men nå etterhvert så må de fordi brukerne utfordrer oss sterkt. Vi får flere og flere som trenger oppfølging. Disse har blitt forsømt hele veien oppgjennom oppveksten av hjelpeapparatet (min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er mer bekymret for fagligheten innenfor helse og omsorg. Jeg arbeider i kommunehelsetjenesten. Personlig så tar jeg alternativ medisin for det den er og bruker den til personlig omsorg. Healing har jeg ingen tro på. Jeg bruker meditasjon og yoga.

Når det gjelder kunnskapen på min arbeidsplass så ser jeg at det går sterkt ut over våre brukere. Jeg har selv kompetanse som sosionom og har også komptanse ift. utviklingshemmede. Jeg kan mye om asbergere.

Det er med stor sorg jeg ser at kunnskap ikke blir vektlagt av ledelsen. Men nå etterhvert så må de fordi brukerne utfordrer oss sterkt. Vi får flere og flere som trenger oppfølging. Disse har blitt forsømt hele veien oppgjennom oppveksten av hjelpeapparatet (min mening).

Jeg deler din bekymring for det generelle kompetansenivået i denne delen av helsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...