Gå til innhold

Tannkjøttbetennelse


Gjest Nemlig Hemlig

Anbefalte innlegg

Gjest Nemlig Hemlig

Hei, jeg blør mye fra tannkjøttet, var hos tannlege for 3uker siden, for årlig sjekk og tannlegen sa jeg hadde tannkjøttbetennelse, og jeg fikk beskjed om å skylle med fluor og rense tenner nøye. Dette har jeg gjort siden, men blør fortsatt endel fra tannkjøttet. I dag begynte jeg med corsodyl. Vil dette som regel være nok til å bli kvitt det? Tannkjøttbetennelsen kom etter jeg sluttet å røyke, i samme tid gikk jeg over til snus. Kan snusen være skyld i problemet? Tannlegen sa att det neppe var det som var grunnen, men jeg spør for en second opinion.Snuser ikke mye, men det vil bli vrient å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    38

  • Sør

    36

  • EnolaGay

    5

  • Dorthe

    3

Mest aktive i denne tråden

Høres rart ut at du skulle få tannkjøttbetennelse av å slutte med snus....Men min oralkirurg sa at tannkjøttbetennelse er utelukkende genetisk.

Det kan ta uker og mnd. før symptomene forsvinner etter rensing. Men du må være nøye med renholdet, på/rundt og mellom tennene. Vanlig tannbørsting er ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til videre!

En tannlege sa en gang at røykere blør mindre enn ikkerøykere, bl.a i forbindelse med tanntrekking.

Jeg vet ikke hvorfor.

Det er flott at du har greid å slutte med røyken. Blødningene vil stoppe etterhvert som tannkjøttet friskner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

En tannlege sa en gang at røykere blør mindre enn ikkerøykere, bl.a i forbindelse med tanntrekking.

Jeg vet ikke hvorfor.

Det er flott at du har greid å slutte med røyken. Blødningene vil stoppe etterhvert som tannkjøttet friskner til.

Samtidig er røyking visstnok en viktig årsak til tannkjøttbetennelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tannlege sa en gang at røykere blør mindre enn ikkerøykere, bl.a i forbindelse med tanntrekking.

Jeg vet ikke hvorfor.

Det er flott at du har greid å slutte med røyken. Blødningene vil stoppe etterhvert som tannkjøttet friskner til.

Jeg har hørt det omvendte, at røykere opplever mindre blødning enn ikke-røykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtidig er røyking visstnok en viktig årsak til tannkjøttbetennelse...

Jeg har jo akkurat operert inn 6 implantater, og røyking var et ikke-tema både mht tannkjøttbetennelse og implantatbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til videre!

Samtidig er røyking visstnok en viktig årsak til tannkjøttbetennelse...

det er riktig! Røyking lager en type sopp i munnen, som forårsaker tannkjøttsbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tannlege sa en gang at røykere blør mindre enn ikkerøykere, bl.a i forbindelse med tanntrekking.

Jeg vet ikke hvorfor.

Det er flott at du har greid å slutte med røyken. Blødningene vil stoppe etterhvert som tannkjøttet friskner til.

''En tannlege sa en gang at røykere blør mindre enn ikkerøykere, bl.a i forbindelse med tanntrekking. Jeg vet ikke hvorfor. Det er flott at du har greid å slutte med røyken. Blødningene vil stoppe etterhvert som tannkjøttet friskner til. – Lykke til videre!''

De blør mindre fordi det er færre blodårer (de trekker seg sammen), og det betyr at røykere har 7 (!) ganger større risiko for å miste tenner i løpet av livet enn ikke-røykere.

Røykere har også større sjanse for å få tannkjøttsbetennelse.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo akkurat operert inn 6 implantater, og røyking var et ikke-tema både mht tannkjøttbetennelse og implantatbehandling.

''Jeg har jo akkurat operert inn 6 implantater, og røyking var et ikke-tema både mht tannkjøttbetennelse og implantatbehandling. – Colette''

Røykere har 7 (!) ganger større sjanse for å miste tenner enn ikke-røykere (i løpet av livet).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut at du skulle få tannkjøttbetennelse av å slutte med snus....Men min oralkirurg sa at tannkjøttbetennelse er utelukkende genetisk.

Det kan ta uker og mnd. før symptomene forsvinner etter rensing. Men du må være nøye med renholdet, på/rundt og mellom tennene. Vanlig tannbørsting er ikke nok.

''Men min oralkirurg sa at tannkjøttbetennelse er utelukkende genetisk.''

Det er definitivt feil. Røyking påvirker kroppen, og gir større sjanse for tannkjøttbetennelse, og at den er vanskeligere å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er riktig! Røyking lager en type sopp i munnen, som forårsaker tannkjøttsbetennelse.

Sopp??? Tannkjøttbetennelse oppstår pga av bakterier i en seriekombinasjon som den aktuelle personen ikke klarer å bekjempe ut fra sitt immunforsvar. Og dette er genestisk/arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har jo akkurat operert inn 6 implantater, og røyking var et ikke-tema både mht tannkjøttbetennelse og implantatbehandling. – Colette''

Røykere har 7 (!) ganger større sjanse for å miste tenner enn ikke-røykere (i løpet av livet).

Med vennlig hilsen

Jeg forholder meg til min oralkrurg, og hans kunnskap. Moren min mistet alle tennene i overkjeveni ung alder. Kattene mine røyker ikke, og pusser ikke tennene, men har allikevel tannkjøttproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men min oralkirurg sa at tannkjøttbetennelse er utelukkende genetisk.''

Det er definitivt feil. Røyking påvirker kroppen, og gir større sjanse for tannkjøttbetennelse, og at den er vanskeligere å bli kvitt.

Ja, du vet vel bedre enn han osgå du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til min oralkrurg, og hans kunnskap. Moren min mistet alle tennene i overkjeveni ung alder. Kattene mine røyker ikke, og pusser ikke tennene, men har allikevel tannkjøttproblemer.

Vel, det betyr selvsagt ikke noe som helst hva og hvem du forholder deg til, for det endrer jo ikke virkeligheten i det hele tatt.

Fakta:

''Flere studier viser at røykere har høyere risiko for å utvikle tannkjøttsykdom enn ikke-røykere. Beregninger viser at røykere har 2,5 - 6 ganger høyere risiko for å utvikle periodontitt enn ikke-røykere. En av årsakene til dette er at nikotin i tobakk fører til lavere blodsirkulasjon i tannkjøttet, dette svekker immunforsvaret i tannkjøttet.. ''

Kilde:

http://www.tveitatannhelse.no/c-190-Tannkj%C3%B8ttsykdom.aspx

Røyking har også STOR betydning for om du blir bedre av tannkjøttsbetennelse, eller om du mister tennene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vet vel bedre enn han osgå du :-)

''Ja, du vet vel bedre enn han osgå du :-) – Colette''

I dette tilfellet er det heldigvis meget enkelt å sjekke fakta, og det du påstår han sier er ikke riktig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til videre!

''En tannlege sa en gang at røykere blør mindre enn ikkerøykere, bl.a i forbindelse med tanntrekking. Jeg vet ikke hvorfor. Det er flott at du har greid å slutte med røyken. Blødningene vil stoppe etterhvert som tannkjøttet friskner til. – Lykke til videre!''

De blør mindre fordi det er færre blodårer (de trekker seg sammen), og det betyr at røykere har 7 (!) ganger større risiko for å miste tenner i løpet av livet enn ikke-røykere.

Røykere har også større sjanse for å få tannkjøttsbetennelse.

Med vennlig hilsen

Takk for info:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...