Gå til innhold

Tannkjøttbetennelse


Gjest Nemlig Hemlig

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Ikke ifg. min behandler :-)

Det er iallefall klare sammenhenger mellom røyking og det å bli frisk av tannkjøttbetennelse, men mulig man ikke har større sjanse til å få tannkjøttbetennelse dersom man røyker? (selv om jeg mener jeg har lest det før...)

http://www.kunnskapssenteret.no/Nyheter/R%C3%B8yking+kan+p%C3%A5virke+behandling+av+tannkj%C3%B8ttbetennelse.4542.cms

http://www.tenneroghelse.no/default.asp?page=1&article=127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    38

  • Sør

    36

  • EnolaGay

    5

  • Dorthe

    3

Mest aktive i denne tråden

Snusen kan jo irritere tannkjøttet, fordi det er partikler, og kan være i kontakt med det.

Både røyking og snus inneholder nikotin og en haug andre giftstoffer, som bl.a. reduserer blodtilførselen til tennene/røttene, og som blir nevnt nedenfor, resulterer dette i at røykere har 7 ganger større sjanse for å miste tenner.

Jeg vet ikke om de har målt dette for snus, men jeg antar det fremdeles er forhøyet.

Hva med å prøve nikotinplaster i en periode?

Det er ikke gøy når snus/røyk gjør at du må sette inn implantater.

Med vennlig hilsen, og lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det betyr selvsagt ikke noe som helst hva og hvem du forholder deg til, for det endrer jo ikke virkeligheten i det hele tatt.

Fakta:

''Flere studier viser at røykere har høyere risiko for å utvikle tannkjøttsykdom enn ikke-røykere. Beregninger viser at røykere har 2,5 - 6 ganger høyere risiko for å utvikle periodontitt enn ikke-røykere. En av årsakene til dette er at nikotin i tobakk fører til lavere blodsirkulasjon i tannkjøttet, dette svekker immunforsvaret i tannkjøttet.. ''

Kilde:

http://www.tveitatannhelse.no/c-190-Tannkj%C3%B8ttsykdom.aspx

Røyking har også STOR betydning for om du blir bedre av tannkjøttsbetennelse, eller om du mister tennene.

Med vennlig hilsen

Mange tannleger forholder seg dessverre til informasjon som er 10 ++++ år gammel. Jeg kom til verdens beste kirurg på Majorstua i Oslo. Da jeg selv nevnte røyking sa han: Nei, det er kun genetisk, og vi har ikke den politikken her at vi ikke behandler folk som røyker." Vil du ha cv.en hans?

''

Utdannet tannlege( cand. odont Universitetet i Bergen).Godkjent spesialist i oral kirurgi og oral medisin fra Universitetet i Oslo i 2003. Frode Øye har drevet privat oralkirurgisk praksis deltid fra 1998.

Frode Øye har lang og omfattende erfaring innen det fulle spekter av oralmedisin, oral- og implantatkirurgiske prosedyrer. Daglig leder av Kirurgiklinikken AS

YRKESERFARING

Privat spesialist praksis oral kirurgi

2003-

Instruktørtannlege/Spesialtannlege

Avdeling for oral kirurgi og oral medisin, Odont. Fak. Universitetet i Oslo

2000- 2004

Assistenttannlege/Spesialtannlege

Seksjon for Kjevekirurgi, ØNH- avd, Rikshospitalet

2000- 2003

Assistenttannlege

Kjevekirurgisk Avdeling, Haukeland Sykehus

1999-2000

Instruktørtannlege oral kirurgi og oral medisin

Klinikk for oral kirurgi og oral medisin, odont. Fak. Universitetet i Bergen.

1998 - 2000

Privat tannlegepraksis

Sykkylven

1997-1998

Militærtannlege

Haakonsvern, Bergen

1996 - 1997

UTDANNELSE OG FAGLIG BAKGRUNN

Spesialist i Oral kirurgi og oral medisin

(Oslo)

2003

Odontologisk embetseksamen- cand.odont.

Odontologisk fakultet, Universitetet i Bergen

1996

Publikasjon «Mandibular osteotomies in patients with juvenile rheumatoid arthritis»

Flere presentasjoner, foredrag og kurs innen fagområdet oral kirurgi / oral medisin og oral implantologi. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall klare sammenhenger mellom røyking og det å bli frisk av tannkjøttbetennelse, men mulig man ikke har større sjanse til å få tannkjøttbetennelse dersom man røyker? (selv om jeg mener jeg har lest det før...)

http://www.kunnskapssenteret.no/Nyheter/R%C3%B8yking+kan+p%C3%A5virke+behandling+av+tannkj%C3%B8ttbetennelse.4542.cms

http://www.tenneroghelse.no/default.asp?page=1&article=127

Hei,

Joda, du har helt rett - det er selvsagt større sjanse fordi røyk forsurer pHen i munnen, og nikotinet reduserer blodtilførselen, om reduserer oksygenet, og derfor blir man heller ikke kvitt betennelsen så lett.

''Flere studier viser at røykere har høyere risiko for å utvikle tannkjøttsykdom enn ikke-røykere. Beregninger viser at røykere har 2,5 - 6 ganger høyere risiko for å utvikle periodontitt enn ikke-røykere. En av årsakene til dette er at nikotin i tobakk fører til lavere blodsirkulasjon i tannkjøttet, dette svekker immunforsvaret i tannkjøttet.. ''

http://www.tveitatannhelse.no/c-190-Tannkj%C3%B8ttsykdom.aspx

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har jo akkurat operert inn 6 implantater, og røyking var et ikke-tema både mht tannkjøttbetennelse og implantatbehandling.

Ok!

På den annen side: Faren min røykte til han var femti... Han sa i etterkant at han nesten hadde håpet at fastlegen hans skulle fortelle ham at han burde slutte å røyke pga enkelte småplager han hadde, men fastlegen sa hele tiden at røykingen ikke ga disse plagene. Da han allikevel slutta å røyke, så ble han også kvitt plagene sine ;) Tror noen ganger leger etc har en tendens til å bagatellisere røykens virkninger på kroppen (sier ikke at det stemmer for din tannlege altså ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Hei,

Joda, du har helt rett - det er selvsagt større sjanse fordi røyk forsurer pHen i munnen, og nikotinet reduserer blodtilførselen, om reduserer oksygenet, og derfor blir man heller ikke kvitt betennelsen så lett.

''Flere studier viser at røykere har høyere risiko for å utvikle tannkjøttsykdom enn ikke-røykere. Beregninger viser at røykere har 2,5 - 6 ganger høyere risiko for å utvikle periodontitt enn ikke-røykere. En av årsakene til dette er at nikotin i tobakk fører til lavere blodsirkulasjon i tannkjøttet, dette svekker immunforsvaret i tannkjøttet.. ''

http://www.tveitatannhelse.no/c-190-Tannkj%C3%B8ttsykdom.aspx

Med vennlig hilsen

Ok! Mente jeg hadde hørt om dette før, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tannleger forholder seg dessverre til informasjon som er 10 ++++ år gammel. Jeg kom til verdens beste kirurg på Majorstua i Oslo. Da jeg selv nevnte røyking sa han: Nei, det er kun genetisk, og vi har ikke den politikken her at vi ikke behandler folk som røyker." Vil du ha cv.en hans?

''

Utdannet tannlege( cand. odont Universitetet i Bergen).Godkjent spesialist i oral kirurgi og oral medisin fra Universitetet i Oslo i 2003. Frode Øye har drevet privat oralkirurgisk praksis deltid fra 1998.

Frode Øye har lang og omfattende erfaring innen det fulle spekter av oralmedisin, oral- og implantatkirurgiske prosedyrer. Daglig leder av Kirurgiklinikken AS

YRKESERFARING

Privat spesialist praksis oral kirurgi

2003-

Instruktørtannlege/Spesialtannlege

Avdeling for oral kirurgi og oral medisin, Odont. Fak. Universitetet i Oslo

2000- 2004

Assistenttannlege/Spesialtannlege

Seksjon for Kjevekirurgi, ØNH- avd, Rikshospitalet

2000- 2003

Assistenttannlege

Kjevekirurgisk Avdeling, Haukeland Sykehus

1999-2000

Instruktørtannlege oral kirurgi og oral medisin

Klinikk for oral kirurgi og oral medisin, odont. Fak. Universitetet i Bergen.

1998 - 2000

Privat tannlegepraksis

Sykkylven

1997-1998

Militærtannlege

Haakonsvern, Bergen

1996 - 1997

UTDANNELSE OG FAGLIG BAKGRUNN

Spesialist i Oral kirurgi og oral medisin

(Oslo)

2003

Odontologisk embetseksamen- cand.odont.

Odontologisk fakultet, Universitetet i Bergen

1996

Publikasjon «Mandibular osteotomies in patients with juvenile rheumatoid arthritis»

Flere presentasjoner, foredrag og kurs innen fagområdet oral kirurgi / oral medisin og oral implantologi. ''

Ja, og hvis vi diskuterte religion så ville CVen hans vært relevant.

I vitenskapens verden så forholder man seg til observasjoner og undersøkelser, og derfor diskuterer man også om Einstein tok feil i deler av det han skrev.

Når disse undersøkelsene viser at røykere lettere får tannkjøttbetennelse, at de mister tenner 7 ganger oftere enn ikke-røykere, og at de sliter med å bli kvitt tannkjøttbetennelse - så er det bare å lure deg selv å tro noe annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall klare sammenhenger mellom røyking og det å bli frisk av tannkjøttbetennelse, men mulig man ikke har større sjanse til å få tannkjøttbetennelse dersom man røyker? (selv om jeg mener jeg har lest det før...)

http://www.kunnskapssenteret.no/Nyheter/R%C3%B8yking+kan+p%C3%A5virke+behandling+av+tannkj%C3%B8ttbetennelse.4542.cms

http://www.tenneroghelse.no/default.asp?page=1&article=127

Jeg ble raskt frisk av min tannkjøttbetennelse. Mye pga av min ekstremt gode munnhygiene, som er det eneste som teller i denne sammenhengen. Hadde jeg gått til tannlege oftere enn hvert 10. år pga av tannlegeskrekk, så hadde resten gått bra også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Mente jeg hadde hørt om dette før, ja...

''Ok! Mente jeg hadde hørt om dette før, ja... – togli''

Ja, det er egentlig veldig logisk, for røyking fører til dårlig blodsirkulasjon (fordi blodårene blir mindre).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hvis vi diskuterte religion så ville CVen hans vært relevant.

I vitenskapens verden så forholder man seg til observasjoner og undersøkelser, og derfor diskuterer man også om Einstein tok feil i deler av det han skrev.

Når disse undersøkelsene viser at røykere lettere får tannkjøttbetennelse, at de mister tenner 7 ganger oftere enn ikke-røykere, og at de sliter med å bli kvitt tannkjøttbetennelse - så er det bare å lure deg selv å tro noe annet.

Med vennlig hilsen

Jeg blir kvalm av deg, og din allvitenhet, uansett hva det gjelder. "Ekspert på alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av deg, og din allvitenhet, uansett hva det gjelder. "Ekspert på alt".

''Jeg blir kvalm av deg, og din allvitenhet, uansett hva det gjelder. "Ekspert på alt". – Colette''

Beklager at jeg ikke "dummer meg ned", Colette! ;-)

Disse faktaene jeg kom med er allment tilgjengelig på internett, og du finner side opp og side ned om hvilke skader man får fra røyking.

Det er ikke noe jeg finner på, og det ligger åpent tilgjengelig for alle. Derutover, den eneste som opphøyer meg til "ekspert på alt" er deg. Ikke meg.

Du, som røyker, kan selvsagt fornekte at det er skadelig, men det er å lure deg selv, og det vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir kvalm av deg, og din allvitenhet, uansett hva det gjelder. "Ekspert på alt". – Colette''

Beklager at jeg ikke "dummer meg ned", Colette! ;-)

Disse faktaene jeg kom med er allment tilgjengelig på internett, og du finner side opp og side ned om hvilke skader man får fra røyking.

Det er ikke noe jeg finner på, og det ligger åpent tilgjengelig for alle. Derutover, den eneste som opphøyer meg til "ekspert på alt" er deg. Ikke meg.

Du, som røyker, kan selvsagt fornekte at det er skadelig, men det er å lure deg selv, og det vet du.

Tror du på alt du leser på Internett? Ja, det gjør du, har jeg sett. Du sluker alt rått, og eier ikke kritisk sans eller egen vurderingsevne. Uansett hva det gjelder.

Jeg forholder meg til min oralkirurg, verken mer eller mindre. Han går for å være en av Norges beste, og alt har forløpt som han har opplyst meg om gjennom prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du på alt du leser på Internett? Ja, det gjør du, har jeg sett. Du sluker alt rått, og eier ikke kritisk sans eller egen vurderingsevne. Uansett hva det gjelder.

Jeg forholder meg til min oralkirurg, verken mer eller mindre. Han går for å være en av Norges beste, og alt har forløpt som han har opplyst meg om gjennom prosessen.

''Tror du på alt du leser på Internett? Ja, det gjør du, har jeg sett. Du sluker alt rått, og eier ikke kritisk sans eller egen vurderingsevne. Uansett hva det gjelder.

Jeg forholder meg til min oralkirurg, verken mer eller mindre. Han går for å være en av Norges beste, og alt har forløpt som han har opplyst meg om gjennom prosessen. – Colette''

Nei, jeg tror selvsagt ikke på alt jeg leser på internett, men jeg registrerer at dette er noe som er allment akseptert, og den eneste som påstår noe annet er deg.

Som "tilfeldigvis" røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror du på alt du leser på Internett? Ja, det gjør du, har jeg sett. Du sluker alt rått, og eier ikke kritisk sans eller egen vurderingsevne. Uansett hva det gjelder.

Jeg forholder meg til min oralkirurg, verken mer eller mindre. Han går for å være en av Norges beste, og alt har forløpt som han har opplyst meg om gjennom prosessen. – Colette''

Nei, jeg tror selvsagt ikke på alt jeg leser på internett, men jeg registrerer at dette er noe som er allment akseptert, og den eneste som påstår noe annet er deg.

Som "tilfeldigvis" røyker.

Jeg forholder meg til min oralkirurgs opplysninger og behandlingsmetoder/fakta. Alt hysteriet som preger mange i hans bransje, var han blottet for. Nøktern og kunnskapsrik. Jeg var hos han i beg. av mars, og fikk montert del 2 av implantatene. Da jeg gikk spurte jeg om det var noen spesielle hensyn jeg skulle ta etter inngrepet med skjæring/sting, og da svarte han bare " Nææi" bortsett fra at jeg ikke skulle spise/drikke på 3 timer. Det sa meg alt om han :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til min oralkirurgs opplysninger og behandlingsmetoder/fakta. Alt hysteriet som preger mange i hans bransje, var han blottet for. Nøktern og kunnskapsrik. Jeg var hos han i beg. av mars, og fikk montert del 2 av implantatene. Da jeg gikk spurte jeg om det var noen spesielle hensyn jeg skulle ta etter inngrepet med skjæring/sting, og da svarte han bare " Nææi" bortsett fra at jeg ikke skulle spise/drikke på 3 timer. Det sa meg alt om han :-)

''Jeg forholder meg til min oralkirurgs opplysninger og behandlingsmetoder/fakta. Alt hysteriet som preger mange i hans bransje, var han blottet for. Nøktern og kunnskapsrik. Jeg var hos han i beg. av mars, og fikk montert del 2 av implantatene. Da jeg gikk spurte jeg om det var noen spesielle hensyn jeg skulle ta etter inngrepet med skjæring/sting, og da svarte han bare " Nææi" bortsett fra at jeg ikke skulle spise/drikke på 3 timer. Det sa meg alt om han :-) – Colette''

Intet av det sier noe som helst om hva FAKTA faktisk er.

Du forholder deg til ham som om han var en prest.

Fakta finner du i store undersøkelser og effekten av nikotin er velkjent og ubestridelig.

Jeg tviler dog på at tannlegen din er uenig med det jeg sier, for det er stor enighet om det, bortsett fra hos Marlboro og Phillip Morris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg forholder meg til min oralkirurgs opplysninger og behandlingsmetoder/fakta. Alt hysteriet som preger mange i hans bransje, var han blottet for. Nøktern og kunnskapsrik. Jeg var hos han i beg. av mars, og fikk montert del 2 av implantatene. Da jeg gikk spurte jeg om det var noen spesielle hensyn jeg skulle ta etter inngrepet med skjæring/sting, og da svarte han bare " Nææi" bortsett fra at jeg ikke skulle spise/drikke på 3 timer. Det sa meg alt om han :-) – Colette''

Intet av det sier noe som helst om hva FAKTA faktisk er.

Du forholder deg til ham som om han var en prest.

Fakta finner du i store undersøkelser og effekten av nikotin er velkjent og ubestridelig.

Jeg tviler dog på at tannlegen din er uenig med det jeg sier, for det er stor enighet om det, bortsett fra hos Marlboro og Phillip Morris.

Ja, denne kirurgen er min gud. Kan jeg få lov til å føle det sånn?? Han tok i mot meg som en pasient han tok på alvor, uten arroganse eller nedlatenhet i forhold til min livsstil..Da vi tok farvel sa han at det hadde vært en glede å jobbe med meg. Og han var billig i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne kirurgen er min gud. Kan jeg få lov til å føle det sånn?? Han tok i mot meg som en pasient han tok på alvor, uten arroganse eller nedlatenhet i forhold til min livsstil..Da vi tok farvel sa han at det hadde vært en glede å jobbe med meg. Og han var billig i tillegg!

''Ja, denne kirurgen er min gud. Kan jeg få lov til å føle det sånn?? Han tok i mot meg som en pasient han tok på alvor, uten arroganse eller nedlatenhet i forhold til min livsstil..Da vi tok farvel sa han at det hadde vært en glede å jobbe med meg. Og han var billig i tillegg! – Colette

''

Flott, men intet av det har noen som helst relevans for en diskusjon om røykere oftere har tannkjøttbetennelse.

Effekten av nikotin, deriomot, har relevans for en diskusjon om dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp??? Tannkjøttbetennelse oppstår pga av bakterier i en seriekombinasjon som den aktuelle personen ikke klarer å bekjempe ut fra sitt immunforsvar. Og dette er genestisk/arvelig.

Det fikk jeg også beskjed om av tannlegen og dattera mi fikk tannkjøttbetennelse for flere år siden uten å verken røyke eller snuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, denne kirurgen er min gud. Kan jeg få lov til å føle det sånn?? Han tok i mot meg som en pasient han tok på alvor, uten arroganse eller nedlatenhet i forhold til min livsstil..Da vi tok farvel sa han at det hadde vært en glede å jobbe med meg. Og han var billig i tillegg! – Colette

''

Flott, men intet av det har noen som helst relevans for en diskusjon om røykere oftere har tannkjøttbetennelse.

Effekten av nikotin, deriomot, har relevans for en diskusjon om dette emnet.

Han, min oralkirurg, la ikke vekt på røyking. Er han mer oppdatert enn andre, eller tør han å stå for de erfaringene han selv har gjort opp gjennom årene? Har han ikke latt seg friste av de utallige antirøykekampanjene som eksisterer? Kan det være mulig at røyking forårsaker alle mulige liedelser på denne jord, tenker kanskje han, og formidler dette videre til sine pasienter? Er han rett og slett dønn ærlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...