Gå til innhold

Ny forumløsning: Dette er nytt


Hildeadmin

Anbefalte innlegg

Hei, og velkommen til det nye forumet til Doktoronline.

 

Denne tråden er en informasjonstråd der dere kan stille spørsmål og kommunisere med oss som er ansvarlige for omleggingen. 

 

Det nye forumet er bygget opp på en helt annen måte enn det gamle, og for mange vil det være en stor overgang. Endringene innebærer at noe av den gamle funksjonaliteten er borte eller erstattet av tilsvarende funksjonalitet, men i all hovedsak byr denne versjonen på langt flere muligheter enn begrensninger, sammenliknet med tidligere versjon.

 

Alle innlegg og brukere er med over. Dersom du har hatt tidligere faste nick (registrert med samme e-postadresse som nicket du bruker i dag), er disse fortsatt merket med tidligere brukernavn, men det har blitt lagt til "Gjest_" før brukernavnet. Det samme gjelder for enkeltsignaturer du har valgt, disse er fortsatt synlige, men med "Gjest_" foran signaturnavnet. 

 

Kanskje den største endringen er at innlegg i en tråd i denne forumversjonen vises kronologisk. Altså vil det første svaret komme direkte etter trådstarters innlegg, det andre svaret vil komme under det første svaret osv. Vi er klar over at dette er en stor overgang, men det lot seg ikke gjøre innenfor fornuftige rammer å endre dette. 

 

 

DETTE ER NYTT:

 

 

Jeg har nedover i dette innlegget forklart de vanligste funksjonene i denne versjonen. 

 

1.  Signaturmulighet erstattes med muligheten for å være anonym

 

 

Dersom du ønsker å stille et sensitivt spørsmål, eller av andre årsaker ikke ønsker å få nicket ditt knyttet til innlegget ditt, kan du velge å være anonym. Dette gjøres ved at du haker av for “Post som anonym” når du legger inn innlegget. Alle slike innlegg vil da postes under nicket “Anonym bruker”.  Dersom man ønsker kan man gjerne signere med et kallenavn nederst i posten sin, men dette er intet krav.

 

I bunnen av et anonymt innlegg vil det dukke opp en linje bestående av tall og bokstaver. En spesifikk  tekst/tall-streng er knyttet til en spesifikk bruker innenfor samme tråd. Dette betyr at man kan se at en og samme bruker har svart flere ganger i samme tråd. Hvilken bruker det er, ser man derimot ikke. Dersom den samme brukeren svarer anonymt i en annen tråd vil tekst/tall-strengen være annerledes.

 

VIKTIG: Det er IKKE mulig å endre et innlegg til å være anonymt etter at det er postet. Det er brukerens eget ansvar å benytte seg av denne muligheten.

Administrator har mulighet til å sjekke hvilket brukernavn som står bak en anonym post, dersom innlegg bryter reglene. 

 

2.  Oversikt over alle tråder man selv har skrevet i

 

 

Funksjonen “mine innlegg” gir en oversikt over alle tråder man selv har deltatt i, enten som trådstarter, eller som tråddeltaker.

 

Du finner funksjonen på denne måten:

svgfp1.jpg

 

3.  Feed over nye innlegg i valgte forumrom

 

 

En ny type funksjonalitet i denne forumversjonen er muligheten for å få opp en oversikt over kun de trådene som er nye de siste 24 timer, kun de man selv har startet, eller tråder kun innenfor de forumrommene man er interessert i.

 

1. Klikk på “Vis nytt innhold”:

 

2ahdumu.jpg

 

 

 

2. Klikk på for eksempel “filtrer etter forum”:

 

wuv6.jpg

Velg forumrom:
 

4df7m.jpg

 

 

Her har jeg valgt å kun vise innlegg fra Alternativ behandling + Diabetes.

 

Når jeg deretter trykker på “Vis nytt innhold” igjen, så vil kun tråder fra disse emnene dukke opp i oversikten.

 

Dersom man ikke gjør filtreringsvalg vil man få opp alle uleste innlegg fra alle forumrom 

 

4.  “Svar til meg” forsvinner/erstattes

 

 

“Svar til meg”-funksjonaliteten blir ikke direkte erstattet i denne forumløsningen. For liknende funksjonalitet anbefaler vi at dere bruker sitatfunksjonen, og velger at dere ønsker varsling når noen siterer dere.

 

Sitatfunksjonen fungerer slik at dersom man trykker på “Svar”-knappen på innlegget man ønsker å besvare, så blir innlegget du besvarer med som et sitat i ditt eget innlegg.  Se skjermbilder under:

 

1. Trykk på "Svar" nederst i innlegget du vil besvare: 25pr5ts.jpg

 

2. Innlegget blir deretter et sitat i ditt eget innlegg:

 

rvc5ma.jpg

 

3. For å få varsel om når noen svarer på innlegget ditt/siterer deg, så klikker du på nicket ditt øverst til høyre, og deretter på “Kontrollpanel”. 

 

Velg deretter “Varslingsinnstillinger”. Under disse innstillingene haker du av for varsling på følgende punkt: “Send meg et varsel når noen har svart på en av mine innlegg med "Svar"-knappen.”

 

65sncy.jpg

 

 

 

 

4. Man kan både få varsel på e-post (du får da en e-post til den registrerte adressen din hver gang noen siterer/svarer deg), og på din interne meldingsboks i forumet. Har du valgt sistnevnte vil du få opp følgende varsel når du er logget inn:

 

15h8uo.jpg

 

5. Når du klikker på ikonet får du opp følgende, der du kan klikke deg direkte inn på innlegget som besvarer ditt:

 

2im2l4k.jpg

 

 

5. Mulighet for å sende personlige meldinger til andre brukere

 

Det er et eget "postsystem" i denne forumversjonen. Det betyr at man kan sende meldinger til andre brukere, som bare du og mottaker ser. Det går også an å legge til flere mottakere. 

 

For å få tilgang til denne muligheten klikker du på konvoluttikonet: 

23kdmar.jpg

 

Klikk deretter på "ny melding", og skriv inn mottaker og teksten du vil sende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke lett å  få tilgang hit. Jeg prøvde diverse varianter av brukernavn, uten hell. Til slutt måtte jeg be om nytt passord. Da viste det seg at jeg ikke stod med det brukernavnet som var mitt faste nick før omleggingen. Derimot var et tidligere fast nick brukernavn, bortsett fra at jeg hadde hatt stor forbokstav, mens jeg var gitt liten forbokstav. Pussig nok var mitt siste brukernavn det dere titulerte meg med, samtidig som annet brukernavn var oppgitt. Forvirrende? Ja, en smule.

 

Gjelder dette flere, er det ikke rart at så få brukere har dukket opp til nå. Det er lett å gi opp.

 

Flere bug: Man skal kunne skrive innlegg som Gjest uten å være pålogget. Det fikk jeg ikke til (jeg hadde tenkt å be om hjelp til pålogging, det skar seg.)

 

Det kommer ikke opp i tråden hvor mange innlegg jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lett å få tilgang hit. Jeg prøvde diverse varianter av brukernavn, uten hell. Til slutt måtte jeg be om nytt passord. Da viste det seg at jeg ikke stod med det brukernavnet som var mitt faste nick før omleggingen. Derimot var et tidligere fast nick brukernavn, bortsett fra at jeg hadde hatt stor forbokstav, mens jeg var gitt liten forbokstav. Pussig nok var mitt siste brukernavn det dere titulerte meg med, samtidig som annet brukernavn var oppgitt. Forvirrende? Ja, en smule.

Gjelder dette flere, er det ikke rart at så få brukere har dukket opp til nå. Det er lett å gi opp.

Flere bug: Man skal kunne skrive innlegg som Gjest uten å være pålogget. Det fikk jeg ikke til (jeg hadde tenkt å be om hjelp til pålogging, det skar seg.)

Det kommer ikke opp i tråden hvor mange innlegg jeg har.

Hei, og takk for tilbakemelding.

Det ser ut til at noen har hatt problemer med å finne ut av brukernavnet sitt. Vi har derfor nå åpnet for muligheten til at man kan logge seg inn med enten brukernavn eller epostadresse. Dersom noen fortsatt sliter med å komme inn, gi oss beskjed, så skal vi hjelpe dere.

Man kan ikke skrive som gjest uten å være pålogget, så dette er ingen bug. Men man kan overalt i forumet velge å være anonym, ved å hake av for "post som anonym" under feltet der man skriver inn innlegget sitt.

Vi har også valgt å ikke vise antall totale innlegg. Det er mulig vi endrer på dette, men vi ønsker å la det være slik det er pt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for tilbakemelding.

Det ser ut til at noen har hatt problemer med å finne ut av brukernavnet sitt. Vi har derfor nå åpnet for muligheten til at man kan logge seg inn med enten brukernavn eller epostadresse. Dersom noen fortsatt sliter med å komme inn, gi oss beskjed, så skal vi hjelpe dere.

Man kan ikke skrive som gjest uten å være pålogget, så dette er ingen bug. Men man kan overalt i forumet velge å være anonym, ved å hake av for "post som anonym" under feltet der man skriver inn innlegget sitt.

Vi har også valgt å ikke vise antall totale innlegg. Det er mulig vi endrer på dette, men vi ønsker å la det være slik det er pt.

Hei, jeg bare lurer på en ting (mulig det står ett eller annet sted da..) - men man kan sikkert ikke redigere og slette sine innlegg?

 

Takk for kjempegod service til oss alle sammen disse dagene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin Doktoronline

Hei, jeg bare lurer på en ting (mulig det står ett eller annet sted da..) - men man kan sikkert ikke redigere og slette sine innlegg?

 

Takk for kjempegod service til oss alle sammen disse dagene :-)

 

Hei, det er ikke mulig å slette innlegg etter publisering, men det er mulig å redigere sine innlegg i ti minutter etter publisering. Bare hyggelig å hjelpe, setter også pris på å se at dere brukere er flinke til å hjelpe hverandre også, ettersom dere finner ut av ting og blir drevne.  :)

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/article829330.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke så lett å orientere seg enda, det virker litt rotete for meg enda med disse sitatboksene, det var mye mer oversiktlig før - og så kunne jeg ønske det fantes en lignende løsning som før der man kom inn på en side og hadde alle nye (25/50/100) innlegg samlet på en side liksom.

 

 Men jeg håper at det er en vanesak bare :-) Og så har jeg for min del ikke hatt så mye tid til å sette meg inn i alt og lese alt som er skrevet enda, så jeg har vel ikke fått med meg alt enda :-)

 

Tror det blir bra når vi bare blir kjent med det og hvordan alt fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

annlovindaen

Ja, det er ikke så lett å orientere seg enda, det virker litt rotete for meg enda med disse sitatboksene, det var mye mer oversiktlig før - og så kunne jeg ønske det fantes en lignende løsning som før der man kom inn på en side og hadde alle nye (25/50/100) innlegg samlet på en side liksom.

 

Øverst er det noe som heter vis nytt innhold. 

 

Der får du opp nye innlegg side du var innlogget sit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin Doktoronline

Ja, det er ikke så lett å orientere seg enda, det virker litt rotete for meg enda med disse sitatboksene, det var mye mer oversiktlig før - og så kunne jeg ønske det fantes en lignende løsning som før der man kom inn på en side og hadde alle nye (25/50/100) innlegg samlet på en side liksom.

 

Men jeg håper at det er en vanesak bare :-) Og så har jeg for min del ikke hatt så mye tid til å sette meg inn i alt og lese alt som er skrevet enda, så jeg har vel ikke fått med meg alt enda :-)

 

Tror det blir bra når vi bare blir kjent med det og hvordan alt fungerer.

 

Det er riktig som annlovindaen sier! ;) Sjekk ut "Vis nytt innhold" og "Mine innlegg" øverst på siden her, to funksjoner som hjelper deg å få orden og oversikt. Det er også derfor jeg ser så raskt at du svarte akkurat dette, akkurat nå, i akkurat denne tråden. :D

 

Fullstendig fremgangsmåte finner du også her, punkt 2 og 3.

http://www.klikk.no/...ticle829330.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst er det noe som heter vis nytt innhold. 

 

Der får du opp nye innlegg side du var innlogget sit. 

Sjekka og i orden - det er nok en vanesak bare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bare mulig å redigere egne innlegg i 10 min etter posting? Dere bør åpne for at man kan redigere innlegg så lenge man ønsker, men at det kommer opp når innlegget ble redigert. Det fungerer helt fint på andre forum.

Dessuten: er det ikke mulig å redigere fra iPad? Jeg syns det er merkelig at bruk fra iPad har så mange begrensninger, sånn er det heller ikke på tilsvarende forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Hei, det er ikke mulig å slette innlegg etter publisering, men det er mulig å redigere sine innlegg i ti minutter etter publisering. Bare hyggelig å hjelpe, setter også pris på å se at dere brukere er flinke til å hjelpe hverandre også ettersom dere finner ut av ting og blir drevne.  :)

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/article829330.ece

 

Hvorfor vises det i profilene til flere at det har vært profilvisninger?

Hvis dette betyr at det har blitt foretatt profilvisninger, er det kun dere som er ansatt i DOL som har anledning til å se på brukernes profiler?

Det kan kanskje være betryggende for de som har opplevd dette, å få vite om det er teknisk mulig at andre brukere kan gå inn å se på andres profiler, eller om det er en annen grunn til at det, når en går inn på sin profil, ser at under "forumsstatistikk" står det "Profilvisninger" og et tall.

Anonymous poster hash: eb764...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin Doktoronline

 

Hvorfor vises det i profilene til flere at det har vært profilvisninger?

Hvis dette betyr at det har blitt foretatt profilvisninger, er det kun dere som er ansatt i DOL som har anledning til å se på brukernes profiler?

Det kan kanskje være betryggende for de som har opplevd dette, å få vite om det er teknisk mulig at andre brukere kan gå inn å se på andres profiler, eller om det er en annen grunn til at det, når en går inn på sin profil, ser at under "forumsstatistikk" står det "Profilvisninger" og et tall.

Anonymous poster hash: eb764...741

 

 

De tallene som vises på profiles skyldes:

- At den teller profilvisningene som den innloggede brukeren selv står for

- At den teller profilvisningene som administratorer/globale moderatorer står for

- Det kan hende tellingen feilaktig teller visninger uavhengig av om man får feilmelding eller får vist profilen ordentlig

 

Det er med andre ord ingen vits i å legge vekt på dette tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg hadde tidligere en konto jeg brukte i mange år, men mistet passord og hadde gammel e-post, så jeg opprettet en ny ifbm omleggingen her. Er det noen mulighet for å få igjen den gamle kontoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Admin Doktoronline

Hei!

Jeg hadde tidligere en konto jeg brukte i mange år, men mistet passord og hadde gammel e-post, så jeg opprettet en ny ifbm omleggingen her. Er det noen mulighet for å få igjen den gamle kontoen?

 

Send oss en pm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send oss en pm!

Ja, ok, men jeg ønsker egentlig ikke å bruke det gamle nicket mitt- kan det endres, samtidig som jeg får tilgang til gamle svar til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin Doktoronline

Ja, ok, men jeg ønsker egentlig ikke å bruke det gamle nicket mitt- kan det endres, samtidig som jeg får tilgang til gamle svar til meg?

 

Vi kan endre visningsnavn på gammel bruker så du kan fortsette å benytte denne i stedet, ja. Høres det ok ut? Har jeg forstått deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leter etter en gammel tråd:

http://www.doktoronline.no/wacms/print.wa2?DocumentId=21999

 

håper det finnes lagret noe sted. kunne dere sendt meg navnet på hudspesialisten som var nenvt i den gamle tråden. Jeg har spart på linken siden september 2011 i håp om å ta mot til meg å få gjort noe med mitt problem. og nå er det borte og jeg klarer ikke finne navnet på han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...