Gå til innhold

Så lei


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Tusen takk for hjelp

 Takk for gode råd :)

 

Hyggelig å kunne hjelpe :)

Husk også at det er lurt å drikke nok vann.

Man kan bli sliten både i kroppen og i hodet av å ha væskeunderskudd i kroppen. Yteevnen settes ned både kroppslig og mentalt, ved væskeunderskudd.

Mange drikker endel kaffe og/eller te (som er vanndrivende), uten å tenke på at de må fylle etter med vann.

Også brus, energidrikker (battery og andre) inneholder koffeien, som gjør at de gir vanndrivende effekt. Jeg har hørt at brus generelt ikke er en god tørstedrikk, man blir bare tørstere av å drikke brus.

Også når man drikker vin og annen alkoholholdig drikke bør man passe på å drikke nok vann ved siden av.

 

Nok vann både før, under og etter trening er også viktig.

 

Farris og noen andre vann-drikker m smak som selges på flaske inneholder salt, og man kan unngå de, hvis man fra før har nok salt i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    44

  • GodHatesUsAll

    16

  • Tusen takk for hjelp

    9

  • frosken

    5

stjernestøv

Hyggelig å kunne hjelpe :)

Husk også at det er lurt å drikke nok vann.

Man kan bli sliten både i kroppen og i hodet av å ha væskeunderskudd i kroppen. Yteevnen settes ned både kroppslig og mentalt, ved væskeunderskudd.

Mange drikker endel kaffe og/eller te (som er vanndrivende), uten å tenke på at de må fylle etter med vann.

Også brus, energidrikker (battery og andre) inneholder koffeien, som gjør at de gir vanndrivende effekt. Jeg har hørt at brus generelt ikke er en god tørstedrikk, man blir bare tørstere av å drikke brus.

Også når man drikker vin og annen alkoholholdig drikke bør man passe på å drikke nok vann ved siden av.

 

Nok vann både før, under og etter trening er også viktig.

 

Farris og noen andre vann-drikker m smak som selges på flaske inneholder salt, og man kan unngå de, hvis man fra før har nok salt i kostholdet.

 

:)

 

Takk, får drikke mer vann og. Har gått en tur til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GodHatesUsAll

Men hvor lite spiser du iløpet av en dag? For driver du med dette  salatvanviddet, er det jo ikke det minste rart du føler deg sliten. 
 

 

For å forbrenne fett er det også viktig å spise NOK. Det er mange som glemmer dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Men hvor lite spiser du iløpet av en dag? For driver du med dette  salatvanviddet, er det jo ikke det minste rart du føler deg sliten. 

 

 

For å forbrenne fett er det også viktig å spise NOK. Det er mange som glemmer dette. 

Tror jeg spiser nok, har følt meg sliten lenge...tror det er medisinene for tror det ble verre etter jeg økte. Fokost er det to knekkebrød, lunsj to knekkebrød eller youghurt, så moderat mengde middag, så to knekkebrød til kvelds + at jeg drikker både te og kaffi. Kan ikke være for lite dette, har jo gått ned 13 kilo på dette og i begynnelsen var jeg ikke sliten. Kjenner det i hodet mitt, det er medisinen som gjør det. Føler det er det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GodHatesUsAll

Knekkebrød tilsvarer omtrent null komma niks (eller i hvert fall veldig nære), så om dette er nok for en voksen kvinne vil i så fall avhenge av hva slags pålegg du har på. Hvor mye kalorier du trenger vil også avhenge av din vekt. 

Men 4-5 måltider om dagen høres i utgangspunktet bra ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp

Tror jeg spiser nok, har følt meg sliten lenge...tror det er medisinene for tror det ble verre etter jeg økte. Fokost er det to knekkebrød, lunsj to knekkebrød eller youghurt, så moderat mengde middag, så to knekkebrød til kvelds + at jeg drikker både te og kaffi. Kan ikke være for lite dette, har jo gått ned 13 kilo på dette og i begynnelsen var jeg ikke sliten. Kjenner det i hodet mitt, det er medisinen som gjør det. Føler det er det iallefall.

God morgen

 

:)

 

Takk, får drikke mer vann og. Har gått en tur til nå.

God morgen :)

Fint at du gikk tur :)

Jeg fant en side med flere gode råd om mat og psyke. Der sto det bl.a. om bananer; at de er slankende, hjelper mot søvnløshet og depresjoner.

http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/6-sikre-om-mat-og-psyke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for hjelp

Men hvor lite spiser du iløpet av en dag? For driver du med dette  salatvanviddet, er det jo ikke det minste rart du føler deg sliten. 

 

 

For å forbrenne fett er det også viktig å spise NOK. Det er mange som glemmer dette. 

Ja, det er viktig å spise nok. Jeg har tidligere lest om at det er viktig for hjernen at vi spiser litt fett til frokost.

Jeg kom også over denne artikkelen med kostholdsråd:

"Spis litt fett til frokost, og bli ordentlig mett

Det er konklusjonen i en ny nederlandsk undersøkelse, der forskerne kom frem til at bare tre gram fett om morgenen øker metthetsfølelsen markant.

Forklaringen er at fettet aktiverer noen metthetshormoner når du fordøyer det. Derfor bør alle måltider inneholde både fett, protein og karbohydrater. Husk det når du planlegger dagens første måltid. Dropp den supermagre frokosten, og ha heller noen hakkede mandler i yoghurten, spis havregryn, som er naturlig rike på fett, eller tilsett en teskje sunn olje i smoothien." http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/spis-litt-fett-til-frokost-og-bli-ordentlig-mett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ganske sikker på, drikker ikke juice eller cider. Pålegg er som regel prim og philadelphia, middag er variert. Kanskje det er middagen som er feil, i går hadde vi kyllingfilet med salat og cottege chees. Ellers vanlige middager, kotelletter, kjøttkaker, laks osv.

Knekkebrød med prim er omtrent som sukker... Spis så grove knekkebrød du orker (jeg er veldig glad i ryvita) og bruk litt smør (meierismør eller bremykt) og skinke, makrell i tomat, leverpostei m/agurk og/eller paprika, gulost (med kaviar) eller noe annet pålegg uten noe særlig sukker i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Knekkebrød tilsvarer omtrent null komma niks (eller i hvert fall veldig nære), så om dette er nok for en voksen kvinne vil i så fall avhenge av hva slags pålegg du har på. Hvor mye kalorier du trenger vil også avhenge av din vekt. 

Men 4-5 måltider om dagen høres i utgangspunktet bra ut. 

 

Det er bra, jeg tror det er nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Knekkebrød med prim er omtrent som sukker... Spis så grove knekkebrød du orker (jeg er veldig glad i ryvita) og bruk litt smør (meierismør eller bremykt) og skinke, makrell i tomat, leverpostei m/agurk og/eller paprika, gulost (med kaviar) eller noe annet pålegg uten noe særlig sukker i. 

Det er ryvita jeg spiser :) Får kutte ut primen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp

Her er også 2 fine artikler om kosthold, som kan være til hjelp. Det var ikke lett å finne gode artikler om dette.

"

Spiser du riktig og får i deg det kroppen behøver, kan dette ha påvirkning på hvordan hjernen din fungerer. Du kan få bedre atferd, konsentrasjon, sosiale evner, trivsel og hindre mange sykdommer bare ved noe så enkelt som inntak av bra fett.

"

http://www.bodymag.no/omega-3-gjor-deg-smart-frisk-og-glad

 

Denne oversikten over forskjellige næringsstoffer som vi behøver, synes jeg at er grei.

http://www.matportalen.no/artikler/article3154.ece/BINARY/Ern%C3%A6ring+-+faktaark+5.-7.+trinn

 

Jeg har også lest om hvor viktig kostholdet er i forhold til forskjellige psykiske sykdommer; det er også skrevet et hefte om det med kostholdsråd. http://www.psykopp.no/index.php?/produkt/253

 

Dette er også om kosthold i forhold til psykisk sykdom. Jeg synes at det er bra at det forskes på dette. http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=30809

 

 

 

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Ser jeg burde kutte ut mel og melk for da vil jeg holde meg frisk, skal iallefall prøve å kutte ned på det. Og sunt fett, får spise makrell i tomat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jeg burde kutte ut mel og melk for da vil jeg holde meg frisk, skal iallefall prøve å kutte ned på det. Og sunt fett, får spise makrell i tomat :)

 

Det er sikkert lurt å spise makrell i tomat, mens det å kutte ut melk tror jeg virker mot sin hensikt. Melk er faktisk ansett for å være et viktig innslag i et vektreduserende kosthold.

 

Leste det du skrev om kostholdet ditt, og jeg tror jeg ville erstattet prim med proteinrikt pålegg. F.eks. egg, skinke, makrell i tomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er sikkert lurt å spise makrell i tomat, mens det å kutte ut melk tror jeg virker mot sin hensikt. Melk er faktisk ansett for å være et viktig innslag i et vektreduserende kosthold.

 

Leste det du skrev om kostholdet ditt, og jeg tror jeg ville erstattet prim med proteinrikt pålegg. F.eks. egg, skinke, makrell i tomat.

Men leste at melk og mel lager psykisk sykdom, det var i en av linkene. Det kan jo stemme det, er glad i melk jeg men det er nok ikke bra.

 

Får kutte ut primen og heller spise makrell i tomat. Kaviar liker jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leste at melk og mel lager psykisk sykdom, det var i en av linkene. Det kan jo stemme det, er glad i melk jeg men det er nok ikke bra.

 

Så det er derfor jeg er sprøyte gal da, drikker jo en liter eller to melk om dagen og spiser masse brød. blhblhblblurgh :P

Endret av Maglor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leste at melk og mel lager psykisk sykdom, det var i en av linkene. Det kan jo stemme det, er glad i melk jeg men det er nok ikke bra.

 

Får kutte ut primen og heller spise makrell i tomat. Kaviar liker jeg og :)

 

Det finnes utrolig mange udokumenterte påstander om kosthold. Hvis du skal etterleve alt som noen har påstått et eller annet sted, så får du det travelt i årene som kommer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leste at melk og mel lager psykisk sykdom, det var i en av linkene. Det kan jo stemme det, er glad i melk jeg, men det er nok ikke bra.

 

Det sto da slett ikke at "melk og mel lager psykisk sykdom", da hadde vel store deler av Skandinavia (eller i hvert fall Norge) vært befolket av psykisk syke allerede i bondesamfunnets tid?

 

Forskeren hevder at alvorlig psykisk syke pasienter som har fått påvist for høyt innhold av proteiner i urinen, kan bli friske hvis de kutter ut melk og mel.  Det er noe helt annet enn at melk og mel skaper psykisk sykdom for folk flest.

 

Jeg har spist brød og pasta og drukket melk siden jeg sluttet med tåteflaske, og jeg har en sykejournal som ville fått enhver helseminister til å bryte ut i gledestårer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Så det er derfor jeg er sprøyte gal da, drikker jo en liter eller to melk om dagen og spiser masse brød. blhblhblblurgh :P

Hehe :D

 

Jeg merker iallefall jeg blir dårlig av mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det finnes utrolig mange udokumenterte påstander om kosthold. Hvis du skal etterleve alt som noen har påstått et eller annet sted, så får du det travelt i årene som kommer ;-)

Ja det er vel mange teorier :) Men den legen påstod at folk ble friske av å endre kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...