Gå til innhold

Slutte med lettbrus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har sluttet å drikke lightbrus og fått noen god effekt av dette?

 

Sukkersug, søvn, hud eller noe annet?



Anonymous poster hash: 3706c...8ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    25

  • Sør

    11

  • frosken

    5

  • Dorthe

    4

Mest aktive i denne tråden

Det avhenger jo hva du har tenkt å drikke i stedet?

 

Hvis det er vanlig brus, eller jus, så er det neppe noen god ide, fra et kaloriperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er klart vann er mye bedre på mange måter altså, og trenger derfor motivasjon til å kutte ut brusen.



Anonymous poster hash: 3706c...8ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker lettbrus fordi jeg ikke vil ha kalorier og liker smaken. Kan derfor ikke erstatte med juice.

 

Det er så mange som hevder at det ikke er farlig å drikke lettbrus, derfor jeg lurer påp om noen faktisk har kjent noen effekt av å slutte å drikke det.



Anonymous poster hash: 60060...dd4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg drikker lettbrus fordi jeg ikke vil ha kalorier og liker smaken. Kan derfor ikke erstatte med juice.

 

Det er så mange som hevder at det ikke er farlig å drikke lettbrus, derfor jeg lurer påp om noen faktisk har kjent noen effekt av å slutte å drikke det.

Anonymous poster hash: 60060...dd4

 

 

Lettbrus har vært undersøkt, trolig mer enn noen annen matvare, i over 30 år, uten fare.

 

Sukkerholdig brus og jus, derimot, vet man fører til en rekke helseproblemer når det oppstår overvekt (jus har ofte mye sukkerinnhold).

Endret av Sør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lettbrus har vært undersøkt, trolig mer enn noen annen matvare, i over 30 år, uten fare.

 

Sukkerholdig brus og jus, derimot, vet man fører til en rekke helseproblemer når det oppstår overvekt (jus har ofte mye sukkerinnhold).

Ja, har forstått det sånn jeg også, men likevel hører man så mye om denne lettbrusen. Jeg føler meg nesten avhengig og lurer på om det øker søtsug og gjør st jeg spiser mer. Og kan det gjøre oss mer rastløse og gi innsovningsvansker. Vel, jeg får bare prøve :)

Anonymous poster hash: 60060...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, har forstått det sånn jeg også, men likevel hører man så mye om denne lettbrusen. Jeg føler meg nesten avhengig og lurer på om det øker søtsug og gjør st jeg spiser mer. Og kan det gjøre oss mer rastløse og gi innsovningsvansker. Vel, jeg får bare prøve :)

Anonymous poster hash: 60060...dd4

 

Har du prøvd Noise eller hva det nå heter - relativt nytt produkt som består av vann med kullsyre smakstilsatt med juice, uten annet sukker enn det naturlige i juicen? 

 

Hvis du synes vanlig vann er kjedelig, gå gradvis over til Noise eller annet smakstilsatt vann med eller uten kullsyre (f.eks. "grønn / gul Farris" eller konkurrenten, eller Imsdal med bær)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lettbrus har vært undersøkt, trolig mer enn noen annen matvare, i over 30 år, uten fare.

 

Sukkerholdig brus og jus, derimot, vet man fører til en rekke helseproblemer når det oppstår overvekt (jus har ofte mye sukkerinnhold).

Flere kunstige søtningsmidler er helseskadelige.

Kunstig søtstoff omdannes til sukker i kroppen, og gir på den måten fler kalorier enn det står på innholdsfortegnelsen på produktet.

I hvertfall noen av de kunstige søtstoffene "lurer kroppen".: Magen begynner å lage magesyre når du drikker f.eks lettbrus, og du blir sulten av det. Derfor opplever mange økt matlyst ved bruk av feks lettbrus, og det er ikke lurt hvis man slanker seg.

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Noen som har sluttet å drikke lightbrus og fått noen god effekt av dette?

 

Sukkersug, søvn, hud eller noe annet?

Anonymous poster hash: 3706c...8ca

 

Flere kunstige søtningsmidler er helseskadelige.

Kunstig søtstoff omdannes til sukker i kroppen, og gir på den måten fler kalorier enn det står på innholdsfortegnelsen på produktet.

I hvertfall noen av de kunstige søtstoffene "lurer kroppen".: Magen begynner å lage magesyre når du drikker f.eks lettbrus, og du blir sulten av det. Derfor opplever mange økt matlyst ved bruk av feks lettbrus, og det er ikke lurt hvis man slanker seg.

 

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg drikker lettbrus fordi jeg ikke vil ha kalorier og liker smaken. Kan derfor ikke erstatte med juice.

 

Det er så mange som hevder at det ikke er farlig å drikke lettbrus, derfor jeg lurer påp om noen faktisk har kjent noen effekt av å slutte å drikke det.

Anonymous poster hash: 60060...dd4

 

Det går an å lage drikk med smak selv, f.eks vanlig vann fra springen med et par dråper lime, sitron eller annet med eller uten isbiter Fylles på mugge i kjøleskapet eller termos på tur :) Forfriskende! :)

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flere kunstige søtningsmidler er helseskadelige.

Kunstig søtstoff omdannes til sukker i kroppen, og gir på den måten fler kalorier enn det står på innholdsfortegnelsen på produktet.

I hvertfall noen av de kunstige søtstoffene "lurer kroppen".: Magen begynner å lage magesyre når du drikker f.eks lettbrus, og du blir sulten av det. Derfor opplever mange økt matlyst ved bruk av feks lettbrus, og det er ikke lurt hvis man slanker seg.

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

 

Nå blander du en litt tvilsom suppe:

 

Det er tilbakevist en rekke ganger at kunstige søtningsmidler er helseskadelige i normale mengder.  Noen kan reagere med diare eller andre mageproblemer på enkelte typer, men de skader ikke helsen på lang sikt.  De fleste holder seg jo unna stoffer de beviselig reagerer på.   

 

Kunstig søtstoff omdannes ikke til sukker, og kaloriinnholdet er ikke mer feil for produkter uten sukker enn produkter med sukker.  Sukkeralkoholer (f.eks. sorbitol) omdannes, men ikke kunstige søtningsmidler (f.eks. aspartam).  Det som søtes med sukkeralkoholer, markedsføres ikke som kalorifattige, men som uskadelige for tennene.  Det er selvfølgelig ingen garanti for at alle produkter merket "uten (tilsatt) sukker" er kalorifattige.

 

Noen opplever "sug" når de inntar kunstig søtstoff, det stemmer.  Denne effekten er det lurt å være obs på ved slanking. Spesielt hvis man samtidig spiser såpass lite at sulten gnager ofte :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Flere kunstige søtningsmidler er helseskadelige.

Kunstig søtstoff omdannes til sukker i kroppen, og gir på den måten fler kalorier enn det står på innholdsfortegnelsen på produktet.

I hvertfall noen av de kunstige søtstoffene "lurer kroppen".: Magen begynner å lage magesyre når du drikker f.eks lettbrus, og du blir sulten av det. Derfor opplever mange økt matlyst ved bruk av feks lettbrus, og det er ikke lurt hvis man slanker seg.

 

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

 

Ja, det er motivasjon til å slutte!

Anonymous poster hash: 60060...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det går an å lage drikk med smak selv, f.eks vanlig vann fra springen med et par dråper lime, sitron eller annet med eller uten isbiter Fylles på mugge i kjøleskapet eller termos på tur :) Forfriskende! :)

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

 

Vann med jordbærskiver i er kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen som har sluttet å drikke lightbrus og fått noen god effekt av dette?

 

Sukkersug, søvn, hud eller noe annet?

Anonymous poster hash: 3706c...8ca

 

Jeg sluttet for noen år siden å drikke cola light og tilsvarende. Holdt opp en lengre periode, men kan ikke si at jeg merket noen form for effekter av noe slag som følge av å unnlate å drikke lightbrus. Nå drikker jeg lightbrus med god samvittighet. Ikke fordi jeg tror at det akkurat er et positivt bidrag til min helse, men fordi jeg liker det og ikke har noen opplevelse av at det bidrar negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flere kunstige søtningsmidler er helseskadelige.

Kunstig søtstoff omdannes til sukker i kroppen, og gir på den måten fler kalorier enn det står på innholdsfortegnelsen på produktet.

I hvertfall noen av de kunstige søtstoffene "lurer kroppen".: Magen begynner å lage magesyre når du drikker f.eks lettbrus, og du blir sulten av det. Derfor opplever mange økt matlyst ved bruk av feks lettbrus, og det er ikke lurt hvis man slanker seg.

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

 

 

Kunstige søtningsmidler har vært testet over 30 år, uten noen fare. Hvor gammel er ikke Coca Cola Diet/Light, som millioner drikker. Tror du ikke vi ville merket hvis det var farlig?

 

Og de omdannes ikke til sukker i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunstige søtningsmidler har vært testet over 30 år, uten noen fare. Hvor gammel er ikke Coca Cola Diet/Light, som millioner drikker. Tror du ikke vi ville merket hvis det var farlig?

 

Og de omdannes ikke til sukker i kroppen.

Hei. Jeg beklager at jeg skrev feil i innlegget.Jeg skrev at Kunstig søtstoff omdannes til sukker i kroppen, men jeg har hittil bare funnet artikkel  om at aspartan omdannes til sukker i kroppen. Noen sa til meg at det gjaldt flere søtningsmidler, men det kan ha vært feil info.

I fremtiden kan man kanskje finne sammenheng mellom flere sykdommer som har forbindelse med kunstig søtstoff.

Her er fra en artikkel om Xylitol, og fra artikler om andre søtningsmidler.

 

 

Xylitol

Energiholdig søtningsstoff (sukkeralkohol) kjemisk beslektet med sukker som ikke skader tennene. Ofte brukt i såkalt sukkerfrie drops, pastiller og tyggegummi.

Omdannes til sukker i kroppen, gir energi, og er derfor ikke gunstig i store mengder. Store mengder kan også gi mye luft og urolig avføring. 

http://www.diabetes.no/Xylitol.b7C_wljWZN.ips

 

OM SKADEVIRKNINGER VED NOEN FORSKJELLIGE SØTNINGSMIDLER:

- For mye bruk av fruktose som søtningsstoff kan føre til metabolske forandringer, sier Morken. 

Metabolske forandringer, eller stoffskifteforstyrrelser, er forstyrrelser av kroppens omsetning av næringsstoffer, og kan føre til økt urinsyreproduksjon og høyt blodtrykk.

- Det vanlige sukkeret er et bedre alternativ enn fruktose som sukkererstatning, sier Morken.

Høyt blodtrykk er en av risikofaktorene for hjerteinfarkt, hjerneslag, hjertesvikt, nyresvikt, og type 2 diabetes.

Det Morken forteller om fruktose støttes opp av amerikansk forskning som forskning.no skrev om tidligere i år. 

Sender ikke metthetssignal

 

mette_horken_None.small.jpg
Mette Morken, klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetssykehuset i Bergen. (Foto: Gita Simonsen/forskning.no)

Ren fruktose produserer, i likhet med sukker, også energi, men det produserer ikke insulin. Dermed sender ikke inntaket av fruktose metthetssignaler til hjernen, slik druesukker gjør.

Det kan øke risikoen for å legge på seg, advarer Morken.

- Kroppsvekten vil øke når energi inn er større enn forbruk, og det vil ofte skje ved inntak av fruktose.

- Fruktose undertrykker appetitten dårligere enn hva glukose gjør. Dessuten kan fruktose føre til fettavleiring i andre vev som muskelfibre eller leverceller, sier Morken.

http://www.forskning.no/artikler/2012/september/333853

 

Aspartam skal ikke gis til personer med Føllings sykdom (fenylketonuri). Disse kan få nevrologiske skader av et ukontrollert inntak av aminosyren fenylalanin, som finnes i aspartam.

http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/sotemidler.php

 

Men det er nesten ikke forsket på bivirkninger av Aspartam siden åttitallet.

 

Psykiatere sier likevel fra at de selv ser at stoffet Aspartam gjør behandling av stemningslidelser vanskeligere.

http://bipolart.no/wp/anbefaler-bipolare-a-kutte-kunstige-sotningsstoffer/#.UZ5r1srm6Pg

 

Fet av kunstig sukker. Trodde du vanlig sukker var usunt? En ny studie viser at kunstig søtningsmiddel er verre.

Prøver du å bytte ut sukret med kunstige søtningsmidler for å gå ned i vekt? Da er du på ville veier. Nå advarer nemlig amerikanske forsker mot kunstig søtningsmiddel fordi det kan gjøre folk fete.

Fører til overspising
Fakta om sakkarin
  • Sakkarin er et kunstig søtningsstoff som tilhører gruppen av energifrie/energifattige søtstoffer.
  • Sakkarin er 300 ganger søtere enn vanlig sukker (sukkrose)
  • Kalles også E 954
  • Finnes i leskedrikker, suketter og godteri

Professor Susan Swithers og Terry Davidson ved the Ingestive Behaviour Research Centre ved Purdue University i Indiana har testet to grupper med rotter. Den ene fikk yoghurt med det naturlige sukkeret glukose, mens den andre gruppen fikk yoghurt tilsatt det kunstige søtningsstoffet sakkarin.

Resultatet gir grunn til bekymring, særlig for slankere. Mens myndighetene ber folk kutte ned på sukkeret og butikkhyllene fylles med lavkalori-mat, viser testen at kunstige søtningsstoffer har en stygg bieffekt. Rottene som fikk yoghurt tilsatt sakkarin, spiste mye mer enn rottene som fikk mat med vanlig sukker.

Endrer balansen

Forskerne mener det kunstige søtningsstoffet bryter den naturlige koblingen mellom søt smak og mange kalorier. Denne naturlige balansen blir forrykket, og resultatet er overspising. 

I tillegg reagerer kroppen annerledes på de kunstige søtningsstoffene enn på vanlig sukker. Vanligvis vil kroppstemperaturen stige hos organismer som spiser søt mat. Men hos rottene som spiste sakkarin, fikk ikke stoffskiftet dette oppsvinget.

- Dette tyder på at stoffskifte blir tregere av sakkarin, noe som øker risikoen for fedme, skriver forskerne i the journal Behavioural Neuroscience.

Forskerne mistenker at andre søtningsstoff som aspartam, sukralose og acesulfam har samme effekt, og de vil nå fortsette forskningen for å se nærmere på disse sammenhengene.

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.4804446

 

 

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg beklager at jeg skrev feil i innlegget.Jeg skrev at Kunstig søtstoff omdannes til sukker i kroppen, men jeg har hittil bare funnet artikkel  om at aspartan omdannes til sukker i kroppen. Noen sa til meg at det gjaldt flere søtningsmidler, men det kan ha vært feil info.

I fremtiden kan man kanskje finne sammenheng mellom flere sykdommer som har forbindelse med kunstig søtstoff.

Her er fra en artikkel om Xylitol, og fra artikler om andre søtningsmidler.

 

 

Xylitol

Energiholdig søtningsstoff (sukkeralkohol) kjemisk beslektet med sukker som ikke skader tennene. Ofte brukt i såkalt sukkerfrie drops, pastiller og tyggegummi.

Omdannes til sukker i kroppen, gir energi, og er derfor ikke gunstig i store mengder. Store mengder kan også gi mye luft og urolig avføring. 

http://www.diabetes.no/Xylitol.b7C_wljWZN.ips

 

OM SKADEVIRKNINGER VED NOEN FORSKJELLIGE SØTNINGSMIDLER:

- For mye bruk av fruktose som søtningsstoff kan føre til metabolske forandringer, sier Morken. 

Metabolske forandringer, eller stoffskifteforstyrrelser, er forstyrrelser av kroppens omsetning av næringsstoffer, og kan føre til økt urinsyreproduksjon og høyt blodtrykk.

- Det vanlige sukkeret er et bedre alternativ enn fruktose som sukkererstatning, sier Morken.

Høyt blodtrykk er en av risikofaktorene for hjerteinfarkt, hjerneslag, hjertesvikt, nyresvikt, og type 2 diabetes.

Det Morken forteller om fruktose støttes opp av amerikansk forskning som forskning.no skrev om tidligere i år. 

Sender ikke metthetssignal

 

mette_horken_None.small.jpg
Mette Morken, klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetssykehuset i Bergen. (Foto: Gita Simonsen/forskning.no)

Ren fruktose produserer, i likhet med sukker, også energi, men det produserer ikke insulin. Dermed sender ikke inntaket av fruktose metthetssignaler til hjernen, slik druesukker gjør.

Det kan øke risikoen for å legge på seg, advarer Morken.

- Kroppsvekten vil øke når energi inn er større enn forbruk, og det vil ofte skje ved inntak av fruktose.

- Fruktose undertrykker appetitten dårligere enn hva glukose gjør. Dessuten kan fruktose føre til fettavleiring i andre vev som muskelfibre eller leverceller, sier Morken.

http://www.forskning.no/artikler/2012/september/333853

 

Aspartam skal ikke gis til personer med Føllings sykdom (fenylketonuri). Disse kan få nevrologiske skader av et ukontrollert inntak av aminosyren fenylalanin, som finnes i aspartam.

http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/sotemidler.php

 

Men det er nesten ikke forsket på bivirkninger av Aspartam siden åttitallet.

 

Psykiatere sier likevel fra at de selv ser at stoffet Aspartam gjør behandling av stemningslidelser vanskeligere.

http://bipolart.no/wp/anbefaler-bipolare-a-kutte-kunstige-sotningsstoffer/#.UZ5r1srm6Pg

 

Fet av kunstig sukker. Trodde du vanlig sukker var usunt? En ny studie viser at kunstig søtningsmiddel er verre.

Prøver du å bytte ut sukret med kunstige søtningsmidler for å gå ned i vekt? Da er du på ville veier. Nå advarer nemlig amerikanske forsker mot kunstig søtningsmiddel fordi det kan gjøre folk fete.

Fører til overspising
Fakta om sakkarin
  • Sakkarin er et kunstig søtningsstoff som tilhører gruppen av energifrie/energifattige søtstoffer.
  • Sakkarin er 300 ganger søtere enn vanlig sukker (sukkrose)
  • Kalles også E 954
  • Finnes i leskedrikker, suketter og godteri

Professor Susan Swithers og Terry Davidson ved the Ingestive Behaviour Research Centre ved Purdue University i Indiana har testet to grupper med rotter. Den ene fikk yoghurt med det naturlige sukkeret glukose, mens den andre gruppen fikk yoghurt tilsatt det kunstige søtningsstoffet sakkarin.

Resultatet gir grunn til bekymring, særlig for slankere. Mens myndighetene ber folk kutte ned på sukkeret og butikkhyllene fylles med lavkalori-mat, viser testen at kunstige søtningsstoffer har en stygg bieffekt. Rottene som fikk yoghurt tilsatt sakkarin, spiste mye mer enn rottene som fikk mat med vanlig sukker.

Endrer balansen

Forskerne mener det kunstige søtningsstoffet bryter den naturlige koblingen mellom søt smak og mange kalorier. Denne naturlige balansen blir forrykket, og resultatet er overspising. 

I tillegg reagerer kroppen annerledes på de kunstige søtningsstoffene enn på vanlig sukker. Vanligvis vil kroppstemperaturen stige hos organismer som spiser søt mat. Men hos rottene som spiste sakkarin, fikk ikke stoffskiftet dette oppsvinget.

- Dette tyder på at stoffskifte blir tregere av sakkarin, noe som øker risikoen for fedme, skriver forskerne i the journal Behavioural Neuroscience.

Forskerne mistenker at andre søtningsstoff som aspartam, sukralose og acesulfam har samme effekt, og de vil nå fortsette forskningen for å se nærmere på disse sammenhengene.

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.4804446

 

 

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

 

 

Du blander sammen hummer og kanari her. Hvis vi skal diskutere lightbrus, så er det ikke relevant å trekke inn helt andre typer søtningsmidler enn de som benyttes i lightbrus.

 

Det stemmer at det har vært spekulert i mange år på all verdens negative virkninger av f.eks. aspartam, men svært lite har blitt dokumentert gjennom forskning. Det er mest spekulasjoner fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blander sammen hummer og kanari her. Hvis vi skal diskutere lightbrus, så er det ikke relevant å trekke inn helt andre typer søtningsmidler enn de som benyttes i lightbrus.

 

Det stemmer at det har vært spekulert i mange år på all verdens negative virkninger av f.eks. aspartam, men svært lite har blitt dokumentert gjennom forskning. Det er mest spekulasjoner fortsatt.

Beklager

Her er om skadelig lettbrus:

http://www.kk.no/904972/dette-gjor-lettbrus-med-kroppen-din

 

Anonymous poster hash: dd5ac...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...