Gå til innhold

Får beskjed om at det Psykisk, men kan det virkelig være det?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Komplett normalt!

 

Litt kort PQ-tid er helt vanlig ved angsttilstander, og når du har smale QRS er det helt garantert normalt.

Godt ¨høre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mann1986ak

    39

  • ISW

    14

  • Bella Dotte

    8

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

Ville utredet meg for borreliose (utvidet testing) hvis ikke "standardtestene" i Norge ikke gir deg svar og tatt kontakt med en ØNH spesialist og fått sjekket om du har en verre krystallsyke (fremre buegang). Har du hatt noe form for fall eller slag mot hodet siste tiden/årene?

Symptomene dine kunne vært angst og psykisk, men symptomene dine kan også være veldig mye annet. Er det noe som ikke stemmer så vil hjernen din si ifra til kroppen din på alle mulige måter - alle dine symptomer er varseltegn på et kaos som hjernen din ikke klarer å sortere. Igjen - borreliose infeksjon eller krøll på balanseorganet ditt (long-lasting bppv).

Lykke til, dette skal du klare :)

Ja det er et eller annet. svimte av igår, ringte amk da jg våkna, de kom, ekg normalt, ogsygen innhold osv mn de sa de gjerne skulle lagt mg inn på ullevål, mn det var ikke alvorlig nok etter deres rettningslinjer, kjørte mg til legevakta der jeg faktisk ble lagt inn til observasjon grunnen kollaps/utmattelse, de tok noen ekger der nevnte funn mn pulsen min var et eventyr. tok 2 troponint som var negativt og blodtrykk bra. crpen min steg til 11 iløpet av natta, mn overlegen mente det var pga virus jg har. hoster og har småfeber,hatt det en stund. han mente ikke det jeg hadde var psykosomatisk men at stresshormonene mine var ekstreme, så jg skulle ta på mg joggesko og jogge når jg fikk anfall? han ville ik høre på meg når jeg sa at dette var konstant og ikke anfall. ikke lett dette her az. får vente å se hva borellia testen viser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg ble spurt på et annet forum om å svare på posten din.

 

Symptomene dine er så like mine at vi nesten kunne byttet navn da jeg var som verst plaget av dette for 2 år siden. Jeg har vært gjennom A-EKG x 2, Holter, ekkokardiografi x 2, et utall EKG, CT av hjertet og ultralyd av halskar for å utelukke åreforkalkninger.

 

Jeg har også skrevet ca 2.500 poster på et annet forum om hjertesykdommer, angst og hjerterytme, så litt kjenner jeg til dette selv om jeg ikke er helsepersonell.

 

Det er ikke helt klart for meg om det er hjerterytmeforstyrrelser, hjertebetennelse eller hjerteinfarkt du frykter mest, men skal forsøke å svare på alle tre.

 

Avveiningen mellom hjertearytmi og angstutløst rask puls (sinustakykardi) må man som regel ha et EKG for å avgjøre, men det finnes noen måter å skille dem. Dessverre er det jo slik at med alle reelle hjertesykdommer vil man stort sett få angst, og det meste av angst gir rask puls. Så du har forsåvidt gjort rett i å ikke bare nødvendigvis akseptere at man har angst, men så godt utredet du er, bør du snart kunne slå deg til ro med det. 

 

En hjertearytmi vil som regel ha en plutselig start og slutt. I tilfellene supraventrikulære takykardier, så vil man gjerne først ha en normal hjerterytme (evt. ispedd noen ekstraslag), og så hopper pulsen opp til 180-240 fra ett hjerteslag til neste. Ofte vil man også kjenne en veldig markert pulsering i halsen fordi hjertekamrene trekker seg sammen på en uhensiktsmessig måte. Når arytmien gir seg, vil pulsen falle fra ett hjerteslag til neste. Alt dette skjer fordi hjertearytmier følger en karakteristisk mekanisme, gjennom at en elektrisk impuls "går i ring" ett eller annet sted i hjertet. Men for å få dette, må man vanligvis ha anlegg for det. Og supraventrikulære takykardier er så og si alltid harmløse. Verre er det med hjertearytmier fra hjertets hovedkamre (ventrikkeltakykardier). Men for å få dette, må en ha arrvev i hjertet fra et gammelt hjerteinfarkt eller tilsvarende (som impulsen kan gå i ring i). Så det kan du glemme i din alder. Eventuelle muligheter for farlige arytmier har du fått utelukket gjennom undersøkelsene du har gjort.

 

Så har man jo dette med koronarsykdom (hjerteinfarkt og angina). Det hører til de ekstreme sjeldenheter at personer i din/vår alder får disse sykdommene. Da snakker man som regel enten om ekstrem arvelig belastning, ofte i form av såkalt homozygot familiær hyperlipidemi (med kolesterol fra 13 og oppover), eller at man har en medfødt forandring i hjertets kransårer. Alternativt at man gjør ting som er åpenbart skadelige for hjertet, f.eks langvarig bruk av anabole steroider og/eller kokain. Regner med at dette ikke er aktuelt for deg. Det kan også skje med ekstremt trente individer, hvor hjertemuskelen vokser seg uhensiktsmessig stor, i kombinasjon med feil i kransårene. Men igjen, sjansen er nok større for 7 rette i Lotto 2 uker på rad.

 

Så er spørsmålet hvorvidt du kan ha en infeksjon som har rammet hjertemuskelen, eventuelt i form av Borrelia. Du må jo selvsagt få utelukket infeksjonssykdommer, men om du hadde hatt en hjertemuskelbetennelse som hadde vært så kraftig at du hadde fått brystsmerter, ville du med rimelig stor sikkerhet hatt EKG-funn som var konsistente med dette (såkalte generaliserte ST-elevasjoner). CRP er som regel ganske høy, og ofte får man objektive tegn på hjertesvikt. Om du har en infeksjon må du få denne behandlet, men sjansen for at den har rammet hjertemuskelen er jo ikke så stor.

 

Angst kan gi utmattelse, brystsmerter (som forverres ved aktivitet), kjevesmerter, alt som hjertesykdommer kan gi. Det er derfor det er så vanskelig, både for en selv, og for helsevesenet, å skille mellom dem. Men du burde prøve å støtte deg på alle de negative funn som er gjort av hjertet ditt. Men om du har en annen behandlingskrevende tilstand må du selvsagt få dette utredet.

 

Lykke til! :)

 

Virker som vi har mye til felles. Jeg har jo min historie, men jeg har fått mer informasjon av deg her enn jeg har fått av leger! helt sykt.... Jeg er ikke noe spsielt redd men ja frykter det er noe feil med hjerte, hva det er vet jeg ikke, men jeg har hatt så mye tull med hjerte siden oktober 12 som bare har blitt verre og verre. Har tatt ekg, tropotint på ullevål akuttmott frste gangen, fikk beskjed om at alt var i orden. tok et ekg på legevakta i desember: normalvariasjon fikk jeg beskjed om.. arb ekg-ekg,ultralyd i februar normalt men høy puls. Ekg på legevakta i mars, høy puls 120, lett st-senkning  men normalt?..ekg, troponinT på volvat i mars=normalt med høy puls 110. Ekg i mai normalt men puls på 110. Ekg i mai, høy puls, lett syntolisk bilyd nivå 1... 24t ekg og digitalrønken av bryst=normalt... Ekg i july på legevakta, høy puls, lagt inn for observasjon, 3 ekg normalt, troponint normalt.... notat: pasient med hyppig helsevesen kontakt, virker grundig undersøkt,men dog stort symptomtrykk. samarbeidende,rasjonell, utmattet,blek. frykter alvorlig hjertesykdom men har ingen risiko for dette. Legges inn for cor.obs og utmattelse. Vært hos fastlegen min en hau av ganger og han har lyttet på meg og ikke hørt noe feil. 

 

Men til plager i forbindelse med hjerte: Smerter i brystkassen,sentralt i bryst, øvre høre, øvre venstre, nedre venstre og i brystbeinet..... Føles av ikke å få nok luft har utviklet seg til tungpust da men gyngende svimmelhet samtidig.. Svimmelhet i form av gyngende svimmelhet(frem og tilbake og sidelengs), snurring i hodet... Puls som har steget på generell basis, i begynnelsen ble jeg nærvøs når den sted 80, så 90, nå ligger den på 90-110. Skikkelig vonde hjertebankanfall, målt puls opp til ca 125. den varer en stund, der den går opp til 125 ned til 90 og så op igjen, varer vel i ca 30 min og jeg blir heltsatt ut, føles som jeg skal besvime/kaldsvetter... Når jeg puster så dunker det klare dunk..dunk.dunk... når jeg for ekg står å pisser så dunker det sinnsykt fort ved solarplexus harde tunge dunk.. Illinger i venstre arm som har kommet etter hvert som varer en god stund...vondt i skjeven... ved siden av dette kommer kvalmen, følesen av å besvime.. hete og kulde anfallene og ikke minst angsten... har dette  hele tiden dag ut og dag inn.. rart jeg blir gal og sutrette :P  ligger likzom i fosterstilling flere timer hver dag, helt sykt.. venter på borellia svaret, vurderer mr av hjerte, ekg er ikke alltid sikkert såvidt jeg forsto?.. har en ct av hjerte med konstrast henvisning men hehe jeg tør jo faen meg ikke det på privat sted. Dumt en ikke kan ta telemetri hjemme :( etter alt dette må jg vel godta at jeg har en ekstrem angst, eller me forsåvidt. Har du hatt det slik som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som vi har mye til felles. Jeg har jo min historie, men jeg har fått mer informasjon av deg her enn jeg har fått av leger! helt sykt.... Jeg er ikke noe spsielt redd men ja frykter det er noe feil med hjerte, hva det er vet jeg ikke, men jeg har hatt så mye tull med hjerte siden oktober 12 som bare har blitt verre og verre. Har tatt ekg, tropotint på ullevål akuttmott frste gangen, fikk beskjed om at alt var i orden. tok et ekg på legevakta i desember: normalvariasjon fikk jeg beskjed om.. arb ekg-ekg,ultralyd i februar normalt men høy puls. Ekg på legevakta i mars, høy puls 120, lett st-senkning  men normalt?..ekg, troponinT på volvat i mars=normalt med høy puls 110. Ekg i mai normalt men puls på 110. Ekg i mai, høy puls, lett syntolisk bilyd nivå 1... 24t ekg og digitalrønken av bryst=normalt... Ekg i july på legevakta, høy puls, lagt inn for observasjon, 3 ekg normalt, troponint normalt.... notat: pasient med hyppig helsevesen kontakt, virker grundig undersøkt,men dog stort symptomtrykk. samarbeidende,rasjonell, utmattet,blek. frykter alvorlig hjertesykdom men har ingen risiko for dette. Legges inn for cor.obs og utmattelse. Vært hos fastlegen min en hau av ganger og han har lyttet på meg og ikke hørt noe feil. 

 

Men til plager i forbindelse med hjerte: Smerter i brystkassen,sentralt i bryst, øvre høre, øvre venstre, nedre venstre og i brystbeinet..... Føles av ikke å få nok luft har utviklet seg til tungpust da men gyngende svimmelhet samtidig.. Svimmelhet i form av gyngende svimmelhet(frem og tilbake og sidelengs), snurring i hodet... Puls som har steget på generell basis, i begynnelsen ble jeg nærvøs når den sted 80, så 90, nå ligger den på 90-110. Skikkelig vonde hjertebankanfall, målt puls opp til ca 125. den varer en stund, der den går opp til 125 ned til 90 og så op igjen, varer vel i ca 30 min og jeg blir heltsatt ut, føles som jeg skal besvime/kaldsvetter,mer det i ryggen og opp i halsen... Når jeg puster så dunker det klare dunk..dunk.dunk... når jeg for ekg står å pisser så dunker det sinnsykt fort ved solarplexus harde tunge dunk.. Illinger i venstre arm som har kommet etter hvert som varer en god stund...vondt i skjeven... ved siden av dette kommer kvalmen, følesen av å besvime.. hete og kulde anfallene og ikke minst angsten... har dette  hele tiden dag ut og dag inn.. rart jeg blir gal og sutrette :P  ligger likzom i fosterstilling flere timer hver dag, helt sykt.. venter på borellia svaret, vurderer mr av hjerte, ekg er ikke alltid sikkert såvidt jeg forsto?.. har en ct av hjerte med konstrast henvisning men hehe jeg tør jo faen meg ikke det på privat sted. Dumt en ikke kan ta telemetri hjemme :( etter alt dette må jg vel godta at jeg har en ekstrem angst, eller me forsåvidt. Har du hatt det slik som meg? Eneste jeg ser som jeg har brukt som kan være skadlig for hjerte/kropp er vel posjonssnus over mange år, men ingen leger har sagt noe om det til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som vi har mye til felles. Jeg har jo min historie, men jeg har fått mer informasjon av deg her enn jeg har fått av leger! helt sykt.... Jeg er ikke noe spsielt redd men ja frykter det er noe feil med hjerte, hva det er vet jeg ikke, men jeg har hatt så mye tull med hjerte siden oktober 12 som bare har blitt verre og verre. Har tatt ekg, tropotint på ullevål akuttmott frste gangen, fikk beskjed om at alt var i orden. tok et ekg på legevakta i desember: normalvariasjon fikk jeg beskjed om.. arb ekg-ekg,ultralyd i februar normalt men høy puls. Ekg på legevakta i mars, høy puls 120, lett st-senkning  men normalt?..ekg, troponinT på volvat i mars=normalt med høy puls 110. Ekg i mai normalt men puls på 110. Ekg i mai, høy puls, lett syntolisk bilyd nivå 1... 24t ekg og digitalrønken av bryst=normalt... Ekg i july på legevakta, høy puls, lagt inn for observasjon, 3 ekg normalt, troponint normalt.... notat: pasient med hyppig helsevesen kontakt, virker grundig undersøkt,men dog stort symptomtrykk. samarbeidende,rasjonell, utmattet,blek. frykter alvorlig hjertesykdom men har ingen risiko for dette. Legges inn for cor.obs og utmattelse. Vært hos fastlegen min en hau av ganger og han har lyttet på meg og ikke hørt noe feil. 

 

Men til plager i forbindelse med hjerte: Smerter i brystkassen,sentralt i bryst, øvre høre, øvre venstre, nedre venstre og i brystbeinet..... Føles av ikke å få nok luft har utviklet seg til tungpust da men gyngende svimmelhet samtidig.. Svimmelhet i form av gyngende svimmelhet(frem og tilbake og sidelengs), snurring i hodet... Puls som har steget på generell basis, i begynnelsen ble jeg nærvøs når den sted 80, så 90, nå ligger den på 90-110. Skikkelig vonde hjertebankanfall, målt puls opp til ca 125. den varer en stund, der den går opp til 125 ned til 90 og så op igjen, varer vel i ca 30 min og jeg blir heltsatt ut, føles som jeg skal besvime/kaldsvetter... Når jeg puster så dunker det klare dunk..dunk.dunk... når jeg for ekg står å pisser så dunker det sinnsykt fort ved solarplexus harde tunge dunk.. Illinger i venstre arm som har kommet etter hvert som varer en god stund...vondt i skjeven... ved siden av dette kommer kvalmen, følesen av å besvime.. hete og kulde anfallene og ikke minst angsten... har dette  hele tiden dag ut og dag inn.. rart jeg blir gal og sutrette :P  ligger likzom i fosterstilling flere timer hver dag, helt sykt.. venter på borellia svaret, vurderer mr av hjerte, ekg er ikke alltid sikkert såvidt jeg forsto?.. har en ct av hjerte med konstrast henvisning men hehe jeg tør jo faen meg ikke det på privat sted. Dumt en ikke kan ta telemetri hjemme :( etter alt dette må jg vel godta at jeg har en ekstrem angst, eller me forsåvidt. Har du hatt det slik som meg?

 

Det høres jo utrolig intenst ut dette, og ikke noe gøy i det hele tatt.

 

For å ta det siste først, ja, jeg har hatt det slik som deg, og det er nok viktig å forstå at du ikke har noen "organisk hjertesykdom" altså, det er ingen feil med selve hjertemuskelen din, blodtilførselen til det eller pumpefunksjonen.

 

Men - det er åpenbart noe som stresser hjertet ditt enormt. Min første tanke (uten at jeg skal gi noe råd om medisiner siden jeg selv kun er pasient) er jo om du kunne hatt nytte av medisiner som roer dette ned litt, f.eks Pranolol? 

 

CT med kontrast kan fortelle om kransårene er åpne, men spørsmålet er jo om de ikke med rimelig stor sikkerhet er det hos en 26 år gammel mann? Du har jo allerede tatt en sykkeltest som viste fine resultater. MR av hjertet er relevant ved hjertemuskelbetennelse og andre organiske hjertesykdommer hvis man har funnet noe på ultralyd, men igjen, hadde du hatt hjertemuskelbetennelse ville som regel Troponin T gitt utslag og som regel også EKG vært unormalt. 

 

Ekstrem angst (eller i alle fall moderat til alvorlig angst) har du nok. Og det er klart, det kan forklare absolutt alle dine symptomer. Men igjen, det spørs om du er "klar" for behandling mot angst enda.

 

I stedet for å ta alle mulige undersøkelser i øst og vest, kanskje du bare skulle bestilt deg en time hos en privatpraktiserende kardiolog og tatt med deg alle prøvesvar? En som er veldig flink og også veldig flink på "hjertenevrotiske" tilstander er dr. Søyland ved Aleris. Han jobbet for øvrig i DOL før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg blitt dømt som hypokonder og angst pasient i 7 måneder. fikk svar på blodprøve idag at jeg har kyssesyken! men siden jeg har blitt så dårlig, får så mye symptomer fra hjerte, kan kyssesyken ha manifestert seg til hjerte? folk har jo daua av hjertestans ved kyssesyken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan kyssesyken ha manifestert seg til hjerte? 

 

I teorien ja, men i praksis er det nok veldig uvanlig.

 

Nå er det jo slik med enhver infeksjon, at flere organsystemer blir mer eller mindre påvirket. F.eks kan jo hodepinen man kan oppleve ved influensa være en mild affeksjon av hjernehinnene, uten at man av den grunn kaller det hjernehinnebetennelse. På samme måte kan redusert kondisjon være milde lunge- og hjertepåvirkninger, uten at man kaller det lungebetennelse eller myokarditt av den grunn.

 

Når det gjelder EBV så er det ikke helt uhørt at viruset påvirker hjertet til en viss grad, men leveren er som regel hardere rammet. Men nå var jo likevel ditt EKG normalt og troponin negativ, og det tilsier jo ganske sterkt at noen alvorlig hjertepåvirkning har du neppe. Ved akutt myokarditt er EKG nesten alltid forandret (PQ-depresjon og/eller diffus ST-elevasjon).

 

Men - det er klart at enhver infeksjon av en viss alvorlighetsgrad øker pulsen og senker allmenntilstanden. Du får ikke hjertebank som i harde hjerteslag av myokarditt (eller andre hjertesykdommer), så det er klart at det nok er en del overflødig adrenalin med i bildet her.Jeg tipper noe ukvalifisert at det er denne kyssesyken din som har skapt mesteparten av symptomene dine og så har stresset ditt over symptomene ballet på seg og forsterket alt sammen.

 

Du får bare drikke godt, hvile masse og gå til legen hvis du blir verre eller bedringen tar tid. Kyssesyken må nesten bare gå over av seg selv, og det gjør den stort sett alltid :)

 

Med fare for å høres ut som helsepersonell her, det er jeg altså ikke :) sjekk med legen din hvis du er usikker eller føler deg dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kyssesyken siden Oktober 2012?

Er så lei,lei og lei av dette. Begynt å få mer og mer illinger i venstre arm sammen med de andre symptomene mine. Hadde et veldig lavt jernnivå, tar jerntillskudd, og pulsen min har virkelig roet seg ned ned, sammen med hjertebanken, men det er noe som fusker med hjertepumpa. 

 

Er så lei av å dra til legevakta, føler de tenker" der er han igjen".. veier nå 55 kg og er 168 høy :/ 

Sist jeg satt der, begynte jeg nesten å halvgråte av smerte, satt der of kokte, kvalm, svimmel og brystet var ubehaglig. Men fikk en legestudent som lege som sa# du vet at dette er en legevakt?" .." ehh ja det er en grunn til at jeg kommer, HJELP MEG" .. til døve ører :/ 

Var på aker legevakt igår, legen der sa at han syns det var rart jeg har blitt forklart at dette er psykosomatisk og jeg burde kjekke ta infeksjonsprver for forskjellige ting og dra tiil en hjertekardiolog igjen...men hjelp av han der jeg satt hengslende på stolen NEI, er så leilei , har egentlig gitt opp, ligger i senga og sover hele dagene, får i meg litt mat og drikke, litt pc så soving igjen :/ føler verden virkelig er urettferdig :/ men suttrer nok nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kyssesyken siden Oktober 2012?

Er så lei,lei og lei av dette. Begynt å få mer og mer illinger i venstre arm sammen med de andre symptomene mine. Hadde et veldig lavt jernnivå, tar jerntillskudd, og pulsen min har virkelig roet seg ned ned, sammen med hjertebanken, men det er noe som fusker med hjertepumpa. 

 

Er så lei av å dra til legevakta, føler de tenker" der er han igjen".. veier nå 55 kg og er 168 høy :/ 

Sist jeg satt der, begynte jeg nesten å halvgråte av smerte, satt der of kokte, kvalm, svimmel og brystet var ubehaglig. Men fikk en legestudent som lege som sa# du vet at dette er en legevakt?" .." ehh ja det er en grunn til at jeg kommer, HJELP MEG" .. til døve ører :/ 

Var på aker legevakt igår, legen der sa at han syns det var rart jeg har blitt forklart at dette er psykosomatisk og jeg burde kjekke ta infeksjonsprver for forskjellige ting og dra tiil en hjertekardiolog igjen...men hjelp av han der jeg satt hengslende på stolen NEI, er så leilei , har egentlig gitt opp, ligger i senga og sover hele dagene, får i meg litt mat og drikke, litt pc så soving igjen :/ føler verden virkelig er urettferdig :/ men suttrer nok nå

Jeg tror alle dine legevaktsbesøk virker mot sin hensikt. Du bør forholde deg til fastlegen og eventuelle spesialister du blir henvist til. Du sier jo at du har hatt det slik svært lenge nå, og det viser jo at dette ikke er noe som må behandles akutt. Kommuniser ordentlig med fastlegen, rett alle dine henvendelser til vedkommende og ikke andre steder.

 

Du fikk et konkret tips om en kardiolog på Alleris et annet sted i denne tråden. Jeg ville snakket med fastlegen, fått ham til å skrive en henvisning (selv om du formelt ikke trenger det) eller et brev hvor han sammenfatter det som er gjort så langt, siden du neppe kommer til å slå deg til ro før du i større grad får forklaringer på symptomene dine. Det er meningsløst slik du holder på nå med å spørre en haug med leger - som alle nødvendigvis må være relativt overfladiske siden de ikke kjenner deg over tid - samt usystematisk å ta prøver som du ikke har forutsetninger for å tolke selv.

 

I tillegg til dette bør du selvfølgelig forsøke å leve noe mer konstruktivt. Du klarer jo å komme deg på legevakt og sitte der å vente, så da klarer du nok også å etablere noe bedre rutiner for hverdagen. Jeg har til gode å se noen bli friske av å tilbringe tiden i senga i månedsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Frosken. Det du driver med nå, er den sikre veien til både alvorlig angst og depresjon.

 

Legevakten kan ikke hjelpe deg noe mer. Det virker mot sin hensikt å være så mye på legevakten som du er, for du får ikke forståelse fra legene når du er der. De behandler kun helt akutte tilstander. Vi har fastleger for en grunn.

 

Igjen anbefaler jeg deg å dra til dr. Søyland ved Aleris, eventuelt dr. Kontny ved Volvat, de er blant landets beste kardiologer og de har en eksepsjonelt god fremstillingsevne for sitt budskap. Hvis du fortsatt er urolig for hjertet ditt, er det sannsynligvis det beste å gjøre.

 

Alternativt kan du forsøke å gjøre noe med denne angst/depresjonstilstanden du har kommet i. Du spiser jo omtrent ikke, og du har ikke overskudd. Det finnes medisiner som fikser sånt, da spesielt Remeron eller Tolvon. Fastlegen din kan også hjelpe deg med dette, samt ta de relevante blodprøver for å utelukke andre tilstander som kan bidra til å skape plagene dine (selv om du skulle hatt en annen tilstand er det hevet over enhver tvil at din angst mangedobler plagene dine).

 

Du må ta noen riktige grep nå, hvis ikke risikerer du at du blir enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos fastlegen idag, han er på ferie. men fikk ei kvinnerlig lege som var virkelig flink og hørte på meg. kjekka lymfene mine og alt. hun syns det var litt mangefullt iforhold til blodprøver så tok en ny borellia,kreft og masse annet. Hun mente også at jeg ikke var noe psykisk tilfelle. Men hun sa ikke så mye på myokarditt frykten min, bare at jeg måtte slutte å lese om sånt på net? HUn nevnte også Me. tok en hiv prøve for 1 uke siden(skjønner ikk helt hvorfor,men virka ve som en knarker sikkert :-P ), den var negtativ, takk og pris.. sist jeg var på volvat på legevakta der så fikk jeg en lege som vanligvis jobber som indremedisiner der, han sa jeg skulle slutte å tenke på hjerte og ikke tenke på det før jeg var i 50 åra :-P hyggelig å høre, men ikke lett å la være i mitt ståsted.. Kan ikke skjønne at jeg skal sove så mye som jeg gjør az....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja huff ligger på stolene der på legevakta, sitter og vrir av meg håret, står å brekker meg forran bøttene der, ligger med hodet på legepultene till legene der og gråter av at jeg føler mg så dårlig.men har jo skjønt at jeg må falle om på gulvet for å få hjelp der egentlig. men skal ta det til meg og be om henvisning til aleris, for håpe de finner ut hva som feiler meg snart. dette er utholdelig, har lurt på om selvmord ville vært det beste for å slippe dette her.men p en annen side så har jeg jo dødsangst så er vel nesten utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer jo ikke hverken frosken eller issomethingwrong på det de skriver til deg, og det virker heller ikke som du tar til deg det de råder deg til?

Det kan hende det feiler deg noe fysisk, det har ikke jeg eller noen andre her inne mulighet for å si noe om, men denne intense og krampeaktige måten å prøve å finne ut av det på egenhånd med opptil flere legebesøk i uka virker bare mot sin hensikt dersom du ønsker å bli tatt seriøst. Du virker desperat og nærmest manisk, og da er det desverre ikke rart at du får beskjed om at det er psykisk. I tillegg til at faktisk de testene som er tatt, er de man tar for å sjekke hjertet, som du mener er noe galt med, men testene viser jo ikke noe galt med hjertet!

Jeg sier ikke at man skal sitte med lua i hånda og vente dersom man føler seg dårlig, men det er en grunn for at leger er leger, og vi andre ikke er det. Det er de som kan dette best og det må vi rett og slett bare stole på...

Jeg vet at psykiske plager kan fortone seg svært fysisk, for jeg har selv har jeg opplevd svært fysiske symptomer på hjerteproblemer, og ble engstelig da mine foreldre har hatt hjertesykdom og ellers mye hjertegreier i familien så jeg vet vi er disponert. Hjertet gallopperte avgårde og jeg var plaget av sterke hjerteslag, samt en følelse av at hjertet "veltet" rundt i brystet mitt, åndenød mm.

Legen min tok normal ekg og ville ikke henvise meg, mente det var stress og angst siden jeg var inne i en svært belastende tid.

Men for meg var dette veldig fysisk, så jeg spurte en vikarlege som henviste meg til spesialist.

Test, ultralyd og ekg var normale, så jeg måtte nok bare innse at det var psykisk selv om det kjentes veldig virkelig/fysisk... Jeg fortalte meg selv hver gang anfallene kom at dette ikke var noe farlig, og prøvde å puste dypt, helt ned i magen. Nå har det gått en del tid, og plagene er bare her en sjelden gang i blant. Og livet er lettere - ser klart at dette har en sammenheng.

Jeg kan jo ikke si at det er samme situasjon for deg, men du BØR åpne opp før muligheten. I tillegg høres det ut som du bør prate med noen som kanskje kan lære deg teknikker for å håndtere angsten når den herjer som værst...

Ønsker deg ro i kropp og sjel, og masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen kommentarer:

 

1) Du trenger ikke henvisning til Aleris, bare ring og bestill time.

 

2) Ikke skad deg selv og ikke ta livet ditt. Du kommer over dette, selv om det kanskje ikke kjennes sånn nå.

 

3) Bra du har blitt godt ivaretatt av vikarlegen hos fastlegekontoret ditt. Jeg håper du lærer litt av denne erfaringen, at det er bedre å dra til fastlegen enn å fly på legevakten i hytt og pine. Håper også at denne legen tok prøver på stresshormoner i kroppen (kortisol, metanefrin, normetanefrin).

 

4) Igjen må jeg si at det er helt forferdelig mye rart angsten kan føre til, både av negative følelser, utmattelse, og egentlig mesteparten av dine fysiske plager. Hvis alt nå viser seg å være fysisk normalt, håper jeg virkelig du begynner å jobbe med angsten din (samtaleterapi, medikamenter, osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos fastlegen idag, han er på ferie. men fikk ei kvinnerlig lege som var virkelig flink og hørte på meg. kjekka lymfene mine og alt. hun syns det var litt mangefullt iforhold til blodprøver så tok en ny borellia,kreft og masse annet. Hun mente også at jeg ikke var noe psykisk tilfelle. Men hun sa ikke så mye på myokarditt frykten min, bare at jeg måtte slutte å lese om sånt på net? HUn nevnte også Me. tok en hiv prøve for 1 uke siden(skjønner ikk helt hvorfor,men virka ve som en knarker sikkert :-P ), den var negtativ, takk og pris.. sist jeg var på volvat på legevakta der så fikk jeg en lege som vanligvis jobber som indremedisiner der, han sa jeg skulle slutte å tenke på hjerte og ikke tenke på det før jeg var i 50 åra :-P hyggelig å høre, men ikke lett å la være i mitt ståsted.. Kan ikke skjønne at jeg skal sove så mye som jeg gjør az....

Det er mulig det feiler deg noe fysisk, men i tillegg har du utviklet ganske mange symptomer også på psykisk lidelse. Hvis du fortsetter slik som nå, vil sannsynligvis tilstanden kronifiseres. Det forundrer meg at du ikke er mer lydhør for tilbakemeldingene du får fra ISW som jo selv har erfaring med at angst kan manifistere seg som fysiske symptomer i en uhyggelig sterk grad.

 

Mine råd om å konsekvent forholde seg til fastlege og kun til spesialister i den grad fastlegen er informert om dette, har sammenheng med at jeg har erfaring med hva som er konstruktivt også dersom man har en uvanlig/sjelden somatisk lidelse. Du skaper bare kaos med din legeshopping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det feiler deg noe fysisk, men i tillegg har du utviklet ganske mange symptomer også på psykisk lidelse. Hvis du fortsetter slik som nå, vil sannsynligvis tilstanden kronifiseres. Det forundrer meg at du ikke er mer lydhør for tilbakemeldingene du får fra ISW som jo selv har erfaring med at angst kan manifistere seg som fysiske symptomer i en uhyggelig sterk grad.

 

Mine råd om å konsekvent forholde seg til fastlege og kun til spesialister i den grad fastlegen er informert om dette, har sammenheng med at jeg har erfaring med hva som er konstruktivt også dersom man har en uvanlig/sjelden somatisk lidelse. Du skaper bare kaos med din legeshopping.

 

Beklager, jeg misset poenget ditt i svaret over med henvisning. Det beste er vel om fastlegen lager en henvisning og vedlegger alle tidligere undersøkelser. Jeg var nok mer unntaket enn regelen, som hadde alle funn på rams og detaljerte EKG- og ultralyd-tolkninger i hodet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Songbirdy :)

Om jeg virker desperat? jeg ER desperat, mulig jeg også er manisk hehe.  Jeg åpnet meg veldig for muligheten at dette er psykisk alt sammen. Jeg ville inn på dps, jeg ville til psykriater, jeg ville på avlastning, jeg ville prøve ssri i begynnelsen. Når jeg ble fortalt at det jeg opplevde var psykisk så måtte jeg nesten godta det. men etter hvert som jeg ble dårligere og dårligere så gikk det opp for meg at noe ikke stemte. Ssrien ble jeg bare dårlig av. Da jeg nevnte noe av symptomene mine til psykriatern så sa han at det ikke var normalt, men fikk at " angst kan manifestere seg i så mange fysiske symptomer", på avlastning satt jeg der og svimla/var så dårlig hele tiden, noen av de slitne psykepleierne skjefta på meg fordi ejg sov og var så utslitt helet iden, fikk som nevnt tidligere, du er hypokonder!. Mens andre dunka på døra, kom inn, lukka døra og sa " vil ikke skremme deg på noen måte, men ser at du sliter veldig, du er jo veldig oppegående men samtidig så ser jeg du vrir deg av dette, jeg ville oppsøkt privat helsevesen og kommet til bunns i dette", dette var jo noen av de litt yngre psykepleierne forsåvidt.  I begynnelsen på legevakta beroliget legene at dette er angst, men etter hvert som jeg har vært der, har nesten begynt å kjenne dem, eller heller de kjenner meg, så har de begynt å be meg få utredning for Me, borellia,binyre svulster, ja u name it, for " du er ikke noe typisk angst tilfelle",men kan ikke hjelpe deg for dine livsfunksjoner er ok nå". En av dem la meg faktisk inn på overvåkning en natt og bad meg si fra om jeg merket noe som helst i løpet av natta for det er ikke lett når en får en angst knagg en henger deg på, nå har jeg hatt dette konstant i mange måneder, hres dumt ut, men jeg husker nesten ikke hvordan det er å være "normal" så jeg klagde ikke over alt, syns det blir for dumt.  lege på aer legevakt sa " du virker ikke som en psykisk tilfelle, ikke stiv i blikket, ikke anstrengt, rolig og behersket men dårlig tilstand, syns du har blitt avfeid litt fort som angst". legen jeg var hos sit som tok litt av syns det var litt mangelsfullt av prøver av meg før angst tilstanden  var en valid hypoteste, men hun så jeg var depremert og utslitt.  Hun tok noen flere stoffskifte prøver også, sikkert noe hormon osv,+ kreft markører, borellia igjen osv, så venter på svar.

helsesekretørene har sagt at jeg bare kan komme så mye jeg vil innom og være på bakrommet og slappe av hvis jeg føler meg for dårlig, så har jeg leger i nærheten:P   

Jeg sier ikke at at jeg ikke har angst, selvfølgelig har jeg det, men jeg mener det er sekundært, har jo tenkt på alt mulig, men har fått forsåvidt utelukket dette. Var redd for propp, men har tatt d-dimmer 2 ganger som har vært negativt de siste månedene, så kan forhåpentligvis utelukke dette. Alle ekgene osv kan utelukke noe organsik forhåpentligvis, mr kan utelukke tumor forhåpentligvis, osv osv. Men når til og med amk ansatte da de hentet meg i ambulanse da jeg var så sinnsyk dårlig for noen uker siden og sa at de mente dt ikke var bare angst det jeg hadde, men siden de livsviktige funksjonene og jeg var var våken så kunne de ikke legge meg inn, når de sa det så ja, må vel høre på fagpersoner både de so sier det r angst og de som sier det ikke er det....og om jeg tar imot råd...det gjør jeg.Isssomthingwrong har gitt meg mer info om hjerte enn jeg har fått av noen andre hehe. skal til aleris etter hvert, men etter svarene på blodprøvene jeg tok sist.  Det jeg opplever er neimen ikke lett, på en side håper jeg på en måte alt er psykisk, men når jeg blir så sinnsykt dårlig og hele tiden, så er dt noe som ikke stemmer. har ikke kun anfall så kan jeg sitte og kose meg akkurat, jeg er det helet iden i forskjellige nivåer. sover for å slippe dette osv. Om det er slik en hypokonder er , slik jeg tenker så får det være. Har sagt det hele tiden, at hvis jeg blir kjekka på hodet å ræva angående alt, så godtar jeg gjerne å bli lagt inn på psyriatrisk så kan de kaste nøkkelen, en denne angst diagnosen kom rimelig fort og er redd det er en knagg jeg blir hengt på. I begynnelsen da jeg var på legevakta, så så jeg reaksjonen da jeg nevnte jeg har vært på dps, virka som de ble letta og satt meg på knaggen rimelig fort, ikke nå lengre, men skjønner godt at jeg ikke kan dra tid lengre, må nesten la naturen gå sin gang desverre.. det jeg ivertfall har hitill er, lavt jern nivå og jern mettning,d vitamin, tidligere gjennomgått kyssesyke og grenseverdi for mycoplasma..litt irriterende for meg å gått med kyssesyke, mycoplasma i månedsvis og bli kalt hypokonder.men for meg så er frykten hjerte, da jg har opplevd så mye fra den kanten. Mulig det er normalt, men typisk ekempel, ligger i senga, kvalm og svimmel, merker hjerte begynner å dunke raske hjerteslag, tenker huff på den igjen. merker raske og hurtige slag, merker jeg kaldsvetter, det går fortere og fortere, jeg blir dårligere, raskere i brystet mitt, jeg rister nesten, så går dunkingen litt ned, så går den opp igjen, så ned igjen. varer vel i ca 30 min, har 113 kanpper klar, etter 30 min så er jeg utslitt, sovner, våkner 3t etterpå, fortsatt like utslitt, sovner igjen... ikke lett dette her... men igjen takk for råd :)

Endret av Mann1986ak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke dette, jeg klarer dette virkelig ikke mer! Jeg kommer til å bli en helsetabbe!

Puls på 100, kvalm, ubehagelig i brystet, svimmel og glooood varm. FAEN FML! ingen hjelp å få i dette landet ÅÅÅÅÅÅÅH. Er så lei av å sove bort dette, klarer ikke mere. Ingen vits å dra på legevakta, de gjør ikke no før jeg faller om, amk er det bare å glemme, fastlege tar 100år. Visste det nesten fra begynnelsen at noe ikke stemte, ingen trodde meg. dette er utholdelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke dette, jeg klarer dette virkelig ikke mer! Jeg kommer til å bli en helsetabbe!

Puls på 100, kvalm, ubehagelig i brystet, svimmel og glooood varm. FAEN FML! ingen hjelp å få i dette landet ÅÅÅÅÅÅÅH. Er så lei av å sove bort dette, klarer ikke mere. Ingen vits å dra på legevakta, de gjør ikke no før jeg faller om, amk er det bare å glemme, fastlege tar 100år. Visste det nesten fra begynnelsen at noe ikke stemte, ingen trodde meg. dette er utholdelig

Dette overlever du, slapp helt av.

Jeg har hatt hvilepuls i over 200 og overlevd.

Endret av Høstløv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...