Gå til innhold

Skal man pusse tannkjøttet mot tennene?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Er det ikke viktig å pusse overgangen mellom tann og tannkjøtt siden det kan være vanskelig å få bort plakk her? Jeg har alltid pusset dette området, men ser at jeg har fått veldig lange tenner, noe som ikke er særlig pent og som kan gi ising hvis det fortsetter (får blottede tannhalser). Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke viktig å pusse overgangen mellom tann og tannkjøtt siden det kan være vanskelig å få bort plakk her? Jeg har alltid pusset dette området, men ser at jeg har fått veldig lange tenner, noe som ikke er særlig pent og som kan gi ising hvis det fortsetter (får blottede tannhalser). Noen som vet?

Ja, det er viktig å holde dette området rent,  Helst skal du bruke en tannbørste som dette:

 

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-834341.aspx

 

Tannkjøttet har lett for å krype oppover hvis man har tannkjøttbetennelse, men også hvis man pusser feil og for hardt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å holde dette området rent,  Helst skal du bruke en tannbørste som dette:

 

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-834341.aspx

 

Tannkjøttet har lett for å krype oppover hvis man har tannkjøttbetennelse, men også hvis man pusser feil og for hardt over tid.

Tusen takk for svar! Denne skal jeg skaffe meg. Jeg har tendens til tannkjøttbetennelse, men vet ikke om feil pussing er det som har gjort at jeg har fått lange tenner. Jeg har fått høre at det er pusseskader av tannpleier/tannlege, men den siste tannlegen sa jeg hadde ginvitt, begynnede periodontitt. Hun bekreftet ikke at det er pusseskader, men jeg har skjønt at tannkjøttet trekker seg tilbake ved periodontitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å holde dette området rent,  Helst skal du bruke en tannbørste som dette:

 

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-834341.aspx

 

Tannkjøttet har lett for å krype oppover hvis man har tannkjøttbetennelse, men også hvis man pusser feil og for hardt over tid.

Får man kjøpt den i dagligvarehandel også, som kiwi, ica, rema 1000 og meny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Denne skal jeg skaffe meg. Jeg har tendens til tannkjøttbetennelse, men vet ikke om feil pussing er det som har gjort at jeg har fått lange tenner. Jeg har fått høre at det er pusseskader av tannpleier/tannlege, men den siste tannlegen sa jeg hadde ginvitt, begynnede periodontitt. Hun bekreftet ikke at det er pusseskader, men jeg har skjønt at tannkjøttet trekker seg tilbake ved periodontitt også.

Jeg har også et par tenner hvor dette har skjedd, og jeg har heller ikke blitt klok på om det skyldes pusseskade eller tannkjøttsykdom.  Men det jeg har fått beskjed om er at skaden er uopprettelig.  Noen lokker med operasjon, men ifg. kirurgen jeg pratet med er dette bortkastede penger.

 

Hvis du har gingivitt så er det veldig viktig å holde alle tannflater rene.  Jeg bruker både denne solobørsten 2 ganger daglig, og den elektriske utgaven:

 

http://www.postmedental.no/Product/543/no/Details.aspx?utm_source=tradedoubler_kelkoo

 

Og jeg har nå ikke hatt tannstein det siste året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt den i dagligvarehandel også, som kiwi, ica, rema 1000 og meny?

 

Nei, det tror jeg ikke.  Men på alle apotek, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også et par tenner hvor dette har skjedd, og jeg har heller ikke blitt klok på om det skyldes pusseskade eller tannkjøttsykdom.  Men det jeg har fått beskjed om er at skaden er uopprettelig.  Noen lokker med operasjon, men ifg. kirurgen jeg pratet med er dette bortkastede penger.

 

Hvis du har gingivitt så er det veldig viktig å holde alle tannflater rene.  Jeg bruker både denne solobørsten 2 ganger daglig, og den elektriske utgaven:

 

http://www.postmedental.no/Product/543/no/Details.aspx?utm_source=tradedoubler_kelkoo

 

Og jeg har nå ikke hatt tannstein det siste året :)

Når man bruker elekstrisk tannbørste eller vanlig tannbørste er det jo vanskelig å finne ut av om man pusser bort tannkjøttet da må man vel se i speilet når man børster tennene? Jeg prøver å kjenne etter, men vet ikke om jeg berører tannkjøttet.

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannkjøttet blir ikke pusset bort.  Det trekker seg oppover. Jeg fikk beskjed av tannlegen om å pusse tannkjøttet også, og han anbefalte elektrisk tannbørste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tips av en tannlege om å holde tannbørsten i pinsettgrep - da må man pusse mye lettere, og tennene blir like rene (men skader tannkjøttet mindre). Hun foreslo også å av og til børste med venstre hånd (hvis du er høyrehendt), fordi du da pusser på en litt annen måte - og det er bra for tennene med variasjon, fordi da slites ikke de samme stedene like mye. Jeg har pusset på meg høye tannhalser som iser - det er ikke noe godt!!!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tannlege sa at (riktig) bruk av tannstikkere var viktig for både rengjøring og "mosjon" av tannkjøttet. Jeg bruker spesial-tannstikkere hver kveld, før jeg skyller med fluor (litt tannlegeangst, ja, og har hatt nok boring for et langt liv for lengst - nå heldigvis ikke på de siste 20 årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tannlege sa at (riktig) bruk av tannstikkere var viktig for både rengjøring og "mosjon" av tannkjøttet. Jeg bruker spesial-tannstikkere hver kveld, før jeg skyller med fluor (litt tannlegeangst, ja, og har hatt nok boring for et langt liv for lengst - nå heldigvis ikke på de siste 20 årene).

Min tannlege anbefaler ikke tannstikkere. I hvert fall ikke av det vanlige slaget :)  Enten slike interdentalbørster, hvis man har plass til det, eller tanntråd.  Men også denne:

 

http://www.usa.philips.com/c/airfloss/287417/cat/en/

 

som jeg også bruker 2 ganger pr. dag.  Fluor er ikke aktuelt for meg å bruke da jeg ikke har kariesproblemer, heldigvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tips av en tannlege om å holde tannbørsten i pinsettgrep - da må man pusse mye lettere, og tennene blir like rene (men skader tannkjøttet mindre). Hun foreslo også å av og til børste med venstre hånd (hvis du er høyrehendt), fordi du da pusser på en litt annen måte - og det er bra for tennene med variasjon, fordi da slites ikke de samme stedene like mye. Jeg har pusset på meg høye tannhalser som iser - det er ikke noe godt!!!  

Ok, det var et tips som skal prøves :)  Min tannbørste lyser rødt hvis jeg pusser for hardt.  ising er ikke godt, nei.  Jeg fikk lagt hvit fylling på den ene tannhalsen som plaget meg, og da ble det bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Fluor er ikke aktuelt for meg å bruke da jeg ikke har kariesproblemer, heldigvis ;)

 

Som sagt lenge siden jeg har hatt hull, men flur forebygger også ising, som jeg har hatt litt problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt lenge siden jeg har hatt hull, men flur forebygger også ising, som jeg har hatt litt problemer med.

Ja, det har jeg også hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var et tips som skal prøves :)  Min tannbørste lyser rødt hvis jeg pusser for hardt.  ising er ikke godt, nei.  Jeg fikk lagt hvit fylling på den ene tannhalsen som plaget meg, og da ble det bedre :)

 

Det skal jeg huske på! Nå iser det ofte når jeg drikker noe som er for kaldt, om jeg har åpen munn og det kommer for mye vind (!!), og jeg kan ikke skylle munnen i kaldt vann. Har også fått tips om å smøre tannkrem med fluor direkte på tannen som iser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig vanlig å reagere på kulde, uansett hvor den kommer fra.  Men også varme og søtt. Noen ganger får man ising fordi det er sprekker i tanna også.  Det har jeg opplevd et par ganger.

 

Det finnes jo spesielle tannkremer som er beregnet på at du kan smøre på der hvor det iser.  Som Colgate Sensitive Pro Relief f.eks.  Ellers synes jeg det hjelper godt å skylle med munnskyllevannet ved samme navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tips av en tannlege om å holde tannbørsten i pinsettgrep - da må man pusse mye lettere, og tennene blir like rene (men skader tannkjøttet mindre). Hun foreslo også å av og til børste med venstre hånd (hvis du er høyrehendt), fordi du da pusser på en litt annen måte - og det er bra for tennene med variasjon, fordi da slites ikke de samme stedene like mye. Jeg har pusset på meg høye tannhalser som iser - det er ikke noe godt!!!  

Jeg har pusset på meg lommer mellom tennene og nå må jeg bruke børster mellom tennene hver gang jeg pusser. I tillegg bruker jeg tanntråd og fluorskyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pusset på meg lommer mellom tennene og nå må jeg bruke børster mellom tennene hver gang jeg pusser. I tillegg bruker jeg tanntråd og fluorskyll.

Har tannlegen sagt at du har pusset på deg tannkjøttlommer mellom tennene?  Da tror jeg kanskje at du har misforstått...Det er snakk om tannkjøttet rundt tanna, og der finnes det normalt en liten åpning på 1 mm eller noe sånt.  Tannstein som ligger under tannkjøttet forårsaker betennelse som igjen gjør at lommene blir dypere.   Tannstein/plakk i dette området klarer du ikke å fjerne selv, så det må tannlegen gjøre.  For å unngå denne tannsteindannelsen er det viktig å bruke solobørsten rundt tannkjøttet (foran og bak) og børster eller tanntråd mellom tennene.

 

Så det er helt omvendt - det er manglende renhold som lager disse lommene, og ikke pussingen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tannlegen sagt at du har pusset på deg tannkjøttlommer mellom tennene?  Da tror jeg kanskje at du har misforstått...Det er snakk om tannkjøttet rundt tanna, og der finnes det normalt en liten åpning på 1 mm eller noe sånt.  Tannstein som ligger under tannkjøttet forårsaker betennelse som igjen gjør at lommene blir dypere.   Tannstein/plakk i dette området klarer du ikke å fjerne selv, så det må tannlegen gjøre.  For å unngå denne tannsteindannelsen er det viktig å bruke solobørsten rundt tannkjøttet (foran og bak) og børster eller tanntråd mellom tennene.

 

Så det er helt omvendt - det er manglende renhold som lager disse lommene, og ikke pussingen :-) 

Tannkjøttet har trukket seg oppover og da blir det lommer mellom tennene der hvor det før var tannkjøtt. Der bruker jeg børster og tanntråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannkjøttet har trukket seg oppover og da blir det lommer mellom tennene der hvor det før var tannkjøtt. Der bruker jeg børster og tanntråd.

Jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener....Der hvor tannkjøttet har trukket seg oppover blir det lange tannhalser, som kan forårsake ising, men det er ikke lommer. Man pusser ikke på seg lommer i tannkjøttet.  De oppstår pga av tannkjøttbetennelse, og dybden av dem kan måles med et spesialinstrument som tannlegen stikker ned i tannkjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...