Gå til innhold

Kul/klump i underlivet


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, jeg er en kvinne på 44 år som den siste uken har fått en mer og mer merkbar kul/klump i underlivet. Denne klumpen sitter nederst i ytre venstre kjønnsleppe og kjennes nesten ut som en stein i en testikkel når jeg trykker på den. Omtrent samme strls også, kanskje litt mindre. Den er øm å trykke på, og jeg kjenner den hele tiden, men det er ikke så plagsomt at jeg vil si det gjør direkte vondt. Det går helt fint å gå på do og tørke seg. Den venstre kjønnsleppen er litt hoven, men ikke rød, det kommer ikke noe utflod eller vond lukt, ikke blod i urinen eller noe sånt. Hadde det ikke vært ferie og fastlegen stengt hadde jeg henvendt meg der, men håper kanskje du kan roe meg ned litt så jeg kan nyte de siste ferieukene også. Fornuften min sier at ting som kommer fort ikke er feks kreft, men helle kanskje en slags infeksjon, men jeg klarer ikke tenke på annet nå. Om meg: gift, to barn, har brukt hormonspiral de siste 10 år uten problemer. Ingen blødninger. Aldri hatt underlivsproblemer eller underlivssykdommer før, ellers frisk, bruker ingen medisiner. problemfrie svangerskap og fødsler. Aktiv, trenger annenhver dag, normal vekt. Sex siste gang for en uke siden ca. Helt problemfritt. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er med stor sannsynlighet det som betegnes Bartholinitt/Bartholincyste, betennelse/stoppet utførselsgang i en kjertel ved skjedeinngangen. Vanligste behandling er å åpne den kirurgisk for å lage en ny utgang. Det er helt godartet, så hvis du ikke er spesielt plaget, kan du se det an. Hvis den ikke forsvinner i løpet av noen uker, bør du søke lege.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme, betent bartholinitt på venstre side av kjønnsleppene. Nå, 4 uker etter marsupialisering har jeg fremdeles en kul nedi der. Kommer den til å gå bort selv, eller må jeg til gynekolog/lege for å få snittet den opp/evt. fjernet den på en annen måte? Noen med erfaringer?
 

Til trådstarter, ta lange bad i badekar med varmt vann og bruk varm klut og press den mot byllen, da kommer den til å sprekke til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...