Gå til innhold

Ti eggeguler i kjøleskapet..hvor lenge kan de stå der?


Togli

Anbefalte innlegg

Bør jeg lage noe av dem med det samme selv om det jeg evt lager ikke spises før lørdagen?

 

Jeg skal ha vennekveld på lørdag, og har laga pavlovabunn av ti eggehviter. Synd å kaste alle eggegulene, men jeg vil altså ikke spise dem nå..... Vi skal ha tapas lørdagen. Kan jeg lage noe som funker til tapas av eggeguler som har stått i kjøleskapet i to døgn?

 

Eller går det an å lage noe nå, som kan stå seg til lørdag kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kok pasta.

 

Rør eggeplommene sammen med en gaffel. Ha i litt salt, pepper og sitronsaft.

 

Hell det over pastaen - tilsett eventuelt litt røkelaks eller spekeskinke.

 

Vips  - Ekte Pasta Carbonara :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Kalevaala og Karamellis :) Usj, bare et døgn ja.....      Hm... lager man iskrem av eggeguler altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ett døgn avhenger helt sikkert av hva du skal bruke dem til. Kan ikke skjønne at det ikke skal gå an å lage omelett (f.eks.) av dem selv etter en uke (i tett boks). Eggedosis er sikkert en annen sak.

 

Det er i alle fall uansett ikke noe farlig å spise dem etter en uke. Det siktes nok til ting som smak og bakeegenskaper.

 

Høres ut som noe tull. Vi har ikke salmonella i Norge, så egg kan spises rått, til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm.... jeg kan altså putte dem i en tett boks og lage omelett av dem på lørdag.....?

 

Ja, absolutt.

 

Noe vi ser ut til å ha glemt i disse tider, med alle advarslene mot ditt og datt, og ikke minst de syke holdbarhetsdatoene, er at man uansett vil både lukte og smake om noe ikke kan spises.

 

Jeg finner det merkelig med en slik kort "datostempling" på et nettsted med "forebygging av matsvinn" som motto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan til og med vispe dem sammen og fryse dem.  Holdbarhet er som ellers å betrakte som ferskvare - 3-5 dager ifg. denne linken:

 

http://storkjokken.nortura.no/oppbevaring-av-egg/category14710.html

 

Tror du dårlige egg smaker eller lukter godt?  :rolleyes:

 

Det er umulig å bestemme en generell holdbarhetstid for matvarer. Det avhenger veldig av oppbevaring. Uknuste egg holder seg f.eks. som regel minst det dobbelte av den datomerkingen den får fra produsent, i et vanlig kjøleskap. Det er sikkert rett at knuste egg har holdbarhet som ved ferskvarer, men som sagt, det dreier seg om hvordan man oppbevarer det.

 

Uansett - det er en grunn til at noe lukter og smaker dårlig. Hva da? Jo, det er en mekanisme i kroppen vår som er der for å beskytte oss mot ja, ting som er dårlige.

 

Verre enn det er det ikke.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du dårlige egg smaker eller lukter godt?  :rolleyes:

 

Det er umulig å bestemme en generell holdbarhetstid for matvarer. Det avhenger veldig av oppbevaring. Uknuste egg holder seg f.eks. som regel minst det dobbelte av den datomerkingen den får fra produsent, i et vanlig kjøleskap. Det er sikkert rett at knuste egg har holdbarhet som ved ferskvarer, men som sagt, det dreier seg om hvordan man oppbevarer det.

 

Uansett - det er en grunn til at noe lukter og smaker dårlig. Hva da? Jo, det er en mekanisme i kroppen vår som er der for å beskytte oss mot ja, ting som er dårlige.

 

Verre enn det er det ikke.  ;)

Jeg er helt enig med deg.  Det er et voldsomt hysteri med mat og holdbarhet, og folk glemmer helt å bruke sin egen sunne fornuft.  Men noen tjener vel penger på at vi kaster mye mat :rolleyes:   Så det er nok en mening med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg.  Det er et voldsomt hysteri med mat og holdbarhet, og folk glemmer helt å bruke sin egen sunne fornuft.  Men noen tjener vel penger på at vi kaster mye mat :rolleyes:   Så det er nok en mening med det ;)

 

Hehe, ja. Helt enig. Men det handler også om noe større enn mat og holdbarhet. Hele samfunnet blir mer og mer avhengig av autoriteter og retningslinjer. Vi blir hjelpesløse. Til slutt klarer vi ikke gå ut med søpla selv engang, fordi vaskepersonellet i fellesarealet ikke skal måtte forholde seg til dråper fra det våte potetskrellet. Det er nemlig imot den nye arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja. Helt enig. Men det handler også om noe større enn mat og holdbarhet. Hele samfunnet blir mer og mer avhengig av autoriteter og retningslinjer. Vi blir hjelpesløse. Til slutt klarer vi ikke gå ut med søpla selv engang, fordi vaskepersonellet i fellesarealet ikke skal måtte forholde seg til dråper fra det våte potetskrellet. Det er nemlig imot den nye arbeidsmiljøloven.

Som jeg skulle sagt det sjøl ;)   Det er en ganske trist utvikling, som går i en rasende fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skulle sagt det sjøl ;)   Det er en ganske trist utvikling, som går i en rasende fart.

 

Mhm.

 

Men jeg mener dette er noe som nødvendigvis henger sammen med "fremskrittet". Et banalt eksempel er fysisk form / kondis. Vi får muligheten til å kjøre til jobb. Kroppen blir dermed i dårligere stand til å gå.

 

Man kan likevel begynne på treningsstudio. Det motvirker trenden. Det er vel ekvivalent med det jeg/du gjør, bestemme eggets kvalitet ut i fra sansene. Men det er likevel ikke det samme som å være avhengig av å bruke sansene (for å overleve).

 

Det er en uunngåelig utvikling, og det å handle mot dette prinsippet er bare krampetrekninger i den store sammenhengen.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere :) Da skal jeg snuse på egga på lørdag og se om de funker til en god omelett ;)

 

:)

 

Hvem vet, kanskje det blir en delikatesse, som blåmuggost og vin.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg lage noe som funker til tapas av eggeguler som har stått i kjøleskapet i to døgn?

 

Eggeguler? Altså, jeg skjønner naturligvis hva det skal bety, men har aldri hørt ordet før ;-) Men, ingen andre reagerer tydeligvis - ikke bare en rar dialekt jeg ikke har hørt før, tydeligvis...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggeguler? Altså, jeg skjønner naturligvis hva det skal bety, men har aldri hørt ordet før ;-) Men, ingen andre reagerer tydeligvis - ikke bare en rar dialekt jeg ikke har hørt før, tydeligvis...?

 

Jo, jeg måtte google ordet - ikke fordi jeg ikke forstod hva det betyr, men for å se om det er et vanlig ord for eggeplomme for jeg hadde heller aldri hørt det før.

 

Eggegule -             4 400 treff

Eggeplomme -     84 400 treff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annlovindaen

Eggeguler? Altså, jeg skjønner naturligvis hva det skal bety, men har aldri hørt ordet før ;-) Men, ingen andre reagerer tydeligvis - ikke bare en rar dialekt jeg ikke har hørt før, tydeligvis...?

 

Joda - jeg reagerte også på eggeguler. Skjønte så klart hva det var med en gang, men et merkelig ord på eggeplomme  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...