Gå til innhold

Stilnoct spørsmål


Beverly123

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk utskrevet Stilnoct i går, for innsovningsvansker, ved behov.

 

Har aldri hatt noen erfaring med slik type medisin, og etter å ha googlet litt rundt ser jeg jo at det er vanlig med hallusinasjoner, black outs, å gå i søvne - våkne opp i skogen uten å huske hvordan man kom seg dit. Så også en youtube video om en person som drepte familien sin på denne typen medisin.

Blir derfor veldig skeptisk til å ta den. Tenk om hvis, hva.

Er ganske var/følsom for alt som heter hallusinasjoner, eller sånne skremmende visuelle opplevelser (får mareritt av skrekkfilmer).

 

Lurer derfor på om det er noen her, som har erfaring med bruk av denne medisinen og kan fortelle litt om det. Jeg har fått 10 mg, men kan ta 5 mg.

Altså, hvis dere fikk hallusinasjoner, var det svært skremmende?

Eller er det også en angstdempende virkning som gjør at man ikke bryr seg, og bare sovner?

 

Tenker at det høres ganske ille ut, hvis man sovner, for så å våkne igjen og gå i søvne, og drive med masse rart som man ikke husker. Det kan jo være farlig, og forstår ikke at dette er en vanlig (lovlig) medisin å skrive ut mot innsovningsvansker.

 

Lurer også på om det er noen som har andre forslag/erfaringer med  angstdempende innsovningsmedisin uten denne type "bivirkninger"? :)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg fikk utskrevet Stilnoct i går, for innsovningsvansker, ved behov.

 

Har aldri hatt noen erfaring med slik type medisin, og etter å ha googlet litt rundt ser jeg jo at det er vanlig med hallusinasjoner, black outs, å gå i søvne - våkne opp i skogen uten å huske hvordan man kom seg dit. Så også en youtube video om en person som drepte familien sin på denne typen medisin.

Blir derfor veldig skeptisk til å ta den. Tenk om hvis, hva.

Er ganske var/følsom for alt som heter hallusinasjoner, eller sånne skremmende visuelle opplevelser (får mareritt av skrekkfilmer).

 

Lurer derfor på om det er noen her, som har erfaring med bruk av denne medisinen og kan fortelle litt om det. Jeg har fått 10 mg, men kan ta 5 mg.

Altså, hvis dere fikk hallusinasjoner, var det svært skremmende?

Eller er det også en angstdempende virkning som gjør at man ikke bryr seg, og bare sovner?

 

Tenker at det høres ganske ille ut, hvis man sovner, for så å våkne igjen og gå i søvne, og drive med masse rart som man ikke husker. Det kan jo være farlig, og forstår ikke at dette er en vanlig (lovlig) medisin å skrive ut mot innsovningsvansker.

 

Lurer også på om det er noen som har andre forslag/erfaringer med  angstdempende innsovningsmedisin uten denne type "bivirkninger"? :)

 

Jeg synes seroquel er bra for søvn, men får hjertebank av den da. Ellers ingen bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Imovane er kanskje litt snillere når det gjelder hallusinasjoner. Når det er sagt er sjansen for at du vil hallusinere liten.

 

Og ja, pillene har en angstdempende virkning som vil gjøre eventuelle hallusinasjoner mindre skremmende. Du kan jo forsøke med 5 mg første kveld. Hvis det går bra og du også sovner inn greit på 5 mg er det ingen grunn til å øke til 10. Mange klarer seg med 5 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på store doser stilnoct da en lege skrev ut hele 130 slike tabletter til meg over en periode på noen måneder. Det rareste jeg opplevde var 1 tilfelle der jeg våknet att jeg satt på toalettet. Og 1 episode hvor en halv pizza hadde forsvunnet over natten, uten att jeg kunne huske å ha spist den. Jeg har dog gått i søvne andre ganger og uten stilnoct. Det var altså 2 tilfeller på noen måneder hvor jeg brukte stilnoct.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YoplaitDouble

Mine første ganger med 10mg Stilnoct:

- Skittentøyskurven ble levende (selv om jeg samtidig forstod at den ikke var det)

- Alt i rommet ble utrolig behagelig, egentlig en ganske deilig rus det siste kvarteret før jeg sovnet

- Søvnkvaliteten er ikke spesielt bra, føler meg mer neddopet enn søvning

- Problemer med å stille vekkeklokken fordi jeg ikke lenger forstod konseptet med klokke og fikk en merkelig følelse av at det er deilig å ha på vekkeklokken og likegyldig når

- Hukommelsesproblemer og usammenhengende setninger

- Euforisk følelse ca 15-20 min etter inntak (helst på tom mage)

 

Senere har vel Stilnoct gitt meg hallusinasjoner/"rus" sikkert mer enn 50% av alle gangene jeg har brukt det. Klarer ikke holde meg sovende i mer enn 3, maks 4 timer sammenhengende. Opplever også at det er vanskeligere å få sove igjen når medisinen slutter å virke etter noen timer, så søvnmessig er Imovane litt bedre (varer også lengre).

 

Nå bruker jeg bare Tolvon for søvn. Gir i motsetning til Stilnoct skikkelig kvalitetssøvn som varer lengre.

Endret av YoplaitDouble
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du legger deg rett etter du har tatt Stilnoct skjer det ikke noe galt. Blir du derimot sittende oppe kan du se "syner", si og gjøre ting du ellers ikke ville gjort. Jeg ble veldig seksuelt aktiv ... til mannens glede ... haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

YoplaitDouble

Dersom du legger deg rett etter du har tatt Stilnoct skjer det ikke noe galt. Blir du derimot sittende oppe kan du se "syner", si og gjøre ting du ellers ikke ville gjort. Jeg ble veldig seksuelt aktiv ... til mannens glede ... haha :D

Minuset med det er at du fort blir liggende og vente i 30-45 minutter før du sovner. Det er ikke helt optimalt eller i tråd med søvnhygieniske råd.

 

Når virkningen har kommet litt sent har jeg også opplevd at sengen har beveget seg i bølger/følelse av at den gynger mens jeg har ligget og ventet.

Endret av YoplaitDouble
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skrevet ut slike etter dødsfall i nær familie. 5 mg tabletter. 

 

Etter inntak av en tablett, la jeg meg med en gang. Og sov som stein hele natta- hvilket for meg er fantastisk.

 

Apropos bivirkninger: ikke bry deg om å lese på dem. Produsent er forpliktet til å ramse opp mulige bivirkninger. Om 1 person har bivirkning har 99, eller 999 eller 9999 mennesker det ikke. Er det ikke da best å fokusere på at det er sjansen er størst for å IKKE oppleve bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imovane er kanskje litt snillere når det gjelder hallusinasjoner. Når det er sagt er sjansen for at du vil hallusinere liten.

 

Og ja, pillene har en angstdempende virkning som vil gjøre eventuelle hallusinasjoner mindre skremmende. Du kan jo forsøke med 5 mg første kveld. Hvis det går bra og du også sovner inn greit på 5 mg er det ingen grunn til å øke til 10. Mange klarer seg med 5 mg.

 

Jeg hallusinerte alltid på imovane før jeg fikk antipsykotika! Men det var aldri skremmende, bare interessant. Men en sovnet jo ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du legger deg rett etter du har tatt Stilnoct skjer det ikke noe galt. Blir du derimot sittende oppe kan du se "syner", si og gjøre ting du ellers ikke ville gjort. Jeg ble veldig seksuelt aktiv ... til mannens glede ... haha :D

 

selv om man legger seg er det nok å bare åpne øynene, er hallusinasjonene i gang om du først har anlegg for å hallusinere på innsovningstabl.man ligger jo ikke å kniper øynene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Men tror ikke at jeg tør å ta denne medisinen.

Er redd for "skygger i rommet" fra før av, uten medisin.

Hehe, aldri om jeg ønsker å oppleve å se folk i taket eller snakke med brødposen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har sikkert gitt Stilnoct til mer enn 100 personer uten at jeg noen gang har hørt om hallucinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 21.8.2013 den 11.16, Beverly123 skrev:

Hei.

Jeg fikk utskrevet Stilnoct i går, for innsovningsvansker, ved behov.

 

Har aldri hatt noen erfaring med slik type medisin, og etter å ha googlet litt rundt ser jeg jo at det er vanlig med hallusinasjoner, black outs, å gå i søvne - våkne opp i skogen uten å huske hvordan man kom seg dit. Så også en youtube video om en person som drepte familien sin på denne typen medisin.

Blir derfor veldig skeptisk til å ta den. Tenk om hvis, hva.

Er ganske var/følsom for alt som heter hallusinasjoner, eller sånne skremmende visuelle opplevelser (får mareritt av skrekkfilmer).

 

Lurer derfor på om det er noen her, som har erfaring med bruk av denne medisinen og kan fortelle litt om det. Jeg har fått 10 mg, men kan ta 5 mg.

Altså, hvis dere fikk hallusinasjoner, var det svært skremmende?

Eller er det også en angstdempende virkning som gjør at man ikke bryr seg, og bare sovner?

 

Tenker at det høres ganske ille ut, hvis man sovner, for så å våkne igjen og gå i søvne, og drive med masse rart som man ikke husker. Det kan jo være farlig, og forstår ikke at dette er en vanlig (lovlig) medisin å skrive ut mot innsovningsvansker.

 

Lurer også på om det er noen som har andre forslag/erfaringer med  angstdempende innsovningsmedisin uten denne type "bivirkninger"? :)

 

 

 

 

 

 

 

Jeg har utrolig dårlige erfaringer. Fikk merkelige tanker og angst og sterk uro. Satan har tatt bolig i tankene mine. Tenker stygt om familien min, det gjør meg urolig. Det er den verste medisinen jeg har tatt. Sluttet med en gang, går nå på Zopiclone som er mye bedre. Slipper angst og kraftig uro. Men kanskje holder det med Truxal. Men må opp i store doser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, erik123 skrev:

Jeg har utrolig dårlige erfaringer. Fikk merkelige tanker og angst og sterk uro. Satan har tatt bolig i tankene mine. Tenker stygt om familien min, det gjør meg urolig. Det er den verste medisinen jeg har tatt. Sluttet med en gang, går nå på Zopiclone som er mye bedre. Slipper angst og kraftig uro. Men kanskje holder det med Truxal. Men må opp i store doser. 

Når det gjelder søvn så mener jeg at NHD som var psykiater her skrev at det ikke er et poeng å gå over 100 mg på truxal når det gjelder søvn i forhold til virkning. Det har ikke noen mer virkning på søvn over den dosen der nemlig. Går selv på truxal og opplever at det gjelder. Over det vil du også oppleve og få flere bivirkninger av denne gamle og litt tunge medisinen. 

Kanskje isw kan tilføre om jeg har rett i dette. Men ellers opplever jeg at truxal er utmerket til søvn, med lite bivikninger når det gjelder doser opp til 100 mg. Men den virker ikke på meg før det har gått nøyaktig en time etter inntak, og jeg bør helst ligge i sengen den timen for å la kroppen falle til ro i denne timen, da sovner jeg nøyaktig på timen etter en time etter inntak. Sånn har det vært i årevis etter at jeg begynte på denne medisinen og jeg er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på stilnoct i mange år uten problem. Ved noen tilfeller fått en rusfølelse, men ingen hallusinasjoner, sånn som jeg ved en anledning har fått ved imovane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått noen pk Stilnoct gjennom 15-ish år og eneste bivirkning jeg har merket er mareritt noen ganger etter 2-3 dagers bruk i ett. Bruker stort sett maks 1-2 tbl i uka i perioder - økes dette, fungerer de ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tilstede skrev:

Når det gjelder søvn så mener jeg at NHD som var psykiater her skrev at det ikke er et poeng å gå over 100 mg på truxal når det gjelder søvn i forhold til virkning. Det har ikke noen mer virkning på søvn over den dosen der nemlig. Går selv på truxal og opplever at det gjelder. Over det vil du også oppleve og få flere bivirkninger av denne gamle og litt tunge medisinen. 

Kanskje isw kan tilføre om jeg har rett i dette. Men ellers opplever jeg at truxal er utmerket til søvn, med lite bivikninger når det gjelder doser opp til 100 mg. Men den virker ikke på meg før det har gått nøyaktig en time etter inntak, og jeg bør helst ligge i sengen den timen for å la kroppen falle til ro i denne timen, da sovner jeg nøyaktig på timen etter en time etter inntak. Sånn har det vært i årevis etter at jeg begynte på denne medisinen og jeg er veldig fornøyd med den.

Jeg vurderer å gå over til 200 mg. Truxal, da 80 mg ikke virker. Men jeg har brukt Truxal i over 30 år og tåler mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, erik123 skrev:

Jeg vurderer å gå over til 200 mg. Truxal, da 80 mg ikke virker. Men jeg har brukt Truxal i over 30 år og tåler mye. 

Det har ikke med hvor mye du tåler. Det har ikke mer søvnvirkende effekt over 100 mg uansett. Da må du heller prøve en annen medisin.

Anonymkode: 7d14c...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
stjernestøv
39 minutter siden, erik123 skrev:

Truxal er helt ufarlig. Og gir ikke ubehag. Blir ikke avhengig. Så jeg kan ta 100 mg?

Jeg ble helt nummen i kroppen av truxal og følte at tungen vokste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...