Gå til innhold

Amalgamfyllinger


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en kvinne på 48 år, og jeg har veldig mange amalgamfyllinger i tennene. Har lest så mye om at amalgam er helsefarlig, og at det kan gi depresjon og muskelsmerter. Bør jeg bytte ut amalgamfyllingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en kvinne på 48 år, og jeg har veldig mange amalgamfyllinger i tennene. Har lest så mye om at amalgam er helsefarlig, og at det kan gi depresjon og muskelsmerter. Bør jeg bytte ut amalgamfyllingene?

Jeg er ikke tannlege, så dette har jeg fra min venninnes tannlegefar. Han sier at det er større sjanse for at man forulykker i en bilulykke enn at man får amalgamforgiftning eller redukjon av diffuse somatiske plager etter å ha byttet ut amalgamfyllinger. Eneste unntak er om man har skader i en amalgamfylling, for da skal man visstnok gå til tannlegen sporenstreks, siden amalgam inneholder tungmetaller det ikke er bra å svelge. Forøvrig har han all mulig forsåelse for at folk ønsker hvite fine fyllinger framfor mørke, sølvfargede, men at man ikke bør forvente resultat ut over det estetiske dersom man ikke vil bli skuffet ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne på 48 år, og jeg har veldig mange amalgamfyllinger i tennene. Har lest så mye om at amalgam er helsefarlig, og at det kan gi depresjon og muskelsmerter. Bør jeg bytte ut amalgamfyllingene?

 

Det hadde jeg ikke gjort, med mindre du ikke har direkte problemer med fyllingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei!

Det har vært et nasjonalt helseforbud mot NYE amalgamfyllinger i Norge i flere år. D.V.S. at helsemyndighetene forbyr oss tannleger å sette inn nye amalgamfyllinger i tennene på våre pasienter.