Gå til innhold

Amalgamfyllinger


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en kvinne på 48 år, og jeg har veldig mange amalgamfyllinger i tennene. Har lest så mye om at amalgam er helsefarlig, og at det kan gi depresjon og muskelsmerter. Bør jeg bytte ut amalgamfyllingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en kvinne på 48 år, og jeg har veldig mange amalgamfyllinger i tennene. Har lest så mye om at amalgam er helsefarlig, og at det kan gi depresjon og muskelsmerter. Bør jeg bytte ut amalgamfyllingene?

Jeg er ikke tannlege, så dette har jeg fra min venninnes tannlegefar. Han sier at det er større sjanse for at man forulykker i en bilulykke enn at man får amalgamforgiftning eller redukjon av diffuse somatiske plager etter å ha byttet ut amalgamfyllinger. Eneste unntak er om man har skader i en amalgamfylling, for da skal man visstnok gå til tannlegen sporenstreks, siden amalgam inneholder tungmetaller det ikke er bra å svelge. Forøvrig har han all mulig forsåelse for at folk ønsker hvite fine fyllinger framfor mørke, sølvfargede, men at man ikke bør forvente resultat ut over det estetiske dersom man ikke vil bli skuffet ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne på 48 år, og jeg har veldig mange amalgamfyllinger i tennene. Har lest så mye om at amalgam er helsefarlig, og at det kan gi depresjon og muskelsmerter. Bør jeg bytte ut amalgamfyllingene?

 

Det hadde jeg ikke gjort, med mindre du ikke har direkte problemer med fyllingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei!

Det har vært et nasjonalt helseforbud mot NYE amalgamfyllinger i Norge i flere år. D.V.S. at helsemyndighetene forbyr oss tannleger å sette inn nye amalgamfyllinger i tennene på våre pasienter.

Dette forbudet er utifra miljømessige hensyn, der vi vet at kvikksølv hoper seg opp i naturen og inngår i det naturlige biologiske kretsløp.Kvikksølv er et meget giftig grunnstoff. Vi ønsker ikke mer kunstig fremstilt kvikksølv i vårt grunnvann og vår natur.

Vi ønsker rett og slett ikke kvikksølvdamp fra krematorier og innsig i grunnvann fra kirkegårder. For det er dette metallet er bla det siste som blir igjen etter oss når vi dør med amalgamfyllinger i munnen.

Det har vært en bred forskning på mange individer med mange amalgamfyllinger i munnen ,og det er ikke kjent at de er sykere enn andre mennesker uten amalgamfyllinger. Mange tror at amalgam er ren kvikksølv , men sannheten er at kvikksølvet er bundet opp med andre metaller. Det er kun i senere tid at man har funnet opp aparater som kan måle kvikksølvdamp eller frigivelse av kvikksølv ut i munnen ved tygging . Det er veldig lite som blir frigitt. Mennesker med mange amalgamfyllinger er ikke generelt sykere enn de uten disse fyllinger. Det finnes erkjennelser fra noen av mine pasienter at de har blitt bedre av sine plager etter de byttet ut fyllingene, men ingenting kan bevises. Kanskje verdt et forsøk?

Derimot blir det frigitt endel kvikksølv ved utboringsprosessen av en gammel fylling. Det vet vi med sikkerhet.Overflaten er somregel oksydert og det vil ved puss og utboring frigis endel kvikksølv.

Amalgamfyllinger er meget holdbare fyllinger over tid.Mer holdbare enn plast.Det er positivt. De har dog noen negative tendenser over lang tid ,og i dagens estetiske krav til hvitt smil. Der er sorte og ikke særlig pene. De kan sprenge (de utvider seg over tid) på tynne tannvegger omkring fyllingen og dermed skape sprekker og føre til at deler av tannen brekker. De kan bli utette i kantene som fører til hull.

Vi vet ikke om vi blir sykere av å ha de. Ingen klar forskning tyder på det. Mange mener de blir bedre av sine sykdommer ved å skifte fyllingene og det er da kanskje verdt et forsøk, men ingen tannlege kan garantere noe. I Norge er vi flinke til å teste ulike typer av fyllingsmaterialer. Man skal tenke på hva man erstatter amalgam med. Plast? Porselen? Gull? Det er jo også stoffer som riktignok har blitt testet som trygge å ha i munnen men det beste er alltid, forebygging og null hull! Så slipper man fremmede stoffer i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ut alle mine amalgamfyllinger da jeg var 23-24-25 år. Tannlegen var veldig nøye på å ha en tett pakning rundt tennene, slik at ikke amalgamet skulle havne i munnen min og at jeg skulle svelge det. Jeg har hatt astma og husdyrallergi siden tenårene, og håpte at fjerningen av fyllingene skulle forbedre dette.

 

Om jeg ble bedre? Vet ikke helt. Tror vel egentlig ikke det hadde så mye å si, men det er jo en litt god følelse å slippe å ha kvikksølv i munnen... Har fremdeles litt astma og en del allergi, men vet hva jeg kal gjøre for å holde meg unna det som trigger det, og så har jeg alltid medisiner liggende slik at jeg kan ta det hvis jeg blir dårlig.

 

Mannen min har ikke fjernet sine amalgamfyllinger. Så jeg vet neimen ikke hva jeg skal anbefale :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke tannlege, så dette har jeg fra min venninnes tannlegefar. Han sier at det er større sjanse for at man forulykker i en bilulykke enn at man får amalgamforgiftning eller redukjon av diffuse somatiske plager etter å ha byttet ut amalgamfyllinger. Eneste unntak er om man har skader i en amalgamfylling, for da skal man visstnok gå til tannlegen sporenstreks, siden amalgam inneholder tungmetaller det ikke er bra å svelge. Forøvrig har han all mulig forsåelse for at folk ønsker hvite fine fyllinger framfor mørke, sølvfargede, men at man ikke bør forvente resultat ut over det estetiske dersom man ikke vil bli skuffet ;)

 

Jeg har en del gamle amalgamfyllinger, og det samme sier tannlegen min. Hun sier dessuten at sjansene er gode for at mine gamle amalgamfyllinger kan sitte livet ut, mens hvite fyllinger gjerne må skiftes hvert 10-15. år. Videre sier hun at hun selv aldri ville skiftet ut gamle amalgamfyllinger, og at hun kanskje til og med ville valgt det selv for evt. nye fyllinger, om det var tillatt og fyllingen ikke var særlig synlig.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en del gamle amalgamfyllinger, og det samme sier tannlegen min. Hun sier dessuten at sjansene er gode for at mine gamle amalgamfyllinger kan sitte livet ut, mens hvite fyllinger gjerne må skiftes hvert 10-15. år. Videre sier hun at hun selv aldri ville skiftet ut gamle amalgamfyllinger, og at hun kanskje til og med ville valgt det selv for evt. nye fyllinger, om det var tillatt og fyllingen ikke var særlig synlig.

Jeg har også noen gamle, og har skiftet et par av dem. Den ene fyllingen var stor og presset på tannveggen sånn at det tilslutt ramlet av en raus bit, mens den andre ble rotfylt etter at rotgangen ble forkalket (tegn på at man ikke blir yngre vil jeg tro...) og kvalte roten. Begge plastfyllingene har blitt ganske gule bare etter, tja - fire, fem år? Skal se det igjen betyr at jeg få i meg nok kaffe i løpet av en gjenomsnittelig arbeidsdag? ;) Jeg kommer definitivt ikke til å gjøre noe med amalgamfyllingene jeg har igjen i noen jeksler før jeg evt må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...