Gå til innhold

Husrengjøring og utstyr for funksjonshemmede


Idatheasynnøve

  

3 stemmer

  1. 1. Er det behov for vaskeutstyr som er mer tilrettelagt for de med funksjonsnedsettelser?

    • Ja! De har vel lyst til å være selvstendige de også..
      0
    • Nei, de får hjelp
      3


Anbefalte innlegg

Det viktigste er sikkert en bolig hvor det er god fremkommelighet som er innredet slik at det er minst mulig "krumspring" for å rengjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Idatheasynnøve

    14

  • frosken

    7

  • Dorthe

    7

  • TulleKoppen

    7

Det viktigste er sikkert en bolig hvor det er god fremkommelighet som er innredet slik at det er minst mulig "krumspring" for å rengjøre.

 

Det der ville jeg også fremhevet. Inkludert god plass til alt av utstyr så man ikke må "krangle" for å få tak i det og sette det på plass igjen. Det kan påvirke motivasjonen for å gjøre rent ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er sikkert en bolig hvor det er god fremkommelighet som er innredet slik at det er minst mulig "krumspring" for å rengjøre.

 

Det viktigste er sikkert en bolig hvor det er god fremkommelighet som er innredet slik at det er minst mulig "krumspring" for å rengjøre.

Det stemmer nok, men svært ofte er jo situasjonen slik at man allerede bor et sted når man får en funksjonsnedsettelse. Ikke sikkert at man har verken råd eller energi til å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok, men svært ofte er jo situasjonen slik at man allerede bor et sted når man får en funksjonsnedsettelse. Ikke sikkert at man har verken råd eller energi til å flytte.

 

Ja, men skulle jo tro det lønte seg for myndighetene å gå inn med litt støtte her, når en ønsker (og har mulighet til) å være selvhjulpen, det må jo være dyrt å sørge for vask, matlaging etc. Selv om det vesenetlige argumentet er at mange kanskje ønsker å være selvhjulpne, så må man jo tenke økonomi. Men det er kanskje ikke sånn det fungerer? Jeg trodde Husbanken hadde spesielle kriterier for rullestolbrukere i alle fall...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få bostøtte og lån til oppføring og tilskudd til utbedring av bolig gjennom Husbanken, hvis man er bevegelseshemmet og trenger spesialtilpasset bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få bostøtte og lån til oppføring og tilskudd til utbedring av bolig gjennom Husbanken, hvis man er bevegelseshemmet og trenger spesialtilpasset bolig.

 

Hvis man allerede "fungerer" i boligen, men ikke klarer å vaske og lage mat, kan man få støtte til slik at man vil klare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan få bostøtte og lån til oppføring og tilskudd til utbedring av bolig gjennom Husbanken, hvis man er bevegelseshemmet og trenger spesialtilpasset bolig.

Ja, det finnes en del støtteordninger. Allikevel er det mange som erfarer at de ikke har råd til å kjøpe seg en egnet bolig, man må som regel gjøre det beste ut av den situasjonen man er i der man allerede bor. Særlig dersom man ønsker å bo i Oslo, må man akseptere at man kun har råd til relativt små leiligheter.

 

Det er bra at butikken Enklere liv selger så mange gode hjelpemidler. Selv om folk tidligere kunne få en del slike produkter fra hjelpemiddelsentralene, så synes jeg dagens ordning med disse butikkene er bedre, da folk selv kan vurdere nøyaktig hvilke hjelpemidler de tror de kan ha nytte av og slipper lange søkeprosesser. Mange av hjelpemidlene er også ganske billige, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man allerede "fungerer" i boligen, men ikke klarer å vaske og lage mat, kan man få støtte til slik at man vil klare dette?

 

Ja, det vil jeg da, tro, for man fungerer da ikke "optimalt". Man vil kunne argumentere med at man vil trenge mindre hjelp, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier at man kan få det hjelpemiddelet som ansees nødvendig og at det er ikke det samme som det hjelpemiddelet man selv mener vil være optimalt.  

 

F.eks så ønsker man gjerne en el.stol med vinterdekk så man kommer ut om vinteren, men da må man gjerne anke og argumentere for å få det siden hjelpemiddelsentralen ikke anser det som nødvendig med vinterdekk.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier at man kan få det hjelpemiddelet som ansees nødvendig og at det er ikke det samme som det hjelpemiddelet man selv mener vil være optimalt.  

 

F.eks så ønsker man gjerne en el.stol med vinterdekk så man kommer ut om vinteren, men da må man gjerne anke og argumentere for å få det siden hjelpemiddelsentralen ikke anser det som nødvendig med vinterdekk.

 Du kan være glad du ikke har den ergoterapeuten som jobbet her i kommunen, han ville nok helt klart ha ment at du ikke trengte å kunne komme deg utendørs om vinteren...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker at kanskje noen kjenner en eller har selv fysisk nedsettelse. Og da vet vi hvem som sliter med hva og deretter kan vi se på hva slags problem vi evt. Kan løse eller gjøre enklere :)

Jeg er rullestolbruker, men mine behov er ikke symptomatiske med behovene til andre rullestolbrukere. Våre funksjonsnivå en ulike og dermed er det mange ulike behov.

 

Jeg har mange ulike hjelpemidler.

Jeg kunne trenge en robot til støvsuging, støvtørking og gulvvasking.

Dessuten er det vanskelig å skifte sengetøy på sengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Du kan være glad du ikke har den ergoterapeuten som jobbet her i kommunen, han ville nok helt klart ha ment at du ikke trengte å kunne komme deg utendørs om vinteren...*s*

Tviler ikke et øyeblikk.  Jeg har ikke noen ergo lenger fordi hun forsvant ut i det blå og jeg fikk ikke beskjed og heller ikke en ny og det er et års ventetid så her brukes kjæresten som er god til å argumentere med HMS.

 

Jeg er rullestolbruker, men mine behov er ikke symptomatiske med behovene til andre rullestolbrukere. Våre funksjonsnivå en ulike og dermed er det mange ulike behov.

 

Jeg har mange ulike hjelpemidler.

Jeg kunne trenge en robot til støvsuging, støvtørking og gulvvasking.

Dessuten er det vanskelig å skifte sengetøy på sengene.

 

Jeg har også lyst på en robotstøvsuger, men har hørt at de ikke er så gode med dyrehår.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på en robotstøvsuger, men har hørt at de ikke er så gode med dyrehår.  

 

Hvis man fester alle tingene i boligen man ønsker å ha i boligen godt fast (med ett eller annet), så kan man kanskje suge alt ut ved hjelp av en gigastøvsuger som står i kjellern? Altså slik at det bare er et hull i entreen du åpner og trykker på en knapp, så forlater du boligen, og så startes en slags orkan gjennom det hullet... vips, alt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man fester alle tingene i boligen man ønsker å ha i boligen godt fast (med ett eller annet), så kan man kanskje suge alt ut ved hjelp av en gigastøvsuger som står i kjellern? Altså slik at det bare er et hull i entreen du åpner og trykker på en knapp, så forlater du boligen, og så startes en slags orkan gjennom det hullet... vips, alt borte.

Sånn vil jeg ha! :)

 

Hm. Skal tro om undulaten overlever orkanen...?

Endret av tonie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idatheasynnøve

Hei igjen !

Vi har nå kommet litt lenger på oppgaven, og bestemt oss for å se om vi kan utvikle en mer brukervennlig støvsuger, som passer for flere ikke bare de funksjonsfriske! Med dette ønsker vi meninger og erfaringer rundt dette mere spesifikke temaet: Støvsuger og dens brukervennlighet ! 

 

Det hadde vært supert om dere kunne svart på denne spørreundersøkelsen også!

http://www.surveymonkey.com/s/P3H8J93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

Vi har nå kommet litt lenger på oppgaven, og bestemt oss for å se om vi kan utvikle en mer brukervennlig støvsuger, som passer for flere ikke bare de funksjonsfriske! Med dette ønsker vi meninger og erfaringer rundt dette mere spesifikke temaet: Støvsuger og dens brukervennlighet ! 

 

Det hadde vært supert om dere kunne svart på denne spørreundersøkelsen også!

http://www.surveymonkey.com/s/P3H8J93

 

Jeg vil ha fjernkontrollert støvsuger. Sånn med joystick. Så jeg kan spise popcorn mens jeg suger popcornrester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

Vi har nå kommet litt lenger på oppgaven, og bestemt oss for å se om vi kan utvikle en mer brukervennlig støvsuger, som passer for flere ikke bare de funksjonsfriske! Med dette ønsker vi meninger og erfaringer rundt dette mere spesifikke temaet: Støvsuger og dens brukervennlighet ! 

 

Det hadde vært supert om dere kunne svart på denne spørreundersøkelsen også!

http://www.surveymonkey.com/s/P3H8J93

Den spørreundersøkelsen gir ikke noen informasjon om hvilken utforming et slikt hjelpemiddel bør ha.

Undersøkelsen har noen helt håpløse spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idatheasynnøve

Den spørreundersøkelsen gir ikke noen informasjon om hvilken utforming et slikt hjelpemiddel bør ha.

Undersøkelsen har noen helt håpløse spørsmål.

nå vet vel ikke du helt alt vi er ute etter å få svar på.. Vi har spurt etter det vi vil vite og resten har vi allerede funnet ut av.. Takk for at du var inne på spørreundersøkelsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på spørreskjemaet og siden jeg veksler mellom sykt glad, irritert og aggressiv mes jeg støvsuger, og ikke er sikker på om jeg har en funksjonsnedsettelse som gjør at støvsuging blir vanskelig (jeg har en funksjonsnedsettelse (eller snarere flere) og støvsuging er vanskelig, men jeg vet ikke om det er en sammenheng mellom de to tingene), mens jeg lett kan svare på hva som er irriterende med støvsugere og støvsuging, nevner jeg det her:

 

Den bråker.

Den setter seg fast i døråpninger, møbler og terskler, og i ledningen sin.

Den er tung å dra i når den har satt seg fast og jeg er redd for å dra for hardt og ødelegge noe.

Støpselet løsner av og til, når jeg ikke har dratt ut lang nok ledning.

Munnstykket suger seg for fast i underlaget, samt i gardiner, duker osv, samtidig som den sliter med å suge opp normalt rusk.

Spesialmunnstykkene ligger knotete gjemt i støvsugeren, er vanskelige å få ut og inn, og på og av.

Jeg glemmer ofte å stille tilbake mellom teppe/vanlig gulv, og spaken for dette er hard, og symbolet lite intuitivt/vanskelig å se/forstå.

Det fester seg hår og lo i børstene (ja, inni), og dette må manuelt plukkes vekk, det tar lenger tid enn selve støvsugingen.

Jeg må legge ned og plukke opp røret eller finne en vegg hvor jeg kan plassere det stødig mens jeg flytter på ting under støvsugingen.

Jeg hater å måtte "klatre" over den.

Jeg har ikke noe veldig godt sted for oppbevaring av den (en krok i et lite vaskerom som den deler med vaskemaskinen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...