Gå til innhold

NHD- hva mener du


 cilie

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, cilie skrev:

Ja, muligens nå når jeg ikke stresser med jobb i dag - selv om jeg allerede stresser m at jeg snart skal på jobb om ett døgn. Ble 2 sykedager på meg - m sikkert masse jobb hjemme i dag og. Vanligvis står jeg opp i 6-draget for å rekke jobb tidlig. Skulle ønske jeg sov mer/var roligere når jeg faktisk ga Surmontil en sjanse i lav dose for søvn. 

Ser den. Har jeg avtale tidlig , så er det også umulig for meg å sovne igjen. 

Med mangel på søvn så blir jeg så utrolig sulten og fysen utover dagen. I tillegg til at medisinene gir meg økt matlyst. Prøver å ta meg i sammen da. Tror ikke jeg er alene om å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Ser den. Har jeg avtale tidlig , så er det også umulig for meg å sovne igjen. 

Med mangel på søvn så blir jeg så utrolig sulten og fysen utover dagen. I tillegg til at medisinene gir meg økt matlyst. Prøver å ta meg i sammen da. Tror ikke jeg er alene om å ha det slik.

Det er det samme her. Burde jo holde med det store ønsket om å se bra ut/være i form, men merker hvor lett det er å ty til raske løsninger (sofa og feil mat) når formen er «kronisk sliten/halvsyk.) Legen som ga meg S, mente jeg kunne glemme det om jeg ikke sov mer. Men synes ikke S hjelper så godt.  En annen lege, mente jeg kanskje trengte lite søvn, men det virker ikke helt sånn heller. Kanskje jeg må prøve å legge meg senere, for å sove nærmere «stå opp tid.» For jeg sovner jo med S, og det gjorde jeg ikke uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Det er det samme her. Burde jo holde med det store ønsket om å se bra ut/være i form, men merker hvor lett det er å ty til raske løsninger (sofa og feil mat) når formen er «kronisk sliten/halvsyk.) Legen som ga meg S, mente jeg kunne glemme det om jeg ikke sov mer. Men synes ikke S hjelper så godt.  En annen lege, mente jeg kanskje trengte lite søvn, men det virker ikke helt sånn heller. Kanskje jeg må prøve å legge meg senere, for å sove nærmere «stå opp tid.» For jeg sovner jo med S, og det gjorde jeg ikke uten. 

Jeg må ha 100 mg quetiapin for å få tilsammen 4-5 timer søvn og innimellom noe mer. Uten medisiner så kan jeg gå dager uten å sove. Skulle gjerne tatt mer quetiapin, men da bor jeg i kjøleskapet....  

En sjelden gang greier jeg å få sove tilsammen 7 timer og da er dagen helt annerledes. Mer normal sulten og orker så utrolig mye mer. Det hadde vært drømmen, 6-7 timer hver dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Fant fram denne tråden igjen og skulle gjerne levd livet på nytt siden den ble startet. For et liv. Like trøtt og nå er jeg tjukk og halvgammel og sur i tillegg. Det gikk Ikke mer uten søvn, så prøvde Surmontil igjen og er litt slækk, men sover bedre, men mistenker at jeg har gått opp noen kg siden start. Fatter ikke at vekta kan ha hoppet sååå mye. Helt sjokkert over hvor mye jeg har gått opp. Jeg ser ingen annen utvei enn Wegovy. Jeg har slanket meg tjukk faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
cilie skrev (1 minutt siden):

Fant fram denne tråden igjen og skulle gjerne levd livet på nytt siden den ble startet. For et liv. Like trøtt og nå er jeg tjukk og halvgammel og sur i tillegg. Det gikk Ikke mer uten søvn, så prøvde Surmontil igjen og er litt slækk, men sover bedre, men mistenker at jeg har gått opp noen kg siden start. Fatter ikke at vekta kan ha hoppet sååå mye. Helt sjokkert over hvor mye jeg har gått opp. Jeg ser ingen annen utvei enn Wegovy. Jeg har slanket meg tjukk faktisk. 

Ja, det kan være verdt å prøve Wegovy. Bruker selv ozempic og har gått ned 15kg siden april.  En blir ikke slank av bare ozempic/Wegovy, men det er et hjelpemiddel til å greie og ta gode valg å til og spise mindre til hvert måltid.  Selv har jeg ikke den innmari sulten/fysingen hele tiden, men er mer det jeg tror er normalt sulten.  Håper det ordner seg for deg (det hadde hjulpet godt med mer søvn, men nå kan dessverre ingen av oss trylle da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (5 minutter siden):

Ja, det kan være verdt å prøve Wegovy. Bruker selv ozempic og har gått ned 15kg siden april.  En blir ikke slank av bare ozempic/Wegovy, men det er et hjelpemiddel til å greie og ta gode valg å til og spise mindre til hvert måltid.  Selv har jeg ikke den innmari sulten/fysingen hele tiden, men er mer det jeg tror er normalt sulten.  Håper det ordner seg for deg (det hadde hjulpet godt med mer søvn, men nå kan dessverre ingen av oss trylle da)

Å, så flink du og og så deilig det må være å gå mer lettkledde tider i møte! 
Jeg våkner skrubbsulten om dagen og har vanligvis ikke vært sulten om morgenen. Synes også magen oppfører seg annerledes, i tillegg til å rumle veldig av sult. Jeg må si som sist; fatter ikke at noen kan bruke denne medisinen i høye doser og samtidig jobbe feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
cilie skrev (16 minutter siden):

Å, så flink du og og så deilig det må være å gå mer lettkledde tider i møte! 
Jeg våkner skrubbsulten om dagen og har vanligvis ikke vært sulten om morgenen. Synes også magen oppfører seg annerledes, i tillegg til å rumle veldig av sult. Jeg må si som sist; fatter ikke at noen kan bruke denne medisinen i høye doser og samtidig jobbe feks.

Vel, det er godt å ha gått ned 15kg, men har mange igjen da. Må bare ta tiden til hjelp.  

Ja, mange medisiner blir en mer sulten og fysen av og da er det ikke lett å gå ned, men av og til må en velge mellom pest og kolera. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Vel, det er godt å ha gått ned 15kg, men har mange igjen da. Må bare ta tiden til hjelp.  

Ja, mange medisiner blir en mer sulten og fysen av og da er det ikke lett å gå ned, men av og til må en velge mellom pest og kolera. 

Men tenk uansett på hvor mye 15 kg er og kanskje du hadde gått opp 5 uten. Har noen kolleger som har gått ned ca 15-20 kg på kort tid, og de er veldig fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nei, tror ikke dette funker heller. Føler jeg er trøtt hele tiden. Også 16 timer etter inntak. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (11 minutter siden):

Nei, tror ikke dette funker heller. Føler jeg er trøtt hele tiden. Også 16 timer etter inntak. 

Dette sier litt om hvor vannvittig potent Surmontil er som søvnmedisin.

Det går seg til. Etter ikke så lenge utvikler man noe toleranse for søvneffekten, slik at du blir mindre trøtt dagen etter. Du ser jo på de som i starten stuper i seng av 25 mg Seroquel, men etterhvert fungerer fint i hverdagen på 800-1000 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
ISW skrev (5 timer siden):

Dette sier litt om hvor vannvittig potent Surmontil er som søvnmedisin.

Det går seg til. Etter ikke så lenge utvikler man noe toleranse for søvneffekten, slik at du blir mindre trøtt dagen etter. Du ser jo på de som i starten stuper i seng av 25 mg Seroquel, men etterhvert fungerer fint i hverdagen på 800-1000 mg.

Ja, det er jo utrolig å både sovne og våkne og kunne sovne igjen. Samtidig funket den ikke den dagen jeg gruet meg til jobb. - Men jeg prøver litt til og får også følge med på vekten… - Men igjen; hvordan kan noen gå på høye doser? Uforståelig, må jo bli helt zombie. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 26.3.2024 den 14.21):

Dette sier litt om hvor vannvittig potent Surmontil er som søvnmedisin.

Den fungerer ikke. To netter på rad med våkning så å si hver time. Har lyst til å kaste opp når jeg tenker på å jobbe nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (8 minutter siden):

Den fungerer ikke. To netter på rad med våkning så å si hver time. Har lyst til å kaste opp når jeg tenker på å jobbe nå. 

Har du vurdert sykemelding? Føler med deg, cilie.. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emoji skrev (3 minutter siden):

Har du vurdert sykemelding? Føler med deg, cilie.. ❤️

Takk❤️ Jeg kjenner meg på ingen som helst måte kapabel til å jobbe sånn det er. Problemet er at det blir enda verre av å bli borte. Altså å komme tilbake igjen. Jeg ser ingen løsning på det her og nå bare gråter jeg. Sikkert fordi du var hyggelig, og  føler meg så dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 minutt siden):

Takk❤️ Jeg kjenner meg på ingen som helst måte kapabel til å jobbe sånn det er. Problemet er at det blir enda verre av å bli borte. Altså å komme tilbake igjen. Jeg ser ingen løsning på det her og nå bare gråter jeg. Sikkert fordi du var hyggelig, og  føler meg så dårlig. 

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Takk❤️ Jeg kjenner meg på ingen som helst måte kapabel til å jobbe sånn det er. Problemet er at det blir enda verre av å bli borte. Altså å komme tilbake igjen. Jeg ser ingen løsning på det her og nå bare gråter jeg. Sikkert fordi du var hyggelig, og  føler meg så dårlig. 

Klem til deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (2 timer siden):

Den fungerer ikke. To netter på rad med våkning så å si hver time. Har lyst til å kaste opp når jeg tenker på å jobbe nå. 

Er ikke sikkert følgende gjelder deg, men en venn av meg sliter også med mange oppvåkninger hver natt (pga pustestopp). Han fikk målt søvnkvaliteten (profesjonelt med sånt apparat/utstyr fra sykehuset), og det viste seg at han hadde søvnapne. Etter han begynte med c-pap er søvnkvaliteten og søvnen blitt mye bedre. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (7 timer siden):

Den fungerer ikke. To netter på rad med våkning så å si hver time. Har lyst til å kaste opp når jeg tenker på å jobbe nå. 

Vel, problemet er når du gruer deg så veldig til jobb som du gjør, spesielt etter ferier, så holder det ikke. Du har jo fått skrevet ut Imovane til bruk ved behov når søvnen blir for ille i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (41 minutter siden):

Vel, problemet er når du gruer deg så veldig til jobb som du gjør, spesielt etter ferier, så holder det ikke. Du har jo fått skrevet ut Imovane til bruk ved behov når søvnen blir for ille i tillegg?

Jeg kan jo ikke bruke begge deler annet enn helt sjelden. Nå er jeg trøtt hele tiden uten å sove ordentlig. Jeg skal prøve litt til, men merker at alt blir komplisert nå. Har spist frokost og var sulten (eller lysten?) til lunsj, spiste to rundstykker m mye pålegg og nå har jeg bare lyst på mer. Blir ikke vektnedgang av dette. Orker ikke trene, orker ikke jobbe(henger etter og føler meg fullstendig inkompetent) Orker ikke noe fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (1 time siden):

Jeg kan jo ikke bruke begge deler annet enn helt sjelden. Nå er jeg trøtt hele tiden uten å sove ordentlig. Jeg skal prøve litt til, men merker at alt blir komplisert nå. Har spist frokost og var sulten (eller lysten?) til lunsj, spiste to rundstykker m mye pålegg og nå har jeg bare lyst på mer. Blir ikke vektnedgang av dette. Orker ikke trene, orker ikke jobbe(henger etter og føler meg fullstendig inkompetent) Orker ikke noe fornuftig. 

Har du målt nivået av østrogen i kroppen? Mange får problemer med søvn i overgangsalderen

Anonymkode: 8aa2e...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...