Gå til innhold

Hvordan forholde seg til en med narcissistiske/psykopatiske trekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På bakgrunn av alt som har skjedd frykter jeg at min fraseparerte mann har slike trekk. Det er problemer med nesten alt vi skal avtale og forholde oss til i forbindelse med oppgjøret, barnefordeling osv. Vi har hatt bistand fra advokater, men han må likevel komme på banen selv også.

Jeg er dypt fortvilet og blir veldig engstelig for hva jeg sier, når jeg sier det og på hvilken måte det sies. Jeg har prøvd å forholde meg til han som en det går an å snakke med. Han prøver å manipulere hele tiden. Mulig han er ekstra frustrert fordi han ikke klarer det lenger? Det har omsider gått opp for meg at han har gjort det MYE under ekteskapet.

Hva hvis jeg setter ultimatum og sier han må svare på X innen en bestemt frist og han drøyer, finner på nye ting osv? Dette fører jo bare til ytterligere trenering.. Jeg blir så fortvilet.

Hvordan bør jeg forholde meg slik at han ikke kryper under huden på meg og gjør meg stresset og engstelig? Hvordan bør jeg forholde meg til trenering osv?

Anonymous poster hash: 54682...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    21

  • Togli

    7

  • mariaflyfly

    6

  • Ayia

    6

Mest aktive i denne tråden

På bakgrunn av alt som har skjedd frykter jeg at min fraseparerte mann har slike trekk. Det er problemer med nesten alt vi skal avtale og forholde oss til i forbindelse med oppgjøret, barnefordeling osv. Vi har hatt bistand fra advokater, men han må likevel komme på banen selv også.

Jeg er dypt fortvilet og blir veldig engstelig for hva jeg sier, når jeg sier det og på hvilken måte det sies. Jeg har prøvd å forholde meg til han som en det går an å snakke med. Han prøver å manipulere hele tiden. Mulig han er ekstra frustrert fordi han ikke klarer det lenger? Det har omsider gått opp for meg at han har gjort det MYE under ekteskapet.

Hva hvis jeg setter ultimatum og sier han må svare på X innen en bestemt frist og han drøyer, finner på nye ting osv? Dette fører jo bare til ytterligere trenering.. Jeg blir så fortvilet.

Hvordan bør jeg forholde meg slik at han ikke kryper under huden på meg og gjør meg stresset og engstelig? Hvordan bør jeg forholde meg til trenering osv?

Anonymous poster hash: 54682...fea

 

Gjør deg selv mer usårbar. Det høres veldig lett ut, men det er det ikke. Likevel er det dette som er nøkkelen til en enklere hverdag. Hans tarvelige oppførsel fikk du ikke gjort noe med da dere var gift, og du får gjort enda mindre med den nå. Han kommer ikke til å endre seg med mindre han selv vil.

 

I mellomtida må du forsøke å skjerme deg sjøl. La all kommunikasjon foregå pr. e-post. Ikke ta telefonen dersom han ringer. Du kan komme til å trenge hans mest usjarmerende utspill skriftlig. Overlat den verste kranglinga til advokaten din. Du har gjort ditt, du har tydeligvis forsøkt å få dette til på en sivilisert måte. Han fortsetter å oppføre seg usivilisert, og da kan du la profesjonelle ta seg av kranglinga. Det kommer til å koste litt, men er verd hver krone. Tro meg.

 

Hvorvidt fyren har narcissistiske trekk og/eller er psykopat eller ikke skal jeg ikke uttale meg om. Jeg pleier å være ytterst forsiktig med å slenge rundt meg med psykopatbegrepet. Om han er det, eller om han "bare" er en gedigen drittsekk er egentlig ikke så viktig heller. Hovedsaken er at du begynner å skjerme deg litt, for du kommer kanskje til å trenge kreftene dine til mer alvorlig krangling enn dette dersom han er av den utholdende sorten. ;)

 

Lykke til!  ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig leit når det blir slik. Sikkert lurt å la mest mulig av kommunikasjonen skje via advokater. Når dere MÅ kommunisere dere i mellom, la mest mulig foregå skriftlig.

 

Slik jeg har forstått det, bor dere fremdeles sammen? Unngå krangling, prøv å lage deg et skjold der hans stikk ikke rammer deg. Dersom dere ikke kan snakke sammen uten at det blir vonde ord, bruk mail/sms og lagre disse.

 

Håper du snart får flyttet, og at dere får til en ok ordning mht deling av boet og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakgrunn av alt som har skjedd frykter jeg at min fraseparerte mann har slike trekk. Det er problemer med nesten alt vi skal avtale og forholde oss til i forbindelse med oppgjøret, barnefordeling osv. Vi har hatt bistand fra advokater, men han må likevel komme på banen selv også.

Jeg er dypt fortvilet og blir veldig engstelig for hva jeg sier, når jeg sier det og på hvilken måte det sies. Jeg har prøvd å forholde meg til han som en det går an å snakke med. Han prøver å manipulere hele tiden. Mulig han er ekstra frustrert fordi han ikke klarer det lenger? Det har omsider gått opp for meg at han har gjort det MYE under ekteskapet.

Hva hvis jeg setter ultimatum og sier han må svare på X innen en bestemt frist og han drøyer, finner på nye ting osv? Dette fører jo bare til ytterligere trenering.. Jeg blir så fortvilet.

Hvordan bør jeg forholde meg slik at han ikke kryper under huden på meg og gjør meg stresset og engstelig? Hvordan bør jeg forholde meg til trenering osv?

Anonymous poster hash: 54682...fea

Nå er jeg veldig motstander av å sette diagnoser på ex menn. Jeg synes nesten å høre ordet psykopat i over halvparten av skilsmissene jeg har vært borte i.  En skilsmisse kan bringe frem det verste  i mennesker og det er virkelig synd for det er gjerne barn med i bildet. Jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver også i hvordan du tenker. Det er veldig frustrerende å føle at den andre saboterer alt man prøver å få til. Men for barnas skyld må du jo prøve å være den som står rak i dette. Av erfaring vil dette roe seg etterhvert som det blir litt avstand mellom dere. Lykke til, tror det er lurt som de andre var inne på her å ha en advokat til å hjelpe deg.

Anonymous poster hash: e4396...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakgrunn av alt som har skjedd frykter jeg at min fraseparerte mann har slike trekk. Det er problemer med nesten alt vi skal avtale og forholde oss til i forbindelse med oppgjøret, barnefordeling osv. Vi har hatt bistand fra advokater, men han må likevel komme på banen selv også.

Jeg er dypt fortvilet og blir veldig engstelig for hva jeg sier, når jeg sier det og på hvilken måte det sies. Jeg har prøvd å forholde meg til han som en det går an å snakke med. Han prøver å manipulere hele tiden. Mulig han er ekstra frustrert fordi han ikke klarer det lenger? Det har omsider gått opp for meg at han har gjort det MYE under ekteskapet.

Hva hvis jeg setter ultimatum og sier han må svare på X innen en bestemt frist og han drøyer, finner på nye ting osv? Dette fører jo bare til ytterligere trenering.. Jeg blir så fortvilet.

Hvordan bør jeg forholde meg slik at han ikke kryper under huden på meg og gjør meg stresset og engstelig? Hvordan bør jeg forholde meg til trenering osv?

Jeg stiller meg veldig bak flyflys svar: det beste du kan gjøre er å gjøre deg usårbar og la en advokat ta seg av forhandling/ krangling. Sørg for å få en ventil i form av en venninne, sånn at du ikke tar ut sinne og frustrasjon på eks - det vil bare gi han vann på mølla.

 

Et par av mine fraseparerte venninner mistenkte også samme diagnose på sine eksmenn rundt bruddfasen, og selv om de kunne ønske seg bedre samarbeid i forhold til barn i ettertiden, så har det på sett og vis gått seg til. Levelig har det blitt først etter at eksmenn har fått nye kjærester :)

 

Flere av dem har hatt problem med å dele bo, og her tror jeg at de som har hatt uhildet tredjepart tilstede under avtaleskriving/ forhandling har hatt et mest effektivt oppgjør. Mine venninner har ikke kommet spesielt godt ut av det (eksene har vært gode på å argumentere for verdifall på det de skal beholde feks bil hehe og ditto verdiøkning på det hun skal beholde), men mine venninner har i grunnen gitt en lang beng bare de fikk på plass en avtale også han kunne forholde seg til. En av mine venninner har måttet pakke hans flyttelass, sette det i garasjen og sette en frist på når eskene vil bli sendt videre på dynga. I ett av tilfellene kom han og plukket ut det han ville ha, og overlot resten til henne som søppel. Først krangle for å få tingene der altså, så overlate jobben med å få det på dynga til henne hehe... Det lukter såret mann lang vei av sånt. 

 

Jeg ville gjort som flyfly sier, ha minst mulig kontakt, kommuniser gjennom advokat, få på plass skriftlige avtaler - og vent på at han møter en fornuftig dame som han ikke vil vise disse ufattelig smålige og dårlige sider overfor :P

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine venninner har måttet pakke hans flyttelass, sette det i garasjen og sette en frist på når eskene vil bli sendt videre på dynga. I ett av tilfellene kom han og plukket ut det han ville ha, og overlot resten til henne som søppel. Først krangle for å få tingene der altså, så overlate jobben med å få det på dynga til henne hehe... Det lukter såret mann lang vei av sånt.

!

Ah. Kjent opplegg. Skulle tro jeg var venninna, Hihi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere andre sier; prøv å gjøre deg selv minst mulig sårbar. Kanskje kan det hjelpe å tenke på denne fasen som en krisefase; kanskje blir han mer "normal" når bruddet er gjennomført fullt ut, (kanskje gjør han det ikke også), forsøk å kun forholde deg saklig og nøytralt til den prosessen som har med ham å gjøre.

For at det skal være mulig å være mest mulig saklig og nøytral, så tror jeg du trenger en eller annen person som gidder å høre på at du klager og syter over hvilken dust han viser seg å være. Finn deg en samtalepartner; det kan være en god venninne, en prest, en psykolog osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Kjent opplegg. Skulle tro jeg var venninna, Hihi ;)

Virket litt gjenkjennelig det der ja... Mangler bare noe om opptatthet av bryllupsgaver ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør jeg forholde meg slik at han ikke kryper under huden på meg og gjør meg stresset og engstelig? Hvordan bør jeg forholde meg til trenering osv?

Anonymous poster hash: 54682...fea

 

Fortell alle dine nærmeste om hva du har gjennomgått. Det er vanlig at slike mennesker setter ut løgner og rykter om sine ofre. Da er det viktig at du blir trodd og har folk rundt deg til å støtte deg. Ha aldri kontakt med ham uten at du har med deg noen du stoler på. La det gjerne være flere mennesker som lytter til stede om du treffer ham. Nå er du nok så sliten, at det kan være godt for deg at kontakten går gjennom en mellomperson du har tillit til. Du må kjenne til om han har noen ønsker eller mål han vil nå. Særlig penger betyr ofte overdrevet mye for slike folk. Det kan utnyttes til en viss grad når du skal få orden på dine interesser i denne saken. Om det gjelder barnebidrag, kan det være at NAV kan hjelpe deg. Så trenger du gode rådgivere. Her er et sted du kan få hjelp: http://www.epitel.info/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvem du er, men hva med å skrive og klage og lette ditt hjerte her? Det er så kjedelig her for tiden, så "Eksen min er en psykopat, vet dere hva han gjorde?!?"-tråder er høyst velkomne  :)



Anonymous poster hash: 7c4b6...f60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Kjent opplegg. Skulle tro jeg var venninna, Hihi ;)

 

Virket litt gjenkjennelig det der ja... Mangler bare noe om opptatthet av bryllupsgaver ;-)

Å jo da, bryllupsgavediskusjon er med, samt bursdagsgaver fra han til henne hehe. Hva skal eksmenn med et par dameski foreksempel, er det mulig??! :D Må jo le av det hele (også mens det står på), og desto viktigere å finne en å le sammen med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell alle dine nærmeste om hva du har gjennomgått. Det er vanlig at slike mennesker setter ut løgner og rykter om sine ofre. Da er det viktig at du blir trodd og har folk rundt deg til å støtte deg.

Dette hadde jeg faktisk ikke anbefalt. Enkelte ekser får blod på tann av proaktivitet, så jeg hadde heller sørget for å vite at jeg har mitt på det tørre, samt valgt ut et knippe, godt betrodde venninner å tømme meg for om jeg var i ts' sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg faktisk ikke anbefalt. Enkelte ekser får blod på tann av proaktivitet, så jeg hadde heller sørget for å vite at jeg har mitt på det tørre, samt valgt ut et knippe, godt betrodde venninner å tømme meg for om jeg var i ts' sted.

Støttes! Mye lurere å holde seg mest mulig nøytral. Så får man heller trøste seg med at de venner / bekjente / naboer som er verd å ha som venner er de som forstår at en sak har mer enn hans side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jo da, bryllupsgavediskusjon er med, samt bursdagsgaver fra han til henne hehe. Hva skal eksmenn med et par dameski foreksempel, er det mulig??! :D Må jo le av det hele (også mens det står på), og desto viktigere å finne en å le sammen med!

Merkelig at ikke skia mine (brukt en gang) og luftgeværet (ikke brukt) som jeg fikk i 30-årsgave ikke har blitt forsøkt innkrevd. For øvrig den verste gaven jeg noen gang har fått. Jeg mener, hallo! Var det en våt drøm om Liv Grete Skjelbreid som fikk ham på tanken?

Nok en grunn til at han er en eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes! Mye lurere å holde seg mest mulig nøytral. Så får man heller trøste seg med at de venner / bekjente / naboer som er verd å ha som venner er de som forstår at en sak har mer enn hans side.

Ikke sant. Det beste er å tenke at time is on my side mens det stormer som verst. Vanskelig ja, men likevel lurest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ikke skia mine (brukt en gang) og luftgeværet (ikke brukt) som jeg fikk i 30-årsgave ikke har blitt forsøkt innkrevd. For øvrig den verste gaven jeg noen gang har fått. Jeg mener, hallo! Var det en våt drøm om Liv Grete Skjelbreid som fikk ham på tanken?

Nok en grunn til at han er en eks.

Haha, en skikkelig gave til seg hehe. Et beyond orginalt valg når ønsket ikke er formidlet mellom linjene på forhånd hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg faktisk ikke anbefalt. Enkelte ekser får blod på tann av proaktivitet, så jeg hadde heller sørget for å vite at jeg har mitt på det tørre, samt valgt ut et knippe, godt betrodde venninner å tømme meg for om jeg var i ts' sted.

Enig. Dessuten er ikke folk flest så veldig begeistret for å bli "dratt inn" i konflikter dersom de kjenner begge parter. Sannsynligvis tjener man mest på å ikke omtale eksen negativt overfor felles venner og bekjente; derfor trenger man noen _få_ utvalgte som man øser gørra litt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Dessuten er ikke folk flest så veldig begeistret for å bli "dratt inn" i konflikter dersom de kjenner begge parter. Sannsynligvis tjener man mest på å ikke omtale eksen negativt overfor felles venner og bekjente; derfor trenger man noen _få_ utvalgte som man øser gørra litt utover.

Sant. Der det er barn inne i bildet er det definitivt et gode å redusere sjansen for at ungene får referert/ overhøre noe om konflikten mellom mor & far "på bygda". Små ører osv. 

 

I tillegg har jeg faktisk sett omgivelser være i stand til å holde konflikten varm med skravvel også etter at de værste trumultene mellom eksene har lagt seg. Folk kan ha en lei tendens til å ha god hukommelse på andres "skandaler"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ikke skia mine (brukt en gang) og luftgeværet (ikke brukt) som jeg fikk i 30-årsgave ikke har blitt forsøkt innkrevd. For øvrig den verste gaven jeg noen gang har fått. Jeg mener, hallo! Var det en våt drøm om Liv Grete Skjelbreid som fikk ham på tanken?

Nok en grunn til at han er en eks.

Hahahaha! Er det mulig? Å, menn altså! :) Jeg fikk en gang en haug med selvhjelpsbøker for alt han syntes jeg burde gjøre noe med. Burde egentlig gitt ham billett til det der spaopplegget der man skal rusle rundt i taushet en hel weekend som takk, for han kunne aldri holde smella si. Kvakk, kvakk, kvakk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...