Gå til innhold

Om å faste 5:2 (NRK dokumentar)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Kjæresten min var helt i fyr og flamme og mente at han lett skulle klare å faste i 3 døgn. Særlig, tenkte jeg, han holder jo på å gå på veggen etter søtsaker om han ikke får noe etter middagen en dag... B)

Jeg har også problemer med enormt søtsug. Men i dag, første dag med faste, har jeg ikke merket søtsug i det hele tatt. Det pleier jo å komme etter jeg har spist. Derimot har jeg vært sulten, men det er bare litt i bølger. Det har gått mye greiere enn jeg fryktet! Nå skal jeg snart spise mitt første og eneste (lille) måltid i dag da, med 500 kal. Lurer på hvordan det da går med søtsuget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    11

  • Madelenemie

    8

  • tonie

    7

  • ekte nick

    7

Mest aktive i denne tråden

Jeg så programmet, men tror ikke dette er noe for mennesker som meg som har hatt SF tidligere.

Holder meg generelt unna alt av dietter, holder meg heller til trening og balansert kosthold.

Det samme gjelder nok for meg. Tilstrebe et naturlig kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder nok for meg. Tilstrebe et naturlig kosthold.

Jeg også.  Har prøvd faste en gang som endte med at jeg totalt mistet kontrollen over matinntaket og fikk spiseforstyrrelse.  Aldri mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også.  Har prøvd faste en gang som endte med at jeg totalt mistet kontrollen over matinntaket og fikk spiseforstyrrelse.  Aldri mer.

Jeg hadde et så strikt regime i yngre år, at jeg sprakk totalt i tyveårene og sliter med normalitet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av alle disse tåpelige trenddiettene. Hva med å spise sunn normalt mat i passe menger over tid?

Enig...

 

Enig. Men sunn normal mat i passe mengder over tid selger dessverre ikke.

... og enig i dét også.

 

Jeg så riktignok ikke programmet, men har heller aldri skjønt hva som skal være bra med faste? Setter ikke det kroppens funksjoner ut av drift? Er ikke jevn og sunt påfyll det beste? Trenger ikke tarmer osv noe å jobbe med?

Sånn tenker jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så programmet, men tror ikke dette er noe for mennesker som meg som har hatt SF tidligere.

Holder meg generelt unna alt av dietter, holder meg heller til trening og balansert kosthold.

 

Kunne ikke vært mer enig. Det samme gjelder for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig...

 

... og enig i dét også.

 

Sånn tenker jeg også.

Jeg synes det er bra at det forskes på virkningene av denne typen diett. Dersom det fortsatt viser seg at det er vesentlige helsemessige gevinster forbundet med denne typen kosthold, så kan jeg ikke se at de som tror dette vil passe for dem ikke bør prøve det.

Jeg tror dette kan være en metode for bla opprettholdelse av vektreduksjon for folk som finner det vanskelig å leve på begrenset matinntak resten av livet. For dem kan kanskje en slik variasjon som denne dietten innebærer medføre en vesentlig lettere situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kan være bra for kroppen. Et par dager i uka, hvor kroppen må bruke av sine egne rester uansett hvor de måtte være. 

 

om jeg vil gjøre det selv? 

 

Nei, altfor matglad. Klarer ikke tanken på å være sulten to dager uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

schizoid1337

Jeg tviler meget sterkt på at denne dietten vil funke for de som er overvektige i dag, de klarer ikke å komme seg under 100% av kaloribehovet slik det er nå også skal de plutselig ned på 20-30% 2 dager i uka, trokke det skjer. Men interessant dokumentar får se om noen år hva som blir konklusjonen av disse studiene. Det er ingen tvil om at noe må gjøres på dette feltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde på en ca sånn diett i minst ti år. Et par fastedager i uka, og ellers masse god mat. Folk trodde jeg var gal, men jeg tenkte at det sikkert var sånn vi var ment å leve. Jeg var frisk som en fisk og full av energi. Vurderer å starte med den livsstilen igjen nå når den er blitt sunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at det forskes på virkningene av denne typen diett. Dersom det fortsatt viser seg at det er vesentlige helsemessige gevinster forbundet med denne typen kosthold, så kan jeg ikke se at de som tror dette vil passe for dem ikke bør prøve det.

Jeg tror dette kan være en metode for bla opprettholdelse av vektreduksjon for folk som finner det vanskelig å leve på begrenset matinntak resten av livet. For dem kan kanskje en slik variasjon som denne dietten innebærer medføre en vesentlig lettere situasjon.

Alltid fint om noe funker, men som Bella Dotte er inne på vet man faktisk allerede mye om hva som funker. Inntak + forbruk = stabil vekst selger imidlertid ikke så godt...

 

Selv blir jeg stadig overrasket over diskusjoner innen dette feltet. Like før jul var stemningen temmelig laber her inne når en doler stilte spørsmålstegn omkring hvorfor staten ikke kunne iverksette en kampanje for å redusere bruk av sukker, mens alskens nye dietter omfavnes stadig - forstå det den som kan. Som Cilia tror jeg det på sikt er best for kroppen å spise moderat og stabilt, og jeg tror generelt lite på (krevende og rigide) dietter. De viser så og si a l l t i d å være vriene å følge over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Jeg synes det er bra at det forskes på virkningene av denne typen diett. Dersom det fortsatt viser seg at det er vesentlige helsemessige gevinster forbundet med denne typen kosthold, så kan jeg ikke se at de som tror dette vil passe for dem ikke bør prøve det.

Jeg tror dette kan være en metode for bla opprettholdelse av vektreduksjon for folk som finner det vanskelig å leve på begrenset matinntak resten av livet. For dem kan kanskje en slik variasjon som denne dietten innebærer medføre en vesentlig lettere situasjon.

Enig med deg!

Og jeg er nok blant dem som synes det er stusselig å ALLTID,- for resten av livet å måtte passe på hva som puttes i munnen. For meg er det en bedre permanent løsning å faste en dag i uka for å kunne unne meg litt ekstra i helgen.

Og for å komme dit trenger jeg å gå ned noen få kilo, noe som har vist seg å være svært vanskelig nå som jeg er rundt 50 år. Men et par halvfastedager i uka har jeg stor tro på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid fint om noe funker, men som Bella Dotte er inne på vet man faktisk allerede mye om hva som funker. Inntak + forbruk = stabil vekst selger imidlertid ikke så godt...

 

Selv blir jeg stadig overrasket over diskusjoner innen dette feltet. Like før jul var stemningen temmelig laber her inne når en doler stilte spørsmålstegn omkring hvorfor staten ikke kunne iverksette en kampanje for å redusere bruk av sukker, mens alskens nye dietter omfavnes stadig - forstå det den som kan. Som Cilia tror jeg det på sikt er best for kroppen å spise moderat og stabilt, og jeg tror generelt lite på (krevende og rigide) dietter. De viser så og si a l l t i d å være vriene å følge over tid.

Alltid fint om noe funker, men som Bella Dotte er inne på vet man faktisk allerede mye om hva som funker. Inntak + forbruk = stabil vekst selger imidlertid ikke så godt...

 

Selv blir jeg stadig overrasket over diskusjoner innen dette feltet. Like før jul var stemningen temmelig laber her inne når en doler stilte spørsmålstegn omkring hvorfor staten ikke kunne iverksette en kampanje for å redusere bruk av sukker, mens alskens nye dietter omfavnes stadig - forstå det den som kan. Som Cilia tror jeg det på sikt er best for kroppen å spise moderat og stabilt, og jeg tror generelt lite på (krevende og rigide) dietter. De viser så og si a l l t i d å være vriene å følge over tid.

Folk er forskjellige, og derfor kan også helt ulike løsninger være optimale.

F.eks. de som ikke har eller har hatt store vektproblemer, trenger sjelden spesielle løsninger for å opprettholde en ok vekt. Folk som har eller har hatt store vektproblemer, viser seg imidlertid å ha en helt annen utfordring enn de relativt normalvektige har. Det er en grunn til at helsevesenet i økende grad sier at det er tilnærmet umulig å opprettholde en drastisk vektreduksjon og at de derfor anbefaler fedmekirurgi. Enkelte hevder at alternativet vil være konstant sultfølelse resten av livet. F.eks. for disse menneskene vil jeg mene at det kan være forsøket verd å prøve 5-2 dietten.

For øvrig ble det i Schrødingers katt referert til en del forskning som tyder på at 5-2 dietten hadde betydelige - og overraskende - potensielle helsegevinster. Fremtiden vil vel vise hvorvidt disse resultatene bekreftes eller ikke, men slik jeg ser det så må de som virkelig sliter med sin vekt få velge løsninger de selv tror kan fungere. Jeg kjenner ingen med betydelig overvekt som ikke utallige ganger har prøvd seg på "normalt kosthold og moderate mengder mat" - dessverre uten å oppnå det de ønsker. For noen dager siden snakket meg med en som har klart å gå mye ned i vekt for en del år siden, men som opplever det som et stadig mareritt å holde vekten. Hun fortalte at hun i 8 uker hadde spist slavisk etter kostliste - 1800 kcal pr døgn - og i løpet av de 8 ukene gikk hun også opp 8 kg i vekt. Dette viser at vi er forskjellige og at det derfor kan være en fordel med flere gjennomprøvde løsninger enn den mest vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg levde på en ca sånn diett i minst ti år. Et par fastedager i uka, og ellers masse god mat. Folk trodde jeg var gal, men jeg tenkte at det sikkert var sånn vi var ment å leve. Jeg var frisk som en fisk og full av energi. Vurderer å starte med den livsstilen igjen nå når den er blitt sunn. :)

Der fikk du det endelige beviset på at du ligger foran din tid, Tonie;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk du det endelige beviset på at du ligger foran din tid, Tonie;-)

Endelig kom den dagen! Hvis det nå også viser seg at vi ikke har godt av å pese rundt på ski dagen lang, men har best av å sitte under et tre og lukte på blommorna, kan jeg begynne som helseguru. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, og derfor kan også helt ulike løsninger være optimale.

F.eks. de som ikke har eller har hatt store vektproblemer, trenger sjelden spesielle løsninger for å opprettholde en ok vekt. Folk som har eller har hatt store vektproblemer, viser seg imidlertid å ha en helt annen utfordring enn de relativt normalvektige har. Det er en grunn til at helsevesenet i økende grad sier at det er tilnærmet umulig å opprettholde en drastisk vektreduksjon og at de derfor anbefaler fedmekirurgi. Enkelte hevder at alternativet vil være konstant sultfølelse resten av livet. F.eks. for disse menneskene vil jeg mene at det kan være forsøket verd å prøve 5-2 dietten.

For øvrig ble det i Schrødingers katt referert til en del forskning som tyder på at 5-2 dietten hadde betydelige - og overraskende - potensielle helsegevinster. Fremtiden vil vel vise hvorvidt disse resultatene bekreftes eller ikke, men slik jeg ser det så må de som virkelig sliter med sin vekt få velge løsninger de selv tror kan fungere. Jeg kjenner ingen med betydelig overvekt som ikke utallige ganger har prøvd seg på "normalt kosthold og moderate mengder mat" - dessverre uten å oppnå det de ønsker. For noen dager siden snakket meg med en som har klart å gå mye ned i vekt for en del år siden, men som opplever det som et stadig mareritt å holde vekten. Hun fortalte at hun i 8 uker hadde spist slavisk etter kostliste - 1800 kcal pr døgn - og i løpet av de 8 ukene gikk hun også opp 8 kg i vekt. Dette viser at vi er forskjellige og at det derfor kan være en fordel med flere gjennomprøvde løsninger enn den mest vanlige.

Jeg respekterer at du mener dette, men i og med at vi diskuterer noe som fremdeles er udokumentert må du respektere at jeg mener noe annet, dvs er skeptiker.

 

Jeg er klar over at alle ikke er like og at alle ikke responderer likt på like opplegg, hverken når det kommer til medisinering, til motivasjon, til studieteknikk - eller til vektreduksjon. Jeg er ikke så redd for at de som får hjelp av en spesiell diett følger den heller, men jeg er svært skepisk til at dietter hypes og etter kort tid presenteres som vegen til himmelrik - for alle. Dette har vi sett med Atkins, med Fedon, men lavkarbo, HFLC - bare for å nevne noen av de mer populære de siste årene. Jeg vokste opp i en tid der mødre hadde pulverkuren stående ved vasken, dvs pulver og piller var den tids veg til himmelen. Jeg tror at prosentvis brukere som faktisk finner sin veg til himmelen med disse kurene er lav.

 

Jeg kjenner også mange som har slanket seg, og av dem er det et fåtall som har oppnådd permanent vektreduksjon. Som deg kjenner også jeg mange som har sprukket og gitt opp, og på sett og vis lever hele livet sitt på en eller annen diett som funker bare så-der.

 

Felles for de som har oppnådd permanent vektreduksjon er en kombinasjon mellom enorm viljestyrke og omlegging av livsstil. En av mine beste venner er blant disse, og han veide all mat i langt over ett år for å nå målet sitt. Han var sjokkert over hvor lite mat 2000 kcal var, en posjon spagetti er feks 65 gram og det er nesten inngenting når du er vant til full skål. Han og hans kone hadde sannsynligvis doblet sitt dagsbehov gjennom år, og begge var sterkt overvektige. Han kone er en av dem som sprakk mens han er normalvektig på femte året. I dag, når han tar l i t t saus spiser hun som før, dvs raust med saus over kjøtt og poteter, og dette gjelder også antall skiver til frokost, valg av pålegg, størrelse på lunsj, mengde potetgull etc. Gjennom et år har han inntatt veldig mange færre kalorier enn henne, og det er klart det synes. 

 

Og jeg sier ikke at det er sånn for alle, men for mange av de _jeg_ har sett er det sånn.

 

Jeg håper som deg at alle finner sin veg, dvs finner det som funker for dem, men jeg tror altså at disse vidunderkurene bare virker demotiverende for mange. Det er ikke uten grunn at vi i Norge er på kjøpetoppen når det kommer til slankepreparater i tablettform - vi vil så inderlig, og håper at "denne gang funker det"... Men så gjør det ikke det likevel. Og jeg tror altså at denne fastekuren føyer seg fint inn i rekken - for hvermannsen.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde på en ca sånn diett i minst ti år. Et par fastedager i uka, og ellers masse god mat. Folk trodde jeg var gal, men jeg tenkte at det sikkert var sånn vi var ment å leve. Jeg var frisk som en fisk og full av energi. Vurderer å starte med den livsstilen igjen nå når den er blitt sunn. :)

Dette at du "tenkte at det sikkert var sånn vi var ment å leve" - var det noe du fant fram til på egen hånd, eller var det noe du hørte om den gangen, som gjorde at du begynte med slik faste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg faster// fastet jevnt , jeg sier det er for helse, men jeg blir klar i hodet.

Dr Reichelt forsker Rikshospitalet er ikke det minste forbauset, han skjønner at autistisk fjernet bedres ved faste.

Fordi jeg ikke kan miste vekt er faste derfor ikke så enkelt, men i januar pleier jeg faste et par uker.

Jeg har da lite lyst til å spise igjen, jeg føler meg mye klarere i hodet/tankene uten mat.

Generelt er det bra med litt sult, mus på sultediett lever lenger enn alltid mette mus,

Så tror nok av mange grunner å gå sulten litt er bra.

Ufordøyde peptider sa dr Reichelt er mitt problem, det virker som opium for hjerne sa han.

Det stemmer jo med sløret/ fjernheten jeg har straks jeg spiser mat.

Men spise må jeg:-) men jeg sulter gjerne en dag eller to inni mellom:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette at du "tenkte at det sikkert var sånn vi var ment å leve" - var det noe du fant fram til på egen hånd, eller var det noe du hørte om den gangen, som gjorde at du begynte med slik faste? 

Det var bare noe jeg tenkte selv. Jeg tror vi er designet til å fungere utmerket med noen dagers faste innimellom. Vi maulet bøffel når vi kunne, og når bøffelen var oppspist og det ikke var annet enn en neve bær å finne spiste vi bær. Jeg begynte ikke med det for å slanke meg eller få evig liv. Jeg var bare ikke så veldig sulten alle dager, og hadde det ganske travelt så jeg ikke rakk å tenke særlig på mat. Jeg fant ut at kroppen selv kunne si fra når den måtte ha noe, og så fikk den det den måtte begjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg faster// fastet jevnt , jeg sier det er for helse, men jeg blir klar i hodet.

Dr Reichelt forsker Rikshospitalet er ikke det minste forbauset, han skjønner at autistisk fjernet bedres ved faste.

Fordi jeg ikke kan miste vekt er faste derfor ikke så enkelt, men i januar pleier jeg faste et par uker.

Jeg har da lite lyst til å spise igjen, jeg føler meg mye klarere i hodet/tankene uten mat.

Generelt er det bra med litt sult, mus på sultediett lever lenger enn alltid mette mus,

Så tror nok av mange grunner å gå sulten litt er bra.

Ufordøyde peptider sa dr Reichelt er mitt problem, det virker som opium for hjerne sa han.

Det stemmer jo med sløret/ fjernheten jeg har straks jeg spiser mat.

Men spise må jeg:-) men jeg sulter gjerne en dag eller to inni mellom:-)

Hva slags faste er det du gjennomfører? Hva drikker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...