Gå til innhold

Traumatisk fødsel


Gjest Kassandra

Anbefalte innlegg

Gjest Kassandra

Hei!

Jeg hadde en svært traumatisk fødsel for nesten tolv år siden. Fikk en flott og frisk gutt, men fødselsen står fremdeles som et mareritt for meg. Den varte i over 24 timer, og til slutt kom massevis av leger og legestudenter styrtende inn, en jordmor nærmest la seg oppå magen min og barnet ble tatt med tang. Jeg revnet, og etterpå gikk det infeksjon i såret, slik at jeg ikke kunne sitte i tre måneder etterpå. Fikk epidural, men den ble tatt vekk da jeg skulle presse, og smertesjokket ble desto større.

Nå er jeg gravid igjen, og er livredd for fødselen. Er det mulig for meg å bestille keisersnitt? Jeg vet at det kan ha enkelte komplikasjoner, men for meg er det barnemat i forhold til det å måtte føde en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du ville sikkert ha godt av å bearbeide en del av dine fødselsopplevelser med en jordmor nå. Mange sykehus har idag egne jordmødre som tar seg av kvinner med fødselsangst. Det er ikke få som har hatt glede av slik hjelp. Mange kommer dit fast bestemt på å få bestil et keisersnitt, men det går faktisk an å bli ferdig med tidligere erfaringer, for så å gi den forestående fødselen en ny sjangse. Undersøk mulighetene for slik hjelp.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kassandra!

Jeg hadde en lignende fødsel som deg for 8 år siden. Da jeg ble gravid igjen i 1998 hadde jeg kjempe angst for fødselen. Jeg forklarte til min jordmor at jeg ønsket keisersnitt denne gangen. Jeg var inne på sykehuset et par ganger for og ha samtale med jordmor og oversykepleier. Jeg ville ha planlagt keisersnitt denne gangen, de prøvde jo selfølgelig og få meg på andre tanker, men jeg var ikke og rikke. Så- jeg fikk keisersnitt og det var bare helt fantastisk i forhold til første fødsel. Jeg fikk beskjed av min jordmor at det til syvende og sist var mitt valg om jeg ville ha keisersnitt, det valge tok jeg og angrer ikke på det.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...