Gå til innhold

Smerter i underlivet


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har smerter på eggstokkene og dypt inn i skjeden. Kjennes ut som livmorhalstappen hovner opp. Til tider føler jeg meg oppblåst i hele bukhulen. Jeg er 25 1/2 år. har rust meg aktivt i 7 år men har sluttet og får nå alle plager på en gang føles det som. Jeg har hatt blødninger i snart ett år fra og til denne omgangen. den siste tiden etter psprøyta ca 2 av 3 mnd. Hadde hormonspiral for 4 1/2 år siden selv om jeg ikke har hatt noen barn pga migrene av p piller. etter 2 år begynte jeg med konstante blødninger og noen smerter ved samleie. Tok den ut og fikk plassert hormonstav i armen. Dette fungerte bra i 1 og 1/2 år. ingen blødninger. så begynte blødningene og varte i et halvt år før jeg tok den ut. hadde kollisjonstøt smerter under samleie. Da jeg tok ut denne fikk jeg mensen uka etter. Så dum som jeg var tok jeg p sprøyte og fikk smerter og blødninger omtrent konstant fra og med november av. Smertene kjentes også som om di satt i korsryggen men en lege viste meg at når jeg bøyde meg bakover var det ikke så vondt som fremover og derfor sa han at smertene var nok hovedsakelig fremme. Jeg har hatt tidligere vondt rundt høyre eggstokk men nå er det mest i venstre. føles avogtil svært oppblåst og hovent/tungt. Jeg har prøvd cyklokapron men dette forverrer smertene og oppblåstheten og gjør meg kvalm og uggen. får korte opphold fra blødningen av disse men det kjennes som om kroppen blir sint. Etter samleie får jeg ubehagelig vondt i dybden av livmora. Er lei av smerter og blødninger. Så har nå i går begynt på cerazette da p sprøyta skal ha gått ut for få dager siden. og har bestilt meg privattime hos gynekolog for orker ikke vente en hele måned til på offentlig time. Hva kan det høres ut som dette er? legen tok betennelse test kjapt i desember og sa ting "så greit ut der" under en g u men det gjør vondt og føles ikke greit! typen min kommer nå tilbake snart og jeg ønsker å ha sex men det er jo ikke noe gøy visst det skal gjøre vondt! Det gjør mest vondt når jeg sitter. som om jeg legger press på noe. hva kan dette være? :((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har -det jeg kan tolke- to problemer: blødningsuregelmessighet og smerter.

De uregelmessige blødninger krever en gynekologisk undersøkelse, men skyldes sannsynligvis at du har brukt ‘gestagen prevensjon’. Hormonspiral, p-sprøyte, p-stav og cerazette er prevensjonsmidler som bare inneholder gestagen. Dessverre medfører det i mange tilfeller uregelmessige blødninger og hvor effekten av p-sprøyte kan sitte i kroppen i opp til et år etter siste injeksjon. Dessverre er det ikke noe du kan gjøre for å få normale blødninger, i og med at du ikke tåler p-piller.

Så er det smerteproblemet. Det behøver ikke å komme fra underlivet (eggstokker gir sjelden smerter, selv ved store cyster). Ultralyd hos gynekologen kan avsløre om eggstokkene er normale. Det finnes en godartet sykdom, endometriose, som kan gi smerter. Endometriose kan bare påvises ved kikkhullsoperasjon i narkose. Behandlingen for endometriose kan blant annet være p-sprøyte og hormonspiral, så det burde ha hjulpet for smertene, om årsaken er endometriose. Så jeg tviler på den diagnose. Irritabel tarm kan gi smerter og oppblåsthet. Spenninger i muskler kan også gi smerte.

Jeg håper at du kan få hjelp for dine problemer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smerter på eggstokkene og dypt inn i skjeden. Kjennes ut som livmorhalstappen hovner opp. Til tider føler jeg meg oppblåst i hele bukhulen. Jeg er 25 1/2 år. har rust meg aktivt i 7 år men har sluttet og får nå alle plager på en gang føles det som. Jeg har hatt blødninger i snart ett år fra og til denne omgangen. den siste tiden etter psprøyta ca 2 av 3 mnd. Hadde hormonspiral for 4 1/2 år siden selv om jeg ikke har hatt noen barn pga migrene av p piller. etter 2 år begynte jeg med konstante blødninger og noen smerter ved samleie. Tok den ut og fikk plassert hormonstav i armen. Dette fungerte bra i 1 og 1/2 år. ingen blødninger. så begynte blødningene og varte i et halvt år før jeg tok den ut. hadde kollisjonstøt smerter under samleie. Da jeg tok ut denne fikk jeg mensen uka etter. Så dum som jeg var tok jeg p sprøyte og fikk smerter og blødninger omtrent konstant fra og med november av. Smertene kjentes også som om di satt i korsryggen men en lege viste meg at når jeg bøyde meg bakover var det ikke så vondt som fremover og derfor sa han at smertene var nok hovedsakelig fremme. Jeg har hatt tidligere vondt rundt høyre eggstokk men nå er det mest i venstre. føles avogtil svært oppblåst og hovent/tungt. Jeg har prøvd cyklokapron men dette forverrer smertene og oppblåstheten og gjør meg kvalm og uggen. får korte opphold fra blødningen av disse men det kjennes som om kroppen blir sint. Etter samleie får jeg ubehagelig vondt i dybden av livmora. Er lei av smerter og blødninger. Så har nå i går begynt på cerazette da p sprøyta skal ha gått ut for få dager siden. og har bestilt meg privattime hos gynekolog for orker ikke vente en hele måned til på offentlig time. Hva kan det høres ut som dette er? legen tok betennelse test kjapt i desember og sa ting "så greit ut der" under en g u men det gjør vondt og føles ikke greit! typen min kommer nå tilbake snart og jeg ønsker å ha sex men det er jo ikke noe gøy visst det skal gjøre vondt! Det gjør mest vondt når jeg sitter. som om jeg legger press på noe. hva kan dette være? :((

Hei,

som gynekologen sier, så er det gestagen i alle disse prevensjonstypene. 

Jeg har brukt alle typer prevensjon i mange år, før jeg sluttet og hadde opphold i mange år.

Fikk satt inn prevensjon etter siste svangerskap, men måtte bare få den ut etter kort tid.

Jeg hadde smerter som du beskriver og spesielt når jeg satt. Det føltes ut som det stanget i livmortappen og ble kvalm av smertene. Hadde ellers diffuse smerter som kom og gikk og klarte ikke helt å definere hvor de kom fra. Uregelmessige blødninger, flere uker i strekk. I tillegg fikk jeg gjentagende soppinfeksjoner som ikke lot seg behandle  med vanlig canesten og måtte få reseptbelagte behandlinger. Følte meg også veldig tørr nedentil og det var til tider vondt å tisse pga svie.

Jeg gikk over til p-sprøyte, støtene forsvant, men de andre plagene vedvarte, p-staven var siste forsøk, samme plager.

Jeg gikk til en privat gynekolog. 

Hun mente gjentagende soppinfeksjoner skyldtes miljøforandringer pga konstante blødninger og tørrhet i skjeden, der samleie forverret plagene. Tørrheten skyldes lavt østrogen, pga "overdose" av gestagen.

Hun gav meg østrogen for å opprettholde balansen mellom østrogen og gestagen. Umiddelbart hadde dette god virkning, men etter tid kom plagene tilbake, men de var ikke fullt så intense.

 

Hun advarte om dette på forhånd, og anbefalte meg å sterilisere mannen eller meg selv.

 

Mannen min steriliserte seg da, siden vi begge var enige om ikke å flere barn.

 

Husker også en lege sa til meg at de opplevde ofte at "eldre" kvinner utviklet intoleranse mot gestagen. (Med eldre mente han da meg, 37 år :-)

 

Mulig kobberspiral kan være et alternativ til deg, det er hormonfritt. Men de fleste opplever da å ha sterkere menstruasjonssmerter og kraftigere blødninger. Mulig det er verdt det, om det kan fri deg for alle de andre problemene. 

Er skikkelig kjipt når en opplever slike problemer, og går virkelig utover sexlivet. 

 

Ønsker deg lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene er bare et halvt år. Jeg begynte på cerazette for tre dager siden og er nå blitt bedre.blødningen nesten helt vekke også jippi. Endometriose høres mulig ut. Dette skal sjekkes på onsdag. Men kan blødninger gi smerte i seg selv når det går over så lang tid? Jeg har aldri blitt gravid selv di 5 åra jeg ikke brukte prevansjon så jeg kan kanskje ikke bli det men det bryr meg ikke så mye. Men kan det være jeg burde la all prevansjon ligge? Jeg mener er det det beste? Jeg har hørt det ikke er bra å ha menstruasjon hele tiden uten opphold. Det får man jo naturlig ved graviditet. Du som svarte meg utenom gynekologen. Var dette det alternativet som var best til sist? Takk for svar. :)

Anonymous poster hash: b0a29...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt jeg var gravid en gang men spontanaborterte. Etter det, ingen graviditet :)

Anonymous poster hash: b0a29...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

som gynekologen sier, så er det gestagen i alle disse prevensjonstypene.

Jeg har brukt alle typer prevensjon i mange år, før jeg sluttet og hadde opphold i mange år.

Fikk satt inn prevensjon etter siste svangerskap, men måtte bare få den ut etter kort tid.

Jeg hadde smerter som du beskriver og spesielt når jeg satt. Det føltes ut som det stanget i livmortappen og ble kvalm av smertene. Hadde ellers diffuse smerter som kom og gikk og klarte ikke helt å definere hvor de kom fra. Uregelmessige blødninger, flere uker i strekk. I tillegg fikk jeg gjentagende soppinfeksjoner som ikke lot seg behandle med vanlig canesten og måtte få reseptbelagte behandlinger. Følte meg også veldig tørr nedentil og det var til tider vondt å tisse pga svie.

Jeg gikk over til p-sprøyte, støtene forsvant, men de andre plagene vedvarte, p-staven var siste forsøk, samme plager.

Jeg gikk til en privat gynekolog.

Hun mente gjentagende soppinfeksjoner skyldtes miljøforandringer pga konstante blødninger og tørrhet i skjeden, der samleie forverret plagene. Tørrheten skyldes lavt østrogen, pga "overdose" av gestagen.

Hun gav meg østrogen for å opprettholde balansen mellom østrogen og gestagen. Umiddelbart hadde dette god virkning, men etter tid kom plagene tilbake, men de var ikke fullt så intense.

Hun advarte om dette på forhånd, og anbefalte meg å sterilisere mannen eller meg selv.

Mannen min steriliserte seg da, siden vi begge var enige om ikke å flere barn.

Husker også en lege sa til meg at de opplevde ofte at "eldre" kvinner utviklet intoleranse mot gestagen. (Med eldre mente han da meg, 37 år :-)

Mulig kobberspiral kan være et alternativ til deg, det er hormonfritt. Men de fleste opplever da å ha sterkere menstruasjonssmerter og kraftigere blødninger. Mulig det er verdt det, om det kan fri deg for alle de andre problemene.

Er skikkelig kjipt når en opplever slike problemer, og går virkelig utover sexlivet.

Ønsker deg lykke til !

Første gang jeg skriver på sånn forum. Men jeg skrev noe til deg isted som anonym bruker:)

Anonymous poster hash: b0a29...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at du er blitt bedre, håper at det vedvarer :-)

Glemte å si at jeg tålte all slags prevensjon tidligere og jeg har også brukt cerazette med god virkning.

Det var først etter at jeg startet etter flere års opphold at jeg fikk alle disse problemene.

Vil beskrive de slik at jeg følte meg "syk i kroppen".

Jeg kunne ikke riktig definere hva det var, bare at jeg var uvel og følte at noe var galt.

Jeg har ikke brukt noen prevensjon siden august i fjor er nå helt fin igjen.

Jeg blir veldig lett gravid, så for oss var det veldig problematisk uten fungerende beskyttelse.

 

Jeg vet ikke riktig om jeg forsto sprørsmålet ditt der på slutten. Om det er bedre å være uten prevensjon, mener du? Helt klart ja, men det må jo vurderes mtp hvordan det stiller seg med en evt.graviditet.

Dersom det ikke er noen krise, så er det jo helt OK.

Ellers finnes det jo også slike eggløsningsapparater, hvor en kan måle seg frem til sikre perioder. Det vil jo også kunne fungere, dersom graviditet ikke er krise.



Anonymous poster hash: cd178...e86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest at disse smertene og blødningene kan være bivirkninger av p sprøyta. Så nå går jeg på g u og sjekker celleforandring og endometriose åsså får jeg heller vente og se om cerazette kan hjelpe meg etterhbert om ikke det viser seg å være noe. Man tuller jo med hormonbalansen. Men takk for svarene. Jeg har ikke time før tirsdag så må nok bekymre meg litt til. Den siste eggløsningstesten du snakket om har jeg vurdert men vil gjerne ha vekk bivirkninger fra p sprøyta nå først. Jeg er sur fordi ingen advarte meg om noe som helst før di satte den. Di bare satte den! Så lå jeg rett ut med migrene en hel måned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...