Gå til innhold

Trokanterbursitt og trening


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Jeg er en dame på 46 år som er glad i å være i aktivitet. I det siste året så har trening for det meste bestått av å løpe. Siden i høst så har jeg et par ganger fått Trokanterbursitt som er behandlet av lege ved hjelp av medisiner. Mitt spørsmål er om det er noen triks her for å unngå å havne i denne fella. Bør jeg trene mer styrke for å forebygge dette? Kan det i det hele tatt forebygges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysioterapeut Erik Øiangen

Hei!

Ja det kan forebygges men det krever at du tilpasser aktivitetene generellt.

Løping er en typisk aktivitet som kan\"trigge\" trochantertendinitter/bursitter, alstå betennelser i muskel/senefestene på utsiden av hoften.

Medisiner kan \"slukke\" en betennelse og er et godt valg. Deretter må vi finne sannsynlige årsaker til at betennelsene oppstår.

I ditt tilfelle virker det sannsynlig at løpingen har bedratt vesentlig ettersom det har vært din hovedaktivitet.

Du bør nok f.eks svømme, sykle, gå på ski, bruke elipsemaskin og tøye sete og lårmusklatur innimellom all løpingen.

Løpingen kan også foregå på variert underlag og ikke alltid samme trase og hastighet. Jo større variasjon desto mindre sannsynlig er det at du over-/feilbelaster deg.

Styrketrening er et godt alternativ når smertene har sluppet og du gradvis kan øke belastningen. Her er mange muligheter men jeg ville konsultert en fysioterapeut vedr. konkrete øvelser og belastning nettopp fordi du har hatt slike plager og må gå gradvis tilverks. Det finnes også endel gode personlig trenere med kompetanse innenfor rehabilitering som event vil kunne hjelpe deg;-). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...