Gå til innhold

Implantat


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei tannlege,

Jeg fikk operert inn to skruer i overkjeven og en skrue i underkjeven for ca. 1,5 år siden. Operasjonen ble utført av kirug og gikk veldig bra. På skruen i underkjeven ble det satt på en protese (en tann) og bare etter noen dager kjentes det ut som en vanlig tann. På de to skruene i overkjeven er det laget en bro som tilsvarer tre jeksler. Her har jeg problemer. Først var det for trangt for vedlikehold, men i tillegg så har jeg til tider diffuse smerter. Broen har vært tatt ut flere ganger, og etter kort tid når broen er ute, så er alt ok...dette begynner å bli vanskelig. Tannlegen har bra utstyr og er veldig oppegående. Det som jeg lurer på er: dersom avtrykket eller tannteknikkeren har gjort noen tiendeler feil, så vil broen nærmest bli skrudd på plass og ikke skrudd til. Dette betyr at broen vil generere press og spenninger på skruene. Jeg vet ikke hvordan beinsubstansen vil reagere på et konstant press over tid...skruene vil vel neppe flytte seg etter?

Årsaken til at jeg stiller disse spørsmål er at jeg kjenner et kraftig press når broen blir installert...dette kraftige presset gir seg over tid, men hele tiden så kjenner jeg broen med diffuse smerter. Broen blir liksom aldri integrert som en del av resten.

Venter på svar!

Hilsen R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei R!

Du kjenner diffuse smerter etter å ha påsatt en implantatforankret bro, dette gir seg når broen blir fjernet. Du er engstelig for at broen skaper spenninger oppover i benet rundt implantatene.

Dette er mulige årsaker til dine plager.

Mest sannsynlig først uten å ha sett på deg.

1 Ubehaget i broen skyldes at broen spenner ned i bløtvevet(tannkjøttet) .Dette ubehaget burde gi seg etter ca 14 dager når bløtvevet har tilpasset seg.

2 Ubehaget i broen skyldes at den spenner trangt inntil nabotenner. Vanskelig å føre tanntråd ned imellom broen og nabotenner. Burde gi seg etter 14 dager, Tannlege kan enkelt file plass.

3 Ubehaget i broen skyldes at den er for høy eller lav i bittet. Eller at porselenet i \"dummytannen\" gnager i tannkjøttet.Tannlegen/tanntekniker kan tilpasse dette bedre.

4 Ubehaget skyldes at et eller flere implantater ikke er skikkelig integrert i benvevet ditt. Dette er verre . Det finnes nemlig ikke et løst implanat ,enten sitter det fast i benvevet, eller så detter det ut. Periimplantitt er en betennelses prosess som gjør at implantatet gradvis mister benfeste.Det integreres ikke,(gror ikke fast)i benet. Eller det har ikke vært nok ben der på forhånd slik at implantatat ikke er fast nok til å sette bro på.Dette er nok synlig for tannlegen på røntgen. Tannlegen kan også banke på implantatene uten broen og man hører da en spesiell lyd som tyder på at implantatet ikke er integrert (festet) i benvevet. Da bør kirurgen se på dette.

Håper plagene dine gir seg av segselv, Broen må nok mest sannsynlig \"gå seg til\" og tilslutt merker du ingenting.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...