Gå til innhold

fin sang for ateister


InMyPlace

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

mennesker som tror på en gud som sender sine motstandere til helvete Og tilber denne guden? Da er de en quisling mot menneskeheten. Det er feigt å tro på en slik gud. Da er man i beste fall en opurtunist.... Jeg vet ikke om TS er det eller ikke, men generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ettersom denne sangen ikke har noe som helst med religion å gjøre - med unntak av en metafor - så forstår jeg ikke helt trådnavnet. 

 

"To derive one's happiness from only specific moments in time is to miss out on the cosmic accident that is all of life's moments" - Wayne Coyne (Vokalist og låtskriver i Flaming Lips).

 

Dette er Coyne sin forklaring på teksten i denne låten. "Cosmic accident" er riktignok et veldig lite religiøst konsept, så ser at låten kan appellere til ateister, men det er vel heller et filosofisk tema som står i sentrum. 



Anonymous poster hash: f0acf...dec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på søken etter dette øyeblikket, og det gjør sangen veldig trist, husker meg selv før jeg ble kristen, og den lengselen jeg hadde etter dette "momet" og som hele tiden gjorde at jeg aldri så alle andre øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenkte på søken etter dette øyeblikket, og det gjør sangen veldig trist, husker meg selv før jeg ble kristen, og den lengselen jeg hadde etter dette "momet" og som hele tiden gjorde at jeg aldri så alle andre øyeblikk.

 

Det er fint at dette gir deg noe, men ser ikke hvorfor en sangtekst skrevet av den åpent ateistiske artisten Wayne Coyne skal brukes til å spre dette budskapet. Men for all del, fint at du har det bedre.

Anonymous poster hash: f0acf...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du mener, det jeg mente er at sangen er en slags klagesang for ateister, at han beskriver den smerten det er å være ateist, på samme måte som det finnes klagesanger for kristne.

The flaming lips har forøvrig en annen sang i samme gate- waiting for a superman, på platen The soft bulletin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg forstår ikke helt hva du mener, det jeg mente er at sangen er en slags klagesang for ateister, at han beskriver den smerten det er å være ateist, på samme måte som det finnes klagesanger for kristne.

The flaming lips har forøvrig en annen sang i samme gate- waiting for a superman, på platen The soft bulletin.

 

 

Det er din unike tolkning at dette er en slags klagesang for ateister. Som sitatet i den første posten jeg postet her indikerer, har ikke denne sangen noe med religion å gjøre. Det finnes riktignok mange "klagesanger for ateister", ettersom vi dessverre må leve i virkeligheten, og det er mye å klage på i virkeligheten. Det er helt greit å finne trøst i tro, men jeg forstår ikke hvorfor man skal forkynne på et forum for psykiatri, og da i tillegg ved hjelp av en sangtekst som ikke har noenting med dette å gjøre.  

 

 

Anonymous poster hash: f0acf...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan låtskriveren tolker sangen er en ting, selv om han trekker i begjæret. Jeg googlet hvordan andre tolket sangen, og en del gikk i det jeg også tenkte, en søken etter paradis på jord, det perfekte oppnådd mens man ennå er jordisk.

Det er litt kjedelig hvis man skal tolke sanger ut i fra hvordan låtskriveren tolker den. Det er slik med kunst at den f.eks hjelper oss å se virkeligheten på nye måter. Å gå til opphavsmann for hvert enkelt kunstverk, enten det er musikk, maleri, film etc og be vedkommende fortelle oss hva det betyr er lite fruktbart, bob dylan f.eks vet ofte ikke helt hva tekstene betyr.

Det jeg vet er at teksten til sangen ego tripping... for meg står som en slags klagesang for tilhengere av den ateistiske religion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvordan låtskriveren tolker sangen er en ting, selv om han trekker i begjæret. Jeg googlet hvordan andre tolket sangen, og en del gikk i det jeg også tenkte, en søken etter paradis på jord, det perfekte oppnådd mens man ennå er jordisk.

Det er litt kjedelig hvis man skal tolke sanger ut i fra hvordan låtskriveren tolker den. Det er slik med kunst at den f.eks hjelper oss å se virkeligheten på nye måter. Å gå til opphavsmann for hvert enkelt kunstverk, enten det er musikk, maleri, film etc og be vedkommende fortelle oss hva det betyr er lite fruktbart, bob dylan f.eks vet ofte ikke helt hva tekstene betyr.

Det jeg vet er at teksten til sangen ego tripping... for meg står som en slags klagesang for tilhengere av den ateistiske religion

Når ble ateisme religion?

Anonymous poster hash: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du svarer likevel ikke på hvorfor du forkynner her på forumet. 

 

Det jeg ser ut i fra slike typer innlegg er et desperat forsøk på å overbevis folk om hvor flott troen din er, noe som strengt talt indikerer at du ikke er overbevist selv. 

 

Sanganalyser er alltid spennende, men bør kanskje holde deg til f.eks songmeanings.com. Men når vi først er inne på det:

 

 

I was wanting you to love me
But your love it never came.
All the other love around me
Was just wasting all away.

 

Dette verset kan jeg tolke som en klar parallell til den kristne tro, hvor budskapet er at han gjorde alt for å få jesus/gud til å elske han, uten å få noenting tilbake. I hans desperate forsøk på å føle guds kjærlighet mistet han til slutt alle som elsket han i den reelle verden. Jeg klarer derimot ikke å finne en eneste parallell til "ateistisk sorg" i dette verset. 

 

Dette er ikke min egentlige tolkning av dette verset, men det var latterlig lett å finne på noe bullshit for å spre et budskap.



Anonymous poster hash: f0acf...dec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvorfor jeg ville skrive om det. Tror det var fordi jeg hørte så mye på den før, uten å forstå den helt, før jeg kom på den i dag og forstod poenget med den. Så jeg ville kanskje fortelle om min egen personlige utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det ikke en tro da, at man tror det ikke finnes en Gud. Det kan fint kalles trosretning.

 

Ordet Ateist betyr bokstavelig talt fravær av tro.

Anonymous poster hash: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har fullstendig fravær av tro, så er ikke det noe du kan være sikker på.

Endret av InMyPlace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har fullstendig fravær av tro, så er ikke det noe du kan være sikker på.

 

Og hvis du tror på gud så er heller ikke det noe du kan være sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje vi bare bør fjerne ordene "sikker" og "vite" fra alle språk i det tilfellet, og bare erstatte alt med "tro", ettersom mennesker som subjektive vesen aldri kan komme fram til objektive sannheter. Derfor er vi tvunget til å tolke signalene som blir levert gjennom sansene våre og prøve å skape helhetlige bilder av verden rundt oss. Når vi ikke klarer å finne en sammenheng mellom disse signalene, er det lett å finne på en sammenheng. Magi har gjennom tidene muligens vært menneskets favorittforklaring når vi møter slike problemstillinger.



Anonymous poster hash: f0acf...dec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om du har fullstendig fravær av tro, så er ikke det noe du kan være sikker på.

Det er totalt irrelevant. Er du ateist har du ingen tro.

Anonymous poster hash: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...