Gå til innhold

Depresjon vs. ME


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mirabell

    20

  • frosken

    13

  • AnonymBruker

    11

  • Madelenemie

    10

Enkelt forklart - depresjon er en psykisk sykdom, ME er en fysisk. (Og jeg bare venter på at folk skal komme å nekte for dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er kjernesymptomene på depresjon.

Tristhet, initiativløshet og anhedoni (manglende evne til å føle glede, interesse, engasjement ved det som vanligvis gleder en).

 

Tilleggssymptomer kan være konsentrasjonsvansker, endret søvn, endret matlyst, pessimistiske og selvnedvurderende tanker, økt trøttbarhet, irritasjon, beslutningsvegring samt ofte tanker om selvmord.

 

Her står det en del om ME:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom

 

Men det finnes også kloke og kritiske røster som denne:

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/funn-ikke-hold-i-vitenskapelig-grunnlag-for-me-kriterier-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjernesymptomene på depresjon.

Tristhet, initiativløshet og anhedoni (manglende evne til å føle glede, interesse, engasjement ved det som vanligvis gleder en).

 

Tilleggssymptomer kan være konsentrasjonsvansker, endret søvn, endret matlyst, pessimistiske og selvnedvurderende tanker, økt trøttbarhet, irritasjon, beslutningsvegring samt ofte tanker om selvmord.

Ja vet dette. Har fått påklistret meg diagnosen depresjon, men kjenner meg mer igjenn i  symptomene som beskriver ME. Er uttalt utmattet hele tiden, blir syk/ kvalm/får hodepine når jeg skal gjøre noe som krever litt, blir sliten for den minste ting ( snakke,dusje ), har vondt i kroppen/ ledd. Føler meg aldri opplagt/uthvilt. Har hatt dette lenge, men det har forverret seg det siste året. Bruker medisin mot depresjon. Har vært mye syk  av andre sykdommer. Hatt mye smerter. Tror legen tar den lette veien og sier det er depresjon. Føler meg lite imøtekomt. Har prøvd det meste, også kognitiv terapi utan at enegien noen gang kommer tilbake...Det er veldig frustrerende å leve slik år etter år... Jeg er ingen dame som gir opp lett. Jeg har tatt meg mye sammen, men nå orker jeg ikke mer....    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krev å få en henvisning til ME-utredning av fastlegen din.



Anonymous poster hash: 45371...f77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye syk  av andre sykdommer.

Har du hatt mononukleose ("kyssesyke") eller annen langvarig virusinfeksjon? Det er ikke uvanlig å få en langvarig utmattelsesperiode etter slike sykdommer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest likene Nils Håvard Dahl. Siden du henviser til linken med ordlyden "kloke

og kritiske røster" i forhold til ME, skjønner jeg at du ikkje har noen tro på dennediagnosen...Så er man like langt da og avhengig av hva fastlegen tror på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en psykisk sykdom som responderer på medisiner og er arvet fra min mor. Ergo er den egentlig fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest likene Nils Håvard Dahl. Siden du henviser til linken med ordlyden "klokeog kritiske røster" i forhold til ME, skjønner jeg at du ikkje har noen tro på dennediagnosen...Så er man like langt da og avhengig av hva fastlegen tror på....

Har ME eksistert lenge, eller hadde den et annet navn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet dette. Har fått påklistret meg diagnosen depresjon, men kjenner meg mer igjenn i  symptomene som beskriver ME. Er uttalt utmattet hele tiden, blir syk/ kvalm/får hodepine når jeg skal gjøre noe som krever litt, blir sliten for den minste ting ( snakke,dusje ), har vondt i kroppen/ ledd. Føler meg aldri opplagt/uthvilt. Har hatt dette lenge, men det har forverret seg det siste året. Bruker medisin mot depresjon. Har vært mye syk  av andre sykdommer. Hatt mye smerter. Tror legen tar den lette veien og sier det er depresjon. Føler meg lite imøtekomt. Har prøvd det meste, også kognitiv terapi utan at enegien noen gang kommer tilbake...Det er veldig frustrerende å leve slik år etter år... Jeg er ingen dame som gir opp lett. Jeg har tatt meg mye sammen, men nå orker jeg ikke mer....

Symptomene din kan minne om ME, nedenfor er en linker du kan se på. Bl.a. om hvorfor det er viktig å vite at ME er en egen diagnose og ikke må blandes sammen med kronisk utmattelse, utbrenthet, depresjon m.m. Bl.a. er behandlingen helt forskjellig, det kan være direkte skadelig for en ME-pasient med gradert trening og å "ta seg sammen". Noen har ME men får ikke diagnosen pga. f.eks. en tidligere depresjon som "kan forklare" symptomene. Du bør be om henvisning til utredning, men men vær obs på at ikke alle steder gir den riktige behandlingen.

http://melivet.com/2014/02/05/hvorfor-det-er-viktig-a-skille-me-og-cfs/

Du kan også Google Sidsel Kreyberg og ME-registeret, hun er en lege som har jobbet mye med dette og jobber bl.a. for å få skilt ut ME som egen diagnose i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ME eksistert lenge, eller hadde den et annet navn før?

Dette stod på ME-foreningens sider:

• Betegnelsen myalgisk encefalomyelitt/encefalopati (ME) oppsto i 1956 og betyr at det foreligger muskelsmerter og inflammasjon/sykdom i hjerne- og ryggmarg. Tilstanden er beskrevet langt tilbake i tid under en rekke navn. Betegnelsen kronisk utmattelsessyndrom kom først i 1988.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene din kan minne om ME, nedenfor er en linker du kan se på. Bl.a. om hvorfor det er viktig å vite at ME er en egen diagnose og ikke må blandes sammen med kronisk utmattelse, utbrenthet, depresjon m.m. Bl.a. er behandlingen helt forskjellig, det kan være direkte skadelig for en ME-pasient med gradert trening og å "ta seg sammen". Noen har ME men får ikke diagnosen pga. f.eks. en tidligere depresjon som "kan forklare" symptomene. Du bør be om henvisning til utredning, men men vær obs på at ikke alle steder gir den riktige behandlingen.

http://melivet.com/2014/02/05/hvorfor-det-er-viktig-a-skille-me-og-cfs/

Du kan også Google Sidsel Kreyberg og ME-registeret, hun er en lege som har jobbet mye med dette og jobber bl.a. for å få skilt ut ME som egen diagnose i Norge.

Hva er din kommentar til den siste linken nhd oppgir? Synes du ikke det er tankevekkende det som har fremkommet under kunnskapssenterets gjennomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjernesymptomene på depresjon.

Tristhet, initiativløshet og anhedoni (manglende evne til å føle glede, interesse, engasjement ved det som vanligvis gleder en).

 

Tilleggssymptomer kan være konsentrasjonsvansker, endret søvn, endret matlyst, pessimistiske og selvnedvurderende tanker, økt trøttbarhet, irritasjon, beslutningsvegring samt ofte tanker om selvmord.

 

Her står det en del om ME:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom

 

Men det finnes også kloke og kritiske røster som denne:

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/funn-ikke-hold-i-vitenskapelig-grunnlag-for-me-kriterier-/

Nhd: Hva tenker du om ME - er du skeptisk? Har du selv behandlet pasienter med de samme symptomene - og har resultatet vært bra?

Jeg kjenner flere med denne diagnosen, og mitt inntrykk er at de kjemper både mot sykdommen og for å bli trodd/hørt i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest likene Nils Håvard Dahl. Siden du henviser til linken med ordlyden "klokeog kritiske røster" i forhold til ME, skjønner jeg at du ikkje har noen tro på dennediagnosen...Så er man like langt da og avhengig av hva fastlegen tror på....

Vi vil nok ikke få noe svar på dette. Jeg har spurt om det samme før, og jeg har sett at han er kritisk til ME. Så da er han vel det fortsatt. Men det spiller liten rolle. Det viktigste er at du finner noen som tror på deg og som kan hjelpe deg. Jeg har sett hvor grusom denne sykdommen er hos de verst rammede på nært hold. Hn har vært åpen for og prøvd absolutt alle behandlinger som finnes - fysiske, psykiske, alternativ behandling, medisiner, helsekost og sikkert mer.

Jeg håper virkelig du finner noen som tror på deg. Jeg vet at det finnes en lege i landet som selv har diagnosen og kjemper imot.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nhd: Hva tenker du om ME - er du skeptisk? Har du selv behandlet pasienter med de samme symptomene - og har resultatet vært bra?

Jeg kjenner flere med denne diagnosen, og mitt inntrykk er at de kjemper både mot sykdommen og for å bli trodd/hørt i helsevesenet.

Slik jeg ser det, har ennå ingen kommet med noen god forklaring på hva sykdommen skyldes (årsak, etiologi)

Viktigere er det dog at ingen har greid å vise til noen effektiv behandling. De få tiltak som nevnes som mulig positive har svært sparsom effekt.

Av to grunner har jeg derfor ikke behandlet noen med ME:

1. Pasienter med ME insisterer på at sykdommen er rent somatisk uten psykiske komponenter. De vil derfor ikke henvises til psykiater.

2. Om jeg fikk henvist en pasient med ME til behandling, ville jeg avslå med den begrunnelse at det ikke finnes noen kjent, virksom behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din kommentar til den siste linken nhd oppgir? Synes du ikke det er tankevekkende det som har fremkommet under kunnskapssenterets gjennomgang?

Forskeren sier: "Vi vet for eksempel at kognitiv terapi og gradert treningsbehandling kan hjelpe mange, sier han til Dagens Medisin. " Men dette er ikke dokumentert for ME-pasienter. Undersøkelser viser at de blir verre av gradert trening, og kognitiv terapi virker ikke. Men det kan hjelpe på andre utmattelsessykdommer. Det er jo nettopp derfor det er viktig å skille mellom ME og alt det andre. ME har egen diagnosekode, ICD 10 G93.3. Men det er mitt klare inntrykk at det har gått prestisje i dette i store deler av det medisinske miljøet i Norge. Så jeg syns det er mer trist enn tankevekkende. Og jeg er ikke overbevist om er det er evidensbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil nok ikke få noe svar på dette. Jeg har spurt om det samme før, og jeg har sett at han er kritisk til ME. Så da er han vel det fortsatt. Men det spiller liten rolle. Det viktigste er at du finner noen som tror på deg og som kan hjelpe deg. Jeg har sett hvor grusom denne sykdommen er hos de verst rammede på nært hold. Hn har vært åpen for og prøvd absolutt alle behandlinger som finnes - fysiske, psykiske, alternativ behandling, medisiner, helsekost og sikkert mer.

Jeg håper virkelig du finner noen som tror på deg. Jeg vet at det finnes en lege i landet som selv har diagnosen og kjemper imot.

Lykke til :)

Dette handler som regel ikke om å ikke "bli trodd" av leger og annet helsepersonell. Dette handler i mye større grad om hva helsepersonell anser som konstruktiv tilnærming til problemet pasienten har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler som regel ikke om å ikke "bli trodd" av leger og annet helsepersonell. Dette handler i mye større grad om hva helsepersonell anser som konstruktiv tilnærming til problemet pasienten har.

Når sykdomsbilde er diffust skjer det ofte at pasienter har opplevelsen av å ikke bli trodd.  Leger og anne helseprsonell er kjappe med utprøving av medisiner som ofte gir bivirkninger og enda mer fortvilelse siden de hjelper ikke. 

 

Da jeg fikk feil blodtrykksmedisiner (som jeg hadde vært med i en studie for å utprøve) ville ikke legen høre på meg i begynnelsen.  føttene og leggene var blitt dobbelte og jeg kunne ikke ha vanlige sko.  På samme tid maste en sykepleier venninne om at jeg måtte få noe vanndrivende tabletter.  I tillegg hadde jeg voldsom eksem på leggene som legen sa at det ikke gikk an å behandle.  Til slutt kuttet jeg legen ut og klagde henne til ledelsen.  Ny lege ga meg nye medisiner som jeg ba om at ville bli sjekket ut i forhold til min tidligere erfaring og henvisning til hudlege som behandlet eksemen.  Jeg har absolutt fått en erfaring av hvor maktesløse pasienter kan være i mange tilfeller

 

I forhold til ME så reagerer jeg på hvor opptatte ME syke er av at sykdommen er fysisk.  Jeg har ingen mening om den er det ene eller det andre, men må høre i lange baner på forklaringer på de fysiske årsakene.  Så vidt jeg forstår er ikke årsaker eller behandlinger noe som noen vet med sikkerhet.  Det viktigste må være å finne adekvate behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og henvisninger til gode linker. Godt der finnes noen som kjemper for oss som ikke klarer kjempe mer !!! Til deg som svarte sist, kan jeg se at du lite

forstår hva dette handler om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og henvisninger til gode linker. Godt der finnes noen som kjemper for oss som ikke klarer kjempe mer !!! Til deg som svarte sist, kan jeg se at du lite

forstår hva dette handler om....

På hvilken måte mener du at fineline ikke forstår hva dette handler om?

 

Jeg har nylig sett på nært hold hvordan en med ME har blitt vesentlig friskere gjennom å gå i en følelsesorientert terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...