Gå til innhold

Depresjon vs. ME


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg merker meg forøvrig at Nils Håvard Dahl er like selvhøytidelig og nedlatende som han alltid har fremstått her på DOL. Men det får stå for hans egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mirabell

    20

  • frosken

    13

  • AnonymBruker

    11

  • Madelenemie

    10

Madelenemie

Jeg merker meg forøvrig at Nils Håvard Dahl er like selvhøytidelig og nedlatende som han alltid har fremstått her på DOL. Men det får stå for hans egen regning.

Hei!

 

Før visste jeg ikke hva de ordene betydde, men nå har jeg fått en slags erfaring med det, og jeg tror du har rett. Dvs at han er noe av det. det er jo graderinger, og man har valg, og man kan velge å være en selvoppnevnt promp:-) Eller velge å lære mer.

 

Jeg er av og til så bastant at jeg kan kalles en selvoppnevnt promp, det har jeg felles med nhd, men så har jeg en forbløffende evne til å tenke egne tanker (dette er delvis min egen betrakting, jeg tenker selv, og ikke uti fra tilhørighet til en gruppe, ), og selv om de gir mange ulike utslag, så er fordelen ved dem, at de er ærlige, til slutt er det det viktigste.

 

Jeg så på et program om svarte hull i dag, og jeg hørte en professor forklare om reiser inn i dem, og hva som er en mulig utgang, jeg kjente meg hel, sånn at alt ble satt på plass, kjente en ekstrem fryd og glede, og jeg klemte min datter inntil meg, , og nettopp alt man ikke vet gjør en også mer ydmyk, og det er rart men den nhd han vet så mye sikkert om så diffuse ting at jeg er glad han er lege og ikke astrofysiker, man kunne parkert vitenskapen om den var full av sånne som han. Han har nok hevelser i de ledd som gir fremskritt, ledd i mellom nervesignaler :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de får publisere i BMJ, så er det all mulig grunn til å ha tiltro til deres faglighet.

Hvis du sjekker innlegg og link fra eksGA så ser du at publikasjonen er omstridt. Forfatterne har lest artikler som støtter deres syn med andre "briller" enn de som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre om barnet ditt Madeleinemie. Ja, ME kan gi forferdelige smerter.

-til den studien som NHD la ut artikkelen om i Dagens Medisin, denne er ganske omdiskutert, hvis dere er interesserte kan dere lese her inne hvor det ligger en del innvendinger til studien. Min mening er at det er bias så det holder i denne studien... http://bmjopen.bmj.com/content/4/2/e003973/reply#bmjopen_el_7783

Takk for interessant link!

Endret av Mirabell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er store problemer med ME forskningen også fordi gruppen mest sannsynlig innh mange ikke ME syke,, utbrente, deprimerte osv... i tillegg til de som er virkelige ME syke.

 

Vi har en "ME syk" nabo som stadig henger på kiosken :-D Det syns jeg er komisk og tankevekkende, tror den nabo orker det vedkommende ønsker:-D Er også aktiv på FB, bare å gå på skolen er fryktelig vondt....

 

Det interessante er at kreftlegene fra haukland var dette bevisst da de valgte ut pasienter til studien, så får vi håpe de går enda videre og publiserer i anerkjente tidskrift,

 

Det er ganske oppløftende at 67% av pasientene ble bedre og friske av Retuximab.

 

Og godt at man har leger som dette:-)

 

http://mariasmetode.wordpress.com/2011/10/19/sensasjonelt-gjennombrudd-viser-vei-i-me-forskningen/

Trist å høre at datteren din er syk! Håper dere finner ut av det og at hun føler seg bedre snart!

Når det gjelder naboen som "henger på kiosken" syns jeg ikke du skal være altfor bastant i å tenke at det ikke kan være ME. Man kan ha forskjellig funksjonsnivå med sykdommen. Noen kan bli dårlige av å presse seg til jobb eller skole, men orke å gjøre noe sosialt i et par timer en gang i blant. Og å delta på sosiale medier kan være den eneste aktiviteten noen av dem orker, det er ikke alle som ligger i et mørkt og stille rom hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Trist å høre at datteren din er syk! Håper dere finner ut av det og at hun føler seg bedre snart!

Når det gjelder naboen som "henger på kiosken" syns jeg ikke du skal være altfor bastant i å tenke at det ikke kan være ME. Man kan ha forskjellig funksjonsnivå med sykdommen. Noen kan bli dårlige av å presse seg til jobb eller skole, men orke å gjøre noe sosialt i et par timer en gang i blant. Og å delta på sosiale medier kan være den eneste aktiviteten noen av dem orker, det er ikke alle som ligger i et mørkt og stille rom hele tiden.

Hei!

 

Ok

Takk, det er nettoopp trene meg på å være mindre bastant jeg trenger.

 

Og før jeg måtte, trodde jeg selv ME var psykisk, men ikke min fastlege, jeg tror erfaring gjør noe med et menneske.

 

Det blir som med sorte hull og galakser, 15 år brukte teleskopet på hawai på å ta bilder av sorte hull, søke etter dem, og uteblivelsen av erfaring og kunnskap gjorde jo ikke at man tenkte "sorte hull fins ikke", man bare fortsatte å lete.

Nå bygger de et teleskop som er like stort som jordklodens diameter:-)

 

Med det kan vi få ny kunnskap om Melkeveiens sentrum.

 

Jeg er spent, og jeg gleder meg og følger utviklingen.:-)

At jeg gleder meg er mildt sagt/skrevet, jeg gleder meg så mye at min datter er smittet, hun vil bli astronaut og ikke dyrlege lenger, :-)

 

 

Takk for omtanken, ja det er trist!! Og tankene mine er endret...

 

skulle ønsket ikke alvorlig sykdom måtte til:-(

 

Men av vonde ting kommer også noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du sjekker innlegg og link fra eksGA så ser du at publikasjonen er omstridt. Forfatterne har lest artikler som støtter deres syn med andre "briller" enn de som ikke stemmer.

BMJ er ikke omstridt, og alle artikler som publiseres der er fagfellevurdert, noe som innebærer at de allerede er blitt kritisert av andre fagfolk. Dette betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan være faglig uenighet, og kritikk - det er jo dette som vanligvis vil føre forskningsfeltet fremover. Jeg har ikke hatt tid til å se nøye på kritikken som er fremmet, men antar fortsatt at Kunnskapssenterets folk har god dekning for sine konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMJ er ikke omstridt, og alle artikler som publiseres der er fagfellevurdert, noe som innebærer at de allerede er blitt kritisert av andre fagfolk. Dette betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan være faglig uenighet, og kritikk - det er jo dette som vanligvis vil føre forskningsfeltet fremover. Jeg har ikke hatt tid til å se nøye på kritikken som er fremmet, men antar fortsatt at Kunnskapssenterets folk har god dekning for sine konklusjoner.

Jeg innrømmer at jeg ikke har satt meg inn i dette fagfeltet siden det ikke er mitt.  Faglig uenighet er vanlig og er en del av hverdagen for forskere som skriver artiklene.

 

Psykiske årsaker og depresjon er ikke det samme.  Synes jeg ser en blanding av de begrepene i tråden.  ME pasienter kan bli deprimerte og deprimerte kan få ME.  Det å forklare forskjellen med at ME pasienter har stå på vilje som deprimerte mangler synes jeg henger i tynn tråd.  Jeg kjenner mange som har hatt/har depresjon som kommer seg videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå synes jeg du sporer av diskusjonen i en respektløs retning.

 

Jeg har et poeng, skjønner du, og det er at flere av de jeg kjenner som hevder å ha ME gjør nettopp dette. De spiser veldig usunt, og har aldri trent. De bruker facebook svært flittig til å fortelle omverdenen om hvor forferdelige de har det, hvor forferdelig NAV er, - og så er det noen uker med oppdateringer om alt godteriet og junkfooden de spiser. Flere ganger i uka. Så er det noen oppdateringer om lavkarbo-måltidene de lager seg, og needless to say: Lavkarbo blir forferdelig usunt når man spiser mye sukker til dessert. 

 

Dersom noen av disse er her inne, vil jeg gjerne vite hva de tenker om den livsstilen i sammenheng med sykdommen de mener å ha. 

 

Det var overhodet ikke respektløst ment ovenfor de som tar ansvar for kroppen sin, og skjønner at det å bli frisk handler om andre ting enn å få det de vil ha fra NAV. 

 

Å bli utslitt etter andre gangs trening kjenner jeg godt til selv. Har jeg ikke trent på en stund kan jeg yte veldig mye første trening, men ikke de påfølgende. Uavhengig av hvor mange dager jeg venter med neste økt. Jeg er nysgjerrig på hva grunnen til det kan være. 

 

Noen argumenterer med at en deprimert ikke vil noe, mens en med ME vil mye men får det ikke til. At depresjon kan gi somatoforme symptomer er velkjent, og kan det ikke da være sånn at mange ressurssterke mennesker ikke vil tillate seg selv å tenke negativt/gi opp, men likevel er deprimerte? 

 

Veldig spennende tema, men mye taler for at en del med ME (ihvertfall de jeg kjenner, som bare spiser snop og lavkarbo (fett) samtidig), egentlig sliter psykisk.

Anonymous poster hash: 2981e...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMJ er ikke omstridt, og alle artikler som publiseres der er fagfellevurdert, noe som innebærer at de allerede er blitt kritisert av andre fagfolk. Dette betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan være faglig uenighet, og kritikk - det er jo dette som vanligvis vil føre forskningsfeltet fremover. Jeg har ikke hatt tid til å se nøye på kritikken som er fremmet, men antar fortsatt at Kunnskapssenterets folk har god dekning for sine konklusjoner.

Sorry, jeg mente at ARTIKKELEN er omstridt, ikke BMJ. Men du kan jo ta deg tid til å lese kritikken og se om du endrer mening.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Det er ganske gode grunner etter hvert til å tro at de vrkelig ME syke er somatisk syke. Jeg skriver virkelige, fordi det er selvsagt alltid en del som får diagnosen på feil grunnlag. Det fins en medisin som heter Rituximab, den har vist god effekt på 2 av 3 ME syke, det er en medisin som også brukes på kreftpasienter. Den dreper B-celler, og dette kan tyde på at det er som mange før har hevdet at ME er en autoimmun sykdom. Man kan få utskrevet medisinen på ulike måter, ved å finne en hyggelig fastlege:-) ved å dra til utlandet, Hadde jeg hatt ME ville jeg 100 % prøvd denne behandlingen. Anonymous poster hash: 6ae35...35e

Vet du noe mer om hvordan man kan få behandling med Rituximab? Trodde ikke det var då lett, det er jo langt fra å være en godkjent behandling. Kan man få det i Europa?

Anonymous poster hash: 2d1f3...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Å bli utslitt etter andre gangs trening kjenner jeg godt til selv. Har jeg ikke trent på en stund kan jeg yte veldig mye første trening, men ikke de påfølgende. Uavhengig av hvor mange dager jeg venter med neste økt. Jeg er nysgjerrig på hva grunnen til det kan være. "

Hvis du har ME blir du ikke "utslitt" av trening, du blir syk. Svært syk. Du kan få tilbakefall som kan vare i måneder og år. De vet litt av hva grunnen er, og det er såvidt jeg har skjønt at musklene til en ME-syk ikke reagerer normalt på melkesyre og adrenalin. Dette er det studier på, så det skal gå an å søke opp.

Ang. Facebook-bruk: når man er ME-syk er det mange som ikke har noe sosialt liv utenom på sosiale medier. Det går forholdsvis greit for mange å ligge i en seng med et nettbrett eller en laptop. Når man blir sykere av å forholde seg til mer enn en person av gangen er dette ofte det eneste de makter. Derfor er det mange med ME som blogger eller er aktive i div fora på nett.

Jeg antar også at ME-sykes kosthold varierer på lik linje som de fleste andre voksne mennesker. De fleste ME-syke jeg kjenner til går faktisk på diett, gjerne uten melk, sukker, gluten og alkohol. Mange blir bedre når de kutter disse matvarene. En av teoriene ang årsaken til ME er at det er noe med tarmsystemet, eller med vagusnerven. Mye spennende ny forskning på dette!

Anonymous poster hash: f48d6...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne artikkelen viser med all tydelighet hvilket vanskelig felt dette er, og hvor vanskelig det kan være å skille mellom psyke og soma : http://tidsskriftet.no/article/3142229

Ja, og hvor viktig det er med riktige diagnosekriterier, nettopp fordi feil behandling kan kan være direkte skadelig både for ME-syke og psykisk syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hvor viktig det er med riktige diagnosekriterier, nettopp fordi feil behandling kan kan være direkte skadelig både for ME-syke og psykisk syke.

Deet virker som om det blir viktig at det jobbes mer med å utvikle gode diagnosekriterier - og ikke minst at fagfolk ikke forholder seg kun til sin egen lille boble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Vet du noe mer om hvordan man kan få behandling med Rituximab? Trodde ikke det var då lett, det er jo langt fra å være en godkjent behandling. Kan man få det i Europa?

Anonymous poster hash: 2d1f3...df6

Hei!

 

Jeg vet ME pasienter reiser utenlands og får denne behandlingen, de som har råd.

 

Jeg vet bare det jeg har lest, men et raskt google søk vil gi deg en oversikt over behandlere.

 

I USA er det mange, de behandler også nordmenn.

 

Hadde jeg fått et ME sykt barn, ville vi reist etter behandlingen.

 

http://www.research1st.com/2011/10/30/rituximab-sweetenham/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

"Å bli utslitt etter andre gangs trening kjenner jeg godt til selv. Har jeg ikke trent på en stund kan jeg yte veldig mye første trening, men ikke de påfølgende. Uavhengig av hvor mange dager jeg venter med neste økt. Jeg er nysgjerrig på hva grunnen til det kan være. "

Hvis du har ME blir du ikke "utslitt" av trening, du blir syk. Svært syk. Du kan få tilbakefall som kan vare i måneder og år. De vet litt av hva grunnen er, og det er såvidt jeg har skjønt at musklene til en ME-syk ikke reagerer normalt på melkesyre og adrenalin. Dette er det studier på, så det skal gå an å søke opp.

Ang. Facebook-bruk: når man er ME-syk er det mange som ikke har noe sosialt liv utenom på sosiale medier. Det går forholdsvis greit for mange å ligge i en seng med et nettbrett eller en laptop. Når man blir sykere av å forholde seg til mer enn en person av gangen er dette ofte det eneste de makter. Derfor er det mange med ME som blogger eller er aktive i div fora på nett.

Jeg antar også at ME-sykes kosthold varierer på lik linje som de fleste andre voksne mennesker. De fleste ME-syke jeg kjenner til går faktisk på diett, gjerne uten melk, sukker, gluten og alkohol. Mange blir bedre når de kutter disse matvarene. En av teoriene ang årsaken til ME er at det er noe med tarmsystemet, eller med vagusnerven. Mye spennende ny forskning på dette!

Anonymous poster hash: f48d6...197

Hei!

 

Hva nå enn mitt barn har så klarer hun ikke en gang lyset fra en PC, en laptop eller TV:-(

 

Men heldigvis får vi skikkelig hjelp nå, de vil nå utrede for revmatiske sykdommer og flere av dem fører til lysskyhet, pga av slimhinner som blir tørre.

 

Aldri kan jeg huske at jeg har vært så sliten, å være sliten og fortvilt pga av ingen mulighet til å hjelpe er det verste jeg har opplevd, det hjelper ikke en gang å grave et dypt hull eller bygge et nytt gjerde, jeg finner ikke ut av rekkefølgen og kreftene er helt borte:-(

 

Etter en uke på sykehus, tenkte jeg at jeg burde rydde og ordne til helgen, men når jeg ser på rotet, føler jeg avmakt, vet ikke hvordan starte, og det har jeg aldri opplevd før. Jeg klarte å rydde til slutt, så uvanlig roterydde, flyttet på ting, og tenkte "nei nå satte jeg det feil," også måtte jeg jammen rydde på nytt.

Jeg tror tankene mine er et annet sted, og da setter jeg ting på uvanlige steder, feks kluter i kjøleskapet og mat på vaskerommet, men til slutt klarte jeg å få ting på plass. Nå fikk jeg til å lage middag også, og jeg spurte barna om den smakte vanlig, og da sa de ja. Så har jeg altså klart å få riktige ingredienser i middagen, da er nok ting i ferd med å ordne seg.

 

Da ser jeg frem til vanlige hverdager uten å tusle rundt i sykehuskorridorer på ubestemt tid.

 

Jeg har aldri sovet på sykehus og sove gjør jeg ikke særlig bra, det er så mange nye ting der, men jeg ser film og det går fint :-) Jeg gjør mange andre ting der som også går fint, men jeg blir sliten, fryktelig overbelastet, sånn at jeg starter å snakke i detaljer, :-( enda jeg vet hva de da tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hva nå enn mitt barn har så klarer hun ikke en gang lyset fra en PC, en laptop eller TV:-(

 

Men heldigvis får vi skikkelig hjelp nå, de vil nå utrede for revmatiske sykdommer og flere av dem fører til lysskyhet, pga av slimhinner som blir tørre.

 

Aldri kan jeg huske at jeg har vært så sliten, å være sliten og fortvilt pga av ingen mulighet til å hjelpe er det verste jeg har opplevd, det hjelper ikke en gang å grave et dypt hull eller bygge et nytt gjerde, jeg finner ikke ut av rekkefølgen og kreftene er helt borte:-(

.

Håper virkelig de finner ut av sykdommen til datteren din! Jeg føler med deg, det er tungt når barna har det så dårlig :-( Du må huske å ta vare på deg selv også, ikke minst for hennes skyld. Pass på å sove nok, det er viktigere enn hjemmelaget mat og ryddig hus i en sånn krisesituasjon. *klem*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...