Gå til innhold

De på arbeidsavklaringspenger kan ikke ta ferie?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Den nye arbeidsministeren foreslår å ta stikkprøver av de på arbeidsavklaringspenger som tar ferie og drar ut av landet. Jeg synes at man bør få seg en ferie i løpet av året uten at NAV skal blande seg borti det. Han sier at man skal miste rett til penger hvis man drar på ferie.

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    32

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

  • Beverly123

    4

  • missmas

    4

AnonymBruker

Den nye arbeidsministeren foreslår å ta stikkprøver av de på arbeidsavklaringspenger som tar ferie og drar ut av landet. Jeg synes at man bør få seg en ferie i løpet av året uten at NAV skal blande seg borti det. Han sier at man skal miste rett til penger hvis man drar på ferie.

 

Tar man ferie skal man ha feriepenger (opptjent året før).

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at jeg kunne spørre saksbehandler om jeg kunne dra på ferie. Når man er på ferie får man ikke penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at jeg kunne spørre saksbehandler om jeg kunne dra på ferie. Når man er på ferie får man ikke penger.

 

Du får feriepenger opptjent året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men man får ikke feriepenger på AAP... så det er ingen feriepenger å ta ut. Anonymous poster hash: ca522...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke bare til utlandet du ikke har rett til å ta ferie. Du har heller ingen rett til fri fra tiltak når du skal feriere i norge.

Har du gått på skole gjennom nav og går rett ut i praksis har du ingen rettigheter til å ta ferie. Jeg har vært gjennom det selv og fikk meg en skikkelig nedtur.

Jeg har aldri forstått hvorfor friske må ta 5 ukers ferie i året, mens de syke skal måtte være på skole, praksis og andre tiltak 52 uker i året. At ikke de syke også skal ha rett til å koble helt av og hente seg inn igjen. Kunne kanskje tatt ferie uten betaling hvis jeg hadde hatt råd til det. Men det er ikke så lett når du ikke får feriepenger.

Jeg har møtt mange bra saksbehandlere på nav, men har ofte opplevd at regler jobbet mot at jeg skulle bli frisk og komme meg i arbeid.

Anonymous poster hash: 47469...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får en måned skattefri AAP om sommeren, men for de færreste utgjør det nok til å "finansiere" en uke ferie uten AAP. 



Anonymous poster hash: ca522...dcc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feriepenger er for bortfall av inntekt i feriefritiden (som jo er ulønnet). Når man går på AAP vil man alltid få godkjent pauser i tiltak uten opphold i AAP-utbetaling tilsvarende feriefritids lengde, som i følge lovverket er 4 uker pluss 1 dag. Ergo skjønner jeg ikke "desverre, vi får ikke feiepenger"-sytinga.



Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Man får en måned skattefri AAP om sommeren,

 

 

Minner om at "uten skattetrekk" ikke er det samme som "skattefritt"... 

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke bare til utlandet du ikke har rett til å ta ferie. Du har heller ingen rett til fri fra tiltak når du skal feriere i norge.

Har du gått på skole gjennom nav og går rett ut i praksis har du ingen rettigheter til å ta ferie. Jeg har vært gjennom det selv og fikk meg en skikkelig nedtur. 

Jeg har aldri forstått hvorfor friske må ta 5 ukers ferie i året, mens de syke skal måtte være på skole, praksis og andre tiltak 52 uker i året. At ikke de syke også skal ha rett til å koble helt av og hente seg inn igjen. Kunne kanskje tatt ferie uten betaling hvis jeg hadde hatt råd til det. Men det er ikke så lett når du ikke får feriepenger.

 

Nok et eksemplel på hvordan NAV-systemet bryter ned folk og gjør folk sykere.

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

du kan søke om å få dra på ferie(da uten å miste penger), og tror det vil hjelpe å få skriftlig fra fastlege at du har godt av ferie/ komme deg bort litt.



Anonymous poster hash: a5d0a...5d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en teit arbeidsminister. Akkurat som at de på AAP er millionærer som reiser ofte.

 

Men jeg mener at man skal ha rett til å dra når man vil - bare at man gir beskjed på meldekortet.

Nav er ikke et fengsel. Les på vilkårene på nav sine sider.

Mener at det er sånn.

 

Hvis ikke - si du skal i barnedåp eller konfirmasjon og skal hjelpe til og blir borte en stund. De kan ikke nekte noen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det høres jo ut som en teit arbeidsminister. Akkurat som at de på AAP er millionærer som reiser ofte.

 

Men jeg mener at man skal ha rett til å dra når man vil - bare at man gir beskjed på meldekortet.

Nav er ikke et fengsel. Les på vilkårene på nav sine sider.

Mener at det er sånn.

 

Ikke "når du vil". 

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke "når du vil". 

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

 

 

Nå tenkte jeg mest på de som ikke går på eller har planer om å gå i tiltak.

Går man på tiltak, snakk med saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå tenkte jeg mest på de som ikke går på eller har planer om å gå i tiltak.

Går man på tiltak, snakk med saksbehandler.

 

Hvorfor går man på AAP hvis man ikke går på tiltak og ikke til behandling`?

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Hvorfor går man på AAP hvis man ikke går på tiltak og ikke til behandling`?

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

 

Fordi en trenger penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man trenger penger ja :)

Har gått på attføring i snart 10 år, uten å være i tiltak.

Bare rot i nav systemet, selv om det er krav.

Nå har saksbehandleren min forsvunnet, og ingen saksbehandler står oppført for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi man trenger penger ja :)

Har gått på attføring i snart 10 år, uten å være i tiltak.

 

Men AAP er da begrenset til 4 år?

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...