Gå til innhold

De på arbeidsavklaringspenger kan ikke ta ferie?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    32

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

  • Beverly123

    4

  • missmas

    4

AnonymBruker

 

Feriepenger er for bortfall av inntekt i feriefritiden (som jo er ulønnet). Når man går på AAP vil man alltid få godkjent pauser i tiltak uten opphold i AAP-utbetaling tilsvarende feriefritids lengde, som i følge lovverket er 4 uker pluss 1 dag. Ergo skjønner jeg ikke "desverre, vi får ikke feiepenger"-sytinga.

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

 

Det er for meg ufattelig å argumentere på denne måten. En ufør har ikke mange lappene i mnd, de på AAP enda mindre. De ferreste har uansett ikke råd til ferie, men de skal altså ikke syte over manglende feriepenger. Det er ikke uvanlig i dag å motta 50 tusen i feriepenger, ( er vel noe slikt på en lønn på ca 4 5 hundre tusen før skatt)noe som vel er ca dobbelt så mye som en mnds lønn disse får utbetalt i mnd etter skatt. Altså sitter de igjen med 25 tusen kroner til årets ferie og kan leve akkurat som før den mnd uten lønn.  Mens de syke skal være takknemlig bare de får utbetalt penger i det hele tatt på sommeren. Ikke skal de kunne ta ferie, har råd til bil, store tannlegeregninger osv.

Anonymous poster hash: 3a6fb...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Det er forskjellige regler for de ulike stønadstypene. Alle kan ta ferie, men for noen vil det føre til trekk i stønaden. Andre kan søke og få innvilget ferie uten trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sur kjerring

Det er for meg ufattelig å argumentere på denne måten. En ufør har ikke mange lappene i mnd, de på AAP enda mindre. De ferreste har uansett ikke råd til ferie, men de skal altså ikke syte over manglende feriepenger. Det er ikke uvanlig i dag å motta 50 tusen i feriepenger, ( er vel noe slikt på en lønn på ca 4 5 hundre tusen før skatt)noe som vel er ca dobbelt så mye som en mnds lønn disse får utbetalt i mnd etter skatt. Altså sitter de igjen med 25 tusen kroner til årets ferie og kan leve akkurat som før den mnd uten lønn.  Mens de syke skal være takknemlig bare de får utbetalt penger i det hele tatt på sommeren. Ikke skal de kunne ta ferie, har råd til bil, store tannlegeregninger osv. Anonymous poster hash: 3a6fb...86b

Du argumenterer som om man ikke betaler skatt av feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Det er vel heller ikke en måneds aap uten skattetrekk, det er en utbetaling. Altså en halv måned. For meg, som har ca 11k utbetalt pr mnd, gir det under en tusenlapp i "feriepenger". Skikkelig ferie gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feriepenger er for bortfall av inntekt i feriefritiden (som jo er ulønnet). Når man går på AAP vil man alltid få godkjent pauser i tiltak uten opphold i AAP-utbetaling tilsvarende feriefritids lengde, som i følge lovverket er 4 uker pluss 1 dag. Ergo skjønner jeg ikke "desverre, vi får ikke feiepenger"-sytinga. Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Hadde ingen rett på pause når jeg var i tiltak. Hadde fått innvilget et år skole og et år praksis. Jeg måtte i tilfelle få sykemelding som viste at jeg var for syk til å være i tiltak. Mulig det har endret seg. Jeg var glad for det jeg hadde fått innvilget. Ville jo stå på for å komme meg i jobb igjen. Men jeg følte jeg hadde like mye behov for ferie som andre folk. Det gikk også ut over familien som ikke fikk reise på tur. Men jeg hadde en snill saksbehandler som lot det være et lite opphold mellom skole og praksis så vi fikk tatt en liten tur. Men det var langt fra så mye som 4 uker.

Anonymous poster hash: 47469...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vel heller ikke en måneds aap uten skattetrekk, det er en utbetaling. Altså en halv måned. For meg, som har ca 11k utbetalt pr mnd, gir det under en tusenlapp i "feriepenger". Skikkelig ferie gitt!

 

Dette er jo 3000 under minstepensjon. Hvordan kan det bli så lite?

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

spørs vel hvor mye skatt man blir trukket. uførertrygden min er 10.000 kr utbetalt

 

Hvor mye trekkes du i skatt da?

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Min aap er basert på tre år med deltidsstillinger og arbeidsløshet pga flytting, derfor er det så lite. Det er under livsoppholdssatsen til namsmann, men likevel mener nav at jeg har 2000 kr mer pr mnd enn det som er deres laveste grense for å få tilleggsstøtte. Skulle gjerne fått dem til å vise meg hvor de 2000 er, for jeg ser dem ikke i budsjettet mitt akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

ung ufør

 

Det er bare rart for "Personer som blir uføre i ung alder er i dag garantert en høyere ytelse enn minstepensjon", og minstepensjon er omtrent 14.000 i måneden. Du trekkes da ikke 30% skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare rart for "Personer som blir uføre i ung alder er i dag garantert en høyere ytelse enn minstepensjon", og minstepensjon er omtrent 14.000 i måneden. Du trekkes da ikke 30% skatt?

vet ikke hvor mye jeg trekkes, men jeg har bla. to leiligheter uten lån og leieinntekt jeg må betale skatt av osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

vet ikke hvor mye jeg trekkes, men jeg har bla. to leiligheter uten lån og leieinntekt jeg må betale skatt av osv.

 

OK, men da blir det noe annet;)

Anonymous poster hash: 211d4...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du argumenterer som om man ikke betaler skatt av feriepenger.

Ok, uansett sitter de igjen med en del flere tusenlapper enn en vanlig månedslønn. Noe de på AAP og uføre ikke gjør.

Anonymous poster hash: 3a6fb...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Ok, uansett sitter de igjen med en del flere tusenlapper enn en vanlig månedslønn. Noe de på AAP og uføre ikke gjør.

 

 

Så betaler de mer skatt resten av året.

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen rett på pause når jeg var i tiltak. Hadde fått innvilget et år skole og et år praksis. Jeg måtte i tilfelle få sykemelding som viste at jeg var for syk til å være i tiltak. Mulig det har endret seg. Jeg var glad for det jeg hadde fått innvilget. Ville jo stå på for å komme meg i jobb igjen. Men jeg følte jeg hadde like mye behov for ferie som andre folk. Det gikk også ut over familien som ikke fikk reise på tur. Men jeg hadde en snill saksbehandler som lot det være et lite opphold mellom skole og praksis så vi fikk tatt en liten tur. Men det var langt fra så mye som 4 uker.

Anonymous poster hash: 47469...392

Men... hvis du gikk på skole, så hadde vel denne skolen normale ferier. Hva gjorde du da? Det er ingen som har KRAV på fri utenom ferier uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sur kjerring

Men... hvis du gikk på skole, så hadde vel denne skolen normale ferier. Hva gjorde du da? Det er ingen som har KRAV på fri utenom ferier uansett....

 

Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en del feiloppfatninger hos de misfornøyde i denne tråden.

Det er ingen arbeidstagere som både mottar lønn 12 måneder i året og som i tillegg får 12% feriepenger av fjorårets inntekt.

 

Enten får en samme lønn alle måneder i året og ingen feriepenger (slik alle på vår arbeidsplass får).

 

Eller så får en i tillegg til junilønna 12% av fjorårets feriepengegrunnlag, men da får en ikke lønn i de 5 uker i året en har ferie.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Feriepenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... hvis du gikk på skole, så hadde vel denne skolen normale ferier. Hva gjorde du da? Det er ingen som har KRAV på fri utenom ferier uansett....

Jeg gikk rett fra skole og ut i praksis. Var i et tettpakket opplegg i to år. Dette var noe jeg ønsket. Det var bare ferien jeg følte jeg hadde behov for slik som friske folk har. Det forsterket også følelsen av å være mindre verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...