Gå til innhold

Skulle ønske jeg trodde på gud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du vil tro på Gud, prøv en manisk psykose!! Jeg har vært ateist hele livet, men PLUTSELIG da jeg fikk manisk psykose så visste jeg at Gud fins! Dessverre gikk det over da jeg ble frisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    77

  • stjernestøv

    53

  • FGT

    46

  • Goliath

    19

Mest aktive i denne tråden

Jeg lurer på hvorfor jeg plutselig visste Gud fantes og hvorfor det gikk over da psykosen gikk over

Jeg trodde ei kristen venninne var min Jesus også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe om.  Beklager hvis jeg støtte noen i går. Det var ikke meningen. Så, om noe ble galt, så ber jeg om unnskyldning.

 

 

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noen guddom... egentlig så tror jeg ingenting, for meg kan scenariet fra "The Matrix" (film) godt være sannheten...

 

Jeg har rett og slett ingen idé. Overhodet. Og kunne ikke brydd meg mindre.  :)

 

Det virker jo som jeg kommer til å dø, før eller senere. Det fordi jeg oppfatter det sånn at det finnes andre "ting" lik meg, rundt meg, som tilsynelatende slutter å "virke" av ulike grunner.

 

Men når jeg "dør", kanskje jeg gjenfødes som en appelsin. Hvem vet, kanskje appelsiner kan tenke.

 

(Tror jeg lider av en rar psykiatrisk tilstand, forresten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vite at man ikke vet er grunnlaget for visdom.

Å godta en eller annen eventyrbok som bibelen som svaret på livets spørsmål ville vel være det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg veldig glad for at jeg ikke tror på noen gud, og heller aldri gjort det - eller vært i tvil om en gud faktisk kan eksistere.

 

Jeg trives godt med det vitenskapen kan bevise eller sannsynliggjøre, og det gjør meg mer enn tilfreds nok med tilværelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke på noen guddom... egentlig så tror jeg ingenting, for meg kan scenariet fra "The Matrix" (film) godt være sannheten...

 

Jeg har rett og slett ingen idé. Overhodet. Og kunne ikke brydd meg mindre.  :)

 

Det virker jo som jeg kommer til å dø, før eller senere. Det fordi jeg oppfatter det sånn at det finnes andre "ting" lik meg, rundt meg, som tilsynelatende slutter å "virke" av ulike grunner.

 

Men når jeg "dør", kanskje jeg gjenfødes som en appelsin. Hvem vet, kanskje appelsiner kan tenke.

 

Er det mulig å tenke uten hjerne?

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv er jeg veldig glad for at jeg ikke tror på noen gud, og heller aldri gjort det - eller vært i tvil om en gud faktisk kan eksistere.

 

Jeg trives godt med det vitenskapen kan bevise eller sannsynliggjøre, og det gjør meg mer enn tilfreds nok med tilværelsen.

 

Hvor har du det fra at vitenskapen har sannsynliggjort eller motbevist Guds eksistens?

Anonymous poster hash: 8ce32...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det mulig å tenke uten hjerne?

Anonymous poster hash: 9401d...a93

 

 

Nei ikke ut i fra det vitenskapen tror i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor har du det fra at vitenskapen har sannsynliggjort eller motbevist Guds eksistens?

Anonymous poster hash: 8ce32...733

 

 

Det er ikke det jeg sier/skriver.

 

Det jeg har skrevet er at jeg ikke tror på noen gud, men forholder meg mer enn tilfreds nok med det vitenskapen kan bevise eller sannsynliggjøre av fakta. Og da tenker jeg på hvordan universet har oppstått og utviklet seg til det vi ser i dag.

 

Vitenskapen (eller jeg) har intet behov for å tro på eller motbevise noe vi ikke kan se finnes. Målet med vitenskapen er å finne ut av hvordan ting fungerer. En tro kan pr definisjon ikke bevises eller motbevises - for så snart den er bevist eller motbevist er den ikke lenger en tro, men fakta eller løgn.

 

Jeg har ikke behov for noen tro, for jeg klarer meg mer enn godt nok med vitenskap og fakta. Det er (heldigvis) mye vi fremdeles ikke vet. Og av alt vi ikke vet, så vil stadig mer av det avklares vitenskapelig, og stadig nye spørsmål vil bli stilt.

 

Ingen vil noen sinne vite alt - og det er i grunnen veldig bra. For vet vi alt, så ville verden/universet bli et fryktelig kjedelig og uinteressant sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg sier/skriver.

 

Det jeg har skrevet er at jeg ikke tror på noen gud, men forholder meg mer enn tilfreds nok med det vitenskapen kan bevise eller sannsynliggjøre av fakta. Og da tenker jeg på hvordan universet har oppstått og utviklet seg til det vi ser i dag.

 

Vitenskapen (eller jeg) har intet behov for å tro på eller motbevise noe vi ikke kan se finnes. Målet med vitenskapen er å finne ut av hvordan ting fungerer. En tro kan pr definisjon ikke bevises eller motbevises - for så snart den er bevist eller motbevist er den ikke lenger en tro, men fakta eller løgn.

 

Jeg har ikke behov for noen tro, for jeg klarer meg mer enn godt nok med vitenskap og fakta. Det er (heldigvis) mye vi fremdeles ikke vet. Og av alt vi ikke vet, så vil stadig mer av det avklares vitenskapelig, og stadig nye spørsmål vil bli stilt.

 

Ingen vil noen sinne vite alt - og det er i grunnen veldig bra. For vet vi alt, så ville verden/universet bli et fryktelig kjedelig og uinteressant sted :)

Hva er den store forskjellen her. Det vitenskapen fremlegger har også mye med tro å gjøre.Mye av det vitenskapen har forstått i det senere århundrer, var nedtegnet i bibelen for flere tusen år siden.Hver dag handler  alle mennesker ut fra tro, altså ut fra full overbevisning om det en ikke ser. Vi omgir jo oss med det hele tiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er den store forskjellen her. Det vitenskapen fremlegger har også mye med tro å gjøre.Mye av det vitenskapen har forstått i det senere århundrer, var nedtegnet i bibelen for flere tusen år siden.

 

Hva da, for eksempel?

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd kristendommen til ytterpunktet. som OCD eller noe.

 

Jeg ba flere hundre ganger om dagen (nei jeg overdriver ikke), jeg så tegn over alt, jeg trodde Satan implanterte tanker i hodet mitt, som gud hørte og trodde var mine egne. Jeg fikk insatt tanker som sa att Satan hadde min tillatelse til fæle ting osv. Når jeg begynte på antipsykotika så ble det bedre. Og sakte men sikkert, begynte jeg å stille det rette spørsmålet, hvorfor hjalp ikke denne Guden meg til å bli kvitt disse implanterte tvangstankene? Jeg ba jo om det hundrevis av ganger om dagen, til og med høyt ute blandt folk, og hele livet mitt bestod av bønn.... Nei, jeg kom til den eneste mulige konklusjon etter ett år i denne tilstanden, enten så finnes ikke gud, eller så er han en arrogant drittstøvel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva da, for eksempel?

Anonymous poster hash: 9401d...a93

 

for eksempel at jorden var rund, Vannets kretsløp,også DNA- et for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er den store forskjellen her. Det vitenskapen fremlegger har også mye med tro å gjøre.Mye av det vitenskapen har forstått i det senere århundrer, var nedtegnet i bibelen for flere tusen år siden.

 

Du tenker på slik som dette?

 

Gud skapte mennesket – om DNA

 

Genetikken viser at menneskeheten kun er 6000 år gml, akkurat slik Bibelen sier. 

 

http://www.bibelmuseum.no/wordpress/?p=265

 

 

 

Anonymous poster hash: 1d983...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den store forskjellen her. Det vitenskapen fremlegger har også mye med tro å gjøre.Mye av det vitenskapen har forstått i det senere århundrer, var nedtegnet i bibelen for flere tusen år siden.Hver dag handler  alle mennesker ut fra tro, altså ut fra full overbevisning om det en ikke ser. Vi omgir jo oss med det hele tiden.  

 

Den fundamentalt store forskjellen er at det også kan finnes teorier innenfor vitenskapen, som man ikke har klart å bevise. Man tror også mye innenfor vitenskapen, men da er det ikke blitt til fakta. Det er en teori eller hypotese. Vitenskapen skiller helt klart mellom dette. Det gjør ikke religion.

 

Mange religiøse driver med vitenskap, men det er ved siden av religionen - og ikke religion. Det ene utelukker ikke det andre - men de er ikke det samme på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

ps: Og kan man ikke bevise en teori eller hypotese, så blir den etter hvert forkastet....

Hva med f.eks India? Der tror jo de fleste på reinkarnasjon, og i Afrika driver de med woodo. Slik har det alltid vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...