Gå til innhold

Drittlei alskens allergier - erfaringer med vaksine?


allergiker91

Anbefalte innlegg

allergiker91

Hei! Jeg er en jente på 23 år som har slitt med allergier hele mitt liv. Det er flere i familien som har et par allergier, men ingen har like mange som meg. Noen ganger tuller jeg med at evolusjonen/universet prøvde å fortelle foreldrene mine at de skulle slutte å få barn, i og med at jeg er deres fjerde barn. Hadde jeg levd i en "steinalderkultur" ute i naturen ville jeg vært død for lenge siden. Heldigvis har medisinen tatt igjen naturen på dette området  :)

 

Men, for å komme til saken: Jeg er ekstremt plaget med allergi. Det virker som jeg har alle pollenallergityper det er mulig å ha (reagerer på både bjørk, burot, salix og gress), noe som kan gjøre sommeren til et helvete. Jeg reagerer ikke like sterkt på bjørk som de andre tretypene (noe som er rart siden jeg har svært mange kryssallergier med bjørk), ofte er det verst på slutten av sommeren når burota kommer for fullt. Gress er det aller verste. Gressklipping er tortur, jeg nyser og nyser og nyser. Jeg har bosatt meg midt i byen for å unngå det verste, det har gjort det mye bedre, men plages fremdeles en del. Jeg har også astma koblet opp mot allergien min, noe som gjør alt verre.

 

I tillegg til dette er jeg allergisk mot støv, flere pelsdyr (gnagere og hester er de aller verste), midd og en del sitrusfrukter (spesielt kiwi og appelsin i store mengder) for å nevne noe. Jeg reagerer også på ananas, noe jeg har skjønt er litt uvanlig, og i det siste har jeg begynt å lure på om jeg reagerer på avokado (spesielt i pollensesongen). Kiwien pluss avokadoen skal visstnok være tegn på lateksallergi, noe jeg ikke har merket noe til. Nå har jeg riktignok i liten grad brukt kondom de siste årene da jeg har vært i et par faste forhold (har holdt meg til p-piller), men kan altså ikke huske å ha reagert på det tidligere. Spiser jeg kiwi eller avokado (må nesten være det, fikk det voldsomt en dag jeg hadde spist kun brødskiver med avokado til frokost) begynner jeg å klø både inni og utenpå halsen, får hissig eksem på halsen og ofte også på øyelokkene. Kiwi gir sterkest kløe i svelg og hals, ikke noe særlig på huden.

 

Jeg er også allergisk mot nøtter, da i særdeleshet valnøtter og hasselnøtter (og paranøtter, men det har jeg fått i meg bare en gang :P). Denne allergien er den farligste, den snurper sammen halsen min helt slik at jeg ikke får puste. Som oftest reagerer kroppen spontant og prøver å kvitte seg med nøtta om jeg får den i meg, det fører til at jeg kaster opp og blir veldig svimmel (kombinasjonen oppkast og pustevansker anbefales ikke). Det gjelder om jeg bare får i meg en liten mengde ubehandlet hassel- eller valnøtt. Jeg passer alltid på på restauranter og hos bekjente, men min erfaring er at restauranter ofte slurver veldig! Har opplevd å få nøtter selv om jeg spesifikt har bestilt noe uten nøtter og sagt jeg er allergisk, som "pynt" fra kokken, har opplevd at det følger med nøtter selv om det ikke står i menyen og ikke minst den evige klassikeren nøtter i kakebunn som folk "glemmer" å si fra om. Jeg er ikke allergisk mot peanøtter, og mandler må jeg spise store mengder av for å merke noe særlig til det. Reagerer også litt på cashewnøtter og pistasjnøtter, men må spise en del av det før det plager meg også. 

 

Det hender også at jeg bare får en allergisk reaksjon uten synlig grunn, da trolig er det noe jeg har spist som jeg ikke vet at jeg er allergisk mot eller spesielt stor spredning av pollen. Reaksjonen jeg forklarte med avokado har jeg fått tidligere, for eksempel, uten at jeg skjønner hva det kommer av (da ikke avokado de gangene, såvidt jeg kan huske). 

 

Hele sommeren går jeg rundt og klør, nyser og hoster slim. Allergiene mine har forandret seg veldig siden jeg var liten, da var det kløe i øynene som var verst og jeg måtte bruke øyedråper, nå er det nysingen og kløinga som er mest fremtredende, øyenkløinga plager meg i liten grad nå.

 

Nå har denne posten blitt lang, det måtte altså til for å få forklart plagene mine, men her kommer konklusjonen: Allergi er noe dritt  <_<. Omtrent hvert år oppdager jeg en "ny" allergi, jeg får spontane allergiske reaksjoner og selv om jeg elsker sommeren er det en fæl årstid for allergiene mine. Innbiller meg også at jeg blir mer sliten av allergien, noen sier det er medisinen men jeg er usikker. Tar to tabletter hver dag nå, det har hjulpet en del foreløpig, men det er nok fordi det verste ikke har kommet ennå. Min erfaring er at ingenting hjelper når allergien står på som verst, og venner som er allergikere sier det samme. De siste par årene har jeg hørt snakk om vaksine, at det skal funke. Derfor har jeg noen spørsmål:

 

- Er det noen som har noen erfaringer med vaksine? Fungerer det? Hvor ofte må man ta den, og hvor mye koster det?

- Kan jeg ta vaksina når jeg har så mange forskjellige allergityper, eller funker de best på én type allergi? Er det farlig å ta vaksina uten å ha oversikt over alle allergiene sine?

- Er det noen bivirkninger jeg bør vite om? 

 

På forhånd takk!  ^_^  :D 

Endret av allergiker91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

allergiker91

Takk! Skal sjekke det ut. :) Ser ut som det tar lang tid, så det hjelper nok ikke denne sommeren uansett... Og det er usikkert om jeg kan ta den på grunn av astmaen min, men det må jeg undersøke nærmere.

 

Tar forøvrig i mot alle andre tips også - hørte en gang av sjefen min at det hjalp å spise en spiseskje honning om dagen. Det tipset har jeg aldri fått prøvd selv. Når det gjelder medisiner har en del av dem mistet effekten sin (allergiene har blitt "immune") slik at jeg må gå over på andre medisiner. Akkurat nå bruker jeg Cetirizin. Har tidligere brukt blant annet Aerius og Zyrtec, men begge de to mister effekt etter en stund. 

Endret av allergiker91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missNovember

Hei! Jeg er allergisk mot det meste av det du ramset opp også, bare at bjørka er verst for meg. Også hundre kryssallergier..:/

I år tok jeg allergisprøyte (ikke vaksine) som heter kenacort, og er ca 50-70% bedre enn tidligere år!:) på de værste dagene har jeg fremdeles måttet ta cetirizin/zyrtec, men jeg kunnet oppholde meg utendørs og samtidig få puste :)

Spør legen din om den, kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det finnes vaksine mot gresspollen i form av tabletter. Det er en veldig grei kur, da du slipper å ta masse sprøyter. Jeg har en nær slektning som går på dette. Det kalles grazax eller noe sånt.

Alle reagerer på store mengder ananas og kiwi, men det er ikke allergi. Disse fruktene har et irriterende stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

Ser at tråden begynner å bli gammel. Kanskje du abbonerer på alle svar og får det meg deg likevel.

Munnbind stopper aller mine allergiske reaksjoner. Kanskje noe du bør prøve.

Det er klart jeg ville vaksinert meg med så sterk allergi. Sesongen for meg er mye kortere og bare tidlig på våren.

Se her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...