Gå til innhold

Klumper i skjedeåpningen


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg er en 21 år gammel jente som har har oppdaget at jeg har noen klumper i underlivet, i skjeden og på innsiden av de ytre kjønnsleppene. De har samme farge som skjedeåpningen og de indre kjønnsleppene, og de danner ganske store ansamlinger av små og store klumper. Det kjennes ruglete når jeg stikker en finger inn i skjeden. Det har måttet kommet ganske plutselig, for har ikke oppdaget det før nå. Kan det være kjønnsvorter? Jeg har hatt ubeskyttet samleie med tre ulike partnere det siste halvåret. De klør ikke og gir meg ikke noe fysisk ubehag, men det ser ganske ekkelt ut, og vil være veldig sjenerende for meg hvis jeg ikke får de fjernet. Er også litt redd for om dette kan gi en risiko for å utvikle kreft i livmoren. Takk for svar!

Mvh Jente 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som kjønnsvorter ja. Ta deg en tur til legen og få det bekreftet, samtidig vil antagelig legen ta en celleprøve av livmorhalsen ettersom noen kjønnsvortevirus kan være opphav til kreft ja. Og ha ikke sex uten kondom før du har vært hos legen og fått bekreftet/avkreftet av det er kjønnsvorter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Beklager meget sent svar, men det forsvant i sommervarmen!

Det du beskriver høres egentlig ganske normalt ut. Kjønnsleppene inneholder rikelig med talgkjertler som kan ha ulik størrelse fra usynlig, knappenålhodestore til -i sjeldne tilfeller- som små erter. Skjedeveggen er normalt ruglete. Det kan selvsagt ikke utelukkes at det også er kjønnsvorter til stede, men de vil vanligvis ha en annen farge.

Se vedlagte henvisning hvor du også vil finne fargebilder

http://www.dermatologi.no/kjønnsvorter-hid-13.html

Hvis du fortsatt er i tvil er eneste løsning å få en lege til å vurdere det. Hvis du bor i en større by vil det ofte på sykehuset være en åpen poliklinikk for hudsykdommer hvor du kan bli undersøkt uten henvisning og utenom din fastlege, men det er ikke flaut å bli undersøkt for mulige vorter! Det er så vanlig.

Behandlingen av eventuelle vorter er utvendig pensling, de som evt er i skjeden fjernes ikke, de forsvinner av seg selv.

Du skal ikke være redd at det utvikler seg til kreft i livmorhalsen. Det finnes mer enn 100 typer av vortevirus, og noen øker risiko for livmorhalskreft, men vanligvis ikke de som gir vorter. Mer enn 80% av alle ungdommer blir infisert med vortevirus (HPV), og hos nesten alle forsvinner dette virus av seg selv.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...