Gå til innhold

Nok er nok - hjelp


 cilie

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt bikinibilder de siste årene.

For 3 år siden: oj, jeg er trent og fin i kroppen! (Så dog ikke d da)

For 2 år siden: bittelitt mer curvy, men still going...

For 1 år siden-bildet er blitt borte, så da sitter jeg igjen med årets sammenlignet med 2 år tilbake OH MY GOD!! What happened!!!! Nå føler jeg meg ikke komfortabel i bikini lenger, ahhh......Nå må jeg klare å fikse kostholdet!! Jeg trener jo jevnlig, men det har altså liten effekt.....

Her skorter det verken på kunnskap eller ønske... Men et eller annet går ad undas hver gang. Trøste- og gledespiser....

Fins det litteratur, nettsteder, terapier, erfaringer, tips, råd, øvelser, ja hva som helst - som kan hjelpe meg til å komme inn i garderoben min? Ja, teorien kan jeg altså, men som resulterer i at hodet gjør de rette valgene hver dag?

Starter jeg nå, så passer kanskje slalomutstyret mitt til vinteren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  •  cilie

    44

  • påskelilje

    18

  • frosken

    11

  • Bella Dotte

    8

Jeg har tatt bikinibilder de siste årene.

For 3 år siden: oj, jeg er trent og fin i kroppen! (Så dog ikke d da)

For 2 år siden: bittelitt mer curvy, men still going...

For 1 år siden-bildet er blitt borte, så da sitter jeg igjen med årets sammenlignet med 2 år tilbake OH MY GOD!! What happened!!!! Nå føler jeg meg ikke komfortabel i bikini lenger, ahhh......Nå må jeg klare å fikse kostholdet!! Jeg trener jo jevnlig, men det har altså liten effekt.....

Her skorter det verken på kunnskap eller ønske... Men et eller annet går ad undas hver gang. Trøste- og gledespiser....

Fins det litteratur, nettsteder, terapier, erfaringer, tips, råd, øvelser, ja hva som helst - som kan hjelpe meg til å komme inn i garderoben min? Ja, teorien kan jeg altså, men som resulterer i at hodet gjør de rette valgene hver dag?

Starter jeg nå, så passer kanskje slalomutstyret mitt til vinteren ;)

Dette har du jo hold på med en stund, og du sier sjøl at det er mye trøstespising du holder på med. Hvis du vil fikse dette, bør du gjøre noe med årsaken til trøstespisinga, ikke bare symptomet. Med andre ord: Hvis du fortsatt sitter i sumpa ift din samboer, må du gjøre noe drastisk med dette.

Anonymous poster hash: a2975...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt bikinibilder de siste årene.

For 3 år siden: oj, jeg er trent og fin i kroppen! (Så dog ikke d da)

For 2 år siden: bittelitt mer curvy, men still going...

For 1 år siden-bildet er blitt borte, så da sitter jeg igjen med årets sammenlignet med 2 år tilbake OH MY GOD!! What happened!!!! Nå føler jeg meg ikke komfortabel i bikini lenger, ahhh......Nå må jeg klare å fikse kostholdet!! Jeg trener jo jevnlig, men det har altså liten effekt.....

Her skorter det verken på kunnskap eller ønske... Men et eller annet går ad undas hver gang. Trøste- og gledespiser....

Fins det litteratur, nettsteder, terapier, erfaringer, tips, råd, øvelser, ja hva som helst - som kan hjelpe meg til å komme inn i garderoben min? Ja, teorien kan jeg altså, men som resulterer i at hodet gjør de rette valgene hver dag?

Starter jeg nå, så passer kanskje slalomutstyret mitt til vinteren ;)

Jeg synes du skal starte med å skrive opp absolutt alt du spiser og drikker i uken som kommer. Når du får full oversikt så er det mye lettere også å se hva du kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du jo hold på med en stund, og du sier sjøl at det er mye trøstespising du holder på med. Hvis du vil fikse dette, bør du gjøre noe med årsaken til trøstespisinga, ikke bare symptomet. Med andre ord: Hvis du fortsatt sitter i sumpa ift din samboer, må du gjøre noe drastisk med dette.

Anonymous poster hash: a2975...e5c

Ja, men jeg vet ikke hva det er ... Jeg vil at vi skal fungere. Det er han som har vinglet det siste året. Nå er det uenighet om barn som skaper turbulens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal starte med å skrive opp absolutt alt du spiser og drikker i uken som kommer. Når du får full oversikt så er det mye lettere også å se hva du kan gjøre noe med.

Takk for tips, men har gjort det 100 ganger.

 

Det ryker bare en ettermiddag, hvor jeg erstatter middagen med kjeks og is x mange :( Er det en torsdag fortsetter det til mandag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men har gjort det 100 ganger.

 

Det ryker bare en ettermiddag, hvor jeg erstatter middagen med kjeks og is x mange :( Er det en torsdag fortsetter det til mandag...

Fortsetter du så skrive ned hver minste matbit også etter at du har "sprukket"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter du så skrive ned hver minste matbit også etter at du har "sprukket"?

Ja, kanskje en dag før jeg "gir opp"...

 

Jeg skjønner jo hvor det går feil - det er ikke pga en brødskive eller 3 poteter for mye, men antall kalorier i lange helger blir pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hvor det går galt, og løsningen er jo å slutte med trøste-/gledespisingen.

 

Så utfordringen er hva som kan hjelpe deg til å slutte med det du kaller trøste-/gledespisingen. Det er jo på en måte viljestyrken det står på, og gode og faste rutiner. Det er helt greit å kose seg med litt godt i helgen (men ikke hele fredag-søndag), så det du burde prøve (hvis du ikke allerede har gjort det) er å bruke f.eks lørdagen eller søndagen til en "skeie ut" dag - samtidig som du tar deg i nakken resten av uka, og spiser sunt og normalt da.

 

Kombinert med trening er det noe som burde gi deg gode resultater på noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje en dag før jeg "gir opp"...

 

Jeg skjønner jo hvor det går feil - det er ikke pga en brødskive eller 3 poteter for mye, men antall kalorier i lange helger blir pluss.

Det er påvist at det å skrive ned alt man spiser, i seg selv virker regulerende på inntaket. Men da må man ikke stoppe å skrive ned selv om man sprekker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påvist at det å skrive ned alt man spiser, i seg selv virker regulerende på inntaket. Men da må man ikke stoppe å skrive ned selv om man sprekker ;-)

 

Sant det. Jeg tror ikke jeg hadde stoppet etter 250 kcal i sjokolade på lørdag om jeg ikke hadde følt en forpliktelse til å notere alt jeg spiser. 

 

250 kcal i sjokolade er forresten forsvinnende lite...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må jeg klare å fikse kostholdet!! Jeg trener jo jevnlig, men det har altså liten effekt.....

Men et eller annet går ad undas hver gang. Trøste- og gledespiser....

Starter jeg nå, så passer kanskje slalomutstyret mitt til vinteren ;)

Dette sitter, som du selv sier, i hodet. Jeg tror du har mye å vinne på å slå deg til ro med valget du har tatt på hjemmefronten, og ikke sitte og vente på at det snart skal bli bedre. Det livet du har valgt, èr som det er, og forholdet mellom deg og sambo endrer seg neppe nevneverdig. Dine forventninger til "hva du burde følt", "hva han burde gjort" og "hvilket forhold dere burde hatt" setter deg i en situasjon hvor du er kontinuerlig misfornøyd, og det høres ut som du setter livet på "hold" i vente på bedre tider. DA skal du jobbe godt, spise riktig, gjøre de tingene du liker å gjøre og leve det gode livet. Imellomtiden skal du bare trøstespise litt til, akseptere at du ikke jobber med iver og ha det sånn halvveis.

 

Mens du sitter og trøstespiser går imidlertid årene, du vokser deg ut av trivselsvekt og garderobe, og du får ikke levd som du ønsker.

 

:) Sorry, er nok en gang ærlig med deg, men det er umulig å ikke svare ærlig når du spør :)

 

Jobb med følelsene dine, og si deg fornøyd med valget du har tatt. Skulle du ønske å velge noe annet senere så er det fullt mulig, men lev i mellomtiden med det valget du har tatt. Smil, le, vær med på det du liker og kutt ut trøstespisinga. Noter i en måned ALT du spiser (også etter en evt "sprekk", og finn på noe annet i helgene enn å sitte å gomle (siden det er da du som oftes "sprekker").

 

Visualiser at du ler og er aktiv, og jobb med å bli det. Greier du dette gjetter jeg vektnålen gradvis går nedover.

 

Velment hilsen og klem herfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt bikinibilder de siste årene.

For 3 år siden: oj, jeg er trent og fin i kroppen! (Så dog ikke d da)

For 2 år siden: bittelitt mer curvy, men still going...

For 1 år siden-bildet er blitt borte, så da sitter jeg igjen med årets sammenlignet med 2 år tilbake OH MY GOD!! What happened!!!! Nå føler jeg meg ikke komfortabel i bikini lenger, ahhh......Nå må jeg klare å fikse kostholdet!! Jeg trener jo jevnlig, men det har altså liten effekt.....

Her skorter det verken på kunnskap eller ønske... Men et eller annet går ad undas hver gang. Trøste- og gledespiser....

Fins det litteratur, nettsteder, terapier, erfaringer, tips, råd, øvelser, ja hva som helst - som kan hjelpe meg til å komme inn i garderoben min? Ja, teorien kan jeg altså, men som resulterer i at hodet gjør de rette valgene hver dag?

Starter jeg nå, så passer kanskje slalomutstyret mitt til vinteren ;)

Skaff deg sukkerfri godteri, loveharts, frukt og grønnsaker når du må ha usunn mat. Meld deg inn på treningsenter eller bruk naturen eller tren hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hvor det går galt, og løsningen er jo å slutte med trøste-/gledespisingen.

 

Så utfordringen er hva som kan hjelpe deg til å slutte med det du kaller trøste-/gledespisingen. Det er jo på en måte viljestyrken det står på, og gode og faste rutiner. Det er helt greit å kose seg med litt godt i helgen (men ikke hele fredag-søndag), så det du burde prøve (hvis du ikke allerede har gjort det) er å bruke f.eks lørdagen eller søndagen til en "skeie ut" dag - samtidig som du tar deg i nakken resten av uka, og spiser sunt og normalt da.

 

Kombinert med trening er det noe som burde gi deg gode resultater på noen måneder.

Det er nok det jeg har gjort, bare at utskeielsene har vært for store; ala ikke en is, men en pakke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påvist at det å skrive ned alt man spiser, i seg selv virker regulerende på inntaket. Men da må man ikke stoppe å skrive ned selv om man sprekker ;-)

Ja, enig, men selv det gjør ikke at jeg greier å stoppe i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig, men selv det gjør ikke at jeg greier å stoppe i tide.

Denne tilbakemeldingen er kanskje litt på siden, men jeg får tanke om at du har vanskelig for å ta "sterke livsvalg" og at dette også slår ut i forhold til vektmestringsproblematikken. Du vil gjerne ha både i pose og sekk på flere områder, eller du vil ikke gi avkall på noe fullstendig.

 

Siden du beskriver at det er kosespising i helger som kanskje er ditt største problem i forhold til vekt, så ville jeg ha foreslått at du bestemte deg for overhodet å ikke røre noen form for godterier (dvs. is, sjokolade, kake osv) frem til juleferien. Deretter kan du forsiktig introdusere små mengder igjen om du ønsker det. Grunnen til at jeg foreslår slikt "totalavhold" en lang periode, er at du gjennom lang tid har forsøkt å praktisere måtehold uten å få det til. Da tror jeg det er sunt å bestemme seg for å ta konsekvensen av det du har erfart gjennom lengre tid, og velge et mer drastisk tiltak.

 

Totalavhold er mye enklere enn måtehold bare du kommer i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sitter, som du selv sier, i hodet. Jeg tror du har mye å vinne på å slå deg til ro med valget du har tatt på hjemmefronten, og ikke sitte og vente på at det snart skal bli bedre. Det livet du har valgt, èr som det er, og forholdet mellom deg og sambo endrer seg neppe nevneverdig. Dine forventninger til "hva du burde følt", "hva han burde gjort" og "hvilket forhold dere burde hatt" setter deg i en situasjon hvor du er kontinuerlig misfornøyd, og det høres ut som du setter livet på "hold" i vente på bedre tider. DA skal du jobbe godt, spise riktig, gjøre de tingene du liker å gjøre og leve det gode livet. Imellomtiden skal du bare trøstespise litt til, akseptere at du ikke jobber med iver og ha det sånn halvveis.

 

Mens du sitter og trøstespiser går imidlertid årene, du vokser deg ut av trivselsvekt og garderobe, og du får ikke levd som du ønsker.

 

:) Sorry, er nok en gang ærlig med deg, men det er umulig å ikke svare ærlig når du spør :)

 

Jobb med følelsene dine, og si deg fornøyd med valget du har tatt. Skulle du ønske å velge noe annet senere så er det fullt mulig, men lev i mellomtiden med det valget du har tatt. Smil, le, vær med på det du liker og kutt ut trøstespisinga. Noter i en måned ALT du spiser (også etter en evt "sprekk", og finn på noe annet i helgene enn å sitte å gomle (siden det er da du som oftes "sprekker").

 

Visualiser at du ler og er aktiv, og jobb med å bli det. Greier du dette gjetter jeg vektnålen gradvis går nedover.

 

Velment hilsen og klem herfra :)

Ja, du har sikkert mye rett. Hele 2014 har jeg slått meg til ro og ønsket å være i det jeg er i. Det er han som ca hver mnd gjør det slutt av enten ønsket om barn, mer passion eller glemmer ikke han andre. Dette tærer på. Jeg får ikke planlagt noe, og jeg har ropt ulv så mange ganger at verken andre eller jeg tror på at det skal ta slutt heller. Det blir bare masse utrygghet og uhygge, før vi har 2-3 gode uker.

Jeg er så stresset at en lege rådet meg til å jobbe mindre, ta et friår eller noe. Aka; umulig når livet er så uforutsigbart. Jeg vil ikke at det skal bli slutt, har for tiden null interesse av tanken på andre menn eller et annet liv. ( annet enn i en hengekøye foran havet...) Men orker heller ikke tanken på barn - og nå er det et ultimatum - etter en mnd i harmoni.

Jeg skal gjøre som dere råder meg til; skrive opp alt. Jeg vet at alt er lettere når jeg føler meg vel, og det er dyrt når klær ikke passer (og såååå kjipt å kjøpe større klær)

Skal også prøve ut de andre rådene. Takk for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...