Gå til innhold

Nok er nok - hjelp


 cilie

Anbefalte innlegg

Denne tilbakemeldingen er kanskje litt på siden, men jeg får tanke om at du har vanskelig for å ta "sterke livsvalg" og at dette også slår ut i forhold til vektmestringsproblematikken. Du vil gjerne ha både i pose og sekk på flere områder, eller du vil ikke gi avkall på noe fullstendig.

Siden du beskriver at det er kosespising i helger som kanskje er ditt største problem i forhold til vekt, så ville jeg ha foreslått at du bestemte deg for overhodet å ikke røre noen form for godterier (dvs. is, sjokolade, kake osv) frem til juleferien. Deretter kan du forsiktig introdusere små mengder igjen om du ønsker det. Grunnen til at jeg foreslår slikt "totalavhold" en lang periode, er at du gjennom lang tid har forsøkt å praktisere måtehold uten å få det til. Da tror jeg det er sunt å bestemme seg for å ta konsekvensen av det du har erfart gjennom lengre tid, og velge et mer drastisk tiltak.

Totalavhold er mye enklere enn måtehold bare du kommer i gang.

Det er en god beskrivelse, hehe ;)

Jeg skjønner tanken m totalavhold, noe jeg har erfart har fungert tidligere. Samtidig som det har resultert i fråtsing etter endt periode. Jeg skal kjenne litt på tanken. Min plan har vært å kun spise litt gelegodteri en dag i helgen. - men vet jo at den posen har en tendens til å vokse...

Uff, nå føler jeg meg fullstendig karboavhengig- og tanken på et liv uten, føles meningsløst.... Det er virkelig på tide å snu!!

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  •  cilie

    44

  • påskelilje

    18

  • frosken

    11

  • Bella Dotte

    8

Det var jo en god beskrivelse, hehe ;)

Jeg skjønner tanken m totalavhold, noe jeg har erfart har fungert tidligere. Samtidig som det har resultert i fråtsing etter endt periode. Jeg skal kjenne litt på tanken. Min plan har vært å kun spise litt gelegodteri en dag i helgen. - men vet jo at den posen har en tendens til å vokse...

Uff, nå føler jeg meg fullstendig karboavhengig- og tanken på et liv uten, føles meningsløst.... Det er virkelig på tide å snu!!

 

Hvis du har totalavhold frem til jul i kombinasjon med en planlagt reintroduksjon av snop i små mengder, så tror jeg ikke det trenger å ende i fråtsing. Du har jo prøvd dette med litt godteri i helgen. Hva i all verden skal du med litt godteri i helgen for, forresten? Du blir da ikke noe lykkeligere mandag morgen av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har totalavhold frem til jul i kombinasjon med en planlagt reintroduksjon av snop i små mengder, så tror jeg ikke det trenger å ende i fråtsing. Du har jo prøvd dette med litt godteri i helgen. Hva i all verden skal du med litt godteri i helgen for, forresten? Du blir da ikke noe lykkeligere mandag morgen av den grunn?

Nettopp - kjernen i det irrasjonelle...

Tror det handler om å glede seg til noe. Holde ut og få en belønning. Men jeg vil jo heller føle meg fin i en kjole = enda bedre belønning. Da er det et valg, og hvorfor går det feil her gang etter gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har tatt bikinibilder de siste årene.

For 3 år siden: oj, jeg er trent og fin i kroppen! (Så dog ikke d da)

For 2 år siden: bittelitt mer curvy, men still going...

For 1 år siden-bildet er blitt borte, så da sitter jeg igjen med årets sammenlignet med 2 år tilbake OH MY GOD!! What happened!!!! Nå føler jeg meg ikke komfortabel i bikini lenger, ahhh......Nå må jeg klare å fikse kostholdet!! Jeg trener jo jevnlig, men det har altså liten effekt.....

Her skorter det verken på kunnskap eller ønske... Men et eller annet går ad undas hver gang. Trøste- og gledespiser....

Fins det litteratur, nettsteder, terapier, erfaringer, tips, råd, øvelser, ja hva som helst - som kan hjelpe meg til å komme inn i garderoben min? Ja, teorien kan jeg altså, men som resulterer i at hodet gjør de rette valgene hver dag?

Starter jeg nå, så passer kanskje slalomutstyret mitt til vinteren ;)

Unnskyld meg, men nå måtte jeg trekke på smilebåndet :) Hva skal du med nettsteder, tips , råd og til og med terapi ???, når du vet så godt at det eneste som vil hjelpe er å spise mindre ?

Du trener nok. Da spiser du for mye og dette vet du.

 

Du blir ikke slankere av flere tips og råd nå. Ikke terapi heller.

 

Du vet hva som vil fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener, gjør du det i helgen også?

Jeg er litt som deg, og har funnet ut at det hjelper veldig å legge en treningsøkt til fredag ettermiddag og en til søndag morgen/formiddag.

For meg fungerer det litt sånn at etter å ha trent fredag, føles det ikke riktig å "ødelegge" treningen med å stappe i meg. Jeg føler meg sunn og frisk og sterk osv, og den følelsen ønsker jeg å beholde.

I grunn det samme med å trene søndag morgen, det er ikke godt å trene med hangover etter gårdagens etegilde, jeg vil være opplagt og klar, så det begrenser det jeg putter i meg på lørdag veldig, og jeg finner at jeg stadig leter etter sunnere kos enn kola og potetgull.

Jeg brukte å stappe i meg fredag og lørdag, og stoppet ikke før jeg la meg. Etter at jeg begynte med dette har jeg vel bare hatt en kveld hvor jeg har spist meg fordervet på godteri.

(Det jeg spiser av godt derimot, det er planlagt inn i kaloriinntaket pr. uke, da jeg også synes det hjelper å ha litt oversikt sånn sett.)

Endret av Loft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener, gjør du det i helgen også?

Jeg er litt som deg, og har funnet ut at det hjelper veldig å legge en treningsøkt til fredag ettermiddag og en til søndag morgen/formiddag.

For meg fungerer det litt sånn at etter å ha trent fredag, føles det ikke riktig å "ødelegge" treningen med å stappe i meg. Jeg føler meg sunn og frisk og sterk osv, og den følelsen ønsker jeg å beholde.

I grunn det samme med å trene søndag morgen, det er ikke godt å trene med hangover etter gårdagens etegilde, jeg vil være opplagt og klar, så det begrenser det jeg putter i meg på lørdag veldig, og jeg finner at jeg stadig leter etter sunnere kos enn kola og potetgull.

Jeg brukte å stappe i meg fredag og lørdag, og stoppet ikke før jeg la meg. Etter at jeg begynte med dette har jeg vel bare hatt en kveld hvor jeg har spist meg fordervet på godteri.

(Det jeg spiser av godt derimot, det er planlagt inn i kaloriinntaket pr. uke, da jeg også synes det hjelper å ha litt oversikt sånn sett.)

 

 

Det tror jeg er et veldig godt og konkret råd.

 

Mulig at jeg selv skal følge det når jeg føler at det er behov for litt ekstra "skjerpings"  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er påvist at det å skrive ned alt man spiser, i seg selv virker regulerende på inntaket. Men da må man ikke stoppe å skrive ned selv om man sprekker ;-)

Kan godt hende dette stemmer for de fleste, men ikke for meg.

En tid forsøkte jeg meg på VG's vektklubb, hvor man nettopp skal notere ned det man spiser (og drikker). Alt dette fokuset på mat virket imidlertid negativt på meg; jeg ble jo desto mer fokusert på mat og særlig usunn mat av det.

For meg funker det best om jeg sørger for tilstrekkelig av gode, sunne, matvarer i hverdagen og minimerer inntaket av sukker, snacks og øl. Med god og sunn mat (gjerne mye grønnsaker og fisk eller rent kjøtt) får jeg mindre lyst på usunne ting.

Men folk er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende dette stemmer for de fleste, men ikke for meg.

En tid forsøkte jeg meg på VG's vektklubb, hvor man nettopp skal notere ned det man spiser (og drikker). Alt dette fokuset på mat virket imidlertid negativt på meg; jeg ble jo desto mer fokusert på mat og særlig usunn mat av det.

For meg funker det best om jeg sørger for tilstrekkelig av gode, sunne, matvarer i hverdagen og minimerer inntaket av sukker, snacks og øl. Med god og sunn mat (gjerne mye grønnsaker og fisk eller rent kjøtt) får jeg mindre lyst på usunne ting.

Men folk er jo forskjellige.

Litt forenklet sagt, så tror jeg at når det gjelder vektreduksjon, så er det slik at stort sett alle _gjennomførte_ tiltak fungerer. Problemet for mange er primært nettopp gjennomføringen - og ikke manglende kunnskap om ernæring eller trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forenklet sagt, så tror jeg at når det gjelder vektreduksjon, så er det slik at stort sett alle _gjennomførte_ tiltak fungerer. Problemet for mange er primært nettopp gjennomføringen - og ikke manglende kunnskap om ernæring eller trening.

Sant nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt bikinibilder de siste årene.

For 3 år siden: oj, jeg er trent og fin i kroppen! (Så dog ikke d da)

For 2 år siden: bittelitt mer curvy, men still going...

For 1 år siden-bildet er blitt borte, så da sitter jeg igjen med årets sammenlignet med 2 år tilbake OH MY GOD!! What happened!!!! Nå føler jeg meg ikke komfortabel i bikini lenger, ahhh......Nå må jeg klare å fikse kostholdet!! Jeg trener jo jevnlig, men det har altså liten effekt.....

Her skorter det verken på kunnskap eller ønske... Men et eller annet går ad undas hver gang. Trøste- og gledespiser....

Fins det litteratur, nettsteder, terapier, erfaringer, tips, råd, øvelser, ja hva som helst - som kan hjelpe meg til å komme inn i garderoben min? Ja, teorien kan jeg altså, men som resulterer i at hodet gjør de rette valgene hver dag?

Starter jeg nå, så passer kanskje slalomutstyret mitt til vinteren ;)

Kjenner meg igjen. Kiloene har seget på de siste årene :-(

 

Akkurat nå verken trener jeg eller slanker meg, så jeg skal vel ikke klage over at det "bare" har kommet på 1,5 kilo i løpet av sommeren.

 

Men for min del så er nok løsningen maten. Jeg har sett at i perioder der jeg har trent, så hjelper det ift kondis, styrke, litt oppstramming, men lite på kiloene. Det er for mye mat og for god drikke som virkelig legger seg på magen og ryggen (æsj til valker på ryggen :-( )

 

Jeg har ikke lagt noen strategi ennå, men det er helt klart at jeg skal gjøre noe annerledes enn jeg har gjort i sommer, og jeg bør gjøre noe annerledes enn foregående år. Trolig er Froskens råd om totalavhold det beste - men det har jeg nok ikke viljestyrke til...

 

Første bud er i alle fall å kutte ut godteri, chips og nøtter i uka.

 

Andre bud er å kutte ned på øl og vin.

 

Tredje bud er å komme i gang med trening.

 

Jeg har ikke noen råd som har funket på meg. Jeg hadde en prosjektjobb for noen år siden i to-tre måneder, med mye fysisk aktivitet, og da gikk jeg ned 4-5 kilo. Men de sneik seg på da kontorjobben ble hverdagen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forenklet sagt, så tror jeg at når det gjelder vektreduksjon, så er det slik at stort sett alle _gjennomførte_ tiltak fungerer. Problemet for mange er primært nettopp gjennomføringen - og ikke manglende kunnskap om ernæring eller trening.

 

Hehe, ja...! 

 

Ikke la det beste bli det godes fiende. 

En god plan som man kan gjennomføre til 80%, er mye mye bedre enn en perfekt plan som man prøver å få til 100%, og tryner i forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja...! 

 

Ikke la det beste bli det godes fiende. 

En god plan som man kan gjennomføre til 80%, er mye mye bedre enn en perfekt plan som man prøver å få til 100%, og tryner i forsøket.

Det med å ikke la det beste bli det godes fiende, er et godt ordtak i denne sammenhengen:-) Enkelte bruker fryktelig mye tid på leting etter "den perfekte metode" i stedet for å ta i bruk i den kunnskapen de allerede har.

 

Synes du har skrevet bra om din fremgangsmåte det siste halve året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja...! 

 

Ikke la det beste bli det godes fiende. 

En god plan som man kan gjennomføre til 80%, er mye mye bedre enn en perfekt plan som man prøver å få til 100%, og tryner i forsøket.

Vel talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting som jeg synes fungerer.

Jeg holder som sagt noenlunde oversikt over hva jeg putter i meg, og har "ukesregnskap" over kaloriene, ikke "dagsregnskap", og jeg kalkulerer som sagt inn litt god mat og littegrann godt i helga.

Så det jeg gjør er å planlegge godt, og handler kun en gang i uka. Om jeg handler på tirsdag, og har sjokoladeplata liggende, så vet jeg at spiser jeg den på onsdag eller torsdag, jaja, da blir det ingenting til helga... Det er nesten mystisk og merkelig så enkelt det har blitt å kunne ha snop i hus uten å bli fristet til å spise av det (før det er "lov") :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg synes fungerer.

Jeg holder som sagt noenlunde oversikt over hva jeg putter i meg, og har "ukesregnskap" over kaloriene, ikke "dagsregnskap", og jeg kalkulerer som sagt inn litt god mat og littegrann godt i helga.

Så det jeg gjør er å planlegge godt, og handler kun en gang i uka. Om jeg handler på tirsdag, og har sjokoladeplata liggende, så vet jeg at spiser jeg den på onsdag eller torsdag, jaja, da blir det ingenting til helga... Det er nesten mystisk og merkelig så enkelt det har blitt å kunne ha snop i hus uten å bli fristet til å spise av det (før det er "lov") :)

 

Jeg holder "dagsregnskap", men jeg tillater meg å gå litt over innimellom, og noen ganger havner jeg litt under. Har ikke "kosedag" på lørdager, ut og spise eller på besøk kan like gjerne skje på en tirsdag eller fredag. Jeg lar meg også få "lov" til å spise snop, men jeg vet hvor kaloritett det er, hvor mye det utgjør, og jeg vil først og fremst ha mat (5 måltider deilig mat hver dag, mmh), så det skjer ganske sjelden. Jeg har fremdeles det meste igjen av sjokoladen som jeg kjøpte noen uker før påske  :o Kjøper fremdeles på instinkt i tax-freen, men det blir liggende. Spiser som en hest når jeg er borte, og nøkternt hjemme  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men nå måtte jeg trekke på smilebåndet :) Hva skal du med nettsteder, tips , råd og til og med terapi ???, når du vet så godt at det eneste som vil hjelpe er å spise mindre ?

Du trener nok. Da spiser du for mye og dette vet du.

 

Du blir ikke slankere av flere tips og råd nå. Ikke terapi heller.

 

Du vet hva som vil fungere :)

Teori og praksis! Og hvorfor er det sånn? Ønsker jeg det ikke sterkt nok? Er jeg "svak?" Vil jeg heller spise enn å passe alle klærne? Har jeg gitt opp? Jeg skjønner ikke hvorfor det glir ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Kiloene har seget på de siste årene :-(

 

Akkurat nå verken trener jeg eller slanker meg, så jeg skal vel ikke klage over at det "bare" har kommet på 1,5 kilo i løpet av sommeren.

 

Men for min del så er nok løsningen maten. Jeg har sett at i perioder der jeg har trent, så hjelper det ift kondis, styrke, litt oppstramming, men lite på kiloene. Det er for mye mat og for god drikke som virkelig legger seg på magen og ryggen (æsj til valker på ryggen :-( )

 

Jeg har ikke lagt noen strategi ennå, men det er helt klart at jeg skal gjøre noe annerledes enn jeg har gjort i sommer, og jeg bør gjøre noe annerledes enn foregående år. Trolig er Froskens råd om totalavhold det beste - men det har jeg nok ikke viljestyrke til...

 

Første bud er i alle fall å kutte ut godteri, chips og nøtter i uka.

 

Andre bud er å kutte ned på øl og vin.

 

Tredje bud er å komme i gang med trening.

 

Jeg har ikke noen råd som har funket på meg. Jeg hadde en prosjektjobb for noen år siden i to-tre måneder, med mye fysisk aktivitet, og da gikk jeg ned 4-5 kilo. Men de sneik seg på da kontorjobben ble hverdagen igjen.

Vi får følge hverandre utover høsten! 1,5 kg er ikke mye, men problemet er jo når disse ikke går av igjen, og slik sniker vekta seg oppover.

Jeg fikk meg en støkk i vinter når skiklærne var slim wear og ble supermotivert. Likevel var jeg lik str nå et halvt år etterpå. Så noe må endres asap :) lykke til du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori og praksis! Og hvorfor er det sånn? Ønsker jeg det ikke sterkt nok? Er jeg "svak?" Vil jeg heller spise enn å passe alle klærne? Har jeg gitt opp? Jeg skjønner ikke hvorfor det glir ut.

For min del er det nok såre enkelt:

 

Jeg er så himla glad i godteri, chips, nøtter, øl, vin og det meste av god mat - at jeg foretrekker nytelsen jeg har mens jeg spiser/drikker det (både selve maten og settingen jeg er i) fremfor å gjøre slik jeg vet er rett - kutte ned/ut på det usunne og spise riktig og spise mindre porsjoner - og komme meg ut på trening.

 

Men jeg gir ikke opp. Jeg tenker hele tiden at jeg skal komme meg på rett spor ved å ta meg selv i nakken, gå ned noen kilo - og så skal den nye vekta bli min trivselsvekt. Men jeg er ikke så himla opptatt av dette med vekt altså - ser at jeg så flottere ut for noen år siden med færre kilo på kroppen, men jeg er stort sett frisk og kan gjøre det jeg vil i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får følge hverandre utover høsten! 1,5 kg er ikke mye, men problemet er jo når disse ikke går av igjen, og slik sniker vekta seg oppover.

Jeg fikk meg en støkk i vinter når skiklærne var slim wear og ble supermotivert. Likevel var jeg lik str nå et halvt år etterpå. Så noe må endres asap :) lykke til du også :)

1,5 kilo er ikke mye i løpet av sommeren nei. Men jeg har 5 kilo som har kommet de siste par årene - og veier 8-10 kilo mer enn jeg gjorde for 7-8 år siden :-(

 

Jeg får starte med sommerkiloene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori og praksis! Og hvorfor er det sånn? Ønsker jeg det ikke sterkt nok? Er jeg "svak?" Vil jeg heller spise enn å passe alle klærne? Har jeg gitt opp? Jeg skjønner ikke hvorfor det glir ut.

Det er jo sånn fordi du tillater deg å la øyeblikkets behov dominere.  Det er sannsynligvis fullstendig bortkastet å lete etter en "dypere mening" ved at du spiser for mye til å gå ned i vekt; derimot kan det være noe å hente på å ta noen valg.

 

Du deler problemet ditt med store deler av befolkningen, både i Norge og resten av verden. Løsningen er både enkel og vanskelig på samme tid; du må være villig til å gi avkall på noe i øyeblikket fordi du ønsker å oppnå noe på lengre sikt. Du må slutte å tro at "det skal ordne seg av seg selv", da det ikke ser ut som om du er blant de få heldige hvor dette skjer.

 

Bestem deg for hvordan du skal gjøre dette - og gjennomfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...