Gå til innhold

Barn på seks og vampyrer


cimp

Anbefalte innlegg

Jeg var barnevakt for en liten gutt på seks år. Jeg er ikke veldig vant med unger, og prøvde å finne noe som var spennende for denne lille gutten. Han fant selv frem en bok hos oss som handler om vampyrer, og ville jeg skulle lese denne. Han sa underveis at han syntes boken var skummel. Jeg sa vi kunne gjøre noe annet, men han ville absolutt lese boken ferdig. Nå lurer jeg på om jeg har gjort noe litt uheldig, og at han var litt for ung for denne boken. 

 

Barn i dag får vel inn litt av hvert, og jeg kan vel ikke ha gjort noe alt for galt med dette barnet ved å lese en skummel bok? Jeg fortalte også at vampyrer ikke finnes på ordentlig, og at det ikke er noe å være redd for.

 

Har jeg gjort noe galt? Burde jeg fortelle hva jeg gjorde til guttens mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken vampyr-bok var det? Det finnes jo ørten titler for alle aldersgrupper omtrent. :)

 

Du får vel høre det fra mora dersom guttungen begynner å få mareritt om vampyrer kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et hefte om ulike mytiske skapninger, slik at den var nok ganske skummel og kanskje ment for en litt eldre aldersgruppe. Jeg angret meg da jeg begynte å lese den, men da var det vanskelig å ta den bort (jeg husket ikke helt hva den inneholdt da gutten fant den frem).

 

Jeg har ikke hørt noe mer fra mora hans, så håper at det ikke ble for skummelt. Men selv om det var for skummelt for ham, barn kommer over slike ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:) Det går helt sikker bra! Barn tåler ganske mye, er min erfaring. Og så synes de det er litt gøy med det som er skummelt.

Jeg har lest masse for mine tantebarn- hun minste er veldig redd for monster. Jeg forklarte at det ikke finnes monster, og da satt hun lenge og tenkte, akkurat som det gikk opp for henne at det ikke finnes:)

Tror nok ikke jeg har gjort alt "pedagogisk riktig" heller.. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på at det går bra :) Jeg er ikke helt oppdatert på hva som er pedagogisk riktig (og hvor viktig det er at man følger det som er pedagogisk riktig), så jeg er takknemlig for deres innspill.

 

Barn som har begynt på skolen får sikkert høre litt av hvert der, og han har trygge voksne rundt seg som kan trøste han hvis han blir redd. Barn er vel forhåpentligvis heller ikke så skjøre at de blir skadet av å få høre litt skumle historier av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom på at jeg satt og så krim på tv sammen med niesa på 10. Det handlet om ei jente som ble psykotisk fordi søsteren ble drept ( kort fortalt), hvorpå niesa spør: "hvorfor har hun så rar latter?

-Hvordan skal man forklare at en person er psykotisk til en 10 åring!

 

-Jeg svarte at hun var litt "syk i hodet" ( herregud, angret med en gang jeg sa det), men hun svarer: " Ååå, da skjønner jeg hvorfor hun hadde så rar latter! Hun var litt "surrete" i hodet :) Hehehe..

 

( Sikkert bare jeg som synes det var morsomt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...