Gå til innhold

Hvor skapes psykisk helse?


Musille

Anbefalte innlegg

I forbindelse med arrangeringen av dagen for psykisk helse nå i høst ble det hevdet at "psykisk helse ikke skapes i helsevesenet". Hva mener NHD og leserne om dette, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forbindelse med arrangeringen av dagen for psykisk helse nå i høst ble det hevdet at "psykisk helse ikke skapes i helsevesenet". Hva mener NHD og leserne om dette, og hvorfor?

Det skapes vel av sykdom, så får man diagnoser i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Det var ikke så mye kontekst til dette utsagnet, så vanskelig å tolke eksakt hva som var ment med det. Men jeg tenker at også tilfriskning etter psykisk sykdom ofte skjer utenfor helsevesenet. Man kan få støtte og veiledning fra helsevesenet (som kan hjelpe i større eller mindre grad), men den tyngste jobben, for eksempel de daglige valgene om hvordan man skal bruke dagen, hva man vil fokusere på og hva man bør la passere, må man gjøre selv.

Endret av Ladytron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
AnonymBruker

I forbindelse med arrangeringen av dagen for psykisk helse nå i høst ble det hevdet at "psykisk helse ikke skapes i helsevesenet". Hva mener NHD og leserne om dette, og hvorfor?

Et interessant spørsmål, som fortjener oppmerksomhet.

Jeg tror egentlig bare det kanskje er en klumsete måte å si at psykisk helse skapes i det virkelige livet, og ikke i den oppkonstruerte settingen helsevesenet er. At psykisk helse dannes av å erfare livet og leve det.

Det er det første jeg tenker på.

Anonymous poster hash: 652f4...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme som det du siterer. Psykisk helse skapes av og i mennesker, og gjennom menneskers relasjon til både "seg selv", sine egne emosjoner og i relasjoner til andre. Som i tråden om barn av deprimerte tenker jeg at grunnlaget legges som barn, og at oppvekstvilkår og oppvekstmiljø betyr mye, men også at ens evne og vilje til å møte verden på en moden og voksen måte etter at familien ikke lenger danner rammene rundt ens liv har mye å si.

Helsevesenet kan bistå når det er behov for veiledning, behandling og tilrettelegging, men individets innsats er nok også da avgjørende for graden av tilheling og utvikling. For meg er det derfor riktig og viktig å formidle det som sies i sitatet: det er ikke i helsevesenet menneskers psykiske helse skapes.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...