Gå til innhold
Gjest Admin Doktoronline

Vår gynekolog svarer deg gratis i dette forumet.

Anbefalte innlegg

Gjest Admin Doktoronline

Mette Haase Moen er spesialist i gynekologi og professor ved NTNU. Hennes spesialområder er hormonforstyrrelser, kvinnens overgangsalder, blødningsforstyrrelser, endometriose og prevensjon. Det er viktig at du oppgir din alder når du stiller spørsmål til Mette Moen.  

For å stille spørsmål må du lage deg en bruker i forumet, men du er helt anonym. Vi ber om forståelse for at gynekologen ikke har kapasitet til å svare alle. Hun velger selv hvilke spørsmål hun vil svare på.   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

frøkenugle

Hei, jeg er en jente på 23 år som var litt uheldig på fredag. Detaljene er nok ikke vesentlige men det endte opp med et ganske stort kutt rett ved skjedeåpningen. Dette gjør dobesøkene veldig smertefulle på grunn av plasseringen. Er dette noe som vil gro av seg selv eller bør jeg gå til lege med det? Hva bør man eventuelt rense med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Admin Doktoronline

Hei, jeg er en jente på 23 år som var litt uheldig på fredag. Detaljene er nok ikke vesentlige men det endte opp med et ganske stort kutt rett ved skjedeåpningen. Dette gjør dobesøkene veldig smertefulle på grunn av plasseringen. Er dette noe som vil gro av seg selv eller bør jeg gå til lege med det? Hva bør man eventuelt rense med?

Hei! Vi vil anbefale deg at du oppretter spørsmålet som en egen tråd i dette forumet (gynekologi), slik at det er størst sjanse for at Mette Moen ser det. Det er ikke sikkert hun leser denne tråden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hei, jeg fikk unge for 5 mnd siden og måtte slutte å amme da han var 6 uker gammel. Da tok det ikke lange tiden før jeg fikk tilbake mensen. Men nå i en mnd tid har jeg blødd en dag, hadd opphold i en til to dager å så blødd en dag å slik har der vært hele den siste mnd. Er dette vanlig?

Anonymous poster hash: b9c64...418

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kmnb95

Hei! Jeg har plages med kløe og irritert hud i underlivet en stund nå. Har prøvd diverse soppmidler som har funket en liten stund. På torsdag hadde jeg samleie med samboeren, og nå i dag er det helt forferdelig igjen. Fant også ut at en del av huden inni skjedde var hvitaktig. Aner ikke om det er sår med "hinne" eller sopp? Noen som har vært borti noe lignende?

Blir gal av det her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Hei! Vi vil anbefale deg at du oppretter spørsmålet som en egen tråd i dette forumet (gynekologi), slik at det er størst sjanse for at Mette Moen ser det. Det er ikke sikkert hun leser denne tråden. 

Jeg har først fåt ditt spørsmål nå og regner med at alt har grodd. Huden omkring skjedeåpningen gror veldig lett uten videre arrdannelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har først fåt ditt spørsmål nå og regner med at alt har grodd. Huden omkring skjedeåpningen gror veldig lett uten videre arrdannelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Hei, jeg fikk unge for 5 mnd siden og måtte slutte å amme da han var 6 uker gammel. Da tok det ikke lange tiden før jeg fikk tilbake mensen. Men nå i en mnd tid har jeg blødd en dag, hadd opphold i en til to dager å så blødd en dag å slik har der vært hele den siste mnd. Er dette vanlig?

Jeg har først nå fått ditt spørsmål. Normal menstruasjonssyklus er betinget av eggløsning, og det kan ha sviktet rett etter opphør av amming. Det vil sikkert rette seg. Jeg går ut fra at du ikke bruker minipille, for det vil gi uregelmessig blødning i lang td. Vennlig hilsen Mette H Moen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Hei! Jeg har plages med kløe og irritert hud i underlivet en stund nå. Har prøvd diverse soppmidler som har funket en liten stund. På torsdag hadde jeg samleie med samboeren, og nå i dag er det helt forferdelig igjen. Fant også ut at en del av huden inni skjedde var hvitaktig. Aner ikke om det er sår med "hinne" eller sopp? Noen som har vært borti noe lignende?

Blir gal av det her!

Hvit belegg på skjedeveggen samt de symptomer du beskriver tyder på sopp. Jeg synes du skal få din fastlege til å se på det og evt ta prøve til dyrkning. Vennlig hilsen Mette H Moen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammama19

Hei. Jeg satt inn spiralen i januar. Jeg merker at hver gang jeg blør kommer det ut store klumpe (bringebær størrelse) med blod og noe som ser ut som vev (altså ikke blod) er dette normalt? Jeg føler meg helt fin, ingen ubehag eller vondt noen steder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lillemus

Hei. Jeg satt inn spiralen i januar. Jeg merker at hver gang jeg blør kommer det ut store klumpe (bringebær størrelse) med blod og noe som ser ut som vev (altså ikke blod) er dette normalt? Jeg føler meg helt fin, ingen ubehag eller vondt noen steder.

Er det ikke bare livmorslimhinnen som støtes ut da? Det er helt normalt i så fall. Jeg skal ikke gå i detalj, men hos meg kan det variere fra nesten ikke noen klumper, til noe du ikke vil vite størrelsen på, bringebær er smått i forhold...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
østersen

Jeg er 58 år og svært plaget med hetetokter. Jeg fjernet livmoren for 11 år siden. Har nå brukt Estradot i 6 måneder uten at det har hjulpet. Føler psyken er bedre, men hetetoktene er blitt verre om natten. Hetetoktene mine begynte januar 2006.samtidig fikk jeg høyt stoffskifte som etter en tid ble for lavt. Bruker Levaksin. Er det bare tull av meg å bruke Estradot? Har også smerter i tissen ofte og tror det er blærekatar men har ikke det. Har vært utredet hos urolog uten funn av noe galt. Før livmoren ble fjernet hadde jeg store smerter ved samleie og trodde dette kom av at livmoren var nedsunket. Kan det være Endometriose? Håper at du kan svare meg og er det noen som er spesialist på kvinnens overgangsalder som har praksis i Stavanger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg svarer bare i vanlig forum, gynekologi.

Hilsen Mette H Men

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hei. Ble konisert for en og halv uke siden. Alt virker som det skal, men så kjenner jeg på smerter. Det virker som det er i livmortappen. Det verker litt og er ubehagelig. Også er det akkurat som det stråler i den ene rompeballen og går i benet. Jeg har nå mensen og det pleier å være litt ømt og rart under mensen ellers også. Men dette er annerledes. Hatt smertene siden etter operasjonen. Men kommet mer og mer. Og nå er det sikkert litt ekstra pga mensen. Jeg er 32 , aldri vært gravid, bruker yasminelle. 

Anonymkode: 58aee...79c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hei, er gutt 24 som har oppdaget en kul ved bunn av penis, som er ca 1 cm stor. Kom ut lettere kvisepuss når jeg presset på den, men ikke mye. Etter å ha lest på nett forstår jeg det slik at det er vanlig at kviser blir store der nede, men denne kvisen er den største jeg har fått i så fall. Var der ikke i går, så tviler på at det er noe av farligere dimmensjon. Men jeg lurer likevel på hva som er den rette framgangsmåten, bare vente eller prøve å bli kvitt den på noe vis? 

Anonymkode: a2de3...979

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
frøkensurr

Hei

etter en pause på 4 år begynte jeg på p pillene igjen (eksen min ville ikke ha sex så da var det ikke noe vits å gå på de + at det gikk litt tid før jeg fikk somla meg til å begynne på dem igjen), så begynte jeg å få en veldig rar mens. Første etter pausen var grei, men den andre var veldig rar. Med litt blod om dagen ikke noe blod om natta i 3 dager (min mens pleier å vare i 4 - 5 dager og pleier å være kraftigere enn det), blodet var nesten sånn rosa aktig så tenkte jo at dette var festeblødning så slutta på p pillene igjen. Begynte å ha symptomer på graviditet og mensen kom ikke før etter 44 dager igjen. Den var ikke veldig kraftig den heller men varte da i 4 dager, men symptomene på graviditet var fortsatt der etter den var ferdig. Så gikk det 33 dager før neste mens. To dager den kom så hadde jeg kraftige smerter nederst i magen på venstre side, disse smertene vedvare iallefall til andre mensdag og var ikke av den typen menssmerter jeg er vandt til (har ganske kraftige menssmerter, såpass at jeg egentlig har lyst til å ligge på sofaen når det holder på, må ta noe for å få vekk noe av smertene så det har blitt den som er for mensensmerter som man får kjøpt reseptfritt på apoteket )...  jeg hørte også et tydelig plopp ut av det blå da jeg var på do en av dagene... ? Så tenkte jo det at nå er det spontan abort. Så på morraen i går (31 dager)  fikk jeg mensen igjen kjente ikke at e hadde den vanlige pms vondt som varsler om mensen noen dager før, men den kom plutselig. Denne gangen minner det meg om en mini blødning egentlig... kommer nesten ingenting, den er rødrosa i fargen, men menssmertene kom iløpet av dagen i går. Har hatt noen symptomer på graviditet  (tror jeg) 

Kvalm

Økning i temperatur 

Sliten

Ømme bryst 

Kortere lunte 

De to sistnevnte kan være pga at mensen var på vei da selvfølgelig 

Begynte ikke på p pillene igjen etter den første rare mensen.

Er litt overvektig ( alt legger seg på magen 😝)

har fast partner,

røyker,

har hatt celleforandringer så de har tatt å fjerna noe av livmorhalsen for et eller to år siden (husker ikke helt) 

28 år

Hva kan dette være for noe? 

Kan det ha noe med celleforandringene å gjøre?

Hvorfor er mensen plutselig blitt sånn? 

På forhånd tusen takk for svar 

Med vennlig hilsen 

Frøkensurr 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Har gått på cerazette i en måned nå. Begynnte da jeg fikk mensen men så har ikke jeg sluttet å blø, jeg blødde mye de 5 første dagene og i resten av månen har jeg fått blødninger men ikke så intens, har vært sånn at noen dager blødde jeg om morningen og blødde ikke mer resten av dagen men når jeg hadde sex så begynte jeg å blød og det er ubehagelig nå har jeg fått mensen igjen ikke så intens som jeg pleide å få før jeg gikk på cerazette, men uannsett jeg er redd for å blød mer. Jeg har blød i en hel måned og det er ubehagelig, er det bare sånn det er i starten? Kommer  jeg til å slutten å få disse blødningene når jeg er ferdig med mensen perioden?

Anonymkode: b8f41...358

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Agte
På 7.11.2014 den 13.41, Admin Doktoronline skrev:

Mette Haase Moen er spesialist i gynekologi og professor ved NTNU. Hennes spesialområder er hormonforstyrrelser, kvinnens overgangsalder, blødningsforstyrrelser, endometriose og prevensjon. Det er viktig at du oppgir din alder når du stiller spørsmål til Mette Moen.  

For å stille spørsmål må du lage deg en bruker i forumet, men du er helt anonym. Vi ber om forståelse for at gynekologen ikke har kapasitet til å svare alle. Hun velger selv hvilke spørsmål hun vil svare på.   

Er det noen spesielle dager i uken hun svarer på? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lillemus
1 time siden, Agte skrev:

Er det noen spesielle dager i uken hun svarer på? 

Det er liten vits å skrive i denne tråden, du må starte en egen tråd med dine spørsmål slik at hun ser den. :) Hun pleier å svare raskt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden