Gå til innhold

Ny rotfylling/tannkrone og sårt tannkjøtt


Sirrestrikk

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg fikk en rotfylling og en tannkrone (Zirconia) på molar 2(venstre side for meg) for presist 29 dager siden. Jeg er litt bekymret da tannkjøttet mellom molar 1 og 2 er litt sårt når jeg bruker tanntråd. Spesielt opp mot tannkronen er det vondt, og nesten litt verkende smerte når jeg bruker tanntråd. Har ingen smerter eller plager ellers. Jeg er redd for at kanskje noe har satt seg fast mellom krone og tannkjøtt i løpet av den første uken, da jeg opererte ut en visdomstann på motsatt side dagen etter kronen ble satt på, slik at jeg måtte tygge på den siden der den ferske kronen var. Tannkjøttet blør ikke lengre, så noe forbedring har det blitt. Men når jeg presser tanntråden opp i tannkjøttet i retning mot krone/tannrot gir det en form for verkende smerte som nevnt tidligere. Den er ikke veldig intens, men nok til at jeg blir bekymret. 

Jeg har forsøkt å rense på best mulig måte hvor tannkjøtt og krone møtes uten å irritere/skade tannkjøttet. For øyeblikket har jeg startet med daglig skylling med varmt vann og bakepulver/salt. Skyller også med chlorhexidine   gang pr dag på siden hvor kronen er. 

Har en tilsvarende krone på høyreside, samme tann og utført av samme tannlege. Denne har ingen smerter og er i topp stand. Den ble gjort 4 uker tidligere.

 

Grunnen til at jeg ikke har oppsøkt norsk tannlege er fordi dette ble utført i Thailand, og vil helst unngå å bruke mer penger enn nødvendig. Derfor spør jeg her før jeg evt. ordner en tannlege time. 

Men selve spørsmålet; bør jeg oppsøke tannlege med engang, eller kan jeg trygt vente noen uker til for å se om det forbedrer seg? Har tenkt tanken at tannkjøttet fortsatt bare er sårt etter fyllingen/kronen,men siden det ikke blør så føles det ut som at smerten er mer på "innsiden". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...