Gå til innhold

Anbefalt daglig aktivitet


Toga

Anbefalte innlegg

Hvor mye aktivitet daglig er det anbefalt, som minimum? Jeg tenker antall skritt, eller antall km. Eller minutter gange.

 

Jeg er ikke i jobb (eller annen "aktivitet") så jeg er ganske stillesittende den tiden jeg ikke går tur. Jeg lurer på hvor mye jeg minst bør gå da (altså når jeg sitter hjemme foran "skjermen" stort sett resten av tiden).

 

Jeg er også aleneboer, så det er ikke så mye husarbeid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 000 skritt daglig har vært fremhevet som en målsetting i mange helsekampanjer.

 

Da må jeg skjerpe meg... ble mye mindre enn det etter vinteren kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Det er flere anbefalinger, noen sier 10.000 skritt, noen sier 30 min. daglig aktivitet(nok til å bli andpusten). Det som er mest viktig er at man ikke sitter stille lenge, det skjer påviselige endringer i kroppen om man sitter i mer enn 1 time. Så det anbefales at man er oppe og går litt minst en gang i timen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere anbefalinger, noen sier 10.000 skritt, noen sier 30 min. daglig aktivitet(nok til å bli andpusten). Det som er mest viktig er at man ikke sitter stille lenge, det skjer påviselige endringer i kroppen om man sitter i mer enn 1 time. Så det anbefales at man er oppe og går litt minst en gang i timen!

Endelig en god grunn til å oppsøke vannkokeren på jobben et par ganger i timen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt 6-8 km, avhengig av hvor lange ben du har.

Det var litt det. Jeg har klart det i dag. Men tror ikke det er ofte jeg går så mye. Sittestillende jobb og sitter for mye hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt det. Jeg har klart det i dag. Men tror ikke det er ofte jeg går så mye. Sittestillende jobb og sitter for mye hjemme.

 

For noen år siden var det mange som brukte skrittellere, men nå er det kommet noen mye aktivitetsmålere som mange går rundt med. De som bruker dem, påstår at det får dem til å bevege seg mer. De vil gjerne ha "vakre grafer" å se tilbake på. Kanskje du kan ønske deg en slik ved en passende anledning? (Det har nemlig jeg tenkt å gjøre...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det mange som brukte skrittellere, men nå er det kommet noen mye aktivitetsmålere som mange går rundt med. De som bruker dem, påstår at det får dem til å bevege seg mer. De vil gjerne ha "vakre grafer" å se tilbake på. Kanskje du kan ønske deg en slik ved en passende anledning? (Det har nemlig jeg tenkt å gjøre...*s*)

Jeg har endomondo. Jeg synes den inspirer til å gå tur. Jeg liker å gå til fjells, og da ser jeg hvor langt jeg har gått og får hele turen merket på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere anbefalinger, noen sier 10.000 skritt, noen sier 30 min. daglig aktivitet(nok til å bli andpusten). Det som er mest viktig er at man ikke sitter stille lenge, det skjer påviselige endringer i kroppen om man sitter i mer enn 1 time. Så det anbefales at man er oppe og går litt minst en gang i timen!

 

Oh... sitte lenge av gangen, ja, det er meg... det teller vel ikke hvis man kun går 20 skritt til toalettet eller kjøleskapet iblant...

 

Men det er veldig stor forskjell mellom 30 min gange og 10.000 skritt... enten det, eller så beveger jeg beina veldig sakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg gått 7960 skritt, og 5,79 km (pluss det jeg har gått når jeg ikke har hatt mobilen på meg). Det tilsvarer 7,273 km per 10.000 skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ha som mål å gå 1 mil per dag?

 

Jeg kjenner det på meg, at nå går det mot lysere tider... blir mer fart i skrotten når det blir mer sol.

Endret av Toga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Toga, om de 20 skrittene til badet er det som hindrer at du sitter stille i mer enn 1 time om gangen så har de en gunstig effekt. Selvsagt vil det være bedre jo mer du går, men alt er bedre enn å sitte/ligge sammenhengende i sofaen i lengre tid.

 

http://www.inventumkjeden.no/artikkel/les/557/245_Slik+påvirkes+kroppen/

Interessante greier! Da må jeg prøve det (mer).

Det står at aktivitet motvirker "høyt kolesterol". Nå finnes det flere typer kolesterol. Vet du om aktivitet øker det "gode" kolesterolet? Eller er det bare kosten som har betydning der?

Er oppe i 10,25 km hittil i dag. Nå ble jeg helt hektet! Kaffe og mosjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...