Gå til innhold

PMDD - trenger en gynekolog som kan sykdommen


Lene44

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg har lest noen av dine artikler om sykdommen PMDD og var glad for å se at du var mulig å kontakte via dette forumet. Det er så få leger / gynekologer som kan noe om sykdommen, og jeg trenger hjelp. Har hatt PMDD i over 10 år og har fungert ganske godt ved hjelp av SSRI-medisiner. Men nå nærmer jeg meg overgangsalder og plagene forverres. Jeg vet ikke om det har en sammenheng? Jeg ble utbrent etter store belastninger på jobb og i privatlivet for halvannet år siden, dette kan også ha påvirket sykdomsbildet. Jeg er dårlig (sengeliggende og svært redusert) opp til 14 dager hver måned nå, både i eggløsningsdagene og før menstruasjon. Jeg skulle så gjerne snakket med en lege eller helst gynekolog som kan hjelpe meg. Har du noen navn å anbefale i Oslo / Østlandsområdet?

 

Tusen takk!!

 

Mvh Lene, 44 år  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I Norge omtaler vi det heller som alvorlig PMS enn å bruke det amerikanske PMDD, en forkortelse som ikke så mange kjenner til. Det er ikke uvanlig at symptomene forverres i tiden før overgangsalderen, og ikke minst hvis det kommer i tillegg til stress i jobb og privat. SSRI er det best dokumenterte, men det hjelper deg altså ikke nok ? Siste utvei er å skape en kunstig overgangsalder. Det kan gjøres med GnRH-analog (Zoladex eller Procren) som stopper eggstokk-funksjonen. Det er drastisk behandling, men hvis du er så sterkt redusert i 14 dager, kan det overveies. Omkostningene er ganske høye, du får hetetokter og evt andre klimakterielle plager, og prisen er også høy ca 1100 kr per måned, og du bør i tillegg ha hormontilskudd (som i klimakteriet) for å beskytte mot f.eks. osteoporose (Activelle eller Livial).

Jeg har dessverre ikke mulighet for å anbefale deg en gynekolog. De fleste gynekologer kan noe om dette som står beskrevet i Veileder i gynekologi som alle gynekologer bruker som håndbok.

Jeg håper at du får hjelp, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...