Gå til innhold

Har skolen eller jeg rett (ADHD)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en gutt på 8 med ADHD. Han har bl.a store problemer med å glemme ting. Glemmer klær, skolebøker osv (begge veier).

 

Læreren hans tar det stadig opp med meg som om det er min skyld at han ikke får med meg ting. Jeg har forsøkt flere ganger å forklare at man må ha ganske stor takhøyde mht at ADHD-barn glemmer. Jeg har også forklart at vi følger ham godt opp her hjemme.

 

Jeg gir daglig gutten mange påminnelser på ting han skal huske (sier feks tre ganger at nå må du  putte gymtøyet i sekken, og så sier han at han har gjort det - men så har han ikke det likevel). Læreren mener at jeg selv må putte gymtøyet i sekken hans. Jeg er uenig, fordi jeg er opptatt av å lære ham å huske det selv - og ta de konsekvensene som følger. Uten gymtøy må de sistte og se på de andre har gym. Har han glemt en skrivebok (som de gjør lekser i) på skolen, så sier jeg at da får han ta konsekvensene selv, ved å måtte fortelle læreren neste dag at han ikke har fått gjort lekser.

Jeg mener at han måtte trene på ansvar og konsekvens.

 

Samtidig så får han jo veldig mye ekstra støtte og påminnelser fra meg også da, mye mer enn mine andre barn.

 

Læreren mener liksom at jeg skal gjøre alt dette for ham.

 

Hva mener dere andre  som har ADHD-barn?

 



Anonymous poster hash: dabc6...6d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal ta hensyn til skolens ønske om at du sørger for at han har  med seg nødvendig utstyr på skolen hver dag. Selv om det kan være bra for ham å bli ansvarliggjort, så medfører hans manglende utstyr problemer for lærer og medelever. Hadde det vært meg, så hadde jeg heller ønsket at skolen skulle bruke tid på annen læring enn tilrettelegging for ham som følge av manglende utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

Har en gutt på 8 med ADHD. Han har bl.a store problemer med å glemme ting. Glemmer klær, skolebøker osv (begge veier).

 

Læreren hans tar det stadig opp med meg som om det er min skyld at han ikke får med meg ting. Jeg har forsøkt flere ganger å forklare at man må ha ganske stor takhøyde mht at ADHD-barn glemmer. Jeg har også forklart at vi følger ham godt opp her hjemme.

 

Jeg gir daglig gutten mange påminnelser på ting han skal huske (sier feks tre ganger at nå må du  putte gymtøyet i sekken, og så sier han at han har gjort det - men så har han ikke det likevel). Læreren mener at jeg selv må putte gymtøyet i sekken hans. Jeg er uenig, fordi jeg er opptatt av å lære ham å huske det selv - og ta de konsekvensene som følger. Uten gymtøy må de sistte og se på de andre har gym. Har han glemt en skrivebok (som de gjør lekser i) på skolen, så sier jeg at da får han ta konsekvensene selv, ved å måtte fortelle læreren neste dag at han ikke har fått gjort lekser.

Jeg mener at han måtte trene på ansvar og konsekvens.

 

Samtidig så får han jo veldig mye ekstra støtte og påminnelser fra meg også da, mye mer enn mine andre barn.

 

Læreren mener liksom at jeg skal gjøre alt dette for ham.

 

Hva mener dere andre  som har ADHD-barn?

 

Anonymous poster hash: dabc6...6d2

 

Hei!

 

Siden barn med adhd har eksekutive funksjonsvansker, så er dette så krevende og tar så lang tid for disse barna, i forhold til andre, å feks organisere seg, at det er mye frustrasjon spart for store og små og rett og slett, gjøre tingene du minner han om.

 

Så kan du heller lage det så overkommelig at han må huske feks kun en ting, og en ting, i en slik situasjon der det er mulig å huske denne ene tingen.

 

Når denne ene tingen er godt innarbeidet, bør man minne barnet om hvor dyktig det er som fikset husket dette,

så gradvis utvid, men sakte med en og en liten, overkommelig ting, samtidig som man oppmuntrer, og gir konkret positiv feedback. Det tror jeg er en god fremgangsmåte.

 

Selv har jeg oppskriftsbarn, gi dem en liste/oppskrift, og de går mekanisk frem, 

 

Men muntlig må jeg kun si en ting av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...