Gå til innhold

kroniske smerter i underlivet utmatter meg.


Anja95

Anbefalte innlegg

 jeg er ei jente på 19 som hadde samleie en gang for 2 måneders tid siden. noen dager etter begynte jeg å hovne opp, svi og klø. Tenkte at dette var soppinfeksjon og dro på apoteket for å kjøpe canesten. etter kuren ble vondt til verre og jeg tro til legen. Hun trodde jeg hadde bakteiell vagiose og skrev ut antibiotika og dalacin stikkpiller. Ingen bedring etter dette heller. ringte igjen legen og hun fortalte at jeg ikke hadde kjønnsykdommer, bakterievekst eller sopp, så det eneste jeg kunne gjøre var å la alt gro. Hun ba meg smøre på zinkzalve. dette gjorde jeg i ca 3 uker uten bedring. alt jeg gjorde var vondt, sitte ,gå og svien og smertene var konstante.

 

Etter 3 nye uker i smertehelvete fikk jeg igjen time hos gynekolog, de tok nye tester for kjønnsykdommer og det viste ingen tegn til dette. Men underlivet mitt er sårt og fullt av rifter, de trodde ikke det var herpes men satt meg på medisiner. Disse medisinene hjalp heller ikke og det viste seg etterhvert at det ikke var herpes heller.

 

Jeg blir totalt utmattet av dette her. Jeg har hatt sterke smerter i 2 måneder og det vil ingen ende ta. det er vondt å vaske seg, vondt å sitte.det eneste som funker for meg om dagen er faktisk å sove. Håper hver natt at natta blir så lang som mulig for med en gang jeg våkner er smertene i full gang, jeg har slutta å være med venner, det er rett og slett for vondt. Føler ikke jeg kan dele dette med mine kopiser og venninner heller og folk lurer på hvorfor jeg kun sitter inne. De få gangene jeg er sammen med venner for å prøve å komme meg litt ut av huset er ikke dette noe hyggelig da jeg føler det er en intens smerte der hele tiden. er ikke noe jeg kan snakke om med alt og alle heller. Føler livet mitt kun handler om smerte og hvordan jeg skal overleve enda en dag med smerte. 

 

Dem har gjort alt dem kan hos legene og de finner rett og slett ikke ut hva det er for noe, rifter ville jo grodd etter 2 måneder. Smertene er faktisk så sterke og langvarig at jeg om dagen tenker mye på å ende det hele med sovepiller. Har lite lyst til å leve hvis smertene skal fortsette mye lenger.

 

Noen som er i lignende situasjon, og hvordan klarer dere hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om henvisning til kvinneklinikken på Ullevål eller Rikshospitalet. Kan hende du har vestibulitt/vaginisme. Du kan også prøve xylocain, den skal bedøve litt slik at smertene ikke blir så intense. Jeg kan også anbefalle å oppsøke en hudlege. Les litt om vestibulitt og se om du syns det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som du har tilstanden 'vulvodyni' hvor det er unormal smertesensasjoner fra området omkring skjeden (vulva). Jeg har møtt kvinner med denne diagnose som har vært like desperate som du.

 

For diagnosen vulvodyni kreves det at tilstanden har vart i minst 6 måneder, men symptomene har da vart i mange måneder, og det er uholdbart å gå og vente.. Du bør komme til en vulva-klinikk (f.eks. i Oslo på kvinneklinikken på Ullevål og i Trondheim på kvinneklinikken). Dessverre er det lang ventetid, men mange gynekologer kan håndtere dette. Gynekologen vil undersøke og utelukke andre tilstander som infeksjoner (det er jo allerede gjort grundig).

 

Ved behandling av vulvodyni  bruker kan gjerne medikamenter som demper nerveimpulsen, f.eks. Sarotex, Gapapentin (Lyrica) eller 'lykkepiller'. Jeg har hatt god erfaring med Tegretol. Lokalbehandling med Lidokain liniment kan også prøves.

 

Ikke gi opp, for det er hjelp å få!

 

Vennlig hilsen Mette H Moen

 

    •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei. Jeg sliter med samme plagene som deg nå. Kan ikke sitte, kjenner det når jeg går svir og er ømt i hele underlivet. Vært til urologer og gynekologer, men de finner ingenting. Jeg har også svie ved urinrøret og det er betent der i tillegg til mellom vagina og urinrørsåpningen. Lurte på hva diagnosen don ble til og hva du eventuelt gjorde for å bli bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...