Gå til innhold

Gynekologskrekk - hvorfor må det gjøre så vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ulike erfaringer med gynekologiske undersøkelser. Jeg har vel det man kaller gynekologskrekk. Jeg har gått til en gynekolog som gjør undersøkelsen (celleprøve) helt uten smerter. Hun kan jeg ikke gå til lenger fordi de ikke har kapasitet. Nå har jeg tatt celleprøve hos fastlegen på tirsdag. I dag er det fredag og jeg har fortsatt smerter etter undersøkelsen. Hvorfor må det gjøre så vondt å ta celleprøve? Det er vel ikke selve celleprøven som gjør vondt, men når de setter inn denne som skal åpne skjeden. Hvorfor er det så stor forskjell på undersøkelsene, at noen kan gjøre det smertefritt mens hos andre føler man det nesten som et overgrep? Har det med utstyret å gjøre? Hvis man ønsker smertefrie undersøkelser, bør man utelukkende gå til gynekologer?



Anonymous poster hash: cc3c7...bc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det vanlig  at man blør litt etter undersøkelsen? Merket at det var brun blod i truseinnlegget etterpå. Hilsen TS



Anonymous poster hash: cc3c7...bc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri erfart at det har vært vondt, men har jo merket meg at gynekologer gjerne er lettere på hånden enn almennleger/fasteleger. Det har vel med erfaring å gjøre.

 

Å blø litt etter undersøkelsen tror jeg er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på spørsmålene dine, men ville bare si at du ikke er alene om det. Du er flink da, som tar celleprøve selv om du vet det gjør vondt. Jeg har vestibulitt og setter meg ikke i en gynekologstol med mindre noen tvinger meg. Har gjort det før, har sikkert tatt en eller to celleprøver. Men så lenge ingen sier jeg må så lar jeg være. Har gått til en gynekolog på sykehuset pga vestibulitt. Men noen rutinekontroll har jeg ikke vært på på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får du ikke purringer fra kreftregisteret da? Jeg har fått to brev om at jeg burde ta celleprøve. Da gjør jeg jo det selv om jeg hater det. Sist jeg tok var i 2010. Tør ikke la være heller da det virker som om det er viktig at man gjør det. Kanskje jeg også har vestibulitt? Jeg er ikke noe særlig interessert i sex, kunne tenke meg kjæreste, men fordi sexlysten er så lav blir det vanskelig. TS



Anonymous poster hash: cc3c7...bc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får du ikke purringer fra kreftregisteret da? Jeg har fått to brev om at jeg burde ta celleprøve. Da gjør jeg jo det selv om jeg hater det. Sist jeg tok var i 2010. Tør ikke la være heller da det virker som om det er viktig at man gjør det. Kanskje jeg også har vestibulitt? Jeg er ikke noe særlig interessert i sex, kunne tenke meg kjæreste, men fordi sexlysten er så lav blir det vanskelig. TS

Anonymous poster hash: cc3c7...bc9

 

 

Får brev fra dem hvert 3. år eller noe sånt, men det går i søpla. Jeg orker ikke. Gynekologen på sykehuset stopper når det gjør for vondt og det innebærer at hun ikke får inn dette krokodillegapet (vet ikke hva det heter). Det må makt til og mye smerte for å få undersøkt meg og det orker jeg ikke. Men selvfølgelig, det er jo viktig å ta sånn celleprøve.

 

Har du vondt i området rundt skjedeåpningen? Om du f.eks ar en q-tip forsiktig borti, gjør det vondt da? Og har du stram bekkenbunnsmuskulatur? Jeg har vestibulitt og vaginisme. Disse hører ofte sammen. Har ikke sexlyst og har muligens fått det fordi jeg har hatt sex uten å egentlig ville det. Jeg har generelt ikke glede av kroppskontakt, det bare stresser meg. Også er jeg veldig stressensitiv og vestibulitt og stress henger sammen. Det er desverre få som har hørt om og kan noe om vestibulitt. Men på Ullevål og St. Olavs hospital har de greie på det. Du kan jo be legen din henvise deg til et av de stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får brev fra dem hvert 3. år eller noe sånt, men det går i søpla.

Kreftregisteret purrer hvert 3. år, men det står også i brevet hvordan du stopper purringene hvis du ikke vil ha dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreftregisteret purrer hvert 3. år, men det står også i brevet hvordan du stopper purringene hvis du ikke vil ha dem. 

 

Kanskje jeg burde stoppe det da, men jeg tenker at om jeg plutselig en dag skulle klare å gå til gynekologen så er det jo greit å få en påminnelse. Men enn så lenge så blir det for tøfft. Syns det blir for dumt å skulle legges i narkose også, jeg er ikke så begeistret for narkoser og det er sikkert ikke bra for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg burde stoppe det da, men jeg tenker at om jeg plutselig en dag skulle klare å gå til gynekologen så er det jo greit å få en påminnelse.

Det bestemmer du selvsagt helt selv.  De sender sikkert tusenvis av påminnelser som ikke fører til noe som helst. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer du selvsagt helt selv.  De sender sikkert tusenvis av påminnelser som ikke fører til noe som helst. 

 

Joda, det gjør de sikkert. Er litt sånn blandede følelser når jeg får det brevet. Jeg har ikke lyst, men vet at jeg burde. Men hver gang velger jeg å fortrenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kvinner er forskjellige og leger er forskjellige. Gynekologer har mye trening i undersøkelse, og de kan gjøre det raskere og mer profesjonelt, men mange fastleger er også dyktige. Det er viktig at du på forhånd forteller legen om din skrekk for undersøkelsen, så det kan bli tatt mer hensyn.

Med hensyn til celleprøve så der det veldig viktig at celleprøven tas regelmessig. Det er for å oppdage forstadier til livmorhalskreft så det kan behandles ved en enkel operasjon. Livmorhalskreft er sterkt relatert til tidligere infeksjon med viruset HPV. Det er nå studier på gang hvor det undersøkes om kvinnen har følger etter HPV-infeksjon. Hvis det ikke er tilfelle, kan rutineprøvene tas sjeldnere. Forekomst av livmorhalskreft er gått sterkt tilbake etter at man startet med systematiserte rutine undersøkelser. De fleste som i dag får denne type kreft, har ikke fulgt anbefalingene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreftregisteret purrer hvert 3. år, men det står også i brevet hvordan du stopper purringene hvis du ikke vil ha dem. 

Hei!

 

Ja jeg har stoppet purringene, jeg tar IKKE sånne undersøkelser.

 

Har gjort det en gang, men da fikk jeg narkose, og de fant ingenting:-)

 

Jeg er glad jeg slapper av og ikke engster meg undøvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis en prøve kan hindre en kvinne i å få livmorhalskreft, er det da ikke lurt å få den tatt? I dag er studier på gang som kan si noe om en kvinne har spesiell risiko (virus forandringer). Hvis det ikke er til stede, kan prøvene tas sjeldnere. Hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men trenger jeg ta det hvert 3 år hvis jeg ikke er seksuelt aktiv? Jeg er overvektig da. TS



Anonymous poster hash: cc3c7...bc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg få vite om jeg er i risikoen etter denne ene celleprøven. Skal jeg spørre legen? Kanskje jeg kan ta de sjeldnere? TS



Anonymous poster hash: cc3c7...bc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, med de nye tester kan man sannsynligvis vurdere om du ikke behøver så hyppige kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men trenger jeg ta det hvert 3 år hvis jeg ikke er seksuelt aktiv? Jeg er overvektig da. TS

Anonymous poster hash: cc3c7...bc9

 

 

Sexuell aktivitet har ikke noe med kreft og celleprøve å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...