Gå til innhold

Spontanabort


Kroniker88

Anbefalte innlegg

Etter noen års prøving ble jeg endelig gravid. Lykken var stor, men kortvarig. Viste seg i ca uke 8 at jeg hadde en tom fostersekk, og jeg begynte av meg sjøl å abortere i samme tidsrom. Nå har jeg blødd ganske ujevnt, men veldig kraftig innimellom, i ca to uker. Jeg har fortsatt store kramper innimellom fra livmorområdet. Hvor lenge skal dette stå på? Når skal jeg eventuelt ringe lege? Jeg er usedvanlig trøtt i denne perioden, jeg som vanligvis aover 6 timer om natten, og aldri om dagen, har plutselig behov for 10 timer minst, samtidig som jeg dupper av på sofaen hver kveld. Blir ganske bekymret.. Jeg har og endometriose og PCO, kan disse diagnosene være med til å forverre situasjonen? Hilsen ei som er helt tappet for energi og har veldig lyst til å komme tilbake til hverdagen sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du fortsatt blør og har kramper, bør du fort få utført en ny undersøeklse, før 17.mai. Man kan ikke utelukke at det kan være en graviditet utenfor livmoren. Det vil bli utført en ny ultralyd og evt. tatt en test for svangerskapshormonet HCG. Hvis det er stor risiko for at det kan være utenfor livmoren, vil det enten bli utført laparoskopi (kikkhullsoperasjon) eller gitt cellegift for å ødelegge graviditeten.

Endometriose og PCOS forverrer ikke situasjonen.

Så se å komme til lege 'før dørene lukkes' før helgen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS fint med tilbakemelding når det er avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for utfyllende svar! Har vært og fått tatt en innvendig ultralyd for å se at alt ser greit ut, og det gjorde det. Fikk beskjed om at så lenge jeg ikke får økende blødninger så er det ikke noe å bekymre seg over. Hun sa og at jeg kanskje måtte gå på p-piller en stund for å stabilisere hormonene og hjelpe kroppen til å bli ferdig med det her. Hatt en slitsom 17. Mai med mye svimling som deretter gjør meg kvalm og uvel i den grad at jeg må legge meg ned. Mistenker selv at det kan være blodmangel, spesielt siden jeg også har Crohns sykdom og har blødninger i fordøyelsessystemet også. Gikk på apoteket for å få kjøpt noe tilskudd av jern eller b-vitamin eller hva enn jeg trengte, men etter å forklart situasjonen nektet de å selge meg noe uten at jeg hadde vært hos lege da de anså dette som mer enn vanlig mangel, men at jeg gjerne trengte noe reseptbelagt. Tenkte å ta kontakt med fastlegen i morgen. Vi henter oss valp til helgen, viktig å få energien på plass igjen så snart som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for tilbakemelding. Jeg er litt enig med apoteket at det ikke bare er å spise jern før du har sjkket blodprosenten. Så er jeg ikke enig med legen som mener du skal ta p-pille for 'å stabilirere hormonene'. P-pillen stopper din hormonproduksjon og hindrer kroppens egne hormoner i å bli produsert, men kanskje legen mente noe annet?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...