Gå til innhold

Dekket tannbehandling.


Banderi

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som vet hvordan man går fram for å søke NAV for å få dekket tannbehandling. Har ikke vært hos tannlege på mange år p.g.a tannlegeskrekk men nå har jeg tatt mot til meg å fikk en time der for ett prisoverslag. Var visst veldig mye som måtte gjøres og det blir nok mange tusen kroner som jeg ikke har. Jeg er uføretrygdet og 55 år. Nå synes jeg det er krise for jeg har knekt en fortann, har ikke vært utenfor døra på etpar uker på grunn av det fordi det er så flaut. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Hei!

 

Det er så vidt jeg vet tannlegen som skal ha oversikt og vurdere dette og sende inn et evt krav til Nav

 

Tannlegen skal fra 1. JANUAR 2008 selv vurdere om pasienten har krav på dekning etter folketrygdloven § 5-6, og på forespørsel dokumentere sine vurderinger. Når stønadsberettiget behandling er utført sender tannlegen refusjonskravet til NAV Helsetjenesteforvaltning. Den vurdering behandlende tannlege gjør i forbindelse med konsultasjonen/behandlingen vil med andre ord være avgjørende for om refusjonskrav blir fremsatt eller ikke.

 

http://www.tannlegebislett.no/offentlig-stotte.html

 

Ikke alle tannleger har god nok innsikt i lovverket, så det er en fordel at du spør om tannlegen har det, da situasjonen din innebærer lav inntekt og behov for støtte.

 

Her er hva de også støtter:

 

https://helsenorge.no/betaling-for-helsehjelp/hvem-betaler-tannlegeregningen-din#Tannbehandling-for-voksne

 

Feks om man har brukt medisiner som gir munntørrhet i lang tid kan kan det gi rett på å få dekket tannbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar. Tannlegen skulle sende meg prisoverslag på mail så må jeg gå på NAV å søke sa han til meg. Skjønner ikke noe jeg. Før jeg gikk til tannlegen sa de på NAV at han skulle søke. Vet ikke om jeg får noe fra HELFO, da må jeg vel eventuelt gå til fastlegen å ta spyttprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei takk for svar. Tannlegen skulle sende meg prisoverslag på mail så må jeg gå på NAV å søke sa han til meg. Skjønner ikke noe jeg. Før jeg gikk til tannlegen sa de på NAV at han skulle søke. Vet ikke om jeg får noe fra HELFO, da må jeg vel eventuelt gå til fastlegen å ta spyttprøver.

Hei igjen

 

Kanskje du skal ta prisoverslaget og ringe den tannlegen jeg linket til?

 

Spør de om at det som står på deres hjemmesider "at tannlegen vurderer og sender videre til Nav," men at du nå er usikker etter at du var til tannlege som bad deg søke.

 

Slett ikke alle tannleger er gode på dette her, kanskje skal du printe ut prisoverslaget, ringe tannlegen jeg linket til, hvis du bor i Oslo, og evt om de forklarer at de sender inn og gjør alt, noe også min tannlege bekreftet er saksgang, så bestill heller time hos en tannlege som kjenner reglene og skjønner din situasjon.

 

Hvis du bor et annet sted i Norge, kan du rett og slett ringe og forhøre deg litt om hvordan de ulike tannlegen gjør det når du har behov for støtte og dekning av en del av utgiftene.

Klarer du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hvis du har hjemmesykepleie minst 1 gang i uka kan man søke og få dekket 100% av tannbehandling, holder med at f.eks de bare kommer og leverer medisiner til deg 1 gang i uka, sånn fikk jeg gratis tannbehandling.

Tror også at hvis man går til ruskonsulent kan de få søkt om gratis.

Dette er de 2 måtene jeg vet om som kan gi gratis tannbehandling, har selv prøvd og få hjelp av nav for tannbehandling for lenge siden..fikk avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...