Gå til innhold

skoliose


gardia

Anbefalte innlegg

Min gutt på 14 år har har i dag ved røntgen fått påvist skoliose.Vi vet ikke så mye mer enn det og svaret ble blir sendt til fastlegen. Vi har ikke sett at ryggen er skjev men at brystkassen står unormalt ut .

Så nå lurer vi på hva som nå skjer videre ,hvilken oppfølging vil han få nå.

Selv har jeg en dårlig rygg som følge av prolaps og en skade noe som har gitt sterke kroniske smerter og nå er jeg redd for at min sønn vil få et liv med smerter og,selv om han ikke har noen nå.

Vår sønn er veldig glad i å spille dataspill så mye at han tilbringer all ledig tid med dette kan det at han har hatt en dårlig sitte stilling når hsn spiller gjort at han har fått skoliose?

Han trener tre ganger i uka pluss gym på skolen men eller så godt som ingen aktivitet, er det noe vi som foreldre kan gjøre for å hjelpe på situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Dattera til ei venninne av meg fikk påvist skoliose da hun var rundt 12 år. Hun hadde veldig stor skjevhet, og måtte bruke korsett lenge. Det var stadige vurderinger for og i mot operasjon, men endte med ikke operasjon. Hun klarte å få redusert skjevheten temmelig mye ved hjelp av korsett og trening (hun danser - noe som var spesielt heldig og bra for ryggen). Hun er nå 17 og har nok en del smerter fremdeles, men lever et aktivt ungdomsliv likevel. Tror ikke hun bruker korsett lenger. Hun hadde oppfølging på Rikshospitalet gjennom flere år.

 

Det er veldig viktig at sønnen din forstår at han må ta vare på kroppen sin, spesielt når han har en ryggsykdom. Dårlig sittestilling høres ikke bra ut. Men snakk med legen deres, og kontakt gjerne en pasientforening eller Rikshospitalet (ser det er noe som heter Ryggforeningen). Min venninne opplevde at hun måtte stå på for at fastlegen skulle ta det på alvor med henvisning videre til spesialist.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar☺nå har vi akkurat vært å kjøpt skrivebord og en god kontorstol til pcn så da har vi begynt på det vi kan gjøre.

Jeg har time hos fastlegen neste uke så da får jeg høre om han har fått beskjed om noe fra sykehuset. Jeg skal også sjekke med de aktuelle rygg foreningene.

Det er ikke lett å få en 14 åring til å ta ansvar for egen helse , ikke min sønn i alle fall.Men vi får prøve etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar☺nå har vi akkurat vært å kjøpt skrivebord og en god kontorstol til pcn så da har vi begynt på det vi kan gjøre.

Jeg har time hos fastlegen neste uke så da får jeg høre om han har fått beskjed om noe fra sykehuset. Jeg skal også sjekke med de aktuelle rygg foreningene.

Det er ikke lett å få en 14 åring til å ta ansvar for egen helse , ikke min sønn i alle fall.Men vi får prøve etter beste evne.

 

Jeg synes du kanskje skal vente til du har fått legens vurdering av rtg.- bildene. Skoliose er en vanlig tilstand, men dersom det er utpreget så kan det selvfølgelig være grunn til bekymring. Ofte er den såpass ubetydelig at det ikke er nødvendig med noe annet enn vanlig fornuftig livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser det veldig godt ,ikke på ryggen men brystkassen stikker godt frem.Jeg leste på siden du viste til og det var god informasjon der.Skal prøve å ta det med ro ☺men når det er barna der gjelder er det ikke lett.Jeg har jo selv høyere utdannelse innenfor helsevesenet og selv om det er mange år siden jeg var i jobb så kan jeg ikke helt la være å se for meg det verste .Spesielt kroniske smerter senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Min gutt på 14 år har har i dag ved røntgen fått påvist skoliose.Vi vet ikke så mye mer enn det og svaret ble blir sendt til fastlegen. Vi har ikke sett at ryggen er skjev men at brystkassen står unormalt ut .

Så nå lurer vi på hva som nå skjer videre ,hvilken oppfølging vil han få nå.

Selv har jeg en dårlig rygg som følge av prolaps og en skade noe som har gitt sterke kroniske smerter og nå er jeg redd for at min sønn vil få et liv med smerter og,selv om han ikke har noen nå.

Vår sønn er veldig glad i å spille dataspill så mye at han tilbringer all ledig tid med dette kan det at han har hatt en dårlig sitte stilling når hsn spiller gjort at han har fått skoliose?

Han trener tre ganger i uka pluss gym på skolen men eller så godt som ingen aktivitet, er det noe vi som foreldre kan gjøre for å hjelpe på situasjonen?

Det spørs hvor alvorlig skoliosen var. Min søster hadde så alvorlig skjevhet at ryggsøylen presset på lunger og hjerte. Korsett klarte ikke å rette opp ryggsøylen i stor nok grad, så operasjon var nødvendig. nå er hun stiv fra korsbeinet og opp til nakkevirvlene. Hun kan derfor ikke fritt velge yrke. Hun er dessverre fortsatt plaget med smerter til tross for operasjonen, men dette er nok muskulært pga stivheten.

Det jeg har lest er at trening av kjernemuskulatur er viktig, for den støtter opp de indre musklene og gir bedre holdning. 

Det er spesielt magemusklene som er viktig, da de retter opp ryggen, men også ryggmusklene. 

Han burde fått henvisning til fysio for å få tilrettelagt trening som styrker de rette musklene og trene på god holdning.

Han bør også bli bevisst på hvordan han sitter. Ikke la han sitte/ligge skjevt i sofaen, la han ha en god madrasse i senga, pass på at han sitter rett når han gjør lekser. I den alderen er det lett at man sitter på skrå og henslengt, noe som ikke er bra.

Pass på at han ikke bærer for tungt i ryggsekken, og han bør også være obs på løfteteknikk - å gå ned i knestående og løfte med hele kroppen, og unngå skjevbelastninger, f.eks. ved handletur, at han fordeler vekta likt i to handleposer som han bærer i hver hånd.

Skotøy er også viktig, med god støtdempning.

 

Ellers så får lege vurdere om operasjon er nødvendig - ellers er korsett viktig. 

Men det er noe med at om de har kommet i tenåra og skjelettet er ferdig utvokst, så vil ikke dette hjelpe så mye? 

 

 

PS! Jeg har lest i pilatesboka at treningen der skal hjelpe bl.a. mot skoliose pga den styrker kjernemuskulaturen.

Anonymous poster hash: ee856...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...