Gå til innhold

Hun sier så mye rart - grunn til bekymring?


Solemnity

Anbefalte innlegg

Handler om min lille prinsesse igjen, som nå har blitt fem år. Hun er en veldig aktiv, empatisk og oppvakt jente som får med seg og forstår svært mye. Hun er også veldig emosjonell og responsiv på det som skjer rundt henne. Om morgenen gjør hun seg klar for skolen uten mas, alt hun trenger hjelp til er knapper og slikt. Hun husker selv å pusse tennene og børste håret 

 

Hun sier ofte at hun "ikke er som de andre". Når jeg spør hvorfor hun sier det, så forklarer hun at det er fordi hun er en "slem person". Det er hun langt der i fra - og ikke sier noen av oss det til henne heller, det ville ikke falt oss inn! Riktignok er hun spontan og strever med å kontrollere seg når det er noe hun vil ha (se tråden om å snike til seg sukker og annen mat), men stort sett gjør hun ikke noe galt. På skolen får hun mye skryt for god oppførsel og modenhet. Hun opprettholder, og har opprettholdt i over ett år, denne overbevisningen om at det er noe annerledes ved henne.

 

Andre ganger forteller hun meg at når hun hører noen snakke, så gjentar ordene seg i hodet hennes. Hun forklarer at det kjennes veldig ekkelt ut og at hun ikke får de til å stoppe. Noen ganger blir hun helt fra seg om hun er i et rom alene, selv om jeg er i rommet ved siden av, fordi hun ikke liker stillheten. Derfor må hun alltid ha TVen på om hun tegner eller leker alene.

 

Hun sier hun er feit. Hun har ikke overvektig BMI, men er i øverste andel av normalen. Hun har alltid vært "stor", men vekten hennes er sunn og har fulgt hennes kurve helt perfekt. Hun er aktiv og spiser normale mengder med mat for alderen. Jeg er overrasket over at dette er noe hun tenker på allerede. En gutt på skolen hadde visst kalt henne lubben i dag og hun var veldig lei seg for det, så kanskje det kommer der i fra - men dette begynte jo mye før denne hendelsen.

 

Fem-åringer sier jo mye merkelig, men disse påstandene har altså vart i over ett år, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke bare latt det fare forbi ihvertfall, men mange mener sikkert at det ikke er grunn til bekymring. Det kan være mye "feil" som ikke syns for de rundt, men som kan gjøre ting unødig vanskelig for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bare latt det fare forbi ihvertfall, men mange mener sikkert at det ikke er grunn til bekymring. Det kan være mye "feil" som ikke syns for de rundt, men som kan gjøre ting unødig vanskelig for henne.

 

Takk for svar. Hva tenker du jeg burde gjøre med det?

 

Ingen flere som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hva tenker du jeg burde gjøre med det?

 

Ingen flere som har innspill?

 

Ja, hva burde man gjøre med det. Jeg var anderledes da jeg var liten, alltid vært anderledes. Ingen tenkte over det, de trodde jeg bare var sær og sta. På skolen var jeg stille og beskjeden, gjorde aldri noe ut av meg. Klarte meg også greit på skolen, men jeg jobbet hardt for det. Nå viser det seg at jeg har add. Hadde noen tatt tak i det da jeg var liten kunne jeg fått behandling som ihvertfall ville gjort skolegangen lettere. Men om noen hadde funnet ut av det vet jeg jo ikke. Jeg ville snakket med en psykiater med spesialfelt innen utviklingsforstyrrelser om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen?? 5 år? Utlandet?

 

Har dere snakket med skolen om dette?

 

 

Vi har spurt hvordan hun virker. Hun fungerer godt, men er mer moden sosialt enn de andre barna og det kan visst være litt ensomt. Vi bor i utlandet, ja. Hun er ferdig med første skoleår nå snart.

 

 

Ja, hva burde man gjøre med det. Jeg var anderledes da jeg var liten, alltid vært anderledes. Ingen tenkte over det, de trodde jeg bare var sær og sta. På skolen var jeg stille og beskjeden, gjorde aldri noe ut av meg. Klarte meg også greit på skolen, men jeg jobbet hardt for det. Nå viser det seg at jeg har add. Hadde noen tatt tak i det da jeg var liten kunne jeg fått behandling som ihvertfall ville gjort skolegangen lettere. Men om noen hadde funnet ut av det vet jeg jo ikke. Jeg ville snakket med en psykiater med spesialfelt innen utviklingsforstyrrelser om jeg var deg.

 

Ingen andre er bekymret for henne. Utviklingen hennes er helt normal. Hun snakket, gikk osv. når forventet, hun fungerer rimelig godt sosialt, hun er intelligent og oppvakt. Selvstendig, med masse humor. Humøret er enten kjempegodt (90 % av tiden er hun superglad) eller ekstremt dårlig. Ganske dramatisk av seg. Jeg ser ingenting som tyder på en utviklingsforstyrrelse.

 

Det eneste jeg tenker på er at broren og jeg er autistiske. Så i forhold til "å være annerledes", kanskje det er noe hun har plukket opp fra mine samtaler med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg tenker på er at broren og jeg er autistiske. Så i forhold til "å være annerledes", kanskje det er noe hun har plukket opp fra mine samtaler med han?

Kan det være at hun mener hun er annerledes enn dere to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler om min lille prinsesse igjen, som nå har blitt fem år.

 

Hun sier ofte at hun "ikke er som de andre". Når jeg spør hvorfor hun sier det, så forklarer hun at det er fordi hun er en "slem person".

 

Andre ganger forteller hun meg at når hun hører noen snakke, så gjentar ordene seg i hodet hennes. Hun forklarer at det kjennes veldig ekkelt ut og at hun ikke får de til å stoppe. Noen ganger blir hun helt fra seg om hun er i et rom alene, selv om jeg er i rommet ved siden av, fordi hun ikke liker stillheten. Derfor må hun alltid ha TVen på om hun tegner eller leker alene.

 

Hun sier hun er feit.

 

Fem-åringer sier jo mye merkelig, men disse påstandene har altså vart i over ett år, alle sammen.

Dette ville jeg tatt tak i om det var min fem-åring. Jeg syns spesielt det at ord gjentar seg i hodet, at det er ekkelt og "plager" henne høres slitsomt ut for henne. Jeg ville også bedt om råd for hvordan man hjelperr en fem(!)-åring som syns hun er "slem" og "feit" - spesielt ettersom hun ikke er det. Hva sier skolen og helsesøster (om det finnes på skolen) om dette? Finnes det noe tilsvarende BUP der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spurt hvordan hun virker. Hun fungerer godt, men er mer moden sosialt enn de andre barna og det kan visst være litt ensomt. Vi bor i utlandet, ja. Hun er ferdig med første skoleår nå snart.

 

 

 

Ingen andre er bekymret for henne. Utviklingen hennes er helt normal. Hun snakket, gikk osv. når forventet, hun fungerer rimelig godt sosialt, hun er intelligent og oppvakt. Selvstendig, med masse humor. Humøret er enten kjempegodt (90 % av tiden er hun superglad) eller ekstremt dårlig. Ganske dramatisk av seg. Jeg ser ingenting som tyder på en utviklingsforstyrrelse.

 

Det eneste jeg tenker på er at broren og jeg er autistiske. Så i forhold til "å være annerledes", kanskje det er noe hun har plukket opp fra mine samtaler med han?

 

Det kan godt hende hun har det, plukket opp fra dere altså. Jeg var også "normal", men etter over 30 år så viser det seg at jeg ikke var det alikevel. Spesielt jenter kan slite med add uten at det merkes for de rundt. Men du kan jo bare holde et ekstra godt øye med henne. Kan hende det er noe hun vokser av seg. Men jeg ville utvilsomt fulgt det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hun mener hun er annerledes enn dere to?

 

Nei, hun spesifiserer at hun er annerledes enn alle andre. Slemmere, for eksempel.

 

Dette ville jeg tatt tak i om det var min fem-åring. Jeg syns spesielt det at ord gjentar seg i hodet, at det er ekkelt og "plager" henne høres slitsomt ut for henne. Jeg ville også bedt om råd for hvordan man hjelperr en fem(!)-åring som syns hun er "slem" og "feit" - spesielt ettersom hun ikke er det. Hva sier skolen og helsesøster (om det finnes på skolen) om dette? Finnes det noe tilsvarende BUP der du bor?

 

BUP finnes ikke, så vidt jeg vet. Helsesøster har jeg snakket med, men hun ser ingen grunn til bekymring og peker på at hun er et barn med godt humør og som generelt viser at hun har det bra på skolen og hjemme. Vi har snakket om vekten og snakket om at noen ganger sier barn dumme ting til hverandre, fordi de har det dumt inne i seg. Det betyr ikke at det er sant. Hun tok dette til seg og forsto. Nå har det roet seg litt med selvanklagene om å være feit.

 

Jeg fortalte også noen historier om hvordan jeg stjal mat og oppførte meg dårlig når jeg var barn, og at tilnærmet alle gjør det. Hun er dessverre belemret med en bror som aldri har gjort eller gjør noe galt, bortsett fra å snike til seg ekstra datatid eller være litt frekk mot henne.

 

Det kan godt hende hun har det, plukket opp fra dere altså. Jeg var også "normal", men etter over 30 år så viser det seg at jeg ikke var det alikevel. Spesielt jenter kan slite med add uten at det merkes for de rundt. Men du kan jo bare holde et ekstra godt øye med henne. Kan hende det er noe hun vokser av seg. Men jeg ville utvilsomt fulgt det opp.

 

Ja, skal holde øye med utviklingen, definitivt :) Tenkte på det med ADD, for hun er i alle fall ikke autistisk! Men læreren sier hun er veldig tilstede i klassen og har god konsentrasjon.

 

Takker alle så mye for oppfølgingsspørsmål og råd :)

Endret av Solemnity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal holde øye med utviklingen, definitivt :) Tenkte på det med ADD, for hun er i alle fall ikke autistisk! Men læreren sier hun er veldig tilstede i klassen og har god konsentrasjon.

 

Takker alle så mye for oppfølgingsspørsmål og råd :)

 

Jeg så også veldig konsentrert ut i timene :P Men tankene var et annet sted. Lærerene så ikke hvor mye jeg jobbet hjemme for å lære meg pensum. Men du vet jo hvor mye din datter jobber med lekser, om hun har lekser enda da. Det var ikke så greit for foreldrene mine å vite for jeg var mye alene på rommet mitt og de fulgte ikke med på om jeg lekte eller gjorde lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også veldig konsentrert ut i timene :P Men tankene var et annet sted. Lærerene så ikke hvor mye jeg jobbet hjemme for å lære meg pensum. Men du vet jo hvor mye din datter jobber med lekser, om hun har lekser enda da. Det var ikke så greit for foreldrene mine å vite for jeg var mye alene på rommet mitt og de fulgte ikke med på om jeg lekte eller gjorde lekser.

 

Hun svarer på spørsmål som stilles og er aktivt deltagende :) Hun er så ung, så vi har god oversikt over nøyaktig hva som foregår - enn så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...