Gå til innhold

FARSKAPSTEST - Regler/Lov??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg trenger virkelig hjelp med dette her.

For 1 år siden ble jeg gravid med en jeg hadde noe på gang med, dette varte en veldig kort periode før sommeren og når han fant ut at jeg var gravid ville han ikke ha noe med det og gjøre, han var ganske sur på meg og jeg var egentlig ganske redd så jeg valgte og fortelle han at jeg tok abort, noe jeg ikke gjorde, jeg føler ikke dette var feil pågrunn av måten han behandlet meg på, han var ikke engang villig til å stille opp for meg når jeg nevnte abort. Vi mistet kontakten og jeg fikk barnet, hun kom tidligere enn hun egentlig skulle men alt var greit med henne. Jeg var så deppa den første tiden i graviditeten at jeg gikk inn i en såkalt "fantasiverden" om jeg kan kalle det der, jeg husker faktisk nesten ikke noen ting av de siste månedene av graviditeten da jeg var såpass syk i kroppen at jeg ikke var helt tilstede for å kunne bestemme noe selv så dette tok foreldre av meg seg av. Etter jeg hadde fått henne fant jeg fort ut at jeg var for ung å uerfaren til å takle det alene, og ettersom jeg har ganske opptatte foreldre og familie så valgte jeg og plassere henne hos et utrolig koselig par som også passer andre barn, jeg har henne av og til hos meg, om det så bare er for en dag hver tredje uke. Når hun var ca 2-3 måneder fikk jeg kontakt med barnefaren igjen og jeg valgte og fortelle han om henne, han ble skremt men var veldig rolig. Han sa han ikke ville ha noe med det og gjøre men at han samtidig hadde dårlig samvitighet, vi slutta å snakke så mye om henne og den situasjonen, og snakket vanelig om andre ting, så begynte ting og være litt dårlig mellom oss og vi var ikke liike gode venner mer, han sluttet og svare meg på 2 uker og nå nettopp begynte han og snakke til meg og jeg fikk høre at moren hans har fått høre om barnet og at det var hans, så han har fortalt henne om alt dette ! Og det første hun ba om var en DNA test , farskapstest. 

Barnefaren har ingenting med dette og gjøre, jeg har aldri gitt navnet hans til noen utenom noen av mine nærmeste venner, så han står heller ikke i noen papirer ! Ingenting kan bevise at han faktisk er faren med mindre han tar en sånn test.. 

Vi er begge nesten 19 år, kan moren hans kreve at en sånn test blir gjort?

Ettersom jeg på en måte har adoptert ungen bort og får se henne ganske lite så lurer jeg på om dette er mulig i det hele tatt? Kan moren hans bare begynne og lage en sak av dette av ingenting? 

Vi har jo holdt han og navnet hans unna alt til nå, det er jo ingen som kan bevise at jeg faktisk engang har hatt sex med han så hvordan kan feks en sånn sak som dette havne i retten om jeg nekter?

Jeg har virkelig ikke lyst til dette, fordi jeg absolutt ikke vil ha han eller familien hans nært ungen i det hele tatt. Han har vist en helt annen side av seg selv i det siste som jeg absolutt ikke liker.. Og han har i tillegg sagt helt fra starten at han ikke ville ha noe med dette og gjøre men når moren hans ba om en slik test sa han selv at "jeg vil også ta den testen", er det da sånn at jeg/vi MÅ gjøre dette?? 

Jeg har jo aldri gjort noe for å bevise for han at han har en unge, han har aldri villet se henne så.

Har KUN fortalt han at han er far, kan han da fortelle dette til moren sin som kan kreve dette eller noe?

 

Takker så mye for svar på forhånd!! Håper virkelig noen vet.



Anonymous poster hash: bf824...7c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står mye om lover og regler på farskap.no

For meg ser det ut til at han kan reise sak fram til barnet fyller tre år.

http://farskap.no/no/lover-og-regler/endring-av-farskap/

Nå er dere myndige, så foreldrene deres har ingen rettigheter, bare mulighet til å påvirke.

Er barnet offisielt i fosterhjem, eller bor det "bare" hos noen andre? Jeg synes ikke det er så rart at far m/fam kommer på banen hvis det er noe uryddig her. Det er uansett på ingen måte det samme som å adoptere det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...